Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2006 automaattinen ilmastointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2006 automaattinen ilmastointi

    Pieni omituinen vika ja oisko täällä tietoa missä vika. Aikaisemmin, siis tyyliin pari vuotta kesät ja talvet kun auton laittaa käyntiin niin tuulettimet lähtee sisällä hönkimään täysiä ja laskee sit hiljalleen. Kesäkuumalla on lähtenyt puhaltaan täysiä heti ja sit kun kompura saa tarpeeksi viileää ja sisällä? on viileää niin tuulettimet laskee halutulle asteikolle. Talvella taas lähtee puhaltamaan täysiä suht pitkään ja jossain vaiheessa alkaa myös lämmintä tulemaan kun auto lämpiää. Tälläinen toiminta on ilmeisesti jossain tässä kesällä loppunut ja nyt kun muutamana aamuna on ollut aste pakkasta tai nollassa niin huomasin omituisen vian.

    Auton käynnistää 0C asteessa ja pyynti on 22C niin tuulettimet eivät lähde huutamaan täysillä, ja voisi sanoa ettei ollenkaan. Sit painaa automaattisen ilmastoinnin veke ja painelee plussaa nopeudelle niin tuulettimet lähtevät huriseen sen halutun nopeuden mukaisesti, vaikka täysiä jos niin haluaa. Kun painaa takaisin automaatin päälle niin tuulettimet valahtaa hyvin alas, pykäliä tyyliin 2 joka ei kovin lujaa puhalla tuulilasille jos se on jäässä.
    Tuntuu siis ettei auto jotenkaa tunnista automaattia / sisätilanlämpötilaa tms
    Vikakoodit luettu vcds:llä ja niitä ei ole
    Kummatkin flektit pyörii kuten pitää
    Ilmastoinnin letku konehuoneessa on ajon jälkeen kylmä joten siellä aineet ilmeisesti hyvin pyörii
    Ilmastointi testattu että puhaltaa kylmää ja puhaltaa lämmintä.
    Sulakkeet katselin about läpi ja niissä ei näytä mikään olleen palanut
    Auto nappi menee päälle ja pysyy päällä (ilmeisesti jollain ollut ilmastointi täysin rikki, niin silloin auto nappula ei pysy edes päällä)
    Testattu myös päivällä kun lämpötila on joku +10C jolloin ilmastoinnin pitäisi toimia. Ei lähde silloinkaan puhaltamaan täysillä.
    Ajossa saattaa tuulettimen pykälät nousta johki puoleen väliin koko asteikolla, eli joku pieni automatiikka toimii mut miksi ei normaalisti

    Ideoita?
    Viimeksi muokannut happ0; 23.9.2019, 06:57.

    #2
    Ei kai sen kuuluisikaan puhaltaa kovempaa ennen kuin neste on lämminnyt tarpeeksi. Mitä hyötyä sitä kylmää ilmaa on kabiiniin puhaltaa täydellä teholla? Tuulilasin huurteenpoistoasennossa pitäisi puhaltaa kovempaa mutta auto-asennossa kylmillä nesteillä mulla ainakin kaikki autot puhaltanu ensin alkuun hiljempaa ja siitä portaittain kovempaa kun nesteet lämpenee. Tuostakin saa vcds:llä aivan kaiken näkyviin, jäähdytysnesteen lämpötilan, säätöläppien toiminnan, sisätilan anturien lukemat jne. Se nyt vois olla ihan ensimmäinen mitä tsekata.

    Comment


    • #3
      Se tuulilasi nappi oli mulla päällä tänä aamuna eikä lähtenyt puhaltaan yhtään sen kovempaa kuin ilman sitä.
      Mulla tuo vcds osaaminen on mallia luetaan vikakoodit, niin pitäis varmaan jostain löytää ne paikat mistä lähtee katsomaan.

      Comment


      • #4
        Tässä hiukan miten käyttäytyy.
        Auto seissy 05 asti ja nyt käynnistin. Tuossa tosiaan laitan päälle sen tuulilasinappulan jolloin sen pitäisi hönkiä, vaan ei. Sit ajoin pienen matkan jossa auto ja tuulilasinappi päällä niin tulos oli että hiukan alkoi puhaltamaan kun lämmöt nousi. Näin se ei ole aikaisemmin tosiaan toiminut. Kesät talvet ollut tuo Auto päällä ja hyvin on tähän asti toiminut vaan ei enää

        https://www.dropbox.com/s/5dtvr1ofgm...25118.mp4?dl=0

        https://www.dropbox.com/s/wftg3kb6qq...25709.jpg?dl=0
        https://www.dropbox.com/s/n7fp7wctzt...25713.jpg?dl=0

        Comment


          #5
          Tota.... toi jota painat tossa videolla on takalasin lämmittimen nappi...

          Tuulilasin huurteenpoisto on siitä 5cm vasemmalle oleva.

          Comment


          • #6
            Jestas että olen idiootti
            https://www.dropbox.com/s/ofggjxdhgl...32511.jpg?dl=0

            Mut tosiaan, silti se automatiikka ei toimi.

            Comment


              #7
              Olen samaa mieltä kuin Mikko että noinhan sen kuuluukin toimia. Kylmä auto kylmällä ilmalla niin puhaltaa ensin vähän ja puhallus suurenee moottorin lämmetessä.

              Comment


                #8
                Isoveli A6 -05 toimii just noin. Napilla alkaa puhallus täysillä lasille lämpötilasta riippumatta, ilman nappia kylmällä kiihdyttää pikkuhiljaa. Niin se on.

                Comment


                  #9
                  Parempihan se on täällä olla vähän facepalm kuin maksaa korjaamolle satanen siitä että huoltoukko painaa sitä tuulilasin nappia. Jos se edelleen tuntuu siltä ettei toimi oikein tai toimii eri tavalla kuin aiemmin niin voihan siitä silti tsekata ne vikakoodit. Ja samalla kun siellä on niin kattoo niitä measuring blockeja. Ne on nimetty ja näkee millä kanavalla on mitäkin arvoja. Voi sitten seurata miten vaikka lämpöanturien lukemat muuttuu kun kone lämpiää. Voihan siellä oikeasti olla jotain vikaakin.

                  En sitä ilmastoinnin ohjaimen logiikkaa niin tarkkaan tunne mutta fiilispohjalta sanoisin että ei se automaatilla lämmittäessä kovin herkästi nosta puhallusnopeutta. Viilennyskäytössä tuntuu paljon helpommin puhaltavan isommalla teholla kun pitää kabiinin sisälämpötilaa laskea. En muista että olisi ikinä puhaltanut täysillä automaattiasennossa vaikka olisi kuinka kuuma kone ja kylmät sisätilat. Tuulilasille käsisäädöllä on ainut poikkeus jolla puhaltimen nopeus nousee aina ja heti.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos ja anteeksi. Mulla oli toinen flekti ties kuinka kauan rikki, ja koko flekti paketti vaihdettiin kesällä. Ilmeisesti hajonneen flektin takia tuuletus on toiminut toisin ja en tietenkään nyt tajunnut että nyt se sit toimisi oikein. On tämä autoilu niin kivaa välillä...

                    Comment


                    • #11
                      Älyn tavoitteena on siis mahdollisimman tehokkaasti, kuitenkaan kyytiläisiä häiritsemättä, laskea/nostaa hytin lämpötila tavoitelämpötilaan. Tarvittaessa enemmän viilennystä jos aurinko porottaa kuumasti, sitä varten on ainakin yksi sensori vanhemmissa autoissa kojelaudan keskellä. Kaipa auto vertailee sisääntulo (ennen kennoa) ja ulostulo (kennon jälkeen) ilmaa, ja kun riittävästi jäähtyy/lämpenee, niin puhallustehoa nostetaan sitä mukaa. Lämpöä ei ehkä ihan yhtä isolla puhalluksella tule, vaikka koneesta saisi lämpöä irti. Jäähdytys puskee täysillä viileää, kunhan sitä vaan saa kylmästöinnistä irti.

                      Comment

                      Working...
                      X