Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4 latausjännite

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C4 latausjännite

    Mikähän mättää, kun latausjännite on välillä siellä päälle 14 voltissa kuten kuuluukin, mutta nyt taas 10 km ajossa tippui 13,2 Volttiin?
    Yritetty jo laturikin vaihtaa, mutta sama ongelma jatkuu. Hihna ei luista.

    #2
    Akun, + ja maa-kaapelien ja akunkenkien kunto?
    Onko akku vanha? Laturin perässä olevien piuhojen kunto kannattaa kans tutkia.
    Kuumalla kelillä latausjännite voi kyllä tippua sinne 13.5V tietämille. Jos halvalla yleismittarilla oot mittaillut niin silloin tuo 13.2V vois mennä virhemarginaalin sisään. Muuttuuko tilanne kun laitat lisää kuormaa: pitkät, takalasinlämmitin...?
    Viimeksi muokannut vV8m5; 16.11.2021, 15:11.

    Comment


    • #3
      Akku on vaihdettu ensimmäisenä, akunkengät ja johdot näyttävät ulkoisesti uudenveroiselta, ei hapettumia

      Mittaristossa on oem analoginen jännitemittari, lisäksi Pioneerin soitin näyttää itse näkemänsä jännitteen digitaalisesti.
      Nämä kaksi mittaria ovat samaa mieltä jännitteestä.

      Autoon ei toistaiseksi ole asennettu uusia virtasyöppöjä, kuten autohifiä tai lisävaloja.

      Onko näissä jännitteensäädin integroitu laturiin vai erikseen?

      Comment


        #4
        Kannattaa nyt mitata akulta suoraan vielä se latausjännite, kuormalla ja ilman.
        Millä koneella se on, v6 AAH? Riippuu siitäkin että minkä valmistajan laturin olette laittaneet, mutta ainakin Bosch latureissa pitäisi olla vaihdettavissa pelkkä jännitteensäädin.

        Comment


        • #5
          Akku sijaitsee takapenkin alla. Sieltä mitattu jännite ei muuta asiaa mitenkään, sehän on kauempana, paitsi että mittaustulokseen saadaan yksi desimaali lisää.

          Mietin vain, onko tämä ominaisuus, että uusi laturi/jännitteensäädin käyttäytyy näin. Uudemmissa autoissa voi heti käynnistyksen jälkeen olla se 14 V, mutta laskee pian alemmas. En vain ole näissä vanhoissa vageissa nähnyt tämmöistä latauskäytöstä ennen.

          Comment


          • #6
            mutta nyt taas 10 km ajossa tippui 13,2 Volttiin?
            Tuo 13,2 volttia ei ole enää latausjännite vaan akun napajännite kun laturi ei lataa. Veikkaus mittaristo vikaan, magnetointivirta katkeaa laturilta.

            Comment


            • #7
              Vastalause. Ajon aikana auton sähkölaitteiden kuormittaessa akkua, sen jännite kyykkää kyllä täydelläkin akulla ennemmin 12,2 volttiin, jos lataus katkaistaan kokonaan. 13,2 volttia voisi aivan täydestä akusta olla mitattavissa heti latauksen jälkeen, mutta vain silloin kun akusta ei kuluteta yhtään mitään.
              Viimeksi muokannut Killeri; 17.11.2021, 07:30. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

              Comment


              • #8
                Mittarivika ei voi esiintyä samaan aikaan sekä Pioneerin mankassa että Audin analogisessa mittarissa mikä tuohon on tehtaalla aikanaan asennettu

                Comment


                  #9
                  Alkaako akun navoista mitattuna jännite laskea ja valot himmetä kun laitat pitkät ja takalasinlämmitimen päälle? Jos jännite pysyy siinä 13.2V eikä laske niin kai se laturi sitten lataa, vaikkakin hyvin vähän.

                  E.
                  Mittarivika ei voi esiintyä samaan aikaan
                  Syttyykö sulla latausvalo mittaristossa virrat päälle kääntäessä? Latausvalon kautta kulkee herätevirta laturille, mittaristosta pitäisi mennä piuha laturin D+ liitäntään johon tuo latausvalo maadottuu auton käydessä.
                  Viimeksi muokannut vV8m5; 18.11.2021, 01:09. Perustelu: Tarkennus

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja tambu Näytä viesti
                    Mittarivika ei voi esiintyä samaan aikaan sekä Pioneerin mankassa että Audin analogisessa mittarissa mikä tuohon on tehtaalla aikanaan asennettu
                    Mittarivika ei mutta mittaristo vika voi, ja aiheuttaa juuri magnetointivirran laskemisen/puuttumisen ja silloin myös latausvirta/jännite putoaa.

                    Comment


                      #11
                      Laturi kyllä lataa vaikka ilman herätevirtaa kunhan saa riittävästi kierroksia itse magnetoitumiseen. Tämän jälkeen laturi ei tarvitse enää herätettä. Eikä jännitettä "säädetä" herätevirralla.

                      Comment


                      • #12
                        Menee jo ohi aiheen mutta laturi herää ilman ulkopuolista herätettä vain jos roottorissa on jäännösmagneettia. Pelkän raudan pyörittäminen ei tee magneettikenttää eikä virtaa.
                        Joskus menneisyydessä laturi oli itsenäinen yksikkö joka latasi kunhan sai herätteen. Nykyään virran hallinta hoitaa latausta eikä se enää ole kaikilta osiltaan niin selvää, järjestelmä pystyy myös vähentämään latausta jos esim. moottori tehoa tarvitaan muualle. Aasialaiset ovat käyttäneet lataus jännitteen pudotusta jo yli 40 vuotta, audissakin jo 30.

                        Comment


                          #13
                          Siis miten tuon mittaristovian voi todeta paitsi toisella mittaristolla?
                          A8:ssa ei latausjännite riitä pitämään akkua peräluukussa talvella oikein hyvässä hapessa. 13.7 ei vain riitä kylmälle akulle. Tuollaisessa bensa V8:ssa huono akku ei ekana tule ilmi, lähteen niin helposti käyntiin huonollakin akulla. Mulla se ilmenee sillä, että xenonit alkaa vilkkumaan moottorin ollessa sammutettuna.
                          C4:ssa se lataus sahasi kyllä tuota 13-14 väliä, ja siinäkin oli tuo liian matala latausjännite mikä on ihan tyyppijuttu Audeille.
                          Ei se esim riitä AGM akulle, jos sellaisen laittaa normaalin tilalle.

                          Tuohon oli joku diodi tweak millä saa latausjännitteen nostettua 14.5 luokkaan, mutta ei löydy enään ohjeita minkäkokoinen diodi ja minka napojen väliin lataussäätimessä se laitettiin.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                            Syttyykö sulla latausvalo mittaristossa virrat päälle kääntäessä? Latausvalon kautta kulkee herätevirta laturille, mittaristosta pitäisi mennä piuha laturin D+ liitäntään johon tuo latausvalo maadottuu auton käydessä.
                            Mulla on myös A6 C4:ssa latausongelma. Eli uusikaan laturi ei herää ellen nosta kiekkoja 3 tonniin. En muista näheeni latausvaloa mittaristossa, epäilen että onko moista ollenkaan? Jos semmonen on niin missa kohdassa mittaristoa?

                            Comment


                              #15
                              On kyllä A6 C4:ssa latausvalo mittaristossa, samassa paikassa kuin pikuukorisessa, eli FIS:n alla, ylävasemmalla. https://www.youtube.com/watch?v=m3Pq2lTkgiU

                              Comment


                              • #16
                                Tuohon oli joku diodi tweak millä saa latausjännitteen nostettua 14.5 luokkaan, mutta ei löydy enään ohjeita minkäkokoinen diodi ja minka napojen väliin lataussäätimessä se laitettiin.
                                Lataus säätimessä on huonosti tilaa diodille, oikea paikka olisi laiturilta tulevan referenssijännitteen ja säätimen väliin, yleensä tarkoittaa jonkin kiskon katkaisemista. Diodin kynnysjännite määrittää lataus jännitteen muutoksen.

                                Latauksen merkkivalo on kaikissa järjestelmissä, perinteisissä järjestelmissä sen tehtävä on TUOTTAA herätevirta laiturille ja näin ollen myös lataus alkaa jo tyhjäkäynnillä.

                                Comment


                                  #17
                                  Roger, kävin kokeilemassa ja tosiaan se lamppu ei syty, kun kääntää virrat päälle.

                                  Mimmonen lamppu siinä on ja onko vaihdettavissa? Voiko joku muu syy sen pimentää?

                                  Comment


                                    #18
                                    Katso vaikkapa tästä: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../919-919000/#4

                                    Comment


                                      #19
                                      Okei tänks, noita mulla onkin. Viime vkl. just vaihdoin virtalukon pohjan ja siinä samalla bensamittarin polttimon. En vaan ole noihin varoitusvaloihin kiinnittänyt huomiota. Enpä olisi osannut arvata, että varoitusvalo voisi aiheuttaa tämmöstä. Kuvittelin, että se heräte menee suoraan virtalukolta laturille.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nuo C4 koriset alkaa olla jo sitä ikäluokkaa että akun kaapelit voi olla tiensä päässä eli vaikka laturi antaa reilut 14v niin se jännite hukkuu niihin akun kaapeleihin ja/tai akunkenkiin. Sen voi helposti todeta yleismittarilla mittaamalla paljonko kaapelin alku-, ja loppupisteen välille jää jännitettä. Jossain vanhassa Opelissa aikoinaan ihmettelin matalaa latausjännitettä niin kaapeliin hukkui 1,1v ja menee just tuollain et kylmänä käynnistäessä näyttää ok lukemia mutta kun kaapeli lämpiää niin se jännite jää siihen kaapeliin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Noniin, kiitos kaikille - oma ongelmani oli todellakin se yksi hemmetin polttimo. Nyt lamppu syttyy ja 3 testistartilla lataus alkaa heti. Eikä tullut ennen tätä vaihdettua kuin laturi ja virtalukon pohja. ;) No, olihan laturissa jo 300 tonnia, joten oli ehkä aikakin. :D

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                            Syttyykö sulla latausvalo mittaristossa virrat päälle kääntäessä? Latausvalon kautta kulkee herätevirta laturille, mittaristosta pitäisi mennä piuha laturin D+ liitäntään johon tuo latausvalo maadottuu auton käydessä.
                                            Syttyy latausvalo käynnistyksen yhteydessä, sammuu sitten ja pysyy poissa. Jännite laskee myöhemmin jos laskee. Tämä on siitä hankala vika että se ei ilmene jatkuvasti.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viesti
                                              Lataus säätimessä on huonosti tilaa diodille, oikea paikka olisi laiturilta tulevan referenssijännitteen ja säätimen väliin, yleensä tarkoittaa jonkin kiskon katkaisemista. Diodin kynnysjännite määrittää lataus jännitteen muutoksen.

                                              Latauksen merkkivalo on kaikissa järjestelmissä, perinteisissä järjestelmissä sen tehtävä on TUOTTAA herätevirta laiturille ja näin ollen myös lataus alkaa jo tyhjäkäynnillä.
                                              No juu siksi se ohje olisikin kultaakin tärkeämpi, kun en muista millä se tehtiin. ( en tiedä selvästikkään elektroniikasta paljoa). Oli hyvin yksinkertanen juttu kyllä tälläselle, joka kyllä kolvia vähän osaa pitää kädessä.
                                              Tämä ei ole se, mutta sama ajatus. Alternator Output Voltage Boost Modification 14V To 14.7V Part 1 ENG Subtitles - YouTube ja Alternator Voltage Boost Modification +15V With Diodes Part 2 ENG Subtitles - YouTube
                                              Yksi lisää missä aika siisti ratkaisu, sama kuitenkin kuin edellisissä muuten.
                                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 23.11.2021, 19:17.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jännitteen nosto on laturi kohtainen koska eri merkeissä ja merkkien sisälläkin säätimien malleja on monia. Tuo maadoituksen kelluttaminen diodilla ei ole se oikea ratkaisu, toki toimii joissain malleissa. Oikea tapa on "huijata" säätimelle tulevaa latausjännite tietoa eli "referenssi jännitettä" koska tuo maadoituksen kelluttaminen saattaa joissakin tapauksissa aiheuttaa muita ongelmia ja haettu lopputulos jää saavuttamatta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Varmaan noin, ei kompetenssia haastaa tuota :)
                                                  se mitä etsin tehtiin A8 laturille.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tähän voisi tarinoida hieman lisää. A8:n Boschin laturiin saa 14.5v säätimen alkuperäisen tilalle. Toimivuutta en tiedä, koska asennettiin se vanhaan +300tkm ajettuun toimivana poistettuun laturiin, joka on ollut varastossa jonkun vuoden. Toinen kollektoripinta oli aika syvä siinä jo, eli ei siltä pitkää ikää odotettukaan, kuitenkin ehkä enemmän kuin 3 sekunttia. Laturi ei kuitenkaan nyt lataa, mutta ei tiedä onko syynä lataussäädin vai jokin muu. Auto kun laitettiin käyntiin latausvalo sammui, mutta melkein heti kuului jostain naps ja luultavasti sitä lähtien ei ole ladannut. Ei tiedä mikä hajosi, mutta tuo 14.5v säädin tuli alkuperäisen Boschin numeron perusteella vaihtoehtona. Ehkä laturi oli vain jo väsynyt eikä pitänyt ajatuksesta. Ei siellä varmaan mitään sulaketta ole, koska noin 12v tulee B+ napaan jatkuvasti. Käydessä en mitannut, koska ei halua mennä auton alle moottorin käydessä, eikä jaksanut viritellä testipiuhoja. Herätettä en myöskään testannut, enkä kyllä rehellisesti tiedä miten se heräte näissä toimii. Mistä se herätteen saa ja voiko sillä olla sulake?
                                                    Uusi tehdaskorjattu laturi tulee perjantaina ja ehkä maanantaina sen saa paikalle. Sitä en tiedä millon uskaltaa kokeilla uudestaan 14.5v säädintä, kun on aika kallista testaamista.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Heräte tulee virtalukon 15 navasta latausvalon läpi ja laturi toimiessaan maadoittaa piuhan ja valo syttyy kun moottori ei käy.
                                                      Laturille menevät johdot on joskus todella hyvässä hapessa eli kuoret kadonneet ja oikosulku tilanteessa polttaa mittariston takaa piirilevyn ja latauspiiri ei siten toimi. Piirissä voi myös olla sulake mutta c4:n ollessa kyseessä en enää muista.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Joo tässä toki ei kyse nyt C4:sta, mutta tuo säädinjuttu sopii siihenkin. Yleisesti siis ottaen jos latausvalo palaa moottorin käydessä niin heräte pitäs olla laturille kunnossa, jos lataus muuten on kadoksissa?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juuri näin.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X