Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Seat Exeo 2.0 TDI ESP sekoilee.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Seat Exeo 2.0 TDI ESP sekoilee.

    Tervehdys.
    Vaikka kyseessä ei suoranaisesti ole Audi, niin hyvin pitkälti A4 Audin tekniikkaahan tuossa on. Eli ongelma on seuraavanlainen: Kun nopeus on yli 80km/h ja ajaa vähänkään jyrkempään mutkaan, alkaa esp vilkuttamaan ja jarruttamaan menoa. Useimmiten tämä ongelma ilmenee vasemmalle kääntyvässä mutkassa. Ongelma ei esiinny taajama nopeuksissa. Epäilys on, että ongelma tuli samoihin aikoihin kun vaihdatin taakse uudet kumit (kiinan ihme linglongit). Ajettavuus meni kyllä levottovammaksi kuin aikaisemmin. Voiko 225/40/18 rengas olla kuitenkaan niin löysä, että aiheuttaisi esp sekoilua? Paineita on nyt 2.8bar jonka luulisin olevan tarpeeksi? Vikakoodit olen OBD Elevenillä lukenut ja niitä ei ole.

    #2
    Ovathan eturenkaat samankokoiset? Voisi olla hyvä seurata livedatasta pyörien nopeustietoa. Vikaantuva abs-anturi voisi valehdella nopeustietoa yhdessä nurkassa.

    Comment


      #3
      Vaikka rengas on spekseiltään saman kokoinen, voi se todellisuudessa olla jotain muuta. Tulee tosiaan ekana mieleen että uudet kumit on eri kokoiset ja esp luulee renkaan luistavan.

      Comment


      • #4
        Renkaat on kyllä spekseiltään saman kokoiset. Täytyypäs yrittää tuolla obd elevenillä katella pyörimis nopeuksia. Onko hajua millaisesta nopeuserosta esp alkaa puuttumaan peliin?

        Comment


        • #5
          Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210603-072759_OBDeleven.jpg Views:	0 Size:	46,7 Kt ID:	1918952
          Tuon verran näyttäis olevan pyörimis nopeuksissa eroa etu ja taka renkailla.
          Toki mutkaan ajaessa saattaa ulkokaarteen puoleinen etu rengas näyttää n.1km/h enemmän nopeutta.
          Viimeksi muokannut Killeri; 3.6.2021, 18:56. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


            #6
            Kohtuu iso ero. Ei tykkää torsenkaan tuollaisesta pidemmän päälle. Suosittelen vaihtamaan toisenkin setin uusiin linglongeihin. Nelivedossa pitäisi aina olla renkaat samaa mallia molemmilla akseleilla, johtuen valmistajien toleransseista.

            Comment


              #7
              Exeo ei ole nelivetoinen.

              Comment


                #8
                Aivan:D Jotenkin sotkin nimimerkin auton nyt tähän. No jokatapauksessa, ero on sama kuin 225/40 ja 235/40 renkaita pitäisi eri akselilla.

                Comment


                  #9
                  Tuosta täytyy muistaa, että desimaalit eivät näy. Ero voi siis olla 95,4 vs 95,5 km/h. ESP käsittääkseni valvoo enemmänkin muutosnopeutta puuttuakseen peliin. Ja kaikilla on kulumiseroa akseleiden välillä rengaspinnassa minkä ESP pitää sietää.
                  Viimeksi muokannut jasso; 4.6.2021, 11:17.

                  Comment


                  • #10
                    Hieman olen itsekkin sillä kannalla, että tuollainen nopeus ero ei pitäisi tuota aiheuttaa. Onhan noita leveä/kapea rengastus autoja nähty liikenteessä aikapaljon ja tuskin kaikilla vastaavaa ongelmaa on. Pääsen maanantaina käymään nosturilla, niin vaihtelen nyt kuitenkin ihan mielenkiinnosta nuo uudet kumit eteen ja katsellaan sitten muuttuuko tilanne. Tuskin muuttuu. Voisikohan kuitenkin olla jossain abs anturissa/kehässä ongelmaa, joka sitten ilmenee näin? Hukkaisi pulsseja välistä ja siten luulisi pyörimis nopeuden hetkellisesti muuttuvan. Ja näin ei tulisi vikakoodia, kun tieto ei katkea kokonaan. Muutos olisi niin nopeaa, ettei tuo obd elevinin päivitys nopeus sitä tajuaisi.

                    Comment


                    • #11
                      Mites kiihtyvyys anturit, nekin voivat sekoilla ja vaikuttaa.asiaan.

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210603-072911_OBDeleven.jpg
Views:	197
Size:	49,0 Kt
ID:	1919046
                        Eilen työmatkalla suoralla tiellä oli ainakin antureiden arvot nollassa. Eli tuossa arvo 1: ratin asento, arvo 2: en tiedä mikä on, arvo 3: jarrun painalluksen voiman mukaan kasvava, arvo 4: sivuttais kiihtyvyys. Ainakin pienellä mutkittelulla vaikuttaisivat järkeviltä arvoilta. Vikahan ei ilmene kun on tuon abs järjestelmän "sisällä", koska abs/luistonesto menee vikatilaan siksi aikaa kun siihen on luku ohjelmalla yhteydessä.

                        Comment


                        • #13
                          Renkaistahan se nyt sitten johtui. Vaihdoin Linglongit takaa eteen ja vanhat kumit taakse. Esp lopetti sekoilun. ? Samalla perän levottomuus katosi. Linglongit ovat kyllä selkeästi pehmeämmät kuin nuo vanhat kumit. Mutta eteen laitettuna ajettavuus on ok. Ostin nyt sitten kaksi uutta linglongia lisää ja pyöräytetään varmaankin ensi viikolla vanteille. Jännä nähdä palaako ongelma sitten takaisin. ? ....to be continued....

                          Comment

                          Working...
                          X