Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 2010 D4 4H Liikennemerkkien tunnistus VZE Traffic Sign Recognition

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 2010 D4 4H Liikennemerkkien tunnistus VZE Traffic Sign Recognition

    Ei kenelläkään sattuisi olemaan saatavilla koodaustietoa kyseisen mallisesta kulkineesta missä on liikennemerkkien tunnistus käytössä.
    Netistä löytyy kyllä ohjeistukset millä toiminnon saa aktivioitua, jos ja kun autosta löytyy tarvittavat komponentit. (Ja Kufateciltä löytyy palikka joka pyöräyttää oikeat bitit ojaimille, mutta yhdestä luvusta ei viitsisi maksaa maltaita)
    FIS silti herjaa että "out of operational area". Jotkut ovat saaneet toiminnon toimintaan päivittämällä kartat ja yhdessä tapauksessa eri mallin olessa kyseessä toiminnon sai toimintaan kopiomalla ohjainlaitteiden long codingin samaksi kuin toisessa autossa, jossa bitit oli oikein ja VZE toimi. Käytännössä ainoastaan "Address 17: Instruments" koodauksessa oli yksi bitti poikittain.
    Käytännössä kyseessä on uskoakseni että liikennemerkkien tunnistuksen alueeksi on määritelty väärä kartta alue. Löydän kyllä VCDS:llä kohdan missä se varmaankin pitäisi muuttaa mutta kun vetovalikossa on vain länsieurooppa tai poissa käytöstä ei se oikein auta asiaa.

    eli jos A8 D4 / 4H koneesta jossa on VZE saisi long coding koodit seuraavista ohjainlaitteista olisi kiitollinen.
    Address 8E: Image Processing
    Address 17: Instruments
    Address 5F: Information Electr.
    Viimeksi muokannut riihimaa; 14.9.2019, 21:42.

    #2
    Laitatko autoscan lokin tänne, niin saadaan vähän kerättyä infoa A8 4H:n koodauksista. Ja auton info + varusteet perään.

    Menikö muuten VZE:n retrofittaus niin, että jos on pre-sense, niin sitten ainoa mahdollinen rautapuolelelle tarvittavat muutos on tuoreempi image recognition ECU?

    edit: Taisi sittenkin olla niin, että pitää myös Instrument clusterin olla riittävän uutta mallia.
    Viimeksi muokannut jasso; 19.9.2019, 14:04.

    Comment


    • #3
      Kufateckin sivuilla tarjotaan koodausdonglea autoille, joissa navigation plus (7T6 tai 7UG) ja että image rocognition 8E on olemassa.
      https://www.kufatec.com/en/coding-di...4g-a8-4h-40225
      Jos virheellinen tunnistaminen niin kuvakäsittely (8E) ohjainlaite on päivitettävä Ideksiin D (tai isommaksi).
      Tunnisteella tarkoitetaan SW version viimeistämerkkiä eli kirjainta joten pitäisi firmis päivittää, kun nykyinen SW versio on 4G0907107B. <-- Tähän sain varmistuksen Kufateciltä.

      Kuitenkin kun ovat muita audin malleja saaneet aktivoitua tilaan että ilmoittaa "out of operational area" on lopulta saatu VZE toimimaan yhden bitin muutoksella tai karttojen päivityksellä, foorumeilta löytyneiden tietojen perusteella. Samalla voikin ajaa sitten sen lokin.
      Tänne olen kerännyt koodaukset mitkä ole onnistuneesti tehnyt: http://www.riihimaa.com/autot-yms/audi-a8-d4-4h/codings ja Rosstecin sivuilta löytyi pitkä lista muita mutta niitä ei ole testattu joten ei toimivuus takuuta: https://forums.ross-tech.com/showthr...-A8-VCDS-Codes
      Viimeksi muokannut riihimaa; 20.9.2019, 18:18.

      Comment


      • #4
        Viestin pituus ei saa olla kuin 10000 merkkiä ja pelkkä autoscan loki olisi ollut yli 26000 merkkiä.
        Tuuppasin datat tänne: http://www.riihimaa.com/autot-yms/audi-a8-d4-4h/data

        Comment


          #5
          Etenikö tämä koskaan?

          Muutamilla foorumeilla väittävät, että tuon 8E - Image processing unitin HW versiolla ei ole niin väliä, kunhan on riittävän uusi FW sisässä. Ja periaatteessa ODIS-E:llä voi ajaa uudemman FW:n sisään, jotka saa ladattu erWinin kautta.

          Sen jälkeen vaaditaan parametrisaatio, joka onnistuu jokseenkin VCP:llä (ainakin tiettyihin FW:hin löytyy datat). En tiedä, mutta ehkä tämä voisi onnistua myös ihan vain ODISin kautta ilman yhteyttä serverille? Eli osaisiko ODIS rakentaa parametrisetin kun ajaa vain Guided Functions Coding + Calibrationit läpi? Tähän toki tarvitaan printti keulan eteen siitä valkomusta palloplakaatista (speksti löytyy netistä), jotta kalibroinnin voi tehdä.

          Component protection ei vissiin pitäisi olla ongelma, kun päivitetään vain FW vanhaan laitteeseen ilman takaovea eli "purkin ID" säilynee samana? Jos tuo 8E nyt edes kuuluu component protectiin muutenkaan.
          Viimeksi muokannut jasso; 8.9.2020, 18:49.

          Comment


          • #6
            Niiden tarvittavien bittien pyörittelyn kyllä VCDS:llä sain tehtyä ja aktivoitua tuon toiminnon mutta toimivaksi sitä ei saanut väärällä kuvan tunnistusmodulilla / softaversiolla.
            Eli siihen saakka sain että alkoi herjaamaan "out of operational area".

            Useammassakin paikkaa tarjoavat kokonaan uutta kuvantunnistusmodulia mikäli auto on 2013 vanhempi ja kuvantunnistusmoduli on 4G0907107D tai aiempi.
            Joten päättelen että rautana nuo aiemmat kuvantuunnistusmodulit eivät taida olla yhteensopiva liikennemerkkien tunnistuksen kanssa, vaikka siihen uudemman firmiksen pystyykin laittamaan.

            Kufateciltä kun asiaa kysyin olisiva toimittaneet valmiiksi riittävän uudelle Firmiksellä olevan komponentin valmiiksi koodattuna hintaan 699€. Niin paljoa asia ei kuitenkaan kiinnostanut.

            Kuvantunnistuksen kalibrointiohjeita en netistä silloin löytänyt kun asiaa selvitin, tutkan kalibrointiin liittyvät ohjeet kyllä löysin.
            Sikäli mikäli samojen käytössä olevien sensoreiden kalibroinnista on kyse, ei niitä varmaankaan pitäisi tarvita uudelleen kalibroida, ellei niitä ole vaihdettu tai niiden kiinnytys tai suuntaus ei ole muuttunut.

            Comment


              #7
              Oman selvittelyn tuloksena näyttäisi siltä, että parametrisetin ajaminen ODISilla vaatii aina yhteyden tehtaalle, eli onnistu noin vain. Parametrisaatio haetaan serveriltä. Toki tähänkin löytyy erilaisia epävirallisia palveluja, joissa voi ostaa käyttöönsä serveriaikaa, jos omalta koneelta ODIS löytyy.

              VCP:llä parametrisetit voi ajaa, jos sellainen valmiina löytyy heidän tietokannastaan. En tiedä vielä, voiko sillä myös ladata nykyisen parametrisetin talteen ja ajaa sen sitten uudelleen takaisin kameraan päivityksen jälkeen. Luultavasti onnistuu, ihan sen perusteella miten VCP:llä tuo parametrisetin koodaus toimii.

              B versio ImageRecognition modulesta riittää. Mutta tarvitsee ajaa VCP:llä oikeanlainen parametrisetti sisään, jotta VZE toimii. Käsittääkseni tuo "out of operational area" tulee juurikin väärästä parametrisetistä.

              Softaversion päivityksestä ymmärsin nyt taas vähän enemmän - ehkä. Kaikki purkit, joissa HW versio B tai enemmän, voi päivittää uudemman indeksin softalla (esim. B->D) . Ainoastaan ensimmäinen HW versio purkista, jossa ei mitään kirjainta perässä ei vissiin onnistu flashata uudemmalla firmiksellä. Varmaan tuonkin voi jotenkin saada tehty, mutta siihen ei siis suoraa metodia tarjolla.

              Kamerassa eikä ImageRecognition purkkissa ei ole kummasakaan Component Protectionia, eli se ei ymmärtääkseni tule olemaan ongelma.

              Kalibrointi onnistuu ainakin ODISilla, luultavasti myös VCDS:llä. ELSAsta löytyy varmaan tarkka proseduuri. Käsittääkseni samanlainen homma kuin takakameran kalibrointi. Hommaa varten löytyy netistä mukavasti PDF siitä kalibroitiplakaatista, jonka voi printata.

              Oheisessa PDF:ssä hyvää tietoa, joka näyttäisi loogiselta ja siten paikkansa pitävältä.

              edit:Firmware päivitykseen korjaus.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut jasso; 23.9.2020, 16:10.

              Comment


              • #8
                Näytti tosiaan ihan asiantuntevalta dokumentilta. Kamera moduuli löytyy tehdasasenteisena oikeaa versiota, ei siis vaadi kalibrointia. Kuvankäsittelymodulista B versio eli pitäisi siis onnistua firmiksen päivityksellä. Sitten vielä bittien pyörittelyllä sekä parametrointia VCP:llä tuon dokumentin mukaisesti. Mutta vaatii silloin ihan aidon VCP:n että saa nuo parametri filet käyttöönsä. Tuo parametrointi olikin minulle uusi asia. Voisiko olla että parametrointi onnistuisi myös karttapäivityksillä jos niitä on saatavilla, koska jossain foorumilla oli tosiaan juttua että oli karttapäivityksellä lähtenyt toimimaan. Mikäli siis jenkki/uk foorumin juttuihin uskominen.

                Comment


                  #9
                  Jenkkilän VZE tuli karttoihin ja kuvantunnistuksen koodiin aika myöhään, joten siksi ne jutut ei päde ihan suoraan. Vanhemmissa kartoissa ei ollut tukea, eikä vissiin merkkien tunnnistamisen kuvapankit olleet valmiita. Euroalueen jutut oli kyllä jo vissiin 2011->

                  Parametrisetillä ymmärtääkseni määritetään mm. maa-alue, mikä juurikin liittyy tuohon "out of area" herjaan. Ei liity karttapäivityksiin tai muuhunkaan, ja onnistuu oikeastaan vain VCP:llä. ODISilla (eli Audin huollossa) onnistuu vasta kun ensin on SVM (eli siis tietokanta, jonka mukaan auton koodaukset ajetaan) päivitetty sisältämään tuo VZE auton varusteeksi ja se onnistuu vain virallisella retro-fit koodilla (lyhyt numerosarja, sama kaikille).

                  VCP voinee löytyä joltain foorumilaiselta ja nykyään tuntuu usemmallakin näihin erikoistuneella huollolla olevan tarjolla sillä koodausta.

                  Kartat ja navin firmis nyt kannattaa päivitellä ihan muutenkin. Mitkä kartat sinulla on ja mikä MMI:n firmware versio? Viimeisin firmis on K0942 ja kartat 6.31.1 (2020-2021).

                  Comment


                    #10
                    Tuon pdf:n ohjeistuksella ja amalin:n knowhow:lla omassa 4G:ssä lähti liikennemerkkitunnistus toimimaan, joten ihan validi dokkari. Omassa eivät modulit tosin tarvinneet firmispäivityksiä.

                    Comment


                      #11
                      Käytettiinkö VCP:tä jossain vaiheessa?

                      Nyt kun tätä olen selvitellyt eteenpäin, niin tämä näyttäisi olevan tehtävissä itsellenekin, kunhan päivittää tuon Image Recognition boksin B...D malliin. Kerran ei pitäisi olla Component Protectin piirissä, niin näitä näyttää ebaystä saavan ~100e. Olettaen nyt, että esim. 4G0... käy myös ristiin A8:siin, kunhan ajaa oikeat parametrit ja koodaukset sisään.
                      Viimeksi muokannut jasso; 22.9.2020, 19:00.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                        Jenkkilän VZE tuli karttoihin ja kuvantunnistuksen koodiin aika myöhään, joten siksi ne jutut ei päde ihan suoraan. Vanhemmissa kartoissa ei ollut tukea, eikä vissiin merkkien tunnnistamisen kuvapankit olleet valmiita. Euroalueen jutut oli kyllä jo vissiin 2011->

                        Parametrisetillä ymmärtääkseni määritetään mm. maa-alue, mikä juurikin liittyy tuohon "out of area" herjaan. Ei liity karttapäivityksiin tai muuhunkaan, ja onnistuu oikeastaan vain VCP:llä. ODISilla (eli Audin huollossa) onnistuu vasta kun ensin on SVM (eli siis tietokanta, jonka mukaan auton koodaukset ajetaan) päivitetty sisältämään tuo VZE auton varusteeksi ja se onnistuu vain virallisella retro-fit koodilla (lyhyt numerosarja, sama kaikille).

                        VCP voinee löytyä joltain foorumilaiselta ja nykyään tuntuu usemmallakin näihin erikoistuneella huollolla olevan tarjolla sillä koodausta.

                        Kartat ja navin firmis nyt kannattaa päivitellä ihan muutenkin. Mitkä kartat sinulla on ja mikä MMI:n firmware versio? Viimeisin firmis on K0942 ja kartat 6.31.1 (2020-2021).
                        Täytyy jossain vaiheessa katsoa mitkä versiot ovat. Ei niin hirveän vanhat ole, kun aiempi eli ensimmäinen omistaja oli 5-10tkm välein käyttänyt auton merkkarilla huollossa, joten todennäköisimmin 2 vuoden takaa ovat viimeisimmät päivitykset. (tuollaista huoltohistoriaa en ole kyllä nähnyt kuin 70 luvun autoilla/öljyillä kun vaihtoväli oli 5tkm) Vaimon autoon on jo varmaan 4-5 vuotta odottanut karttojen päivitysinspiraatiota, kun siinä taitaa olla MMI:n osalta tehtaalta tulleet versiot päivityksistä. Siinä karttoja ei saa päivitettyä ilman että ajaa kiltisti yksi kerrallaan järjestyksessä kaikki päivitykset varoen ettei päivitä bosea. Jostain lueskelin että olisi ottanut jotain 7-8 tuntia. Mutta tietty kartta- ja MMI päivitykset kiinnostaa...

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                          Käytettiinkö VCP:tä jossain vaiheessa?
                          Kyllä käytettiin.

                          Comment


                            #14
                            Olin ymmärtänyt firmiksen päivityksen väärin. Eli ajetaan isomman kirjaimen softa sisään, jos haluaa päivittää. Esim. ...B >>...D. Korjasin aiempaa viestiäni.

                            Pitää yrittää kaivaa virallinen TBS (vai mitä ne nyt oli) winelsasta, kerran tossa pdf:ssäkin niihin viitataan. On sitten mustaa valkoisella, että ymmärsin oikein.

                            ​Esim itselle epäselvää vielä, onko pre-facelift ja facelift indeksit keskenään toimivia, vai ei pidä yrittää päivittää enempää kuin max B>>E.

                            Comment


                              #15
                              Löysin taas lisää infoa. Nuo 8E:n (image recognition) päivitykset vaaditaan, kun MMI ja kartat päivittyvät. Ei siis sovi yhteen jossain vaiheessa ja tarvitaan uudempi softa.

                              Tuo "out of area" liittyy myös navin datan käsittelyyn johon liittyy myös se 8E:n parametrisointi. Kokeile laittaa asetuksista se Road sign Fusion pelkälle kuvan tunnistukselle, eli ettei käytä karttadataa ollenkaan. En tosin tiedä toimiiko.
                              Viimeksi muokannut jasso; 23.9.2020, 22:16.

                              Comment


                              • #16
                                En oo lukenu koko palstaa, itse päivittelen harrastuksena mmi ja karttapäivityksiä facesta saa kiinni.

                                niin ei oo kellään tippunu vielä merkkien tunnistus, koska mmi päivittää vain most väylässä olevat boksit, viimeisin mmi päivitys on p1001, eli mikä kuuluu vain facelift malliin.

                                eli kun päivitän 2010 a8ia tai a6 12 vuosimallia tolla päivityksellä, niin mmk muuttuu vuoteen noin 2017/2018 ja muut hilut jää 2010 ja kaikki toimii keskenään.

                                eli en usko että ois päivityksestä kiinni.
                                Nyt töissä ja en pysty koko palstaa lukemaan heti.
                                Mulla ois aitoa vcp, odis, ja tunnukset serverille. Tosiaan helpoin tapa ois ajaa paremetrit odiksella, mutta vaati ensin SVM aktivoinnin.
                                Viimeksi muokannut Killeri; 30.9.2020, 13:00. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                Comment


                                  #17
                                  Jaa, ilmeisesti siis ei ole navin päivitykseen liittyvä se 8e:n firmware päivitys. Ajattelin, että MMi:n tietokannassa tulee jossain päivityksessä jotain sellaista uutta, että vanha 8e:n firmis ei sitä osaa enää käsitellä. Pitäisi kaivaa erWinistä se korjausohje, mikä tuota käsittelee. Tai näin olen ymmärtänyt, että sellainen on olemassa ja kaikki firmware juttujen toimivuus nojaa jokseenkin siihen.

                                  P1001:stä en päivittäisi, vaan sen K0940:an. P-alkuiset on ns. tehdaslinjan firmwareja (eli voivat sisältää jotain automallispesifiä) ja K-alkuiset MMI:n varsinaisia virallisia päivitys firmwareja. Mitään merkittävää P1001 ei nyt muutenkaan taida tuoda. Pitäisi löytää change logit jostain.

                                  Ecujen päivitys/koodaus vissiin vaatii gatewayn aina väliin? Mietin, että sehän riittäisi, että iralliseen boksiin ajaa parametrisetin kerran sisään VCP:llä. Helpottaisi asentamista, jos itsellä ei ole VCP:tä käytössä.

                                  Onko muuten A8 4H:lle oma parametrisetti vai menee samalla kuin A7?

                                  Edit: Aiheeseen liittyvä Tsb, jossa nimenomaan kyse karttadatan ja 8E:n softan yhteensopimaatomuuudesta https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...33381-9999.pdf
                                  Viimeksi muokannut jasso; 30.9.2020, 22:22.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä melkein joka malliin on omat parametrit, esim tutkat, kamerat, äänentoistojärjestelmä. Näissä on tärkein sellaset, auton pituus, korkeus, leveys ja jne. Ja äänentoistojärjestelmässä, korin litramäärä ja jne, onko pidennetty malli vai.

                                    esim. Q7 on korkeampi kun muut, ja kamojen sijainti vaihtelee esim tutkan paikka puskurissa a8 ja a6 verrattuna, sen takia vaikka tutkat ois samoilla numeroilla niin niihin on omat parametrit.

                                    Comment


                                      #19
                                      Pystytkö katsomaan, löytyykö VCP:stä A8:lle parametrisetti? Jos, niin sittenhän voisin itselleni laittaa tuon VZE:n myös.

                                      Tallensin FAQiin hyvän listan siitä, mitkä ohjainlaitteet vaativat parametrisetin. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...inti-vs-coding
                                      Viimeksi muokannut jasso; 1.10.2020, 19:46.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo katson huomenna.

                                        Sit siihen listaan liittyen, vaikka ois odis ja geko, jos ei kuulu vuosimaliin/malliin/vin numeroon niin odis ei auta, pitää aktivoida ensin svm kyseiselle vin numerolle, sit onnistuu. Muuten ainoastaan odis-e, eli engineering, siitäkään ei paljon apua jos ei löydy parametri tiedostoa.
                                        Viimeksi muokannut okkim; 2.10.2020, 16:02. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tässä on kaikki mitä löytyy a6 a8

                                          Comment


                                            #22
                                            Kiitos. Eli max B firmikseen onnistuu, ellei sitten VCP:ltä saa uudempaa datasettiä pyytämällä.

                                            Ostin ebaystä itselleni D firmiksellä olevan, kun oli suht hyvään hintaan tarjolla. Pitää siis downgreidata B:hen, että onnistuu saada toimintaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Päivitetään tähän, että VPC:llä ei ole vielä E-firmikseen parametrifilua ja downgreidaus on vähän turhan riskiä hommaa. Eli odotellaan, odotellaan...

                                              Comment


                                                #24
                                                Tämähän muuten onnistuisi myös niin, että käyttäisi tuon xxxE-boksin kiinni A8:ssa, jossa tehtaalta VZE ja ajaisi ODISilla sen auton parametrit sisään. Jostain luin, että ne parametrisetit taisi saada ODISin temp-kansiosta jopa talteenkin.

                                                Noin ne taitaa VCP:lläkin niitä luoda.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X