Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Purkutyökalu sähköliittimille?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Purkutyökalu sähköliittimille?

    Mistä saisi työkalun, jolla saa purettua liitinosan housingista? Kahta pientä hammasta täytyisi saada painettua yhtäaikaa.

    Itse liittinosia ja housingeja ynnä muita kumilurtsakkeita saa orggisosina, löytyy AKTEn "Special Catalogues" osuudesta.

    Ja ei kun johtosarjoja korjaamaan tai tekemään.

    #2
    Tuoltahan niitä löytyy:
    http://tinyurl.com/577w6

    ja maahantuonti:
    http://autola.wihuri.fi

    Edit: yksittäisiä työkaluja
    http://tinyurl.com/48ydv

    Comment


    • #3
      Tuolla erilaisia malleja yksitellen:

      http://www.t-g-s.de/Gabel.htm

      Kysyin aikoinaan paikallisesta komponenttiliikkeestä ja väittivät että maksavat mansikoita. Kellään tarkempaa hintatietoa?

      Comment


        #4
        Voin huomenna kysäistä noiden Stahlwillen hintoja, tuskin ovat ilmaisia millään merkillä

        Comment


        • #5
          Itse olen käyttänyt ns. kiinalaista ompelukoneruuvaria, jota taiteillaan sopivasti ja sitten sillä saa motronic kamman 1 haittaliittimiä irroitettua. Halpaa ja toimivaa. 2-haitta bosch liittimiin olen käyttänyt Alppilan Autosta ostettua Boschin työkalua. On Alunperin AMP:n työkalu. AMP:lta suoraan se on halvinta ostaa.

          Motronic PIN (connector pins) removal tool:
          Bosch 1 987 352 125
          Spare part Bosch Tool Point Set 1 987 352 127

          AMP:n työkalu Tool 726 519.
          Spare parts Tool PIN set AMP 726 519-4.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia kovasti vinkeistä! Täytyy lähteä kysylemään.

            Tässä VAG:n tai oikeastaan ne on AMP:n tekemiä liittimien varaosanumeroita:

            - N 103 357 06 Pieni nelikulmaliitin
            - N 103 358 07 Suurempi nelikulmaliitin
            - N 017 490 7 Abiko lukituskielellä pienelle johdolle
            - N 017 491 8 Abiko lukituskiellä suuremmalle johdolle

            Comment


              #7
              Löyhästi asiaan liittyen:

              Jos tarvitsette pinnejä liittimiin, niitä kanttaa ostaa autosähköliikkeestä. Jos ei ole tiedossa minkänäköisistä on kyse, voi yhden originaalin ostaa malliksi. Syitä on 2. Ensimmäinen on se, että ne maksaa vag:lla sikana ja toinen on se, että toimitus on 1 ~10cm johdon pätkä, jossa tarvittavat pinnit valmiiksi päihin puristettuna eli tinailuksi menee.

              Toistaiseksi olen itse löytänyt kaikkia muualtakin. Haastavin oli ehkä eberin liittimessä käytetty 2 hakasen malli junior timeristä eli junior power timer. Näitäkin silti järjestyi. Kiitos Jesille.

              Comment


              • #8
                Olen ostanut noilla numeroilla ja ovat ilman mitään johdonpätkiä. Eli ihan saa puristaa piuhan kiinni. Kalliita ne tosin on, eli jos saa muualta edullisemmin niin sieltä ilman muuta. Alkuperäiset on siis AMP -valmistetta.

                VAG/Saksa hinnat n. vuosi sitten

                - N 103 357 06 maksoi 0.22 eur/kpl
                - N 017 490 7 maksoi 0.32 eur/kpl

                Comment


                  #9
                  Pinnien irrotus liitinrungosta

                  Vanha ketju, mutta parempaakaan en löytänyt... Saakohan kuvan kaltaisesta liitinrungosta (A6 valokytkimen liitin) pinnejä irti kotikonstein vai tarvitseeko erikoistyökalun? Kielen saa mikroruuvarilla ylös, mutta pinni ei siltikää tule ulos vaikka miten nitkuttelee. Mikä sitä pitää siellä?
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Melkein kaikissa liittimissä on vielä extra lukituksen lukitus. Jos siinä liittimen sivussa on jokin eriväristä muovia oleva osio, niin se on lukitus. Jotkut lähtee kokonaan pois, jotkut tönästään muutama milli sivuun.

                    Tuossa liittimessä näyttää olevan tuossa päällä nuo nypykät johtimien luona (poikkeuksellisesti yhtä puuta liitinkuoren kanssa), joita pitää taivutaa ulos vielä varsinaisen lukituksen lisäksi, eli numeroinnin kohdalta pitää kammeta.

                    ... tajusinkin, että olet sitä jo kammennut. Eli tarvitset työkalun, jolla työntää tuolta liittimen kontakti päädystä haitat sisään.

                    Comment


                      #11
                      Itse olen pärjännyt ihan hyvin pienten tasakärkiruuvareiden kanssa, olipa sitten amppia tai muuta. Millinen ruuvari sopii melkein kaikkien lukitusnastojen painamiseen.
                      Tuosta A6 valoliittimestäkin saa nuo liittimet irti ihan yhdellä tai kahdella ruuvarilla.

                      Eri asia oli kun näitä työkseen paineli, silloin piti olla oikeat työkalut...

                      Comment


                        #12
                        Jep, kyllä siinä rupee tulemaan työkalua ikävä kun joutuu kymmeniä pinnejä irrotelemaan.

                        Comment


                        • #13
                          Vaimon laatikosta otta hiuspinnin, suoristaa sen ja poistaa ne muovit päistä. toimii aika moneen liittimeen jos pinnoja tarvii irrotella.

                          Comment


                          • #14
                            Samoin vaimon laatikosta varastettujen pienten nuppineulojen kanssa pärjää pienten liittimien kanssa pitkälle. Kuvan liittimet näyttävät junior timerin pinneiltä, nekin lähtee kahdella nuppineulalla kätevästi. Onhan mulla työkalukin junior timer liittimien poistoon, mutta jos se ei oo lainassa kun sitä itte tarttis, niin sitten se on jossain hukassa :D

                            Comment


                              #15
                              Paperiliittimestä sai taivuteltua työkalun haittojen vapauttamiseen, jolla homma sujui varsin näppärästi. En siis alunperin hoksannut, että myös siellä toisella puolella on haitta joka harittaa vastaan. Kiitokset neuvoista.
                              Viimeksi muokannut alpi; 28.7.2011, 18:35. Perustelu: liian näppärää

                              Comment


                              • #16
                                Itse ostin Biltemasta sellaisen työkalusarjan. Ollut ihan tarpeen, tosin nuo työkalut olisi helppo tehdä itsekkin. Lähinnä ne on vain lattatankoja tai haarukoita (hieman malliin tuo itse tekemäsi). Pyöreille liittimille myös työkalut tuossa sarjassa.

                                Comment


                                • #17
                                  Minä oon myös ettiny tuommosta sarjaa. Tähän asti on joutunu työpaikalta ottamaan lainaan mutta pitää tuo biltema käydä kattomassa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kannattaa myös ensi kerralla hammaslääkärillä käydessä kysyä niiltä käytöstä poistettuja hampaiden tonkimistyökaluja, joissa on erimuotoisia piikkejä molemmissa päissä. Tuskin maksaakaan mitään, kun ne käyttää niitä tietyn ajan ja sitten menee poistoon.

                                    Comment


                                      #19
                                      Osaako joku kertoa mikä on oikea hakusana työkaluun jolla voi purkaa kuvassa näkyvän liittimen pinnit? Bilteman vihreä kuusipäinen työkalu oli liian suuri, kahdella paperiliittimelläkään ei lähtenyt. Ja kyllä, tuo pinkki haitta oli poistettu. Arvelisin että työkalussa olevat paininpäät saisivat olla korkeintaan 1mm halkaisijalla.

                                      Edit: Ilmeisesti micro timer kyseessä?

                                      Onko tästä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...12-kpl-191519/ sarjasta käyttökokemuksia?
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut peiponen; 17.12.2014, 01:15.

                                      Comment


                                        #20
                                        Onkohan tästä aiheesta ehtinyt kertyä kokemuksia kuudessa vuodessa? Juuri saamani tiedon mukaan edellisessä viestissäni mainittu Bilteman työkalusetissä on suhteellisen pehmeät piikit eikä täten ole suositeltava sarja.

                                        Motonettiin on ilmestynyt tällainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001...hkoliittimille
                                        Aliexpress tarjoaisi tällaista: https://www.aliexpress.com/item/4000252275386.html
                                        KS Tools: https://www.kstools.com/fi/tuotteet/...taliittimille/

                                        Comment


                                          #21
                                          Minulla on myös tuollainen Motonetin työkalu, sillä on lähtenyt pinnit irti paremmin kuin Bilteman setillä. Tosin sillä saa hyvin sormiin reikiä kun noista ei ole niin helppo pitää kiinni.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla on ebaystä tuommoinen samantyylinen kuin alissa. 18X Wire Terminal Removal Tool Car Electrical Wiring Crimp Connector Pin Kit

                                            En voi uskoa että niissä parin euron sarjoissa on mitään eroa eli samaa hyötyä/paskaa peruskäyttäjälle joka tarvii niitä kerran kuuteen vuoteen :) tekee tehtävänsä ja kerran kuuteen vuoteen tekevä käyttäjä särkee hyvänkin työkalun kun ei osaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla on yleisimpiin liittimiin orginaalit Tyco/AMP/yms työkalut. Ne on ihan eri planeetalta kuin ”tarviketyökalut”. Silmämääräisesti ei ole eroa mutta originaaleilla homma onnistuu laakista. Halvoilla Biltema yms työkaluillakin homman saa hoidettua, mutta vaatii usein nitkuttelua ja muutaman yrityskerran.

                                              Tuulilasinpyyhkijän jäykisterautoja kannattaa pitää jemmassa, ne ovat ihan hyvää matskua silloin kun pitää tehdä työkalu johonkin liittimeen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mulla on ebaystä tuommoinen samantyylinen kuin alissa. 18X Wire Terminal Removal Tool Car Electrical Wiring Crimp Connector Pin Kit
                                                Joku oli antanut tuolle Ebayssa arvion "Huge disappointing of "metal"material. This material bending very easily and not usable for easy working. Maybe ok if you need it once and have good nerves..." :D Epäilemättä samalta tehtaalta tulee kuin Alinkin työkalut. Jostain syystä tuo Alin setti on vaan hieman laajempi.

                                                Nuo Mikan mainitsemat Tyco/AMP viralliset työkalut taitaa maksaa n. 70e kpl, tuli vastaan jollain sivulla. Saattoi olla vieläpä veroton hinta. Varmasti paras vaihtoehto jos haluaa sijoittaa.

                                                Päädyin nyt itse tilaamaan tämän: https://www.toolaro.de/en/72500/ks-t...tool-set-3-pcs. (Jaha foorumisofta rikkoo urlin. Kun perään laittaa manuaalisesti pisteen niin toimii)
                                                Tuossa tulee siis 80 eurolla 6kpl erilaisia päitä. KS Tools ei ilmeisesti ole kuitenkaan mikään maailman laadukkain (eikä huonoin) työkaluvalmistaja joten katsotaan ostinko kalliilla paskaa vai onko hintaisekseen OK setti.

                                                Autodocilta näkyy saavan mm. Hazettia: https://www.autodoc.fi/tyokalut/liitintyokalut
                                                Ja kokonaisia sarjoja: https://www.autodoc.fi/tyokalut/liit...es%5B0%5D=5690
                                                Viimeksi muokannut peiponen; 13.6.2020, 23:27.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sen 50-70euroa kipale muistaakseni esim timer johdannaiset työkalut maksavat originaalina. Laadukkaista tarvikkeista mulla ei kyllä ole kokemusta, joita mm Hazet ja KS tools luulisi olevan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mikäs oli kokemukset työkaluista? AMP Junior timer liittimiä pitäs availla

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Viimeksi kun kiireesti tarvin tommosta per heti ni raidasin mamman meikkilaukusta hiuspinnin ja ajoin mirkelillä sopivaksi. Toimi jopa paremmin kuin uskoinkaan. Jatkakaa, ei tarvi tehdä niinkuin minä teen :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Päädyin nyt itse tilaamaan tämän: https://www.toolaro.de/en/72500/ks-t...tool-set-3-pcs. (Jaha foorumisofta rikkoo urlin. Kun perään laittaa manuaalisesti pisteen niin toimii)
                                                        Tuossa tulee siis 80 eurolla 6kpl erilaisia päitä. KS Tools ei ilmeisesti ole kuitenkaan mikään maailman laadukkain (eikä huonoin) työkaluvalmistaja joten katsotaan ostinko kalliilla paskaa vai onko hintaisekseen OK setti.
                                                        Valitettavasti tämä sarja ei purkanut luotettavasti (tuurilla saattoi lähteä, pääosin ei) Micro Timer II / III / IV liittimiä joten kättä taskuun ja alkuperäinen TE:n valmistama työkalu tilaten:

                                                        539960-1 Micro TIMER II, III, IV; TAB 1.6
                                                        https://www.mouser.fi/ProductDetail/...UDc3W8Zw%3D%3D

                                                        Tuli maksamaan 102€ kotiovelle toimitettuna ja näin yhden liittimen kokemuksella voin sanoa että rokkaa 100%.
                                                        Viimeksi muokannut peiponen; 19.8.2022, 14:02.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X