Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audiin jenkkavehjettä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audiin jenkkavehjettä

    Eli Audi 90. Minkälaista hifistelyä siihen että saisi kunnon sointia aikaiseksi?

    Olen miettinyt että konttiin joko 2x10" tai 2x12", hattuhyllylle, jotkut free air bassot ja diskantit sekä sinne on olemassa jo caliberin 55w/180w 6x9 kaiuttimet. Sitten hattuhyllyyn refleksiputket läpi keskeltä että basso pääsee sisällekkin.. Eteen erillissarja. Miltä kuullostaa? Minkälaisia vahvistimia tarvitsen?

    Ohjelmalähteeksi joku 200-400 ? mahd. dvd soitin. Näyttökin olisi ihan jees :P

    Mitä porukka on asennellut omiin typ89:eihin?
    Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:36. Perustelu: Palautettu

  • #2
    Itse suosin JL Audion erillis sarjaa eteen, maksaa jotain 250-300e muistaakseniin mutta äänen laadultaan monien kalliimpien sarjojen luokkaa.

    Ja jos muutenkin rahaa on ni vaa JL Audion subbarii kehiin.

    Ja kai tuo 2x10" on parempi riippuen millaista musiikkia tykkää kuunnella.

    Subbareille oma D luokan mono vahvistin ja erillis sarjoille oma vahvistin varmaan kävisi hyvin.

    Tai sitten vaikka Audison LRX 5.1K (2X50W + 2X160W + 1X650W @ 4ohm) ajamaan koko settia?
    Viimeksi muokannut Teukkis; 30.3.2008, 18:41.

    Comment


    • #3
      Ensinnäkin autohifissä kannattaa muistaa, että usein enempi ei ole synonyymi sanalle parempi.

      Kerropa hieman paljonko olet ajatellut uhrata koko laitteistoon, niin aletaan miettimään mitä, minne ja miksi. :)

      Comment


      • #4
        Niih kyllähän hyvinhän sillä yhellä subwooferillakin pärjää ja hattuhylly kajareilla ei ole paljoa hyötyä jos ei itse takana istuskele / tai jos ei väkeä kyydittele.

        Comment


          #5
          Itse en ole mikään "hifimies" mutta tykkään kyllä kuunnella musaa autossa. Siihen riittää hyvin joku perus 6.5" (esim.DLS) erillissarja, pieni subi konttiin ja 4 kanavainen vahvari. Takakaiuttimilla et ajaessa tee mitään. Jätä vaikka orkkikset hyllylle, jos sinne jotain ääntä tarttee saada.

          Soittimeks semmonen mistä löytyy subille oma jakosäädin. 200e hintaan saa sopivaa alpinen soitinta. Erkkasarjaan menee joku satku, vahvarinkaan ei nyt loppupeleissä mikään ihmeellinen tartte olla. Älä tuijota watteja vaan osta joku "merkkituote" josta sen 3 kanavaa saat. Sitten kun elementit ovat riittävä herkät ei ne sitä virtaa kilowattikaupalla tartte. Näillä eväillä olen itse saanut autoni soimaan ihan mukavasti.

          Kaapin hyllyllä odottelee joku spl dynamicsin 2604 vahvistin, siihen lykkään tueksi rainbow/focal/dls erillissatsin. En oo vielä päättänyt minkä. Soittimeksi tulee juurikin tuo 200e alpine ja subiksi joku pieni 8-10" konttiin. Kaveri juuri hehkutti jotain DLS:n 8" elementtiä joka kuulemma on hyvä. Varmaan semmosen sitten sinne konttiin laitan. En usko että tälläkään kertaa menee metsään ja kun vahvarikin sattui tulemaan kakkosauton mukana, ei rahaakaan pala kovin paljoa siihen nähden mitä noilla saa aikaiseksi.

          Edit:
          Koskaan mulla ei oo ollu refleksikotelossa olevaa subia, ja ihan hyvin on silti setit toimineet. Kuuntelen pääasiassa rockia ja metallia ja siihen on pienet subit suljetussa kotelossa riittäneet.
          Viimeksi muokannut JM; 30.3.2008, 20:28.

          Comment


          • #6
            Budjetti on siinä 700? paikkeilla.. haluan että bassoa on tuntuvasti, ja 15" on mielestäni liikaa, eikä niin isoa saa pysymään musiikin tahdissakaan.. siitä soinnista tulee "puuroa". Eli bassoa ei saa olla liikaa, mutta tuntuvasti kuitenkin.

            Orkkiskaiuttimia ei ole olemassa, ja kuten mainitsin, olen jo ostanut ne caliberit niin samahan ne on sinne heittää.. Kun kyllä luultavasti kyydittelen autolla sitten tulevaisuudessa aika paljonkin porukkaa :D
            Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:37. Perustelu: Palautettu

            Comment


            • #7
              jos haluaa bassoa matalalta ja lujaa niin suosittelen Ground zero nuclear 12'' subwooferia, refleksi kotelossa n.40hz paikkeille viritettynä
              ja sille kaveriksi vahvistinta joka antaa ainakin 1000Wrms
              kuuluu myös suljetussa kotelossa jotenkuten.
              omassa coupessa ohjelma lähteenä multimedia härveli jossa 7''tuuman näyttö itsessään.
              erillis sarjat toistaiseksi hakusessa

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja FLeba Näytä viesti
                jos haluaa bassoa matalalta ja lujaa niin suosittelen Ground zero nuclear 12'' subwooferia, refleksi kotelossa n.40hz paikkeille viritettynä
                ja sille kaveriksi vahvistinta joka antaa ainakin 1000Wrms
                kuuluu myös suljetussa kotelossa jotenkuten.
                ground zero on kallis... :/
                Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:37. Perustelu: Palautettu

                Comment


                • #9
                  http://www.fusioncaraudio.fi/hinnasto.php

                  Tuollasia olen nähny halval menevän hifiliikkeissä, mutta laadusta en si tiedä yhtään mitään :)

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Teukkis Näytä viesti
                    http://www.fusioncaraudio.fi/hinnasto.php

                    Tuollasia olen nähny halval menevän hifiliikkeissä, mutta laadusta en si tiedä yhtään mitään :)
                    Ihan hyvältä näyttää, hinta ois sopiva.. Pitää käydä lähimmällä jälleenmyyjällä kyselemässä onko ne mistään kotosin :D
                    Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:38. Perustelu: Palautettu

                    Comment


                    • #11
                      refleksiputket läpi keskeltä että basso pääsee sisällekkin
                      Sitäkös varten ne refleksiputket koteloissa on. Jos oikein ymmärsin, hattuhyllyllä olisi kaiuttimet ja takakontti toimisi refleksikotelona. Saattaa olla hieman vaikea mitoittaa tuollaista.
                      Olen kyllä sitä mieltä, että vähemmälläkin pärjää: lötkössäni on 2x6.5" bassot takahyllyn sivustojen vakiopaikoilla, kotelo on siis "suljettu". Kyllä noillakin ihan tasapainoisen äänikuvan etukaiuttimien kanssa saa.
                      Ysikymppi on perin vaikea kori autohifiasennusten suhteen: itselläni oli vastaavan sarjan coupe ja vaikka halua oli, niin alkuperäisiä rakenteita ja tilankäyttöä pilaamatta kunnon äänentoistoa sinne en saanut isolla rahallakaan.

                      Comment


                      • #12
                        Onnea vaan sen peräluukun saamisessa tiiviiksi refleksitkäyttöön :)

                        Freeairithan on menettänyt suosiosta jo aikaa sitten vaikkakin toimi sellainen ihan ok V8:ssa aikoinaan.

                        Subbari tuppaa olemaan kyllä ympärisäteileviä, mutta ehkä tuolla refleksiputkien tuomisella sisätilaan halutaan sitä painetta kabiiniin. Toisaalta aivan turhaa ja huonosti tehdysti tulee ne kivat suhinaäänet putkista.

                        Enään mistään tiedä mitään, mutta käsitys on elementtien kehityksen olleen huimaa. Kyllä se 15" pysyy musalla mukana, ja toisaalta sellaista ei tartte luukuttaa niin lujaa että painetta tulee. Tietysti elementin parametrit ratkaisee tämänkin. Paska 15" on huonompi kuin hyvä 10" :)

                        Ja kun muistetaan, ettei elementtien määrä tuplaamisella saada kuin se +3db (vai +6db)

                        Kokemusta on vuodelta kuokka ja kirves joten jokainen nykyajan autohifisti saa skipata ylemmän jos siltä tuntuu. Oma kokemus on parista 15" soundstreamistä refleksi-kotelossa joka vei tilaa takakontin ja takapenkin kadetista. Laadulla ja hifillä ei paljon ollut tässä tapauksessa mitään tekemistä, mutta meni kyllä alas ja lujaa. Itellä oli Lanzarin vehkeet, mutta en saanu niitä kestämään millään. Pari elementtiä meni takuuseen kun paloivat. Ilmeisesti eivät kestäneet kuunteluvoimakkuuksia vaikka muuten systeemit piti olla riittävät.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt kun vanhoja muistellaan: 80-luvulla, kun vahvistintehot oli pieniä, etsittiin tarkoituksella elementtejä, joitten herkkyys oli suuri. Tällä parametrilla oli erittäin merkittävä osa saatavaan äänenpaineeseen. Itselläni oli polosessa varsin tukevalla peltisellä, kiinteällä hattuhyllyllä pari Pioneerin 8" elementtiä, joiden herkkyys oli muistaakseni 95dBW/m. Tuolla setillä sai tuplasti enemmän äänenpainetta kuin jos yksittäisen elementin herkkyys olisi ollut kolme desibeliä alhaisempi. Nykyäänhän elementin herkkyydelle ei juuri tarvitse laskea painoarvoa, koska vahvistimien tehot on jotain "ihan älytöntä".
                          Eipä silloin juuri yli 8" elementtejä autoissa näkynyt, jollakin hurjalla taisi olla kotikaiuttimesta ryöstetty 10" Seas corollan takaloosterissa.
                          Kyllähän isommalla elementillä siirtyy enemmän ilmaa/ääntä ja koska kartion pinta-alan suhde halkaisijaan on toiseen potenssiin, elementin halkaisijan lisäyksen vaikutus -ainakin teoriassa- on merkittävä.

                          Comment


                          • #14
                            siis nimenomaan ne refleksiputket on sitä varten että painetta pääsisi sisälle. Ne ei liity 6x9 kaiuttimiin mitenkään :D Sillä painetta ei pahemmin tule koska takapenkkien ja kontin välissä on se tankki.. Nuo refleksit kuulemma auttaa paljonkin paineen tuomiseen sisälle. Jos laittaisi 12" spl pro:n 500w/1000w tai sitten fusionin. Pitää tässä nyt harkita. 200? maksaisi spl autostudiolta....
                            Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:38. Perustelu: Palautettu

                            Comment


                            • #15
                              Mideiksi ms6/r6a+oven vaimennus ja tukeva kiinnitys.
                              diskantiksi iridium tai käytetty nobelium
                              Subiksi jbl p1022 10" suljettu 25l ilman subia.. ja toimii mainiosti metallilla. itselläni samainen subi.. aluksi arvelutti tuollasta laittaa gz nuclearin 12" jälkeen mutta sisäänajon jälkeen aivan mahtava subi.
                              [LEFT]Vaffi Rainbow iPaul 4.300/Dls ca41 tai joku käytetty.

                              Subille mielellään sellanen 500w 40hm silloin herää kunnolla henkiin.
                              Ehkä arvokas setti mutta antaa kyllä vastinetta rahoille.. käytettyjä kannattaa kyllä katella.
                              [/LEFT]

                              Comment


                              • #16
                                Kunnon äänieristystä ei kannata unohtaa tietenkään, esim Dynamat Extreme on mielestäni erittäin hyvä ei itselläkään kuulu mökät takakontista auton ulko puolelle.

                                Ja tietenkin kondensaattori 1faradi per 1000W

                                Comment


                                • #17
                                  Henkilökohtaisesti unohtaisin fusionit.
                                  700€ on äärellinen määrä rahaa, joten tuplasubit kannattaa unohtaa siihen rahaan. Oikeasti.
                                  Edullisistakin laitteista saa ihan hyvää ääntä kun asentaa kaikki elementit tukeviin asennuspaikkoihin.

                                  Soittimeksi jokin perussoitin, esim.
                                  Alpine CDE-9870R 139€
                                  Erillissarjaksi eteen SAX 230.20 139€ Asenna etuoviin.
                                  Pistä ne olemassa olevat caliberit hattu hyllylle.
                                  Vahvistimeksi Helix DB Five 299 e, josta löytyy iloa erilaisiin kombinaatioihin. Kytkisen sen 6x9:ssele, erillissarjalle ja subikanava subille
                                  Subiksi Rainbow hammer 12" 169€.
                                  + tarvikkeiseet: Virta piuhaa, päävirtasulake, kaiutinkaapelit., rca johtimet + vaimennusmattoa. Lisäksi levyä subikoteloon.

                                  Pss. Teukkis: Extremeä ei paljoa tuolla budjetilla ostella, valitettavasti.

                                  Ihan ei 700 riitä, koska tarvikkeetkin maksavat hiukan. Parempaa ääntä ei tuohon rahaan taatusti saa, ellei hanki käytettyjä.

                                  hinnat katsottu ja liikettä voin suositella:
                                  http://www.audiovision.fi/

                                  Ps. Unohda ne refleksiputkien vetämiset hattuhyllyn läpi, urbaania legendaa. Pari reikää hattuhyllyyn niin kyllä se ääni ohjaamoon kuuluu. Budjetillasi ei saa sellaisisa systeemejä kuitenkaan, jolla kukkaruukut voi pudottaa mummojen ikkunoilta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Aikalailla Hemi:n kans samoilla linjoilla. Kokemusta ei itsellä löydy muusta kuin rainbown tuotteista, joissa mielestäni erittäin hyvä hinta/laatusuhde. Enemmin 1xsemilaadukkaat vehkeet kuin 2xsekundaa. Lopputulos soinnin kannalta parempi. Ja myöhemmin jos haluaa hifistellä lisää niin ei tarvii kaikkea laittaa uusiksi. Itse olen kantapään kautta oppinut, että parempi (ja halvempaa loppujenlopuksi) rakentaa hifit alusta asti laadukkaista komponenteista ja sitten pikkuhiljaa lisäillä jos tarvetta ilmenee. Tämä tietenkin ihan sit sen mukaan mitä vaatii ja mihin tyytyy. Tähänkin asiaan pätee vanha viisas savolainen sananlasku, et köyhän ei kannata ostaa halpaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eteen 4" ovikaiuttimet ja taakse 6x9" ja kun biltemasta ostaa niin jää vielä pensa ja juopottelu rahhaa!
                                      Kun hienosti verhoilee kajarit piiloon niin kukaan ei osaa sanoo onko biltema kaiuttimet vai JBL!

                                      Comment


                                      • #20
                                        refleksiputket on sitä varten että painetta pääsisi sisälle
                                        Onneksi on aprillipäivä, eikä kaikkea kuulemaansa ja lukemaansa tarvitse ottaa todesta.
                                        Tässäkin asioissa markkinamies on oikeassa: enemmän on parempi. Jos et omista saunapadan kokoista bassoa ja vähintään tuhannen watin vahvistinta, et ole uskottava. Sitten tingitään sellaisista asioista kuten äänieristys. Vieläpä retostellaan, kuinka ajovalot vilkkuvat bassojen tahdissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voi että kun käsitätte asian väärin. Tarkoitus EI OLE tehdä mitään hillitöntä räminä_amis_basso vehjettä tuosta autosta :D

                                          Vaan sellainen sopiva basso. Ja lukkariselle tiedoksi, subbari kontissa on turha jos painetta ei pääse sisään. Ja siksi hattuhyllyyn vähän aukkoa että sitä pääsisi..

                                          Ja unohdin jo ne kaksi subbaria ihan senkin takia koska ei konttiin mahdu sitte muuta kun ne. Käytännöllisyys kärsii ihan liikaa.. Kyllä yhdestäkin 12" lähtee jo tarpeeksi ääntä. Tuo spl pro:n 500w/100w 12" kuullostaisi ihan laadukkaalta peliltä.. Äänieristystä en aio unohtaa, sillä noloa se on jos auto rämisee niinku öljytynnyri tyhjänä.. Ja jos valot vilkkuu niin sitten isompaa konkkaa..

                                          Ja bilteman vehkeisiin en koske, kaverilla oli bteman 6x9 autonsa hattuhyllyllä ja äänenlaatu oli karmeaa... Ovipahveja en ala kaiuttimien takia raiskaamaan. Sinne eteen orkkispaikoille joku erkkasarja, hattuhyllylle 6x9 ja mahdollisesti pienet free air subit, ja konttiin se 12"..
                                          Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:38. Perustelu: Palautettu

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuo spl pro:n 500w/100w 12" kuullostaisi ihan laadukkaalta peliltä
                                            Huomaa sitten että Spl Dynamics ja Spl Pro on kaksi täysin eri merkkiä, ensin mainittu huomattavasti laadukkaampi, pro taasen kuraa.
                                            Rainbown tuotteille ääni täältäkin, Lirkin mainitsema Hammer 12" on pätevä ja saa myös koteloituna ~200e hintaan.
                                            mahdollisesti pienet free air subit, ja konttiin se 12"..
                                            Miksi hattuhyllylle pitää laittaa free airit? 12" kontissa pitäisi kyllä riittää.

                                            Äänieristykseen pätevää tavaraa on vibroplast, sillä tullut pari autoa vaimennettua ja vaikutus varsinkin etuovien osalta on huomattava.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niin, no nuo free airit nyt oli vähä vaan heitto. Eipä niistä pahemmin hyötyäkään olisi. Kaverilla on 124w mersussa 12" hammeri ja soi ihan kivasti.

                                              Ja tiedän kyllä että spl pro on eri kuin dynamics :D Vaan kun noita dynoja kattelin niin ei hintoja ollut missään, ja käsitykseni mukaan ne on ihan suht, suolaisella hintalapulla varustettuja. Kai se pitä sitten tuo spl pro unohtaa jos se on kuraa :D

                                              E: No ei kyllä oo dynamicsikaan kallis. http://www.satkaikkonen.com/product_details.php?p=135
                                              Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:39. Perustelu: Palautettu

                                              Comment


                                              • #24
                                                subbari kontissa on turha jos painetta ei pääse sisään
                                                On jokseenkin se ja sama, onko subbarin ja kabiinin välillä yhteys. Matalilla taajuuksilla on niin suuri aallonpituus, että kontin ja matkustamon välillä olevat esteet eivät ääntä juurikaan vaimenna ja toisekseen, matalat äänet etenevät pitkälti rakenteita myöten.
                                                jos valot vilkkuu niin sitten isompaa konkkaa
                                                Tuo on taas mainosmiesten keksimää, että kondensaattori olisi taikasana virranpuutteeseen. Jos akussa/generaattorissa ei riitä sähkö, ei sitä kondensaattorilla saa taiottua lisääkään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  kyllähän tuo konkka keventää akun ja laturin rasitusta varsinkin subbarin isku piikkien välissä kun se kerkee 'rauhassa' lataantua. eihä kaikissa biiseissä subi huuda yhtä soittoa montaa sekunttia.

                                                  Edit: Onhan siinä tietenki oma rajansa mihin asti se yksinään siellä auttaa.
                                                  Viimeksi muokannut Teukkis; 1.4.2008, 15:49.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Aivan.


                                                    Ja kun kabiinin ja kontin välissä on bensatankki, niin usko pois se vie ääntä ja painetta hirveästi
                                                    Viimeksi muokannut jta; 11.1.2015, 21:39. Perustelu: Palautettu

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuosta painehävikistä senverran, että itselläni ei ainakaan juurikaan sitä huomaa. (Auto b3 korimallin 80, eli tankki myöskin kontissa).
                                                      Niinkun ylhäällä mainittiinkin, bassoaallot tunkeutuvat kyllä hyvin esteistä läpi, ja onhan esimerkiksi hattuhylly ja suksipussin aukko paikkoja joista ääniaallot pääsevät "vapaammin" kulkemaan.

                                                      Toinen asia on tietenkin se, että kuinka hurjasti bassopainetta haluaa autoonsa, mutta kyllä itselläni saa jo liikaakin jos haluaa (Erillissarja jo jää alle, vaikka sekin vahvistimen perässä, ja suhteellisen laadukas)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itsellä häviää puolet 'paineesta' etupenkkien selkänojan jälkeen, mikähä mahtais vaikuttaa asiaan näinkin paljon?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vaikeaa sanoa, voi olla tietty vähän elementin spekseillä, ja etenkin koteloinnilla vaikutusta asiaan. Yksi on tietty suksipussin poistaminen, jonka itse tein, en kuitenkaan painehävikin vuoksi.. Avonaisesta reijästä paine kyllä kulkee paremmin, kuin sen "nahkaisen" pussin lävitse.
                                                          Myöskin jos teidän b3 korisissa on bitumia tai muuta vaimennusmattoa hattuhyllyssä, taikka tankin takana, vaikuttaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Harmi ku omassa autossa ei ole tota suksipussia vaa se on umpinainen ei viitti penkkiä puukottaa turhaan.

                                                            ainoo mitä tos hattuhyllyn alla on subbari ja kondensaattori piilossa, eip muuta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X