Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AIRBAG -merkkivalo palaa A4 B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AIRBAG -merkkivalo palaa A4 B6

    Otsikko kertoo murheet lyhykäisyydessään. Huomasin eilen töihin mennessä, että ei perhana ko. valohan se siellä palaa. Ajattelin ensin, että reboottia autolle, niin hyvä siitä tulee. Vaan ei, edelleen se siellä jäpittää. Haulla katselin, että liittimet penkin alla tai ohjainyksikko voisivat olla syynä.

    Onko muilla B5/B6/B7:sen omistajilla ilmennyt ko. ongelmia ja miten on korjattu. Ajattelin tällä helpottaa omaa urakkaa löytää vika. Vikakoodit saan lukuun 24. päivä, joten sehän sen sitten kertoo. Tosiaan kaikki vihjeet ja mielipiteet on täyttä kultaa.

  • #2
    Kokeiles piruuttain sellasta, että otat akunkengän irti ja laitat virrat päälle ja sitten akunkenkä takaisin. Tuolla menetelmällä sain omasta A3:sta airbag:n valon sammumaan. Vikakoodi kertoi ratin airbagin sytyttimen resistanssin olevan liian pieni. Itselläni oli muuten tuo akunkenkä irti yön yli, notta en osaa sanoa, kauanko sitä täytyy irti pitää.

    Comment


    • #3
      Okei, tuommoinen menee sitten varmaan nimikkeella "master reset" :)
      Sitä ei olekaan vielä koitettu koskaan. Tarvitsee tuossa tutkia asiaa, sikälimikäli töiltään kerkee.. Tuskimpa tuo päkki tuolta naamalla tulee. Voi näitä "nykypäivän" liikkuvia tietokoneita. Kuinkahan kusessa ollaan muutaman kymmenen vuoden päästä.

      EDIT: Sen verran tuossa olin erään clubilaisen kanssa puheissa, että vika toivonmukaan selvisi. Huono akku aiheuttaa airbagjärjestelmässä häiriön, joka näkyy ko. valon palamisena. Itsellä alkuperäinen akku on aivan loppu. Huomenna luetaan koodita ja selvitellään hiukan lisää.
      Viimeksi muokannut Olli; 19.10.2007, 11:31.

      Comment


      • #4
        Tosiaan tuo kärryni akku ei ole enää parhaassa iskussa ja voi hyvinkin olla, että johtui siitä. Tarkennetaan vielä sen verran, että akunkenkä täytyy laittaa kiinni virtojen ollessa päällä. Näin käskettiin muuten tekemään myös vakkarin asennusohjeessa.

        Comment


          #5
          Minä en taas koskaan ole laittanut ensin virtoja päälle ja vasta sitten akunkenkää kiinni. Aina on airbägit toimineet. Joskus olen myös ottanut ratin bägin irti vaikka akku oli kiinni, eikä napsahtanut syliin. :)

          Comment


          • #6
            Kohtalon toveri samanlainen auto kyseessä, airbag valo jää välillä palamaan ja välillä sit sammuu normaalisti. Huomenna luetaan vikakoodit jospa se selkeyttäs asiaa hieman. En ole ite viel tehny mitään toimenpiteitä mut kyllä kai se olis jo aika. :D

            Comment


            • #7
              Vika on korjattu. Luettiin 4vantin kanssa vikakoodit ja sielä se löyty. Liitin kuskinpenkin alla. Lähti valo heti ja nollattiin koodi. Ei tullut takaisin.

              Jomppa kannattaa tutkasta liittimet penkin alta siis.

              Jatkampas nyt kyselyä tähän samaan sitten. Luettiin koodit muutenkin, herjaa CAN-väylään (joku data bus, en muista tarkemmin) singlewire operationia.. Tulee useammasta laitteesta(modulista). Onko kenelläkään ollut vastaavaa tai mitään edes sinne päin? 4vant kehoitti tsekkaan mittariston liittimet. Onko kenellekkään tullut vastaavaa esim. radion jälkiasennuksen jälkeen?

              Comment


              • #8
                Omassani rupesi herjaamaan:

                01217 - Side Airbag Igniter: Driver Side (N199)
                001 - Upper Limit Exceeded

                Vikakoodi palaa heti poistamisen jälkeen.

                Mitä tehtävissä?

                Comment


                • #9
                  Siis missä se liitin on siellä penkin alla? Siis penkissä kii vai missä? Itselläni myös palaa airbag valo ja vois kattoo et löytyykö vika sieltä

                  Comment


                    #10
                    Siellä se on penkin alla, eturaunassa. Keltainen pieni liitin, näkyy kyllä kun sinne alle kurkistaa. Vieressä on myös penkinlämmittimen liitin.

                    Comment


                    • #11
                      Liitin oli kyllä kiinni ja ehjän näköinen...varattu maanantaiksi aika akun vaihtuun jospa se valo sitten katoaisi, on sentään vielä alkuperänen akku autossa niin eiköhän se oo jo aika vaihtaa

                      Comment


                      • #12
                        Niin, siis se valohan ei sammu ennen kuin se johdon nokassa nollataan.

                        Comment


                          #13
                          Liitin oli kyllä kiinni ja ehjän näköinen...varattu maanantaiksi aika akun vaihtuun jospa se valo sitten katoaisi, on sentään vielä alkuperänen akku autossa niin eiköhän se oo jo aika vaihtaa
                          Sulla oli ihan joku muu vikakoodi, kuin tuo yllä mainittu. Tais olla Crash sensor, joka sytyttää sen vikavalon.

                          Akunvaihdon jälkeen ne vikakoodit vois taas kattoo ja nollata.

                          Comment


                            #14
                            Meikulla jäi airbag valo palamaan samaten (Audi A4 2.5TDI Quattro vm.2000 8E). Vag com ilmoitti virheeksi:
                            00588 - Driver [COLOR=#ff0000]Airbag[/COLOR] Igniter: Driver Side (N95), Resistance too low.

                            Ratissa oleva airbagissä oli siis syy. Ratin muovit purkamalla johdot löytyivät ylämuovin alta. Keltainen ja valkoinen muistaakseni. Liitin irti, pikkuisen crc:tä ja takaisin kiinni. Ja kas, vika korjattu. Airbag valo toimii kuten aiemminkin, syttyy starttivirran ollessa päällä ja sammuu kun auto käynnistyy.

                            Onneksi en mennyt huoltoon vaihdattamaan airbagiä... mitäs muuten airbag/patruuna noin suunnilleen maksaa, onko kenelläkään tietoa?

                            Comment


                            • #15
                              Taitaa rattibägit olla ratin mallista riippuen 200-1000e eli ei mitään aivan halpoja.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla antaa tuota samaa 01217 -vikakoodia. Kesällä (30tkm sitten) kolvasivat Pörhöllä johdot yhteen sekä sieltä penkin alta, että lattiaosassa olevaan tilaan. Vika alkoi taas ja epäilen noita liittimiä. Pörhöllä kun vika viimeksi korjattiin, sanoivat, että jos vika palaa, niin kuskin penkin bägi uusiksi. Hinta-arvioi töineen 530e.

                                Onko noita bägejä jouduttu vaihtamaan muille, vaan olisikohan vika kolvauksissa. Autona profiilin A4 B6, ajettu 280tkm.

                                Auto menossa viikolla 4 tarkastukseen Pörhölle noiden kolvausten osalta, voisihan nuo itsekin tarkistaa, mutta eniten ongelmaa tuottaa tuo kuskin penkin irrotus.

                                Edit: Omituista... Jos auto on seisonut, on vikakoodina

                                01217 - Side Airbag Igniter: Driver Side (N199)
                                001 - Upper Limit Exceeded

                                Vika ei tuolloin kuittaannu. Akun jännite 12,5V.

                                Jos autolla ajaa ja lukee sen jälkeen vikakoodit, on vikaakodi muuten sama, mutta - Intermittent, jolloin vian saa kuitattua ja vika pysyy poissa hetken x.

                                Onko akulla jotain tekemistä aiheen kanssa, vaan onko nyt tosiaan niin, että bägin sytytin on tiensä päässä.
                                Viimeksi muokannut tvisuri; 12.1.2010, 11:24. Perustelu: lisäselvitys

                                Comment


                                • #17
                                  Elikkäs taas paukahti yks airbagin tunnistin, tällä kertaa kuskin puolelta. Nykyisessä on varaosanumero 8E0 959 643. Purkaamoilla olis tarjota samaa osaa, mutta numerosarjan perässä on vielä kirjain, esim 8E0 959 643 A/B jne. Mitä eroa näillä tunnistimilla on, että kehtaako tilata vaikka numerosarja on muuten sama lukuunottamatta viimeistä kirjainta? Auto on siis A4 B6 -01.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tervehdys pitkästä aikaa. En ole kirjoitellut tänne pitkään aikaan, johtuen ajokki merkkien vaihtuvuuden yms. takia.
                                    Noh, ostin pari viikkoa sitten tuontiauton audi a4 avant -03, kun ns. sulovileenihalvallasai.
                                    Auto muuten kunnossa, mutta nuo kaksi vikakoodia (01794, 00474) ilmestyvät ja air bag syttyy, noin 10min ajon jälkeen.
                                    Voisitteko korjata, jos olen väärässä... kiitos.
                                    Lueskelin vanhoja kirjoituksia kyseisestä ongelmasta. Ongelma ei ilmeisesti ole airbag sydeemisssä vaan mittaristossa?
                                    Jos vika olisi esim. viallisissa liittimissä (vaikka penkin alla), niin airbagvalo palaisi heti käynnistyksen jälkeen.
                                    Näin eikuitenkaan tapahdu, vaan valo syttyy edelleen n.10min käynnistyksen jälkeen.
                                    Tuleeko katsastuksessa probleema? Ensin jarrudyna, sitten koeajo... ja sitten obd vai oliko odb.. klementiini iskee.
                                    Main guestion
                                    Jos tämä ongelma on mittaristossa, niin miten olette poistaneet kyseisen herjan?
                                    Oletteko onnistuneet esim tinaamaan mittaristo piirin kasaan jotenkin?
                                    Näitä ei ilmeisessti ole monia yksilöitä enään liikenteessä, mutta kaipa joku on löytänyt ratkaisun tähänkin..

                                    PS: Tämä ns. tuontiauto maksoi alle 1k€, niin en halua/kiinnosta sijoittaa tähän kulkineeseen yhtään enempää kuin lompakon pitimissä riittää...
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 4.3.2021, 07:41. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mikä on vikakoodin sanallinen selitys, kun noita numeroita ei muista.

                                      B6:ssa on tuo tyyppivika, että airbag hävittää "parituksen" alustanumeron kanssa.
                                      Mulla on työkalut jolla tuon vian voi korjata ihan diagnostiikan kautta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sanallisesti koodit:
                                        01794 Ohjausyksikkö väärä, ajoneuvon tunnistusluku (VIN) (Control Module Incorrect Vehicle Identification)
                                        00474 Ajoneston ohjausyksikkö (Control Nodule for Immobilizer)
                                        (nämä koodit kaverilta lainaamastani E-skannerista)

                                        Ross-Tech wikistä samaiset selitykset:
                                        01794 - Control Module: Incorrect Chassis (VIN) Number000 - - - Intermittent
                                        00474 - Control Module for Immobilizer 004 - No Signal/Communication - Intermittent

                                        Toiselta kaverilta löytyisi vähän kehittyneempi vag-com, jolla voisi yrittää sopeutusta vai paritustako se oli.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Juusasd Näytä viesti
                                          Elikkäs taas paukahti yks airbagin tunnistin, tällä kertaa kuskin puolelta. Nykyisessä on varaosanumero 8E0 959 643. Purkaamoilla olis tarjota samaa osaa, mutta numerosarjan perässä on vielä kirjain, esim 8E0 959 643 A/B jne. Mitä eroa näillä tunnistimilla on, että kehtaako tilata vaikka numerosarja on muuten sama lukuunottamatta viimeistä kirjainta? Auto on siis A4 B6 -01.
                                          Sen verran täytyy tätä vanhaa jatkaa, että ainakin ilman kirjainta olevassa ja B loppusessa on isojakin eroja. Liitin erilainen ja kiinnitys myös. Fyysisiltä mitoilta ja muodoltaan täysin sama. Ilman kirjainta olevassa messinkiholkeissa kierteet kiinnitystä varten, B osassa pelkät reiät.
                                          Sekin tuossa pisti nyt silmään, että alkuperäisessä anturissa nuoli osoittaa autosta ulos, varaosassa taas auton sisälle päin.
                                          ​​​​Onko tuo nyt väärän puolen anturi, vai onko nuolella mitään väliä?

                                          Saas nyt nähä, paukkuuko bägit kun tuon tinailee paikalleen :)
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 18.7.2023, 20:01. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eri osa kyseessä. Alkuperäinen 8E0 959 643 ei ole sama osa B-päätteisen osan kanssa, sen sijaan 8E0 959 643 D on uusin versio tästä alkuperäisestä osasta millä pitäisi pystyä korvaamaan alkuperäinen anturi. Nopeasti katsottuna B-päätteistä osaa on käytetty vasta 2005 alkaen.

                                            Kannattaa tarkistaa esim. oemwolf.com sivulta alkuperäisellä osanumerolla osan tiedot ja mahdolliset päivitykset uudemmilla versioilla.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X