Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Latausjännite ja akun varauksen toteaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Latausjännite ja akun varauksen toteaminen

    Tervehdys,

    Eli kysymyksessä siis Audi B8 1,8 TSFI -09.

    Miten porukoilla on tuo laturin tuottama jännite? Omassani mittailin tyhjäkäynnillä sen olevan n. 13,9 V konesalin lisävirtalaatikosta. Ei sen kummemmin lisälaitteita päällä ja ulkoilman lämpötila n 5 astetta. Onko ok?

    Tuon jälkeen auto seisoi noin vuorokauden Etelä-Suomen yö-ja päivä lämpötilassa eli jotain 0-+5 astetta ja mittasin akun jännitteen ko. lisävirtalaatikosta käynnistämättä autoa ja virrat pois päältä. Akun jännite oli 12,5 V. Autolla ajoimme edellisenä päivänä jotain 5 kilometriä ennen vuorokauden seisomista ja ennen kyseistä mittausta.

    Eli ovatko tulokset ok?

    Kysymys siksi, että toisessa threadissa ihmettelin, miksi auton näyttö herjaa Weak battery, start the engine....jne, kun auto on seisonut hetken ja virta-avain paikallaan mutta ei virrat päällä. Ovi saattoi olla auki.

    Toinen kysymys: miten ja mistä kohdin voi mitata akun kunnon perinteisellä kuormitustesterillä, eli: Toki akku pitää ladata ensiksi täyteen ulkopuolisella laturilla ja sitten mitata, mutta voiko käyttää kuormitustesteriä ja mistä kohtaa mitaten ilman akkukaapeleiden irroittamista? Tokihan voin kaivaa akun esiin takakontista ja irrottaa kaapelit ja testata, mutta tuleeko ongelmia sitten auton muun sähköjärjestelmän kera?




    Kiitos etukäteen vastauksista!


    #2
    Asiasta keskusteltu tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...usj%C3%A4nnite

    BEM-järjestelmä aika samalainen B8:ssa.kuin 4F.ssä.

    Comment


    • #3
      Olen käynyt vähäseen ko. threadissa, mutta kun siinä on kysysymyksessä eri autotyyppi ja vuosimalli, ni en sitten kelannut threadia loppuun saakka. Mutta nyt asia varmistui siten, että voin luottaa ko. infoon oman autoni suhteen. Eiku opiskelemaan ja toivottavasti aika pitkästä keskustelusta löytyy myös tuo kuormitusmittausproseduuri.
      Viimeksi muokannut Killeri; 19.3.2020, 16:37. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

      Comment


      • #4
        Ennemmin kannattaa lukea tämä ketju läpi: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%C3%A4ytyminen

        Comment


        • #5
          Jep ja kiitos!

          Semmoinen kysymys, että mites saadaan homma hoidetuksi testauksia varten siten, että kone ei käynnisty, mutta saa pyöritetyksi starttimoottoria avaimella ilman systeemien vahingoittamista? Eli mikä sulake tai piuha irti?

          Auto on siis edelleen Audi B8 1,8 TSFI 2009.

          Comment


          • #6
            Tervehdys,
            samasta aiheesta joskus kyselin, eli Audi B8 2010 akun latautuminen ajossa ja akun kesto yleensä.

            Akku uusittu tammikuussa 2019 Audicenterissä. On jo ilmoitellut pitkän aikaa näyttötaulussa kun virrat ovat päällä ja moottori seis, niin battery is low jne. Akun jännite näytti nyt äsken kuitenkin noin 12 v moottori pysäytettynä. Laturi lataa kyllä, jännite kohoaa yli 13 voltin auto käynnissä. Autolla ajettu vain lyhyitä, 10 km matkoja per kerta.

            Kysymyksiä ja muuta:

            - lyhyet matkat eivät lataa välttämättä lataa akkua hyvin kovinkaan monessa autossa, se on selvä. Mutta, onko tässä suhteessa Audissa jokin isompi ominaisongelma? Lisäksi,

            - lataako Ctekin latauslaite yleensäkin akkua täyteen?

            - On hyllyssä ihan perinteinen latauslaite käytettävissä, jos teidän tietonne mukaisesti tuo Ctek ei lataa akkua täysin

            - miten mitata akun virranantokyky kuormitustesterillä, eli mihin testerin piuhat kiinni?

            Comment


              #7
              12V lepojännite tarkoittaa että akun varaus on n.40%, ja jos tämä on heti auton sammuttamisen jälkeen, niin on aivan liian vähän. Myöskin 13v lataus jännite on aivan liian vähän. Latausjännitteen pitäisi olla 14.3-14.7V jotta latausta tapahtuisi.

              Comment


                #8
                Kyllä mä väittäisin että ctek lataa akun täyteen missä perinteinenkin laturi, voi vaan viedä aikaa enemmän.

                Comment


                • #9
                  Kiitos vastauksesta!

                  Ctekin laturi oli vuorokauden kytkettynä, akku ei tyhjä latauksen aloituksessa, vaan lähes täynnä.. Ctek näytti akun täyttä tuon vuorokauden latauksen jälkeen. Ctek irti ja mittasin akun jännitteen sieltä konesalin puolelta luukusta, kuin missä laturikin oli kiinni . Jännite 12,5 V.

                  En mitannut auton oman laturin tuottoa nyt.

                  Eli,

                  akku sökö taas, ja auton laturin jännitteensäädin sökö tai auton lataukseen liittyvä säästöelektroniikka ei toimi??

                  Comment


                    #10
                    12.5-12.6 täysi akku suoraan latauksesta, tuskin siinä vikaa jos marmorilla vaihdettu, niin oletettavasti rekisteröineet vaihdon. Eiköhän laturi ole vainaa.

                    Comment


                    • #11
                      Joo, olen samaa mieltä kuitenkin asiaa mietittyäni, että akku ei ihan sökö. En osaa sanoa, ovatko rekisteröityneet akun, ei ollut laskuselvityksessä. Se selviää kohta. Jos laturi sökö, niin onko siinä ulkoinen hiilipaketti ja jännitteen säädin eli helposti vaihdettavissa? Jos olisi diodin palaminen kyseessä tasasuuntaussillassa, niin laturi jurraisi ja kuumenisi, ja latausjännite olisi 12 v vai kuin?

                      Comment


                        #12
                        Kyllä marmorihuolto koodaa uuden akun niin kuin pitää. vaikka ei lue laskuselvityksessä.
                        Pistitkö C-tekin kiinni suoraan akkuun vai konehuoneessa oleviin pisteisiin? Akkua kun ei saisi ladata suoraan jos autossa on BEM.

                        Comment


                        • #13
                          Terve,

                          uskon kanssa tuohon, että Audicenter tekee asiat oikein. Ctek oli kiinni konesalin pisteissä joka tapauksessa. En ole vieläkään mitannut latausjännitettä koneen ollessa käynnissä. En tiedä toisaalta, onko autossa BEM, ku ei ole manuaalia.
                          Nii siis tuo laturi kun mittailen sen tuoton. Jos siis alle 14V, niin voisin kokeilla jännitteen säädintä, mikäli helposti vaihdettavissa. VilleP siis epäili sököä laturia. ilmoittelen laturin tuottoa.,

                          Comment


                            #14
                            Kyllä autossasi on BEM, ja siitä syystä akku pitää koodata kun se vaihdetaan.

                            Comment


                            • #15
                              Kuten killeri kirjoitit, että "marmori" hoitaa asiat oikein ja olen samaa mieltä, että koodaus on tehty akun vaihdon yhteydessä. Toki asian voi tarkistaa. Mutta edelleen, mites tuo laturin jännitteen säädin, eli onko se vaihdettavissa ulkoa päin vai ei? Eli autossani on BEM, kuten kerroit, eli lataushommani on tehty ok. Ja, Audicenter on koodannut siis akunvaihdon.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt mitattu uudelleen akku ja laturin tuotto.

                                Auto seisonut vuorokauden ja ajettu muutama sata metriä ja sitten auto sammuksiin. Sitten staattinen akun jännitteen mittaus. 12.3 V jotain eli lyhyt ajo ja kaksi starttausta tietty ehkä teki tuon.

                                Auto käyntiin ja jännitteen mittaus taas. Latausjännite tyhjäkäynnillä 14.2- 14.7 V riippuen kuormasta. Noin samat jännitteet osakaasulla.Eli kaikki ok nyt.

                                Mutta, Mikä aiheuttaa tuon latausjännite -eron, siis aikaisemmin alle 14 V ja nyt sitten reilusti yli 14 eli spekseissä? Voi olla huono mittaaja eli hiukka hapettuneet mittauspisteet konesalissa aikaisemmin, nyt putsasin ne.

                                Sitten tuo battery low- ilmo, eli onko se vain pätkäajon syytä(muutama kilsa suuntaansa ja auto ruutuun yöksi) ja siksi pitäisi ladata latauslaitteella kerran kuussa tms. ?

                                Comment


                                  #17
                                  Eipä se muutaman minuutin ajon aikainen lataus paikkaa starttiin kulunutta sähköenergiaa. Pakkasella vaatii jo kymmenien minuuttien ajon.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja sedanb8 Näytä viesti
                                    ja siksi pitäisi ladata latauslaitteella kerran kuussa tms. ?
                                    Riittää kun ajaa vähän reilumman lenkin.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 21.10.2022, 14:20. Perustelu: Lainaus kuntoon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo, noinhan asia on, että enemmän ajoa tai sitten latauslaitteella hoitaa akkujännitevajeen. Se vaan "hermostutti" tuo ilmoitus näytölle, mutta varmaan kaikki sit ok. Katsokaas, kun kesäautona on vanhempi jenkki myös lyhyillä ajoilla ja siinähän ei tule mitään ilmoituksia akkujännitteen suhteen, mutta akkujännite kaikesta huolimatta pysyy kohtuu hyvänä, nii siksi tässä kyselin. Kesäauton laturi tuottaa 120 A ilman mitään tekniikkaan liittyviä säästöjuttuja ja koko lataussysteemi siis erilainen. Tokihan kesäpelinkin akkua joskus täytyy latailla, se on selvä!

                                      Eli akkua lataukseen välillä ajomatkoista riippuen.

                                      Seuraan tilannetta ja kiitos kaikille!
                                      Viimeksi muokannut sedanb8; 21.10.2022, 17:26.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X