Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 Avant subbarin asennus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C7 Avant subbarin asennus

    Meni lopulta hermo kun orkkissubi on aivan onneton ja ponneton. Asennus tehty niin että monikäyttöisyys autossa säilyy. Koska vetokoukun käyttönuppi on vasemmalla, asennus tehtiin oikean puoleiseen sivukoteloon. Asennus ei ole minkään opin mukainen, se on free air ja reflex sekoitusta.

    Vaimennukseksi koteloon on työnnetty untuvatyyny, sen jälkeen kaksi imuriletkua tuomaan ohjaamon poistoilma poistoventtiilille ja sen päälle 30mm äänieriste vaimentamaan ilmaiskuja. Tässä varmaan on vieläkin säätämistä. Elementin keloille tehty tuuletusreikä äänieristelevyyn.

    Elementti asennettu 18mm lastulevyyn jonka liitospinnat on muotoiltu vaimennusmatskulla ennen verhoilua. 12" elementti (2x4ohm) kiinnitetty M5 lyöntimuttereilla. Lastulevy on kiinnitetty kulmarautaan jonka toinen sivu kiinnitetty auton koriin (näkyy kuvassa) missä M8 kierre ja toinen reuna kylmästi auton teräskoriin takimmaiseen pilariin M8 täkkipultilla (tämän kiristys tunteella jotta ei korkkaa). Alareuna istuu hyvin alumiinikiskon viereen ja painuu sitä vasten joten alareuna on irti.

    Mono vahvistin (2ohm 450W RMS) asennettu orkkissubin paikalle vararenkaan viereen. Ohjaus otettu orkkissubin kaiutinlinjasta mulikkaan josta muutetaan linjatasoksi vahvarille. Tässä myös automaattinen heräte vahvarille, ja toki myös tuulettimelle. Tuuletin kytketty releen kautta. 200mm tuuletin kun poterossa ei paljon ilma vaihdu. Jäähdytys pelannut ainakin +22 ympäristössä ja tunnin kovalla soitolla. Poteron sivuilta menee pienet käytävät sivukoteloille ja niitä avarrettu hiukan. Lyöhän se kartio hiukan ilmaa myös tuonne poteroon.

    Soundi: Elementiksi voisi valita paremmankin (lue kalliimman) mutta tässä menty tuolla. Ensi töiksi piti käyttää sivuverhous irti ja laittaa ikkunatiivistettä tuuletusaukon ja sivuikkunan väliseen liitoskohtaan. Muovi pärräsi reunapeltiä vasten oikein kunnolla. Basso ulottuu oikein alas mutta ei niin voimakkaana kuin ref.kotelossa ja on pehmeä. Myös painetta lähtee mutta varauksin, jotkin taajuudet voimakkaalla soitettaessa saa jostain vaimeaa tärinää aikaiseksi. Mutta normaali voimakkuudella (15-20) soitettaessa oikein hyvä, orkkikseen verrattuna loistava. Auton ulkopuolelta kuulee kun poistoventtiilin läpät käy taistelua ilmavirtaa vastaan takapuskurin sisällä mutta tämä ei kuulu sisälle. Jatkossa teen muutoksia vaimennukseen jotta kaiken tärinän pois, jos saa, olen kuitenkin tähän jo nyt tyytyväinen.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Arska70; 16.8.2020, 06:52.

    #2
    Tein asiat hiukan toisin.
    Ostin jo kertaalleen asennettuna olleen GZ-vahvarin ja Hertzin subbarin.

    Subbari on asennettu oem-Bosen pönttöön, vahvari vasemmalla sivukotelossa. Piuhat sai myös tosi nätisti piiloon.
    Mitään ei tarvinnut silpoa tai rikkoa. Vanhan oem-Bosen saa takaisin näppärästi.

    Click image for larger version

Name:	subi+piuhat.jpg
Views:	3145
Size:	158,9 Kt
ID:	1896749 Click image for larger version

Name:	supi asennus.jpg
Views:	2921
Size:	189,3 Kt
ID:	1896750 Click image for larger version

Name:	vahvari.jpg
Views:	3536
Size:	120,4 Kt
ID:	1896751 Click image for larger version

Name:	kytkentä.jpg
Views:	2900
Size:	58,7 Kt
ID:	1896752

    Comment


    • #3
      Mietin itsekin ensin elementin vaihtoa orkkiskoteloon mutta sitten kuitenkin painoi ajatus että kyllä ison kans aina pärjää:-)

      Comment


      • #4
        Tarkoituksena olisi laittaa subbari a6 c7 Sedaniin missä bosen äänentoisto. Normaalista audin soundsystemistä poiketen tuostahan ei lähde soittimelta kaiutinlähtöjä vaa kaikkia kaiuttimia ruokitaan kontissa olevasta bosen omasta vahvistimesta. Normi soundsystemin kanssahan tuo olisi aika yksinkertaista vain ryöstää soittimen takaa kaiutintasoinen lähtö linjamuuntimeen.

        Päädyin sellaiseen ratkaisuun, että laitoin Helix AAC3 linjanuuntimen molemmat kaiutinsyötöt kiinni järjestelmän omaan subbarin syöttöön ja samalla poistin alkuperäisen subin käytöstä. Linjamuunnin saa virtansa vahvistimen navoista ja tarjoaa samalla herätteen. Koko laitos on mahdollista toteuttaa kontissa, eikä pitkiä vetoja tarvita. Vahvistimen ja auton omilla säädöillä on saavutettavissa kohtalaisen hyvä lopputulos mutta onko kukaan keksinyt tähän parempia ratkaisuja?

        Onko parempia paikkoja ottaa linjamuuntimelle signaalia? Joku sanoi joskus että tuo bose on hieman mutkikas kaikkien taajuuksiensa kanssa.

        Comment


        • #5
          Toimiiko tuo Helix AAC3 ilman omaa herätettä? Eli bosen sub-linjan signaali riittää herättämään sen ja helix herättää vahvistimen? Four connect 4 ei tunnu heräävän sub-linjan signaalilla ja en keksi mistä saisin sille ulkoisen herätteen. A6 C7 allroad avant -13 Bose

          Comment


            #6
            Otat herätteen ihan kajarilähdöstä.

            Comment

            Working...
            X