Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 1.6 ADP -96 hall anturin vaihdon jälkeen auto ei enää käynnisty.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 1.6 ADP -96 hall anturin vaihdon jälkeen auto ei enää käynnisty.

    Hei,

    auto ei enää starttaa kyseisen anturin vaihdon jälkeen. Voisko joku tarkistaa miten tulpanjohdot kytketään oikein virranjakajaan ? Käsitin, että sytkäjärjestys on 1-3-4-2, mutta silti ei mene ymmärrykseen, miten ne "lasketaan" virranjakajan kannesta ? Voiko virranjakajan saada asennettua ns. "väärään" asentoon, mistä johtuu ettei auto käynnisty ? Ennen hall-anturin vaihtoa auto käynnistyi, mutta kävi huonosti ja antoi juuri hall-anturin vikakoodia.
    Viimeksi muokannut Mikko86; 16.2.2021, 12:31.

  • #2
    Vastataan itselle. Auto lähti käyntiin. Pyöritin koneen ensin ykk-asentoon (1.sylinteri ylimmässä asennossa) ja laitoin virranjakajan paikoilleen siten, että pyörijän keskikohta osoittaa virranjakajan rungossa olevaa merkkiä kohti. Tähän kytketään siis 1.sylinterin tulpanjohto. Virranjakajan kansi paikoilleen ja sitten tulpanjohdot järjestyksessä 1-3-4-2 myötäpäivään katsottuna.

    Auto siis käy hienosti, mutta edelleen antaa siis hall-anturilta vikakoodia. Katsoin Vcds kanavalta 17 ja siellä on asteet -18°kw. Yritin pyörittää virranjakajaa oikeaan suuntaan saadakseni nuo asteet lähemmäs nollaa, mutta aina kun yrittää päästä alle tuon -18 niin 017 kanavan arvo muuttuu -99°kw.. Liekkö virranjakaja vielä hampaan pielessä vai voisiko jakopää olla hypännyt hampaalla ajan saatossa?
    Viimeksi muokannut Killeri; 19.2.2021, 12:08. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Comment


      #3
      Se -18 voi olla ns. turvaraja tuon vikakoodin takia. Jos uusitulla anturilla tulee edelleen herja, kiinnittäisin seuraavaksi huomion liittimiin ja johdotuksiin.

      Comment


      • #4
        Nyt on siis tällä hetkellä paikoillaan toinen virranjakajayksikkö purkuautosta. En vaihtanut siihen uutta hall anturia, joten on mahdollista että siinä oleva anturi oli jo alkujaan rikki. Sössin siis vanhan virranjakajan (älkää kysykö kuinka :D) niin siksi jouduin hommata "uuden" tilalle. Täytyy siis ensi töikseen vaihtaa uusi hall anturi. Virta sille liittimelle luulisi tulevan kun kerran reagoi niihin asteisiin.
        Vikakoodi siis oli seuraava: 00515 camshaft position sensor (g40) 29-00 short to ground.
        Viimeksi muokannut Mikko86; 19.2.2021, 17:39. Perustelu: Kuva vikakoodista poistettu ja lisätty tekstimuotoon.

        Comment


        • #5
          Eipä auttanut hall anturin vaihto, puskee samaa vikakoodia edelleen. Mistähän sitten lähtis vikaa etsimään..? Voisko tuo -18°kw johtua jos jakopää hypännyt yhdellä hampaalla?

          Comment


            #6
            Kyllä se siitä voisi johtua. Kannatta tarkistaa.

            Comment


            • #7
              Elikkäs jakopää oli kunnossa. Tein samalla kyseisen rempan kokonaisuudessaan, kun ei ollut tietoa koska se oli viimeksi tehty. Ongelma ei siis ollut siinä.

              Seuraava huomio oli, että virranjakajan rungossa on numero 050905205AH, mikä ei ainakaan varaosanumeroiden perusteella kuulu tähän ADP moottoriin. Oikea numero on siis muuten sama, mutta AH:n tilalla kuuluisi olla AR. Aikani googlattua en löytänyt näistä muuta eroa kuin, että AH- tyypissä on impulssikehässä (metallinen pyöreä kuppi joka pyörii jakajan akselilla) neljä lovea kun taas AR:ssä käsittääkseni 1 (voi olla myös kaksi kun en löytänyt kunnon kuvia, mutta ei ainakaan neljää)

              Voisiko tuo edellä mainittu ongelma johtua siis siitä, että autossa on väärä virranjakaja/impulssikehä ?

              Comment


              • #8
                Noniin eli ongelma ratkes sillä kun vaihdoin AR-päätteisen virranjakajan, joka tuohon alun perin on tarkoitettukin. Nyt on asteet -3°kw eikä anna vikakoodia enää.

                Comment


                  #9
                  Hienoa että vika löytyi. Miksihän siihen oli alunperin laitettu väärä, eikä sen vaihtanut huomannut vikaa..?

                  Comment


                  • #10
                    Se onkin hyvä kysymys, auto ehkä lakannut joskus käymästä ja jostakin löydetty "korvaava" osa :) Auto kuitenkin toimi väärällä osalla jotenkin ja kävi tosi hyvin, ehkä hieman nyki kiihdyttäessä, mutta ei paljon ja "parhaat tehot" oli kateissa. Onneksi tajusi katsoa oikean varaosanumeron, muutoin olisi jäänyt vika päälle.

                    Comment

                    Working...
                    X