Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sisävalot jäävät palamaan, C4 Avant -97 - KORJATTU

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sisävalot jäävät palamaan, C4 Avant -97 - KORJATTU

    Sisävalot jäävät jostain syystä palamaan, kun oven aukaisee ja laittaa kiinni, vaikka auto on käynnissä. Normaalisti valot sammuvat melkein heti. Ilmeisesti jokin anturi, joka tutkailee onko ovet kiinni, on sökö.

    Huomasin tämän vian sen jälkeen, kun olin vaihtanut oikeanpuolen ajovalon lasin. Umpiota irrottaessa en ottanut miinusnapaa irti akusta, ilmeisesti siinä kohtaa tein virheen. Tai sitten nämä eivät liity mitenkään toisiinsa.

    Mutta mistä lähden metsästämään vikaa?
    Voiko vian sijaintia koittaa jotenkin päätellä, vai pitääkö vain alkaa purkamaan ovipahveja ja sitä myöten mittailemaan?
    Onko kellään ollut samanlaista vikaa?

    ----- Lisätty 23.3.2007:

    Sen verran selvisi lisää, että sähköiset lasinnostimet eivät toimi. Sulakeboksista sulake numero 14 (15A) oli kärähtänyt. Vaihdoin tilalle uuden ja laitoin virrat päälle. Mittaristosta kuului vaimea merkkiääni. Kokeilin lasinnostimia, eivät toimi. Myöskään valaistus ei himmene kuten sen pitäisi. Tarkistin uudestaan sulakkeet ja tuo samainen sulake oli kärähtänyt. Jossain on jotain pielessä. Mistähän lähtisi vikaa etsimään?

    Sulakkeesta 14 ohjekirja sanoo seuraavaa:
    "Peruutusvalot, monitoimianturi, vakionopeussäädin, lämmitettävät pesusuuttimet, tasauspyörästönlukko, infrapunakauko-ohjaus, lamppujen valvonta, automaattivaihteiston valitsinvipulukko (P/N-lukko)"

    Ideoita? Miten tuo nyt noihin sähkölaseihin vaikuttaa? Hämärää...

    ----- Lisätty 23.8.2007:

    Pajalla katsoivat piuhat (kuskin ovi, peräluukku) uudestaan läpi ja lisäksi aukasivat peräkontin verhoilut. Sieltä kuulemma löytyi oikosulku peruutusvalojen piuhoista. Ei polta sulaketta enää ja kaikki toimii taas.
    Viimeksi muokannut parolee; 23.8.2007, 10:37.

  • #2
    Epäilisin että "oikonen" on tullut keskuslukituksen ohjainkortille (palaneen sulakkeen piirissä infrapunakauko-ohjaus).
    Kyseinen piirikortti hoitelee esim. keskuslukituksen, sisävalojen ja ikkunannostinten viiveen, eli viivepiirin avulla pidetään ao. virtapiirit "lämpöisinä" tietyn aikaa vaikka virrat on katkaistu virtalukolta.
    Toimiiko muuten soitin aivan normaalisti?
    Suosittelisin tarkastamaan keskuslukituksen ohjain/syöttökortin yli/alipainepumpun boxin sisältä. Jos sinulla on siis C4-koppainen A6 (viimeinen valmistusvuosi 1996), niin pumppu löytyy takapenkin istuinosan alta pelkääjän puolelta.

    Comment


    • #3
      Kiitos vinkistä. Soitin toimii normaalisti. Virta soittimelle on jostain syystä kytketty siten, että se ei sammu, vaikka virrat sammuttaa ja avaimen ottaa pois.

      Auton käyttööottokuukausi on 5/97. Keskuslukon kauko-ohjaus on radiotoiminen, ei infrapunalla. Eikös C4 korista ole tehty vielä vuosi 97?

      Täytyy avata tuo boksi ja tarkistaa piiri. Onko sitä mahdollista vaihtaa/korjata jos se on sökö vai meneekö koko ohjainboksi vaihtoon? Jos koko boksin vaihtaa, niin vaikuttaako se avaimien koodaukseen mitenkään? Onko siis myös kauko-ohjauksen vastaanotin samassa systeemissä?

      Tuossa sulakepaikassa 14 oli jostain syystä aikaisemmin 25A:n sulake. Ohjekirjan mukaan siinä pitäisi olla 15A. Kumpi mahtaa olla oikea?

      Comment


      • #4
        Otin tuon alipainepumpun pois tänään. En saanut sitä kuitenkaan avattua kunnolla. Ison levyn sain pohjasta pois, sen alla oli heti piirikortti, joka ei tullut ulos. Vähän vain nousi toisesta laidasta, enkä uskaltanut väkivalloin repiä. Toiselta puolelta avasin yhden ruuvin, mutta sen alla oleva kansi ei auennut kuin noin sentin verran ja sitten jostain kanittaa.

        Mistä sen viivepiirin tunnistaa? Miten tuon boksin saa kunnolla avattua? Onko kellään tietoa, mitä maksaa uusi boksi?

        Olisiko tähän muita ideoita, minkä vuoksi sulake 14 kärähtää heti kun virrat laittaa päälle?

        Comment


        • #5
          Sanoit vaihtenesi ajovalon lasin... Sulakkeen 14 kohdalla lukee "lämmitettävä pesusuutin". Voisiko näillä asioilla olla yhteys?

          Comment


          • #6
            Autossa ei ole ajovalojen pesimiä eivätkä pissapojan suuttimet ole lämmitettävät.

            Huomasin että peruutusvalotkaan eivät toimi.

            "Peruutusvalot, monitoimianturi, vakionopeussäädin, lämmitettävät pesusuuttimet, tasauspyörästönlukko, infrapunakauko-ohjaus, lamppujen valvonta, automaattivaihteiston valitsinvipulukko (P/N-lukko)"

            Tuon listan voisi pienentää ainakin näin:

            "Peruutusvalot, monitoimianturi, infrapunakauko-ohjaus, lamppujen valvonta"

            Ja keskuslukon kauko-ohjaus toimii radiolla, ehkä tuon infrapunankin voisi unohtaa. Mikä tuo monitoimianturi oikein on ja missä se sijaitsee? Lamppujen valvonta lienee juuri tuon viivepiirin tehtävänä?

            Taidan seuraavaksi etsiä vikaa peruutusvaloista.

            Comment


            • #7
              Audi A6 Avant 2,5 TDI AEL vm-96

              Täällä on askarreltu sulake 14 ongelman kanssa. Peruutusvalot toimii (ehjällä sulakkeella) vielä virrat päällä, mutta sitten kun laittaa käyntiin ja pakin päälle -> palaa sulake. Johdotukset korjasin takaluukusta. Ovien johdot tarkastettu. Alipainepumpusta käytin kaikki johdot irti ja kokeilin johdot irralleen käyntiin ja pakki päälle -> Sulake paloi.

              Nyt tarvitaan jo vinkkejä. Monitoimianturin vaihdoin kans uuteen. Mikäli se on sama anturi, joka antaa signaalin lämpömittarille. Nyt näyttää lämmöt oikein.

              Voiko olla mahdollista että laitoin pakkivalojen johdot jotenkin ristikkäin ja siitä johtuisi tämä ongelma?
              Viimeksi muokannut 8866; 19.5.2009, 19:37. Perustelu: Ei ole profiilin kulkineita, ne muuttuu kuitenkin ajan saatossa.

              Comment


              • #8
                Vika korjattu. Otin johdotukset luukusta uudelleen esiin. Siellä se vika näköjään oli.

                Jälkiraportti: Eipäs ollutkaan. Paikoillaan tuossa toimi käynnissä ja ilman. Pienen koe ajo lenkin jälkeen paloi taas sulake. Että on viheliäinen juttu. Missä on anturi, joka kytkee peruutusvalot päälle?
                Viimeksi muokannut ViKi81; 26.5.2009, 20:58.

                Comment


                • #9
                  Vähän samaa vikaa -97 C nelkussa, sisävalot jäävät palamaan vaikka auton laittaa käyntiin, radio ei mene päälle kuin virtanupista tai ei sitten sammu kun virtaavain otetetaan lukosta pois, hälytin ei mene päälle kaukosta eikä oven lukoista, keskuslukko kuitenkin toimii ja vilkut vilkahtavat kun auto lukitaan, oisko jollain ehdotuksia missä vika piilee/havaintoja missä kaukkarin vastaanotin antenni on?

                  Comment


                  • #10
                    Onko se kuskinoven ovikytkin ehjä? Eli maadoittaako varmasti molemmat siihen tulevat johdot. Helppo katsoa ja sulkea tuo vikamahdollisuus pois.

                    Ex-V8:ssa oli sama vika. Välistä sisävalot toimivat normaalisti ja välistä jäivät palamaan tosi pitkäksi aikaa. En perehtynyt tuohon sen tarkemmin tuota kytkintä lukuun ottamatta.

                    Comment

                    Working...
                    X