Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB:n kaasuläpän sopeutuksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AEB:n kaasuläpän sopeutuksesta

    Eli tois eilen sopeutin kaasuläpän ja sellanen asia kiinnitti huomion että kaasu pohjassa vag-com sanoo "part throttle" ja jännite on 0.54v. Onko oikein? Vai pitäskö kaasu pohjassa olla esim. "full throttle". Sopeutus meni ihan ok, ei tullu erroreita.

    #2
    Kyllä kaasu pohjassa pitää näkyä full throttle. Kannattaa ihan ensiksi varmistaa, että kaasupoljin pohjassa on myös kaasuläppä täysin auki.

    Comment


      #3
      Kokeilinki, on se. Eli onko kotelo niin sanotusti paskana ku ei anna full throttlea? Moottori ei oo yli vuoteen antanu mitään vikakoodia.

      Comment


        #4
        Oliko kyseessä muuten vaijerikaasu? Eipä tuosta oikein vikakoodia voi tullakaan.

        Tuossa lueskeskelin vähän jotain juttuja netistä, ja ilmeisesti ei vaijerikaasullakaan kaikissa malleissa tule täyskaasulla uutenakaan kuin joitan 88% lukemia. Koita etsiä kanava, joka antaa prosentteina kaasuläpän avautumisen. Tuo sanallinen juttu on niin epätarkka.

        Comment


          #5
          Jep, vaijerikaasu. Kiitos neuvosta, täytyy ettiä!

          Comment


          • #6
            Samaisessa aeb-koneessa huomasin vkonlopun 1100km lenkin aikana, että ns. "poistuminen" tapahtuu vasta kun lappu on täysin lattiassa!?

            Ohituksissa varsinkin huomasin, että auto ei itseasiassa kulkenut mihinkään kuin vasta lappu lattiassa.

            Autossa Abt:n lastu, virtaava metallikatti, isompi dp ja loppuputkisto.

            Kaasuläpän sopeutus tehtiin pari kk sitten. Oliskohan se mennyt jotenkin pieleen, vai mistä tuota vikaa voisi hakea?

            Vai vaikuttaisiko vain nuo muutokset siten, että "meno" alkaa vasta ylärekisteristä? Alle 4000rmin auto on todella tehoton.

            Comment


            • #7
              Tuossa viikonloppuna sopeutin kaasuläpän tuosta omasta AEB koneisesta A4:sta. Syy sopeutukseen oli, kun yhdessä kanavassa luki, että kaasuläpän sopeutus on tarpeen. Sopeutin kaasuläpän, ja en älynnyt ottaa ylös arvoja joita läppä antoi ennen sopeutusta.

              Nyt sopeutuksen jälkeen, aukeamisarvoksi vag-com antaa kaasu pohjassa 85.5%, kaasu ylhäällä on muutaman prosentin auki. Tänään pääsin sulalla tiellä sitten vähän testaamaan, ja auto tuntuikin jotenkin tehottomammalta, entinen turbon "potku" kierrosten keskivaiheilla oli vähän kateissa. Comi antaa myös kaasu pohjassa eräällä kanavalla arvoksi "Part Throttle". Kokeilin myös käsin liikuttaa kaasuläppää, mutta arvot eivät poikenneet nykytilanteesta. Jotenka ovatkohan muut jo saaneet selville tosta AEB koneen kaasuläpästä, että antaako oikein säädettynä "full throttle" arvon?

              Comment


                #8
                Mitä gruppeja ootte katellu tuosta läpästä. Itellä ruvennu välillä antamaan koodia P0121 ja ei ahda kunnolla.

                Comment


                • #9
                  Oon tuossa kokeillu sopeuttaa tuota kaasuläppää muttä ei se tunnu oikein onnistuvan.
                  Aina kun on koodit nollattu ja käy mutkan ajamassa niin taas on koodi (epämääräinen singnaali).
                  Otin sit tuon imuputken irti kaasuläppä kotelosta ja löin virrat päälle nii kaasuläppä liikahti ihan pikkusen ja kuulu sellanen surina nii tuli vaan mieleen et pitäskö sen liikkua enempi ku se näyttää siltä et se ei jostain syystä liiku enempää vaikka pitäs.
                  Miten se on pitäskö sen liikkua minkä verran.

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa ottaa kaasuläppä irti ja putsata se...voi olla kertynyt sen verran kökköä ettei toimi kunnolla.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Antti5 Näytä viesti
                      Oon tuossa kokeillu sopeuttaa tuota kaasuläppää muttä ei se tunnu oikein onnistuvan.
                      Aina kun on koodit nollattu ja käy mutkan ajamassa niin taas on koodi (epämääräinen singnaali).
                      Otin sit tuon imuputken irti kaasuläppä kotelosta ja löin virrat päälle nii kaasuläppä liikahti ihan pikkusen ja kuulu sellanen surina nii tuli vaan mieleen et pitäskö sen liikkua enempi ku se näyttää siltä et se ei jostain syystä liiku enempää vaikka pitäs.
                      Miten se on pitäskö sen liikkua minkä verran.
                      Se kuuluu liikahtaa pikkaisen ja kuulua sitten jonkin aikaa sirinä/surina kun virrat laittaa päälle. Itsellä kans antoi epämääräisestä signaalista vikakoodia ja yleismittarilla mitattiin että ei muutu vastus lineaarisesti kun kaasua painaa. Vaihdettiin sitten koko kaasuläppäkotelo ja nyt ei ole tullut enään vikakoodia :) Ihanan kallista. Mutta elämä on :D

                      EDIT. Niin ja muille jotka ihmettelee tuota vaijerikaasullisen sopeutusta ja muuta, niin tässä joitain omia huomioita: Kun kaasu on kokonaan pois, niin uusi ehjä menee 0% arvoon ja siinä toisessa lukee IDLE Pikkusenkaan kun kaasuun hipasee, niin prosenttiarvo alkaa kasvamaan ja toinen vaihtuu PART THORTLE. Kaasua sitten enemmän painettaessa prosentit kasvaa tasaisesti, mutta jää lopulta n.86% ja FULL THORTLE tulee hyvissä ajoin ennen kuin kaasu on kokonaan pohjassa. Näin siis täysin uudessa kaasuläppähässäkässä. Vanhalla kaasuläppäkotelolla ei katottu mitä vag-com sanoo, mutta siinä ei ilmeisesti menny tuo toinen FULL THORTLE-asentoon, kun ahdot oli maksimissaan sen verran mitä uudella PART THORTLE-asennossa. Niin ja vaijerikaasullisessa sopeutus ei ilmeisest vaikuta kuin tyhjäkäyntiin, kun se moottori ei pysty liikuttamaan kaasuläppää kuin joku 15 astetta. Toisin kuin esim. sähkökaasullisessa, missä moottori liikuttaa kaasuläppää koko alueen läpi. Eli siis sopeuttamalla ei saa "korjattua" vaijerikaasullista jos esim. kaasupohjassa ei näytä oikeita arvoja.
                      Viimeksi muokannut PetKe; 28.10.2010, 19:06.

                      Comment


                      • #12
                        Oon putsannu sen läpän ja ne sähkö hommat sieltä kotelon sisältä mutta ei vaikutusta joten taitaa olla tuo kaasuläpän vaihto eessä eikä tosiaan oo ku tuon 400€ arvonen uutena :)

                        PetKe: Mistä muuten mittasit tuon vastuksen?

                        Comment


                        • #13
                          Sen kannen kun käyttää auki, niin näkee ne liukuvastukset ja niistä lähtevät johdot joista sitten mittasin. Myös jostain sähkökaaviosta näki mitä pinniä pitää mitata siitä liittimestä, mutta en nyt millään muista mistä sen katoin.

                          Edit: tuolta maksoi alle 300€ genuine-parts kattoo vaan ETKA:sta osanumeron, pistää hakuun ja sitten tilaus menemään-
                          Viimeksi muokannut okkim; 2.5.2015, 18:47. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                          Comment


                          • #14
                            Vois ihan mielen kinnolla mittailla tuota..

                            Pittäpä alakaa hommaan tuota kaasuläppää jospa se vaikuttas jottain.

                            Oli muuten tullu tuommonenki vikakoodi
                            16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal
                            P0321 - 35-10 - - - Intermittent

                            Comment


                            • #15
                              Nostelenpa vanhaa topiccia ylöspäin..

                              Eli omassa AEB:ssä on vaihdettu VEMSin moottorinohjausyksikkö, joten onko kaasuläpän sopeutus mahdollista? Vai hoitaako VEMS "sopeutuksen" jollain muulla konstilla?

                              Ongelmana on heikko tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistyvyys. Kylmänä kone ei käy ollenkaan tyhjää ilman kaasua, ja lämpimänä heikosti noin reilua 700rpm. Auto myös välillä sammuilee kun risteyksiin hiljentäessä laittaa kytkimen pohjaan.

                              Megatunella katsottuna lambda heittelee tyhjäkäynnillä 13 pinnassa, joten käy liian rikkaalla? Postista odottelen Vagcomia ja huohottimen korjaussarjaa..

                              Comment


                                #16
                                Jos VEMS, et tee VAGcomilla moottorin suhteen yhtään mitään. Ja se sopeutus ei ole mikään kaasuläpän sisäinen kalibrointi, vaan moottorin ohjaus hakee kaasuläpän rajat ja tallettaa ne ylös. Koska VEMS, ei mikään alkuperäisjutuista päde lainkaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Mutta vagcomilla näkee kuitenkin muiden antureiden (esim ABS) tiedot? Ja onko VEMSillä jokin oma keino tutkia noita ääriarvoja vai onko ominaisuus nyt kokonaan pois käytöstä? Kiinnostaisi myös tietää, millä keinolla tuo sitten säätelee tyhjäkäyntiä, kun eikös tyhjäkäynnillä myös kaasuläpän tule olla hieman auki?

                                  Comment


                                  • #18
                                    En viitsi aloittaa uutta topicia, joten jatkan tähän perään.
                                    Eli kyseessä samalla koneella varustetusta 1.8t audista, joka tuntuu siltä, että turbo ei ole kuin 2000rpm asti mukana ja sen jälkeen tuntuu täysin turbottomalta peliltä. Kävin lukemassa vikakoodit ja kaasuläppäkotelosta se valittaa, joten yritettiin sopeutusta, mutta eipä anna sitä tehdä ollenkaan. Yritin tänään putsata tuota koteloa, mutta vaikutusta ei edelleenkään ollut ja pitäisikin uudestaan kokeilla tuota sopeutusta. Onko vielä muita ideoita missä se vika saattaisi olla??

                                    Comment


                                      #19
                                      Yritin sopeuttaa ensimmäistä kertaa kaasuläppää siinä onnistumatta. VCDS:llä moottori, basic settings ja kanava 098. Moottoritilassa naksahtaa ja viimeiseen kenttään tulee error. Kahdella eri kaasuläpällä sama homma. Vikakoodeja ei ole. Teenkö sopeutuksen väärin vai onko jossain ihan oikeasti vikaa? Pitkän aikaa olen selvitellyt auton vaivalloista käyntiä ja vaihtanut aivan kaiken muun paitsi ecua. Auto on A4 -96 1.8T AEB.

                                      Ulkomaalaisia forumeita selannut, voiko olla niin että vikaantunut lambda on polttanut ecusta jotain joka vaikuttaa kaasuläpän sopeutukseen?


                                      Edit. Basic settings kanavalla 098 lukee sittenkin kentissä "group 098 not available" ja measure blocks kanavalla 098 viimeisessä kentässä error.

                                      Kun virrat kääntää päälle niin kaasuläpältä kuuluu vinkuna kymmenisen sekuntia.
                                      Viimeksi muokannut Noize; 20.2.2022, 14:37.

                                      Comment


                                        #20
                                        Olen yrittänyt sopeuttaa kaasuläppää mutta ei vaan onnistu. Kanavalle 098 kun menee basic settingsiin niin kentissä vilahtaa jotain vihreää tekstiä ja sen jälkeen ERROR group xxx not available. Kaasuläpällä naksahtaa ja jää vinkumaan noin kymmeneksi sekunniksi.

                                        Tuo sama virhe teksti tulee kaikkiin kanaviin 030 ylöspäin measure blocksissa.

                                        Autoon on vaihdettu nyt aivan kaikki muut käyntiin vaikuttavat osat paitsi moottorin johtosarja on alkuperäinen. Ei vikakoodeja, moottori lämmin ja akku laturissa testailujen aikana. A4 B5 -96 AEB vaijerikaasu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voisko kaasuvaijeri olla liian kireällä?

                                          Comment


                                            #22
                                            Toinen kaasuläppä kokeiltu pelkästään sähköt kytkettynä, ei vaikutusta.

                                            Comment


                                              #23
                                              En ole keksinyt tähän mitään ratkaisua joten alan harkitsemaan uuden kaasuläpän ostoa. Tällä hetkellä paikallaan 058 133 063 C mutta käykö jokin muu päätteinen myös? ETKA:sta koittanut vertailla ja näyttäisi manuaalissa ja automaatissa olevan eri päätteinen läppä.

                                              Videolta näkee mitä tapahtuu kun yrittää sopeutusta ajaa.

                                              Viimeksi muokannut Noize; 26.3.2022, 07:12.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ootko avannu sitä koteloo minkä takana moottori on? Sörki jollain työkalulla samalla kun ajaa tota adaptaatioo, parikin kertaa saanu sähköisen kaasuläpän silleen elvytettyä.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X