Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mittariston valot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mittariston valot

    Moro!

    B4:sessa pimeni nyt mittaristo täydellisesti. Ennen ei tainnut olla kuin yksi polttimo palanut koska vain nopeusmittarin alaosa oli himmeämpi, mutta nyt ei pala mikään vaikka laittaa valot päälle.

    Eli voiko olla että polttimot ovat palaneet? koska kaikki pimeni kerralla. (paitsi se, joka oli aikaisemmin palanut)

  • #2
    Vaihda palanut sulake ja tarkasta/korjaa takaluukun johtosarja.

    Comment


    • #3
      Voihan se olla että loputkin ovat pimentyneet. Kannattaa tietysti ensin varmistaa, että sulakkeet on ehjät.
      Ei ole iso homma vaihtaa noita polttimoita.

      Comment


      • #4
        olin kyllä katsovanani että sulakkeet on kunnossa. täytyy katsoa noi johtosarjat.

        Comment


        • #5
          Omassa b4 kävi pari viikoa sitten juuri samanlailla. Kaikki mittari valot pimeeksi. Ei auttanut kojetaulun hakkaaminen. Vähän sen jälkeen pääsi savut karkuun vielä sieltä. No mittaristo auki ties kuinka monennen kerran ja tulos piirilevystä kuparit poikki. No mitäs tuosta, ei muuta kuin kolvi käteen ja tinaan vaan ei auttanut, joten hain pieniä ledin kokoisia polttimoita jossa on noin 15cm johdot mukana ja niistä uudet valot ja kuumaliimalla paikalleen. Virrat otin valo viiksestä parkin johdosta kun oli sopivan lähellä mittaristoa. Kuukausi takaperin korjasin lämpömittarin siten että ostin vdo yleismallin mittarin ja siitä "nahkat" ympäriltä pois sahalla. Vdo.ssa on mittari taulu juuri saman kokoinen kuin alkuperäisessä mittarissa joten ei muuta kuin kuuma liimalla kiini ja anturi lohkon kylkeen vesiproppuun ja johdot mittariin. Ensi vilkaisulla ei edes erota muutosta. Viisari ja pohja ihan saman väriset kuin alkuperäisessä. Laitoin tuonne ostopalstalle ilmoituksen mittaristosta ,mutta ei taida olla jääny kenellekkään ylimääräistä kun ei ole kukaan tarjonnut.

          Comment


          • #6
            Voi olla kirkkaussäädin rikki, siis ihan fyysisesti. Omassa oli.

            Comment


            • #7
              Voisikohan perinteinen valoviiksi olla vikapaikkana tässäkin tapauksessa?

              Comment


              • #8
                onko vaikea irroittaa mittaristo? en ole vielä ruvennut edes tutkimaan.

                Comment


                • #9
                  Noin 3 minuuttia menee. 2 minuuttia niistä kuluu siihen kun etit sopivan kokosta ruuvaria :)

                  No ei nyt ihan noin nopeesti eka kerralla, mutta helposti se lähtee. mittariston alaosassa peitelevyn takana on 2 ruuvia, jotka irrottamalla mittaristo irtoaa. Sitten pääset mittariston takaa irrottamaan liittimet. Ole varovainen niiden liittimien kanssa. Älä revi väkisin, niissä on lukitusmekanismi, joka pitää napsauttaa auki.

                  Comment


                  • #10
                    Palaako parkit? Jos parkit ei pala ei vika ole todennäköisesti mittaristossa vaan valoviiksessä, sulakkeessa tai johdossa. Eikä viallinen virtalukon pohjakaan mahdottomalta tuntuisi.

                    Comment


                    • #11
                      Polttimon vaihto edessä (matkamittari, merkkihuolto ei uskonut tätä vaan tarjosi heti koko mittariston vaihtoa, kokeillaan nyt ensin todennäköisintä syytä...). Mittaristo oli jo vähän aikaa sitten irti mutten osannut irrottaa liittimiä. Pitää nyt yrittää uudelleen kun tiedän, että niissä on lukitusmekanismi. Voisiko joku muutamalla sanalla kertoa vielä tarkemmin miten nämä "napsautetaan auki"?

                      Comment


                      • #12
                        Se punainen juttu keskellä on lukitusvipu, ks. kuva ja toinen kuva. Mittaristojumpasta on muutama muukin kuva tuolla.

                        e: typo

                        Comment


                        • #13
                          Terve!

                          Ajattelin lainata tätä topikkia, kun omassa autossa on kans tuo mittariston valojen potikka samanlailla rikki kuin taskin kuvassa..

                          Mistähän tuommoisen potikan pystyy ostaan? huomenna aamusella tietty otan puhelimen käteen ja alan soitteleen, mutta ois hieno jos joku vois antaa vinkkiä ostopaikasta, varsinkin Tampereen seudulta..
                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 23.7.2007, 21:21.

                          Comment


                          • #14
                            -94 satkuun (albumi ei tunne -94 a6:a) originaaliosan numero on 443 919 093 AC, ja hinta pitäis olla alle 30?. Eli merkkiliikkeen varaosatiski aika luonteva paikka.

                            Perhealbumin mukaan osanumero on meillä sama, eli sulla pitäis olla juuri sen kuvan mukainen potikka. Onhan se näin?

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos tästä, eli soitto marmoritiskille siis seuraavaksi..
                              Tästä johdannaisena muuten tosta auton mallimerkinnästä: Auto on täysin A6 sarjalainen kylkilistoineen, ajo-, takavaloineen yms. sisustan pikku muutoksineen, mutta olen törmännyt tohon aikaisemminkin että kyseisellä vuosimallilla ei ole vielä A6:sta myyty..
                              Eli onkohan autoni sit joku prefacelift tms.. ?? vai vaan audi100, A6 näköisenä.

                              Sori OT, mut ajattelinpa kysästä tuonkin asian samalla ku kirjottelen.
                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 24.7.2007, 12:04.

                              Comment


                              • #16
                                Se on todennäköisesti 1994 koottu ja rekisteröity vuosimallin 1995 A6. Ihan normaali käytäntö. Valmistenumero kertoo totuuden.

                                Comment


                                • #17
                                  vm 95 on valmistettu jo 6/94 lähtien. Katso valmistenumeron toiseksiviimeinen kirjain ennen juoksevaa sarjanumeroa. R = 94 ja S = 95

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt ois sitten tilattuna Treen Laakkoselta uus "himmennin" potikka.. Maksaa 24.90? .. Torstaina pitäis olla tiskin takana osa.. Kiitoksia vastauksista, helpotti elämää ihan kivasti, ainakin auton osalta..

                                    Se kirjain on valmistenumerossa "s", eli vm 95 taitaa olla kyseessä..


                                    Allekirjoitukset tatpeettomia.
                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 24.7.2007, 21:01.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuota... Tuon osan ATP-listauksessa ei näkynyt A6:a, eli virallisesti tuo ei ole oikea osa. Mutta jos olet katsonut, että se on saman näköinen, niin kaipa se sitten käy; tuossa vaiheessa ei satkussa ja kuutosessa tainnut juuri muita eroja olla kuin nuo ulkonäökselliset.

                                      Taisi mennä niin, että A4/A6 haluavat vaihdattaa koko mittariston melkeinpä jo palaneen polttimon vuoksi :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itselläni typ89:ssä oli mittarivalojen pimentymiseen syyllisenä se takaluukun johtosarja.
                                        Rekkarivalot ovat saman sulakkeen alla mittarivalojen sekä joidenkin muiden sisustan valojen kanssa. Takaluukun johtosarja on ilmeisen pahasti murjoontunut siitä taitoskohdasta, joten rek.valojen piuha pääsee lyömään maihin. Otin liittimen auki johtosarjasta, joten mikään valo takapaneelissa ei nyt toimi. Onneksi jarruvalot ja vilkut ovat erikseen. :) Pakkivalot taasen ovat saman sulakkeen alla sumareiden kanssa, ja ne palavat jatkuvasti, mikäli sulakkeen laittaa kiinni. :D
                                        Joten, takaluukun johtosarja irti -> mittarivalot toimivat moitteetta.
                                        Nyt kun vielä keksisi, mistä saisi soveltuvia liitinpinnejä jotta voisi askarrella uuden johtosarjan. Vaihtoehtoisesti täytyy vaan katkaista kylmästi piuhat ja uutta väliin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt kun vielä keksisi, mistä saisi soveltuvia liitinpinnejä jotta voisi askarrella uuden johtosarjan. Vaihtoehtoisesti täytyy vaan katkaista kylmästi piuhat ja uutta väliin.
                                          Liitinpinnit saa ihan merkkitiskiltä tai varaosakanvalta. Ei ole kalliita. Itse tosin tein leikkaa ja kolvaa menetelmällä. Kolvaukset tuli niin että liittimiin jäi vain pienet pätkät vanhaa johtoa, niin että kolvaukset jäivät kontin sisälle ja luukun sisälle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuohon omaan sämpylään joku aiempi seppä oli laittanut rivisokeripalat sekä luukun että kontin puolelle; metrin pätkä 7-johtoista on sitten helppo vaihtaa vaikka vuosittain :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Otinpa vinkistä vaarin, ja asensin sokeripalat sekä uuden kaapelin. Minulle tosin riitti 5-napainen. Ainoa vastus hommassa oli orkkis läpivientikumit, joihin vanha johto oli liimattu/vulkanoitu. Kaippa niitä uusiakin olisi saanut edullisesti, mutta nuukana miehenä kaivelin kaapelinroippeet kumeista irti ja käytin uudelleen. :) Nyt pelaa kaikki valot, pakkivalo-ongelmakin korjaantui. :)
                                              Vanha johto olikin jo todella entinen, jokainen karva taitoksen kohdalta irtipoikki!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt on asennettuna sit uus "himmenin", ainoa osa mikä siitä varaosapussista kävi omaan mittaristoon oli siis juurikin vain tuo potikka -osa.. Mukana oli kaks reset/säätö -tappia, 1 jousi, ja potikka ja sen kiinnitystarvikkeet..
                                                Himmennys toimii aivan vanhaan malliin eli asennus onnistui...
                                                Hinta Treen Laakkosen tiskillä oli tuolle setille 24,20?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eipä tehdä enempää puita samasta aiheesta vaan puidaan täällä. Eli mittariston valot on pimeänä. Sulake on kunnossa ja valokatkaisin on vaihdettu ihan tovi sitten muista syistä. Mittariston otin irti, ei palaneita valoja. Himmenninpotikka on ilmeisesti ehjä koska tuolle digitaaliselle matka/trippimittarille tulee valot kun himmennin on paikallaan ja yhtälailla kun nuo kaksi himmentimen napaa yhdistää langalla. Kaikki muut valot siis toimii paitsi ne 1.2w oranssit taustavalot. Voiko tästä olettaa, että virta tulee ihan normaalisti itse piirille asti, mutta piirillä on kosketushäiriöitä?

                                                  Mittariston valothan on ennen toiminut, mitä nyt välillä sulaketta rikkonu, mutta sitten onnistuin sulakejumppaa tehdessä laittamaan sinne liian ison sulakkeen sisään, oli muistaakseni 15A kun ois pitäny olla 5A. Niinhän siinä sitten kävi, että kun laitoin mittariston valot päälle ja käänsin himmentimestä kirkkaammalle niin kuulu pieni poks ja mittarivalot hävis.

                                                  Jonkun verran oon myös pohtinu että askartelisin suoralla virralla sinne jotkut pienet lamput kiinni hoitamaan mittaristovalojen hommaa. Ottais vaikka virran suoraan tolta valoviiksen kupeesta niin ne toimiskin ihan oikein katkasimesta. Helpompihan se tietysti ois jos sais sen alkuperäsen ratkasun toimimaan niin ois himmennin ja vähemmän ylimääräsiä patentteja.

                                                  Päivitystä: rekisterikilven valot toimii ja sain takaluukun johdotukset tarkistettua. Mittasin siitä himmentimen navalta virran ja tuli ihan normaalisti 12v kun himmennin ei ollut paikallaan, mutta kun laitto paikalleen niin virtaa ei tullut navan päästä enää ollenkaan. Itse himmennin ei minun sähköopin mukaan ole mitenkään oikkarissa kun ohmit näytti nollaa, mutta mihinkäs se virta siitä navalta muka häviää kokonaan kun himmennin laitetaan siihen päälle? Onko se piiri sitten oikosessa jostain kun tuollain tekee? Myöskään sieltä autocheckin puoleiselta piiriltä ei mennyt virta läpi sille pääpiirille. Siinähän on välissä muistaakseni kuusjohtonen liitin. Oisin muuten kyllä avannutkin mittariston, mutta ei ollu tarpeeks pientä torxia (ilmeisesti 15?), eikä hylsyä joka ois mahtunu niin pieniin koloihin.
                                                  Viimeksi muokannut Josse; 8.8.2007, 19:11.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    minulla kans pimeni puolet mittariston tausta valoosta sekä himmennin katko aina välillä.lääkkeheksi laitoon himmentimen ruuvien alle erillisen johdon sekä katkos piirilevystä löytyi ennen kieppimittarin oikeen puolimmaasta valoa. suht heleppo paikallistaa yleis mittarilla ja eikun tinaa päälle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      pitäisiköhän laittaa ledit tai jotkut muut lamput vanhoille mittaristonvalojen paikoille ja vetää niille virta valoviiksestä.. tänään avasin mittariston enkä kyllä keksi miksi valot eivät toimi. :/

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vetele kolvilla juotokset uusiks.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          '92 S4 Avantin mittariston valot pimeenä

                                                          Aattelin tähän topiciin jatkaa kun kovin saman tuntusta juttua on.

                                                          Eli tuosta omasta '92 S4 avantista (AAN) hävisi mittariston valot täysin yöllisen pikkutie kaahailun jäljiltä. Auto osui monttuun ja samantein hävisi mittaristosta valot, siis pelkistä mittareista, ajotietokoneelle ja kaikkialle muualle ohjaamossa valot tulee ja etuvalot yms. toimivat.

                                                          Tutkiskelin sulakerasiaa ja paikan numero 7 sulake oli sökö. Vaihdoin siihen samanlaisen 5A sulakkeen ja se pamahti heti kun laittoi parkit päälle. Mitä kaikkea tuon sulakkeen alle tulee? Ilmeisesti hansikaslokeron valo ja konehuoneen valo ovat samassa kun eivät tunnu myöskään toimivan.

                                                          Mikä tuon sulakkeen mahdollisesti polttaa? Takapään piuhasarja, himmentimen säädin? Hyviä neuvoja otetaan vastaan :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Takakontin taitoskohdan johdot. Pakkivalo taitaa olla saman sulakkeen takana.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X