Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

sumari ja kaukovalo probleem

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • sumari ja kaukovalo probleem

    eli miten kytkeä sumarit jotta ne pelais parkit ja lyhyet päällä mutta samuu kun laittaa pitkät päälle?
    alkaa olla kello jo niin paljon että en saa päähäni miten kytkeä

  • #2
    poiskytkevä rele ja kaukovalopiuha ohjaa relettä

    Comment


    • #3
      Vanha niksi:
      Ota sumuvaloreleen maadoitus kaukovalon kannalta ja releen plussa parkkivalon plussasta.
      Kun kaukovalo ei pala, rele saa maata hehkulangan kautta ja kun valo syttyy, jännite-ero katoaa releen napojen väliltä ja sumari sammuu.

      Comment


      • #4
        Jari: eli kaukovalon maajohdosta??

        Rami: juu noinhan toi käy kätevimmin.

        Comment


        • #5
          niin viel, että onko B4:sen sulaketaulussa valmiit paikat releelle ja johdoille jos laittaa sumarit??

          entä lisäpitkien releelle, oisko mitään turhuus varusteen paikkaa jolle sen vois kytkeä??

          niin ei tarvis noita releita pultata joka puolelle autoa niin pysyy siistinä.

          entä viel pitäs ajoneston rele laittaa oisko sillekki jotain paikkaa johnki tyhjään varustereleen tilalle??

          Comment


          • #6
            Siis se releen maa pitkien syöttävälle puolelle, ei maa puolelle.

            Comment


            • #7
              Kyllä vaan Sauli: niin oudolta kuin se kuulostaakin, kaukovalon plussanapaan!
              Kaukovalon lanka on sen verran pienivastuksinen, että sitä voi käyttää releen maadoitukseen.

              Comment


              • #8
                Jari, kyl mie mietinki että kyl se plus puolle häätyy laittaa, muutenha se maadottais aina

                Comment


                • #9
                  Duodanoin.. mitähän katsastusmies sanoo ? Muistaakseni sumuvalot täytyy toimia sekä pitkien että lyhyiden kanssa. Ainakin omia virityksiäni katsastussetä tutki ja totesi oikeaksi kun pistetty parkkien ja erillisen kytkimen kautta. Puolikkaiden tai pitkien kautta ei saa kytkeä. Jos sumuvalot pimenee pitkille niin eikös se silloin katsota menevät puolikkaiden kautta ? Eikai se katsastusmies valokytkintä rupee aukomaan ja releitä tutkimaan vaan pääsee helpommalla kirjoittamalla lappuun "väärin kytketyt sumuvalot " :)

                  Korjatkaa jos olen väärässä.

                  Comment


                  • #10
                    En tiedä miten asia virallisesti menee, mutta mulla orggissumarit palaa parkkien ja lyhkästen kanssa, mutta sammuu kun pistää pitkät päälle.

                    Comment


                    • #11
                      No toi idea on tullu minulle tosta isännän W124 -87 200D mesestä josta orggiksena pelaa juuri noin että sammuu pitkät päällä, ja katsastukset on ollu ok ei mitn valittamista.
                      eli turhaan ne sumuvalot loistaa siinä pitkien ollessa päällä.

                      audiin on tulossa vähemmän orginaalit bosch profin sumuvalot. mutta mimonen on se orggis johtosarja.
                      kun vaihdoin emännän veljen autoon nokkahihnan niin huomasin että sinne tulee sumuvaloille valmiit johdot keulaan, mutta en ole varma onko katkaisimelle valmista johtoa.

                      itselle kun vaihdoin nokkahihna niin en ainakaan huomannu että olisi ollu johtoja valmiina.

                      Comment


                      • #12
                        Jos ei ole hovissa muuttunut, niin sumuvalot saavat toimia vain pysäköinti- ja lähivalojen kanssa.

                        Comment


                        • #13
                          Jari: Lienee muuttunut, sillä isäpaapan ex-pimperassa orggissumarit paloi myös pitkien kanssa...

                          Comment


                          • #14
                            No jopas. Niin tuo taitaa ollakin. Oikeuslaitos on taas näyttänyt kyntensä!
                            "Sumuvalot eivät saa toimia yksinään eikä huomiovalojen kanssa, ne voidaan kytkeä palamaan samanaikaisesti seisonta-, lähi- tai kaukovalojen kanssa ja ne pitää varustaa katkaisimella. Herätinvirta releelle voidaan ottaa esim. seisontavalon johdosta. Sumuvaloja saa käyttää vain sumun ja sateen heikentäessä näkyvyyttä."
                            Meni hyvä kytkentävinkki hukkaan...8)

                            Comment


                            • #15
                              Eiköhän se idea noissa sumuvalojen kytkentäsäännöissä ole se että eivät saa palaa yksin, kaverina pitää olla vähintään ne parkit. Pitkien ollessa päällä eivät sumarit ainakaan pitkiä enemmän ketään häikäise eli suht sama mitä valoja silloin on päällä... Eikä ole katsastusmiehiä sumuvalojen kytkennät kiinnostaneet viimeiseen kymmeneen vuoteen, ei orkkis- eikä jälkiasennettujen kanssa. Kerran on tainnut katsastaja tarkistaa sumarien suuntauksen kun kyseessä oli ajovalojen väliin asennetut isot tuikut ja siitäkin on yli 10 vuotta aikaa.

                              Comment


                              • #16
                                Lakimuutos joka sallii sumujen palamisen pitkien kanssa johti pelkkään haittavaikutukseen.
                                Jos halutaan nähdä kauas pitää läheltä saada häikäisy pois, eli sumut ja myös puolivalot 4-valojärjestelmissä. Kovin usein näkee että kuljettajilta on ajatus loppunut kesken kun ajetaan sumuja polttaen ja KUVITELLAAN näkevänsä paremmin kun on paljon valoja päällä. Kun sumuvaloja TODELLA tarvitaan, pitää puolikkaatkin sammuttaa, koska vain häikäisevät takaisin sumusta tai lumisateesta. (lukuunottamatta quattrokeliä pikkutiellä, ojavalokäyttö)

                                Comment


                                • #17
                                  oliver on juuri asian ytimessä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    totanoin niin, oisko kellään orggis sumari piuhasarjaa?? vai pitteekö tehdä??
                                    miten muuten tossa sulaketaulussa on noi relepohjat, tuleeko niihin virta suoraan taululta valmiiksi??

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tutki ensin, ettei autossasi ole jo valmiina sumarien piuhasarjaa, siis jos meinaat autoosi sumuvalot kytkeä. Piuhasarja meinaan oli vakiovarusteena ainaskin meikäläisen sumuvalottomassa ex Audissa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sulakerasian pohjassa pitäisi olla valmiit liittimet sumarin virroille kun vaan kytkee. Lisäksi tarvitsee vain asentaa sulake ja rele jos niitä ei ole. Omaan autooni ainakin löysin kytkennät "so wird es gemacht" kirjasta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          ilkka kuten aikasemmin sanoin niin en ollu huomaavinaan että ois ollu, mut kaverin saman ikäisessä tdissä oli.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lisäkaukovalojen kytkentä

                                            Vanhaan topikkiin liittyen kysyisin seuraavaa, kun tässä vanhassa kerrotaan miten sumareille otetaan herätevirta releelle, mutta mistäs otetaan herätevirta sitten lisäkaukovaloille? Lyhkäsiltäkö? Mites sitten tuo sulakerasian tyhjät koloset moottorin puoleisessa päässä, mitä relettä niihin tulee? Ei edes ohjekirja kerro, mitä niissä kuuluu olla...ilmeisesti sitten kun on nuo kaikki "varusteet" ja lisävarusteet sekä malli CD tai CC, nuokin ovat täytetty releillä. Omastani Puuttuu kaikki kirjaimet, siis olenkin aivan karvalakkimalli!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minä vastaan vaikken sähköistä juuri mitään ymmärräkään. Jotenkin maalaisjärki sanoo, että lisäkaukovaloille otetaan heräte kaukovaloilta. Jos haluaa, että ne voi pitää myös pois päältä, tarvittaneen siihen väliin katkaisija?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niinhän sitä luulis, mutta ei se käynytkään noin vaikka otin kaukovaloilta herätevirran...ohjeissa(anteeksi nyt vain, Bilteman) sanotaan ...liitetään himmennyskytkimeen???? tai ajovaloreleeseen!
                                                Mikähän tuo himmennys/hämmennyskytkin on minun autossani ja missä? Sen tiedän että mittaristossa on himmennyskytkin, mutta että kytkisin sen jotenkin siihen, niin hämmentää kovasti? Myös kokeillessani muita releitä poistaa kaukovalojen ollessa päällä, mitään ei tapahtunut....valot vain paloivat. Siis mikähän olisi oikea KYTKENTÄ JA MINNE SE PIUHA OIKEIN TULEE?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  AeSaVant, oletan että Audisi on vielä tehtaan jäljiltä eli kokonaan vailla valoreleitä. "Releiden lisääminen jälkiasennuksena nostaa polttimoille tulevaa jännitettä ja parantaa siten valotehoa..." Ja siitä runsaasti juttua:

                                                  http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4410

                                                  Sieltä löytyy runsaasti juttua kytkennöistä, (mm. Razurin oivalliset kuvat) ja sitä kautta varmaan helpottuu lisäkaukojenkin kytkeminen.

                                                  Releet lisään omaanikin, kunhan saan aikaiseksi...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikähän tuo himmennys/hämmennyskytkin on minun autossani ja missä?
                                                    Himmennyskytkin taitaa olla huono suomennus termistä "main/dipped beams switch" tjsp. Siis valokytkin.

                                                    Ohjaus lisäkaukovaloille otetaan tietysti alkuperäisiltä kaukovaloilta, mutta asentaminen on sen verran tapauskohtaista, että kannattaa kysyä neuvoa joltain paikalliselta avuliaalta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos katsot Bilteman luetteloa, niin huomaat siellä lisävalojen alla asennussarjan ja sen harmaan ison 2x125 W releen. Tällaisen olen kytkenyt ohjeiden mukaan ja SIINÄ vaiheessa, jossa pitäisi liittää nämä kaksi laitimmaista pistoketta, vasen ja oikea, .."liitetään himmennyskytkimeen tai ajovaloreleeseen"...kun kytken nämä yhdistettynä ja vielä ilman katkaisijaa, kaukovalojen mustavalkopiuhaan, niin ei tapahdu mitään. Rele on maadoitettu runkoon ruuveilla. Keskellä olevaan nipukkaa tulee 12V suoraan akulta ja releen toisella puolella ovat sitten vasen ja oikea valo kytkettynä releeseen. Jos ohitan releen ja syötän 12V oikeeseen tai vasenpaan nippeliin niin valo palaa kumpikin vuorollaan, mutta ei pala, jos se saa ohjausvirran kaukovalolta releeseen. Siis MISSÄ vika, kun tuo kytkentä ei NYT niin kovin monimutkainen ole. Siis edelleen, mistä muualta herätevirta releelle?

                                                      Ei se noista smj-jutskista löytynyt apuva...siellähän oli 200 ja jenkkimalli valoineen sekä releineen...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kerro releen jalkojen numerot niin autellaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tälläpä relellä ei ole numeroita vaan KIRJAIMIA... siis L ja L menevät lisävaloille .... S ja S yhteisesti sille himmennyskytkimelle tai ajovaloreleelle ja B akulle...runko suoraan ruuvilla maahan...
                                                          Tässä nämä nyt ovat. Mitäs tästä nyt sitten päättelette?

                                                          Kerron vielä mitä muuta tässä pussukan ohjeessa sanotaan:

                                                          Kytkentäkaavio kahden lisävalon kytkentään.
                                                          Valorele: Jotta hehkulamppuun tulisi täysi jännite ja jotta valoteho olisi paras mahdollinen, kaukovalonheitin kytketään aina valoreleen avulla. Tällöin vältetään jännitteen putoaminen, joka aiheutuu mm. himmennyskytkimestä, sulakkeesta ja valokytkimestä.
                                                          Kytkentä: Kaukovalonheitin tulee - liikenneturvallisuuden vuoksi - aina liittää himmennyskytkimen kautta, jotta se sammuisi samaan aikaan kuin ajovalot. Mutka- ja sumuvalonheittimet kytketään erillissulakkeeseen mielellään erilleen muusta johdotuksesta.

                                                          Että tämmöstä tekstiä Bilteman pakkauksesta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Himmennyskytkin tarkoittaa suomennettuna himmeästä ruotsista valonvaihtokatkaisijaa. Ota se ohjausvirta suoraan pitkien johtimelta jostakin lämpun lähimaastosta, mielellään katkaisija johtimen väliin että saat joskus pois päältäkin (esim. kevyt sumu, lumisade, jne.) Mikäli ei tällä tavoin kytkettynä toimi, tarkista kiinnityspisteen maadoitus!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X