Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 ei starttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 ei starttaa

    Heip,

    Nyt otti ohrakyrsä. Profiilin vanhempi menopeli lopetti starttaamisen.
    On tehnyt samaa jo pitkin syksyä erittäin satunnaisesti, mutta nyt loppui kokonaan.

    Vika liittyy jollain tavalla automaattilaatikon antureihin tjms., koska kojetaulussa oleva näyttö kertoo "D"-vaihteen olevan päällä riippumatta siitä mikä vaihde vaihteistosta on valittu. Ja koska sähköäly luulee vaihteen olevan päällä, estää se starttaamisen. (Tämä siis oma tulkintani aiheesta).


    Olen hieman analysoinut vikaa ja löytänyt kolme ehkä mielenkiintoista asiaa:

    - Em. näytössä ei vaihde vaihdu, teki mitä vaan
    - Avaimet eivät lähde virtlukosta jos vaihde on muussa kuin "P" asennossa
    - "P" asennosta vaihdevipua ei saa liikutettua jollei paina jarrua

    Eli oletettavasti "P" asennolle oleva tunnistin toimii jotenkin (tai sitten ei :-).

    Onko kellään vastaavia kokemuksia, ja mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan?

    Itse itselleni vastaten.

    Vika paikantui loppujen lopuksi vaihdelaatikon kyljessä olevaan anturiin, joka haistelee vaihteenvaihtajan asentoa.

    Anturiin menevän johdon kuori oli katkennut/haljennut ja anturiin oli päässyt vettä. Vesi oli hapettanut anturin sisällä olevan kontaktipinnan ja tämä aiheutti vian. Postaan kuvia anturista jahka menen vaihtamaan sen, nyt ei sattunut kameraa mukaan.

    Ja jatkoa seuraa.

    Menin sitten marmorille kyselemään uuden anturin hintaa. 120 Euroa. Jäi ostamatta.

    Ajattelinpa kysyäkkin, että osaako kukaan antaa hyviä vinkkejä mistä moista anturia voisi kysellä hieman edullisempaan hintaan?


    Sinänsä ko. anturi on kyllä kiitollinen korjauskohde, että se on purettavissa ja puhdistettavissa. Niinpä meinaan pärjätä tuolla vanhalla anturilla jos en uutta löydä mistää "sopuhintaan".
    Viimeksi muokannut okkim; 5.2.2008, 11:40. Perustelu: yhdistetty

  • #2
    Tuli hommattua projektiksi tuollainen 100 2.2 -88 automaatti, ja ensimmäisenä pitäisi selvittää miksi auto ei starttaa. Eli avainta kääntämällä rele kyllä naksahtaa, mutta ilmeisesti startille ei tule herätettä. Hyppyjohdolla kun tarjoaa +12V startin pieneen nastaan niin lähtee iloisesti käyntiin.

    Päissäni ajateltuna vikakohteita voisi olla joko virtalukon pohja, tai vaihteiston anturi. Kuuluuko releen naksahtaa, vaikka vaihteiston tunnistin ei haistaisi p-asentoa? Ja kulkeeko tuo startin heräte myös virtalukon kautta?

    Toivottavasti foorumin satkugurut viitsivät hieman valaista asiaa. :)

    Comment


    • #3
      Releen naksahdus voi olla myös X-rele. Virtalukko ohjaa starttirelettä ja rele vetää, jos vaihdekytkimeltä tulee lupa.

      Comment


      • #4
        Sulakerasiassa on manuaalissa startin releen kohdalla hyppyliuska. Automaatissa samassa kohtaa on oletettavasti rele? Lähtisin siitä kohtaa jännitemittauksella etsimään suuntaa vialle. Itse olen muutamaan 100:seen joutunut vaihtamaan startin herätejohdon (+50). Eli vaikka kaikki liikkuva osa taitaa olla ennen tätä relettä, niin vikapaikka voi olla releen jälkeenkin. Siitä releeltä voi myös hyppyjohdolla koittaa käynnistää moottorin.

        Huomioitavaa että jännitemittauksen aikana on hyvä olla kuormaa piuhan perässä, eli vaikka herätejohto startissa kiinni.

        Comment


        • #5
          Nyt kun löytyi englanninkielinen käännös reletaulusta niin ilmeisesti on juurikin tuo X-rele joka naksahtaa startatessa. Rele numero 8 puolestaan ei vedä, joten huomenna sitten mittailemaan tuleeko jännitteitä.

          Reletaulu: http://www.autofuseboxdiagram.com/21...e-box-diagram/

          Kiitokset selvennyksistä.

          Comment


          • #6
            Laitat sen releen tilalle hyppyjohdon kytkettävään puoleen (releessä mahdollisesti nastat 30 ja 87, sulaketaulussa muistaakseeni vasen+oikea jalka). Jos starttaa avaimesta tuon jälkeen, niin laatikon P-asennon kytkin tai siihen menevät johdot/liittimet.

            Ensimmäiseksi toki kokeile, että rele ylipäänsä toimii.

            Comment


            • #7
              Rele toimii, mutta sille ei tule ollenkaan virtaa startatessa. Myöskin parkkikytkin toimii kun ohjaava nasta lyö maihin kun kepin laittaa p-asentoon. Tuntuu että tuo herätepiuha olisi osittain maassa, joten onkohan se voinut käräyttää jotakin. En ole vieläkään löytänyt selkokielistä sulakekaaviota juuri tälle mallille, joten onko tuolle releelle olemassa sulaketta vai onko virtalukon pohja kärähtänyt? Nopeasti mitattuna konehuoneen puolelta kaikki sulakkeet näytti olevan ehjiä.

              Comment


              • #8
                Oletko virtalukon päästä mitannut, että lähteekö releelle +50 jännite?

                Comment


                • #9
                  Virtalukolle tulee suoraan akulta jännite 30, ja siitä eteenpäin suoraan ilman sulaketta startin heräte 50 (puna-musta johto). Heräte menee automaatissa releen 8 läpi startin solenoidille. Manuaalissa releen tilalle on hyppyliuska.

                  Relettä 8 ohjaa laatikon P-asennon kytkin vetämällä releen maihin. Sama heräte 50 syöttää siis sekä releen ohjauspuolta, että kytkettävää puolta.

                  Reletaulussa releen 8 jalkojen kytkennät:
                  38 & 36 = kontakti (38=heräte 50 virtalukolta, 36=startin solenoidille)
                  37 & 39 = käämi eli ohjaus (37=heräte 50 virtalukolta, 39 = maa P-kytkimen kautta)

                  Huomaa, että X-relettä ei ohjata herätteellä 50, joten sen naksuminen ei kerro kytkeekö virtalukko starttipuolelle asti. Väännäppä vauhdilla vähän reilummin starttiasentoon asti, niin josko starttaisi...:) Toisin sanoen siis itse katsoisin sen virtalukon.
                  Viimeksi muokannut jasso; 17.10.2014, 22:56.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitokset tyhjentävästä vastauksesta, mutta eipähän tullut vieläkään kuntoon. En enää ihmettele miksi edellinen omistaja oli jättänyt homman vaiheeseen.

                    Eli vanha virtalukon pohja oli halki ja nyt uudella alkoi jo rele toimimaan. Startille asti ei kuitenkaan edelleenkään tule virtaa. Reletaulusta mitattuna nastan 36 (startille) ja rungon välillä on 60ohm, mikä kertoo mielestäni että piuha on maissa jostain väliltä. Tämä siis mitattuna niin että startin puoleinen pää on irti.

                    Onko jotain vakio paikkaa mistä tuo hiertyy poikki, tai mistä asti olisi helpointa vetää uusi piuha?

                    Edit. Minkä värisenä piuha mahtaa lähteä tuolta releeltä?
                    Viimeksi muokannut ilyx; 18.10.2014, 14:36.

                    Comment


                    • #11
                      Johdon tunnisti hyvin, kun vaihdoin sen kahteen yksilöön. jasso taisi sanoa punamusta ja näin se varmasti oli. Toiseen vaihdoin pari metriä uutta johtoa ja liitos jarrupääsylinterin kohdalle. Toiseen vaihdoin sulakerasialle asti. Sisus oli molemmissa ihan jauhoa. Se johto mielestäni näkyi jalkatilasta, kun otti lokerikon pois edestä ja oli vähän yksinäisen näköisenä siellä sulakerasian pohjassa. Automaatissa voi olla ruuhkaisempaa siinä kohtaa.

                      Tunnistamisesta vielä, niin se johto on jollain tavalla vähän erilainen kuin ne muut, niin sen takia se oli aika helppo bongata sieltä muiden johtojen joukosta. Uuden johdon niputin kulkemaan vanhaa johtosarjaa seuraten.

                      Piuha kulkee muovisukassa muiden johtojen kanssa ja tuntuisi oudolta, että sukassa vetää maihin. Mutta nyt kun otit asian puheeksi, niin tosi hämärästi muistan ihmetelleeni saman johdon äärelle mittaustuloksia. Samassa remontissa lisäsin omaani kevenninreleen startille ja sen kanssa tuli vielä erikoisia virrankiertojuttuja pähkittäväksi, mutta ei niistä tässä enempää.

                      Comment


                      • #12
                        Tuli sitten tämäkin kuntoon, kiitokset vielä neuvoista. Tutkin tarkemmin tuota johtosarjaa ja huomasin että herätepiuha oli kaivettu esiin puolesta välistä konehuonetta ja vedetty poikki. En voi käsittää miksi, mutta näin oli tehty ja tuota loppupätkää oli sitten käytetty hyppyjohtona. Liitin vain piuhat takaisin yhteen ja homma pelittää. Ei näköjään kannata edes yrittää ymmärtää tuota, miksi releen nastan 36 ja rungon välillä on edelleen se 60 ohm mutta silti tuo toimii. Olisi edellinen omistaja päässyt ilman mitään virityksiä kun olisi vain vaihtanut sen virtalukon pohjan aikoinaan.

                        Jalkatilan kautta olisi ollut kyllä toivoton yrittää vetää piuhaa uusiksi reletaululle, kun piuhaa oli edessä niin paljon ettei meinannut edes nähdä koko taulua. Saattaa vaikuttaa asiaan kun autossa on melkein kaikki varusteet mitä tehtaalta on tuohon aikaan saanut.

                        Seuraavaksi sitten jarrujen kimppuun kun tuntuu olevan jumissa joka nurkka. Epäilisin pääsylinteriä, mutta siitä jatkot sitten seuraavaan ketjuun. :)

                        Comment

                        Working...
                        X