Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 - ilmastoinnin kompura ei toimi järjestelmän täytön jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q7 - ilmastoinnin kompura ei toimi järjestelmän täytön jälkeen

    Täytyi tehdä uusi topic kun tunttui, ettei tuon edellisen viestin uudelleen ohjauksen jälkeen viesti näkynyt oikein...

    Alkuperäinen viesti:

    Taas kerran lakkasi ilmastointi toimimasta ja sinänsä tämä ei ole mitään uutta auton historiassa. Ilmastoinnin putkia on vaihdettu melkein joka kesä ja järjestelmää on täytetty.

    Viime viikolla ilmastointi alkoi olla heikko ja silloin vikakoodiksi tuli kylmäaineen vähyys (ks alla). Tuo jälkimmäinen vika ei vaikuta ilmastoinnin toimivuuteen. kuittasin viat ja ilmastointi toimi hetken. Pari päivää myöhemmin ilmastointi ei enää toiminut, eikä vikakoodeja ollut. Mielenkiintoista tässä oli se "ECON" nappia painamalla punainen valo saa sammutettu merkiksi, että kompressori menisi päälle. Kompressori ei kuitenkaan lähde päälle vaikka painikkeen valo näin ilmaisee.

    Kävin tänään täyttämässä järjestelmän ja ainetta lisättiin n. 800 g (1050 g on järjestelmän tilaisuus). Täytön jälkeen järjestelmä ei toimi ja mitään vikakoodeja ei ole. "ECON" merkkivalo voi sammuttaa, mutta kompressori ei mene päälle.


    Käytössä on VCDS mutta osaisiko kukaan sanoa miten mitataan (loki) Kompuran nopeus, järjestelmän paine, jne... jotta voisi tarkistaa onko vika kompurassa vai ei...



    Address 08: Auto HVAC Labels: None
    Part No SW: 4L0 910 043 HW: 4L0 820 043 F
    Component: KLIMABETAETIGUNGH05 0040
    Revision: 00---006 Serial number: 00000000005229
    Coding: 0133142
    Shop #: WSC 31414 790 00001
    VCID: 619CAC0B1D48D773E0D-8034

    2 Faults Found:
    00445 - Loss of Refrigerant
    001 - Upper Limit Exceeded
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100001
    Fault Priority: 3
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 250
    Mileage: 219111 km
    Time Indication: 0
    Date: 2021.04.26
    Time: 16:24:24

    Freeze Frame:
    Temperature: 74.0°C
    RPM: 760 /min
    Absolute Pres.: 6.0 bar
    Load: 0.0 %
    Temperature: 5.0°C
    Temperature: 23.0°C
    Load: 0.0 %
    Temperature: 89.0°C

    01592 - Air Quality Sensor (G238)
    014 - Defective
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01101110
    Fault Priority: 3
    Fault Frequency: 10
    Reset counter: 50
    Mileage: 219292 km
    Time Indication: 0
    Date: 2021.04.30
    Time: 15:46:45

    Freeze Frame:
    Temperature: 27.0°C

  • #2
    Auto kävi tänään samalla pajalla jossa tarkistettiin, että järjestelmä oli täytetty oikein. Järjestelmässä on oikea määrä ainetta ja kompressori ei silti kytkeydy. Voiskohan tuossa olla esim. joku anturi mikä estää kompuran kytkeytymisen? Muistelin jostain lukeneeni, että jos ulkolämpötila on alle +5 C astetta, ei kompressori käynnisty.

    VCDS:stä puuttuu label file, jolla näki mikä ryhmä on mikäkin anturi... Onko kellään tietoa mitä ryhmiä pitäisi lukea, että saisi nuo anturitiedot luettua?

    Comment


    • #3
      Eikös tässä ole muuttuvatilavuuksinen kompressori, ei siis kytkeydy päälle vaan pyörii aina. Iskutilavuutta säädetään, ei mene koskaan ihan "nollille" - leikkaa kiinni ja "sokka" hihnapyörästä murtuu jonka jälkeen hihnapyörä pyörii akselilla mutta akseli ei pyöri.

      Comment


        #4
        Omassa a4 b6 autossa ilmastointi lakkasi pelaamasta. Ei vika koodeja ja kylmä aineet oli ok.
        Tässäkin tuo muuttuvatilavuuksinen kompura.
        Vika oli väljäksi kulunut kompura. Ei leikannut kiinni ainakaan jumiin asti.
        Kannattaa kuitenkin ihmetellä vielä sitä solenoidia/venttiiliä mikä ns. kytkee kompuran toimimaan.
        Se on sen kompuran takapäässä kiinni.

        Comment


        • #5
          Niin akseli ei leikkaa kiinni vaan männät ja tämä aiheuttaa murtolevyn rikkoutumisen.

          Comment


            #6
            Murtolevy oli ehjä. Ja mitä sitä kompuraa purkaessa seilvis , et suurin havaittavissa oleva kuluma oli siinä kääntö levyssä.
            Siis siinä joka noita mäntiä ja "kiertokankia" veivaa ees taas. Ja hieman leipomisen merkkejä männissä.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja tomppa123 Näytä viesti
              Omassa a4 b6 autossa ilmastointi lakkasi pelaamasta. Ei vika koodeja ja kylmä aineet oli ok.
              Tässäkin tuo muuttuvatilavuuksinen kompura.
              Vika oli väljäksi kulunut kompura. Ei leikannut kiinni ainakaan jumiin asti.
              Kannattaa kuitenkin ihmetellä vielä sitä solenoidia/venttiiliä mikä ns. kytkee kompuran toimimaan.
              Se on sen kompuran takapäässä kiinni.
              N280 Solenoidia oli hieman huonosti saatavilla, joten päädyin tilamaan uuden kompressorin.

              Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viesti
              Eikös tässä ole muuttuvatilavuuksinen kompressori, ei siis kytkeydy päälle vaan pyörii aina. Iskutilavuutta säädetään, ei mene koskaan ihan "nollille" - leikkaa kiinni ja "sokka" hihnapyörästä murtuu jonka jälkeen hihnapyörä pyörii akselilla mutta akseli ei pyöri.
              Todennäköisesti pyörijän ja akselin välin sovite (murtolevy) on antautunut, mutta se selviää kun saan irroitettua kompuran.

              Mites tuon kompressoriöljyn kanssa tulee menetellä? Kompressorissa on ilmeisesti tehtaalla lisätty x määrä öljyä joten säädetäänkö loppullinen öljymäärä systeemissä kohdilleen ilmastoinnin täytön yhteydessä?

              Comment


              • #8
                Päivitystä tähän asiaan kun nyt viimein tämä harrastepeli on taas liikenteessä... Syynä toimimattomuuteen oli kompuran jumiutuminen ja näin ollen hihnapyörän mekaanisen "sulakkeen" hajoaminen. Idea tässä sinänsä on hyvä, eikä kompuran jumiutuminen hajota apulaitehihnaa.

                Comment


                  #9
                  Ilmeisesti tuo järjestelmä pitää huuhdella jos kompura on leikannut kiinni. Tänään kävin tyhjennyttämässä järjestelmän ja siellä neuvoivat että täytyy/kannattaa huuhdella järjestelmä ettei uusi kompura heti hajoa metallisilppuun. Ilmastointilaitteen oma huuhtelu ei kuulemma siihen riitä.
                  Neuvoivat pajan mistä huuhtelu laite löytyy .

                  Comment


                  • #10
                    Ja samalla kuulemma kannattaisi/pitäisi vaihtaa myös lauhdutin ja kuivain, jotta kaikki mahdollinen silppu tulee poistettua.

                    Comment


                      #11
                      Antaako kompura vikakoodia jos on jumissa.
                      Mietin et jos vika onkin muualla ku kompurassa.
                      Korjaamolla vaan ilmoitettiin et kompura rikki ku täytön jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Ilmeisesti eivät sen enempää tutkinu asiaa.
                      Nyt oli kuitenkin järjestelmä aivan tyhjä

                      Comment


                      • #12
                        Pääseekö tuon kompressorin "sulakkeen" tarkastamaan jostain? Eli toteamaan että kompura on jumissa. Kylmää ei tule, kylmäaineet on järjestelmässä ja vikakoodeja ei ole.... Mun tuurilla se kallein korjattava yleensä on rikki. Vähän meinaa itseä huvittaa taas tämä audiharrastus kun koko talvi meni lämpenemisongelmissa ja nyt kun kelit lämpiää niin kottero ei jäähdy..

                        Comment


                        • #13
                          Itse itselleni vastaten jos jotain muutakin kiinnostaa niin kompressorin hihnapyörän päästä ensin kuminen suoja pois, sitten ulkokehältä iso lukitusrengas ja keskiö vetäen ulos. Näky onkin sitten aika lailla tämän näköinen jos on "sulake" hajonnut.

                          Click image for larger version

Name:	55401d1460692068-broken-ac-compressor-picture-busted-compressor.jpg
Views:	388
Size:	70,5 Kt
ID:	1943056

                          Näkee myös mitään purkamatta, tuo 8mm kuusiopää näkyy suojakumin läpi ja jos se ei pyöri koneen käydessä niin selvä tapaus...

                          Comment

                          Working...
                          X