Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Webasto-ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Webasto-ongelmia

    Haulla löytyneistä Webastoaiheista en ratkaisua ongelmiini löytänyt, joten perustetaanpas ihan uusi aihe tätä varten.

    Eli kyseessä on UrS4:n tehdasasennettu Webasto, mallimerkintänä kai bbw46 (viisaammat korjatkoon jos olen väärässä) ja vuosimallia 1992. Ongelmana on toimimattomuus.

    Oireet ovat seuraavanlaiset:
    Käynnistettäessä pumppu (pelkääjän puolella etupäässä, tämän virallisempaa nimeä en tiedä, käytettäköön siis nimeä pumppu) lähtee käyntiin. Hetken päästä bensapumppu alkaa nakuttaa ja ulkona voi haistaa bensan hajun. Tämän jälkeen hetki ja pumppu sammuu. Liekkivalo jää palamaan ohjausyksikköön.
    Hetken päästä pumppu pyörähtää uudestaan käyntiin ja käy läpi saman sekvenssin kuin ensimmäiselläkin kerralla. Sammuu taas ja liekki jää palamaan.
    Kolmannella kerralla sama sekvenssi taas, mutta pumpun taajuus kasvaa loppuvaiheessa. Tämän jälkeen pumppu sammuu ja samoin liekkivalo. Lämppäri ei missään vaiheessa ala puhaltaa ilmaa eikä ilmastoinnin näyttö syty.

    Kun käynnistin Webaston auton ollessa käynnissä niin jäi päälle vaikka sammutin auton. Silloin myös ilmastoinnin näyttö oli päällä. Mutta kun kävin katsomassa autoa 40min päästä, niin Webasto oli sammunut.

    Joten, mikä neuvoksi? Onko hehkutulppa mahdollisesti tiensä päässä? Vai kenties joku muu osa?

    Onko tuon aikakauden Webastoissa itsediagnostiikkaa, eli voiko käydä luetuttamassa vikakoodit? Jos ei, niin minkälaista korjaustoimenpidettä kannattaa koittaa ekaksi? Lämmin auto olisi talvella aika kiva juttu...

  • #2
    Hehkutulpallehan tuo vähän kuulostaa. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

    Comment


    • #3
      Onkohan jollain jotain vinkkejä, mistä uutta tulppaa kannattaisi alkaa kysellä ja paljonko moinen maksaisi? Lisäksi, jos olisi vinkkejä tuon vaihtamiseen, niin nekin olisivat erittäin tervetulleita. Webastoon pääsee kaiketi parhaiten käsiksi pyöränkotelon kautta?

      Comment


      • #4
        Webastoa huoltavista liikkeistä kyselisin. Jos pumppu nakuttaa, niin se on luultavasti kunnossa. Pitääkin nakuttaa.

        Eli sytytyspuolessa vika. Saanee muuten luettua vikakoodi ko laitteesta webastohuollossa. V8:n omasta ainakin sai aikoinaan.
        Tuossa taitaa olla maksimi se 60min mitä pyörii ja sitten automaattisesti sammuu, en ole 100 varma. Jos jää vikamoodiin niin liekki jää ajastimeen ja valot päälle. Resetointi tapahtuin laittamalla virta liekistä webastoon ja nyppäämällä yksi sen sulakkeista irti. En muista mikä, mutta hatara kuva olis että se joka ei ollut 20A :)

        Comment


        • #5
          Noniin, nyt on Webasto irti. Loppujen lopuksi vaikein osuus oli saada johdon liitin irti.

          Otin pömpelin irti ylä- ja alakautta, joten sisälokaria ei tarvinut irrottaa. Ilmanputsarikotelo MAFfeineen oli irrotettava mutta lähti helpolla. Webasto on kiinnitettynä kehikkoon, jonka myös irrotin. Siinä on 2 pulttia ja 2 mutteria, josta yhteen pääsee käsiksi kun irrottaa vilkun. Seuraavaksi piti virittää jäähdytinnesteputket yhteen ja irrottaa bensaletku. Lopuksi sitten vaan liitin irti (voi olla vähän tiukassa) ja auto takaisin kasaan.

          Nyt pitäisi alkaa käydä mahdollisia vikapesäkkeitä läpi. Testailin vehjettä ennen irrotusta ja totesin, ettei pakoputkesta tule kuin kylmää ilmaa. Kun puhallin sammuu ja kaynnistyy taas hetken päästä, niin pölläyttää hieman pakokaasuja, eli jonkinlainen palamisreaktio siellä jossain vaiheessa tapahtuu. Sen jälkeen puhaltaa taas kylmää. Myös koko pömpeli pysyy kylmänä. Mittailin myös hehkutulpan resistanssin ja se vaikutti normaalilta (jotain 1-3ohm välillä oli).

          Comment


          • #6
            Ota hehku irti ja anna sille jännitettä. Eberissä se jännite on 8V 12 sijaan, webastosta en tiedä.
            Pitäisi hehkua kunnolla ja tasaisen punaisena.

            Lämmitin jälkihehkuttaa epäonnistuneen sytytyksen jälkeen ja tuulettaa samalla. Ainakin eberi :)

            Comment


            • #7
              Tarkasta myös hehkun ympärillä oleva verkko/sihti. On ainakin (bensa) Ebereissä kulutustavaraa siinä missä hehkukin.

              Comment


              • #8
                Koitin antaa jerkkua hehkutulpalle, mutta jännitelähteen virtaraja tuli vastaan. Eikä ihme, jos tuon hehkun vastus oli sen 1.x ohmia. Eli voiko hehku olla sökö vai ottaako tosiaan sen 6-12A jatkuvana?

                Purin vähän vielä Webastoa ja se sihdin edessä oleva "suodatin" (sellainen läpyskä) oli ainakin aivan loppu. Mureni käsiin. Ilmanottoputkikin oli sisältä sökö, paineilmalla puhaltaessa lensi ulos epämääräistä nöyhtää. Liekkivahtia en saanut irti siinä kiinni olevasta rautalangasta, vaan rautalanka lähti irti (avasin kyllä ruuvin).

                Lämpöanturi sensijaan vaikutti olevan kunnossa, antoi noin 20c lämmössä vastukseksi noin 900ohm. Service manualin mukaan arvo on kutakuinkin oikea. Onko jollain mahdollisesti antaa jotain muita ohjearvoja näille komponenteille? Kun tasasähköstä on kuitenkin kyse, niin ei luulisi sen kummempia virityksiä sisältävän.

                Mitä tästä sitten alkaisi vaihtaa? Hehkun nyt voi ainakin uusia kun ei kuulemma paljoa maksa. Sama pätee noihin sihteihin ym.

                Comment

                Working...
                X