Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5 2.0 TFSI Hybrid ja akun kuolema

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q5 2.0 TFSI Hybrid ja akun kuolema

    Ko. auto vm. 2012 ostettu 7 kk sitten. Autolla ajettu karvan alle 120000 km. 2,5 viikkoa sitten aamulla duuniin lähtiessä sain iloisen viestin näytölle:

    Hybrid drive:
    system fault.
    Power steering
    and brake servo
    possible failure.

    Auto lavetille ja Audi Centeriin. Eilen sain tulokset:

    Vikaa tutkittu pitkään ja kohtuullistettu kustannus siitä 1250 €.
    Autoon vaaditaan ainakin:
    • Molemmat 12V akut. Nämä uusittuna tästä pisteestä 690€
    • Hybridiakku. Tämä uusittuna noin 12000€.
    Näiden uusinnan jälkeen saamme varmistuksen onko vielä sähkökäytön teho- ja ohjauselektroniikassa vikaa. Jos sekin joudutaan uusimaan niin kustannus siitä noin 12000€.

    Taitaa auto olla lunastuskuntoinen. Kuka sanoi, että hybridillä ajaminen on halpaa? Täältä tulee kyllä vahva puolto "sähköttömien" autojen puolesta. ?

    #2
    No ennen auton paalaamista vois ehkä kattoo jos vaikka VCDS:llä näkis mikä siellä oikeasti on vikana. Olihan siinä minun ex-Amperassakin joku muutaman kympin arvoinen lämpöanturi akun nestekierrosta rikki ja pienin yksikkö mitä vaihdetaan on koko patteripaketti. Meni tosin takuuseen mutta takuun ulkopuolella olis ehkä ollu mielekkäämpää vaihtaa vain se yksi pieni osa kuin koko paketti.

    Comment


      #3
      Koura, mulla tuli sama ilmoitus Touaregissa (2011 Hybrid) ja syy oli yksi korkeajännitejohto ilmaistointilatteelle. Systeemi ei osaa kerto sellaista vikaa. Ei sekään halpa ollut (€900 / 50cm) mutta nyt auto toimii hyvin. Eli älä luovuta.

      Comment


      • #4
        No luulis, että merkkikorjaamolla ja maahantuojalla nää mahdolliset viat osattais tunnistaa, mutta ei näköjään. Näinhän se nykyään menee, kun mitään ei osata korjata. Vaihdellaan vain osia. Sehän on heille kannattavampaa.

        Comment


          #5
          Joo ja nimenomaan niin että vaihdetaan koko iso kokonaisuus kerralla, ei sitä yhtä yksittäistä viallista komponenttia. Takuuaikanahan tuo on selvää mutta takuun ulkopuolella kannattaa kysyä toinenkin mielipide jostain muualta kuin merkkarilta. Merkkihuollon käytännöt on mitä on ja vaikka siellä asentaja tietäisi että tuon osan vaihtamalla tulee satasella kuntoon niin ei se auta jos ohjeistus ei sitä salli vaan ainut vaihtoehto on vaihtaa se kymppitonnin setti.

          Comment


          • #6
            Valtuutettu korjaamo perustaa korjausratkaisunsa valmistajan ohjeisiin. Näille korjauksille pitää antaa takuu eikä "oikaisuihin" ole varaa. Toki voit korjauttaa auton nyrkkipajalla, mutta kuka maksaa jos auto palaa huolimattoman korjauksen seurauksena?

            Jos ostaa lähes 10-vuotta vanhan ensimmäistä hybriditekniikkaa edustavan tuotteen on syytä varautua "pieniin" takaiskuihin.

            Comment


            • #7
              Mutta : maahantuojan ja merkkarin nimenomaan luulisi olevan kyvykkäimmät löytämään viat. Sitä Koura tuossa ääneen ihan aiheellisesti miettii.

              Etkai voi Kaleido ihan sinisin silmin väittää, että on hyvien tapojen ja oikeasti osaamisen merkki, että aloitetaan tutkimalla reilulla tonnilla - vikaa ei löydetä - sitten vaihdetaan toivolla "josko auttaisi noitten pikkukennojen (12v) vaihto", sit korkeajänniteakut ja sit jonossa onkin taas korkeajännitetekniikan ajureita ja komponentteja. Missä tuossa löytyy valmistajan ohjeistus tuollaisiin ? Ei voi olla valmistajan ohjeistus että aloita pienimmistä potentiaalista ja vaihdat vaan kaiken. Ei se VAG-konserni oikeasti hei niin toimi, vaikka välillä olenkin sen toimintaa itsekin ihmetellyt.

              Melkein veisin itse sähköautoihin ja niiden perusosaamista paremmin osaaviin pajoihin. Paremmin siellä on asiakkaan etu mielessä, etsitään jopa niitä yksittäisiä komponentteja mitkä estää muun järjestelmän toiminnan eikä vaan arvota kun ei tiedetä. Suomi on niin takapajuinen paikka, että ei vielä merkkareilla ole yksinkertaisesti autojen pienestä määrästä johtuen kokemusta + osaavia asentajia aiheeseen.

              edit:
              Niinjoo, on tässä kyl vähän ulkopuolisen hankala heittää mitään ideoita tarkemmin ilmoille mikä voisi olla vialla, kun ei ole huoltoselostetta nähtävissä / vikakoodirapsaa mistä voisi päätellä vähän syy-seuraussuhteita. Epäilisin että kohta on enemmän ja enemmän aiheesta kyssäreitä, kun plugarit rupee muuttuu työsuhdeautoista perheiden ajovessoiksi kun ne myydään takuun/liisausajan loppuessa yksityiselle puolelle.

              edit2: tarpeeton lainaus pyh ! tarpeellisia ne on kaikki, siksihän niitä lainataan että voi viitata siihen pihviin.
              Mutta lisänä. Akustoja (12V kennot, esim 2-akkuinen järjestelmä, 40Ah + 70Ah AGM, on melko tarkkaan 200€ akut, ja koodaus (akkuelektronikan laskurin nollaus) 45€ jos sen ulkopuolella teettää).
              Se ajoakku (korkeajänniteakku), niin ton ikäiseen laitteeseen löytää _varmasti_ käytetyn hyvän akun, n1-2ke kustannuksella ? (arvaus perustuu omaan bemsen ajoakkuun ja mielenkiinnosta maailmalla olevien varaosien hintoihin).
              Tämä vain siis vähän herättelemään todellisuuteen : marmorihan tekee saman jutun, mutta kustannukset ovat vähän erilaisia - toki ei kuulu siellä ansaintalogiikkaan seurailla maailmalla A-/B- tason käytettyjä osia kun joutus vaihtolaitetakuutakin miettiin - sillä kolmannen osapuolen korjaamolla ei ole tätä taakkaa ja myös siksi se loppulasku voi olla oikeasti kuluttajalle ihan järjettömän paljon halvempaa.
              Viimeksi muokannut repsa; 2.2.2021, 18:18.

              Comment


              • #8
                Kiinnostais kyllä nähdä täysi selvitys tehdystä vianhausta ja perusteluista noiden uusinnalle. Joka hiton ikisen komponentin kummassakin sähköjärjestelmässä pystyy kyllä testaamaan ja toteamaan kunnon, hybridiakustokin on tehty yksittäisistä akkumoduleista, jotka on yksittäin vaihdettavissa tarpeen mukaan (vaatii kyllä sitten syvällisemmän koulutuksen korkeajännitehommiin). Eli niitä ei kokonaispakettina lähdetä tuosta noin vaan uusimaan ellei ole ohjauselektroniikka tai yli puolet moduleista pimeänä. Ite noita koulutuksia käyneenä vag-merkille karsastan nyt tätä AC:n ensituomiota täysin. Ja kyllä vänkäisin gw:n peräänkin noilla ikävuosilla, olkoonkin ettei ole ensimmäinen omistaja kyseessä. Ja myyjäliikkeeseen olisin ollut jo ihan ensimmäisenä yhteydessä ennen AC:iin kiikuttamista.

                Comment


                • #9
                  Vianhakua on kyllä tehty niin maan perusteellisesti. Mites myyjän vastuut, kun ostosta vasta 7kk ja alle 120 ajettu?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäiset vikakoodit:

                    042A6 [17062] P0A1F00 Akkuenergiahallinnon ohjainlaite X
                    03054 [12372] P0A1B00 Tehoelektroniikan ohjainlaite, sähkökäyttö X
                    035D9 [13785] P0AB900 Hybridikomponentit järjestelmävika X
                    0358E [13710] P0B3C00 Hybridi-/suurjänniteakun jännite, anturijohdin 1, Epäuskottava signaali X
                    03590 [13712] P0B4100 Hybridi-/suurjänniteakun jännite, anturijohdin 2, Epäuskottava signaali X
                    03592 [13714] P0B4600 Hybridi-/suurjänniteakun jännite, anturijohdin 3, Epäuskottava signaali X
                    03594 [13716] P0B4B00 Hybridi-/suurjänniteakun jännite, anturijohdin 4, Epäuskottava signaali X

                    Comment


                    • #11
                      Ja asia on kuluttajaneuvonnan käsittelyssä. Katsotaan, miten Saka asian hoitaa.

                      Comment


                      • #12
                        Vaikkakin en sen kummemmin tästä tiedä, niin https://www.carproblemzoo.com/audi/q...r-problems.php kuulostaako tuolla kuvatut käyttäytymistavat tutuilta ?
                        Hankala noilla vikakoodeilla on perustella 12v akkujärjestelmän vaihtoa.
                        https://www.is.fi/autot/art-2000007646490.html tässä yksi esimerkki kaupan purkamisesta, vieläpä melko pitkään auton ostamisesta.

                        Comment


                        • #13
                          Miten tässä kävi?

                          Comment

                          Working...
                          X