Kokemusta on ´00 A3:n akun vaihdosta. Vaihdoin alkuperäsen akun Audin merkkiliikkeestä ostamaan uuteen samanlaiseen.
- ruuvasin ekaks ne plusjohdon yläpään 2 ruuvia auki. Toinen on normi kengänkiristin (kuskin puoli), se toinen pitää sille jakoboxille menvää peltilattaa paikoillaan. Kaapelin yläpää irti ja kaapeli alas sivuun.
- sitten miinuskaapelin kengän ruuvi irti. Kaapeli irti ja sivuun...
- sitten ruuvasin pitkällä jatkovarrella sen etupuskurin puolelta alhaalta löytyvän akkua paikallaan pitävän ruuvin/käpälän irti.
- sitten sen lämpöhupun akun ympäriltä (tarralla itsessään kiinni).
- jakoboxin kiinnitysrauta (musta latta sen boxin alla) on "hampaalla" kiinni akun kuskinpuolen pitkällä sivulla, akun reunan muovikynnyksen alla/takana. Sinne ei oikein näe. Taivutin ja kampesin ja kikkailin sitä lattaa ruuvarilla ja heiluttelin akkua kunnes irtosivat toisistaan.
- sitten vanha akku pois ja uusi akku tilalle. Lillasti vääntyneen jakoboxin kiinnitysraudan väänsin takaisin ryhtiinsä. Muu takaisinasennus rutiinia.
- stereoitten lukituskoodi kehiin ja mittariston kello aikaan.
Ei tossa tosiaan muuta hankalaa ole kuin se boxin tukiraudan "hampaan" saaminen irtoamaan.
Painaa raudan etureunaa alaspäin samalla kun vetää kieltä ulospäin akun olakkeen alta pois, aina lähtenyt ihan sormivoimin ilman väkivaltaa (8L mallista).
En tosiaan tiedä, pitäisikö tämän olla lasten leikkiä irroittaa akku autosta, mutta en nyt päällisin puolin tiedä taikka ymmärrä, miten saan A3:stani akun irroitettua. Ohjekirjassa ei ole tästä mainittu muuten kuin että miten akun kannen saa irroitettua, mutta mitenkäs sitten tuo koko akku lähtee irti? Onko siellä jossain jotain ruuveja vai mitä irroitukseen tarvitaan? Auto siis Audi A3 2004 vuosimallia.
Akun takaa mitä ilmeisemmin löytyy läpivienti, josta saa sitten virtapiuhan pujotettua kuskin jalkotilaan.
Onkoha miten iso homma? Tänään ei enää lähtenyt ollenkaan auto käyntiin ja on pari kertaa sammunut auto ajossa?! Vaikka automaattiauto. Veikkailen akkuvikaa kun kaverilla oli sama homma..
Mulla aika yllättäen simahti -09 ässän akku kesällä. Eipä siinä muuta tehty kuin vanha akku pois ja uusi tilalle. Hetken paloi vikavaloja, mutta sammuivat pian. VCDS antoi muutaman vikakoodin, jotka sai nollattua muuten, paitsi jonkun moottorin alijännite- koodin, mutta se poistui itsestään kun oli ajellut vähän pidempään ja tullut useampia käynnistyksiä. Ajattelin nimittäin ensin, että pitää ohjelmoida akun uusi sarjanumero tms, että se vikakoodi poistuu, mutta ei tässä tapauksessa ainakaan ollut tarvetta.
Ilmeisesti näin onkin. Vikavaloja sytty pari ja kuittaantu suoraan pois kun lähti liikenteeseen. Nyt on tranen 80ah akku paikallaan ja hyvin wörkkii! Hyvään testiin heti näillä keleillä.
Comment