Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haasteita telematiika ja integroidun puhelimen kanssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Haasteita telematiika ja integroidun puhelimen kanssa

    Morjens,

    Autoni on -02, A6 2.5 V6 TDI.

    Autossa on Saksan ilmeisesti Saksan markkinoita varten telematiikkajärjestelmä (Audi telematics), jolla saa tietoa liikenneolosuhteista, ruuhkista ja tarvittaessa hälytettyä apua paikalle.

    Suomessa tuo järjestelmä on enemmän tai vähemmän hyödytön, ja haluaisin siitä eroon. Joka kerta autoa käynnistettäessä tulee näytölle "Welcome to Audi telematics", joka pitää kuitata pari kertaa ennen kuin pääsee varsinaiselle ajotietokonenäytölle. Järjestelmä on vielä integroitu auton omaan puhelimeen.

    Kysymys 1: Miten ihmeessä tuon telematiikan saa pois päältä?

    Toinen asia on sitten itse puhelin. Siinä on jonkinlainen vara-akku siltä varalta, että auton oma virtalähde ei ole käytettävissä. Nyt tuo vara-akku on tyhjenynyt ja diagnostiikka herjaa siitäkin: "Emergency battery low...limited talk time for SOS...contact your Audi dealer".

    Kysymys 2: Miten tuon puhelimen saa KOKONAAN pois päältä järjestelmästä? Pelkkä johtojen irroittaminen ei auta. TAI missä tuo maaginen varaparisto sijaitsee, jotta sen osaisi edes vaihtaa.

    VAG-COM ja piuhat on käytössä, mutta oistaiseksi ei ole löytynyt paikkaa, josta pääsisi noihin asetuksiin käsiksi.

    Tässä kuva tietokoneen näytöistä:



    Tiedoista kiittäen,

    Matti

    P.S. Lisäjarruvalo on hajalla (farkkumalli, takaluukussa). Jos tuollainen löytyy, niin saapi tarjota...

    #2
    Telematicin saa hiljaiseksi Vaggineella koodaamaalla hälytykset pois, piipitykset loppuu ja näyttö pimenee yhdellä napin painalluksella. Käytä hakua.
    Puhelimen akun sijaintia en osaa kertoa, sen sijaan suosittelen sen vaihtoa ja kakkos-SIMin hankkimista. On siinä määrin sivistyneesti toimiva HF sekä tarvittaessa varmatoiminen ja kuuluva luuripuhelin.

    Comment


      #3
      Lukuisista yrityksistä huolimatta haku ei tuottanut muita tuloksia, kuin vastaavia kysymyksiä muilta käyttäjiltä.

      Tällainen löytyi:

      Ending output
      ‒ Press keys 0 and 6 to select "End output" function.

      → Indicated on display: Rapid data transfer Q
      06 - End output

      ‒ Confirm entry with Q key.

      → Indicated on display: Rapid data transfer HELP
      Enter address word XX

      ‒ Switch off ignition.
      ‒ Unplug connectors to fault reader V.A.G 1551.


      Ainakin minun VAG-COM 3.112:lle tuo on ihan hepreaa.

      Voisiko joku kertoa oikean controllerin osoitteet, ja arvon joilla tuon telematiikan saa pois päältä (JOS se ylipäätään onnistuu).

      Kiitokset,

      Matti

      Comment


        #4
        Omani kävin aikanaan VV-autolla hiljentämässä.

        Comment


          #5
          >>"Telematicin saa hiljaiseksi Vaggineella koodaamaalla hälytykset pois"

          >"Omani kävin aikanaan VV-autolla hiljentämässä."

          Niinpä niin ;-). Osaako joku sanoa saako tuon telematiikan VAG-COMilla kylmäksi? Miten?

          Kiitokset,

          Matti

          Comment


          • #6
            Ainakin uudemmissa Vag-Com versioissa telematiikka löytyy:

            - select control module
            - electronics 1
            - 75 telematics

            Itselläni ei ole telamatiikkaa joten en voi testailla mitä kaikkea tuolla voi tehdä, eli ei muuta kuin harrastamaan.

            Comment


            • #7
              4D0035747

              Tollasella numerolla voi koittaa tilata uutta akkua vehkeeseen. Vagcat:n kuvasta ei selviä että missäpäin autoa se sijaitsee...

              Comment


                #9
                No jo on akulla hintaa! Kannattaa alkuperäinen unohtaa samantien.

                Comment


                  #10
                  Oliko tietoa tuosta aloitusviestin kysymyksestä 2, eli kuinka saa puhelimen koodattua kokonaan pois?

                  Comment


                    #11
                    Vanha viesti, mutta kirjaanpa ainakin itselleni muistiin kuinka poistin Telematiikan '02 Allroadista.

                    Boxi löytyi repsikan jalkatilasta ilmastoinnin kondenssivesiputken vierestä. Boksi oli saanut joskus vettä ja toinen liittimistä oli aika pahasti hapettunut. Oli boxin sisustakin kärsinyt vedestä ja kärähtänyt. (Boxi oli Austauschteil vuodelta 2007, joten märkä boxi taitaa olla ominaisuus, eikä vika.) Rikkinäisestä telematiikasta oli oireena puhelimen vikakoodeja, mutta mykästä telematiikkaboxista ei näkynyt diagnostiikassa jälkeäkään. <OT> Sen sijaan telematiikkaboksin poistaminen korjasi väylävian, josta VCDS herjasi moottorin osalta 9C9C protokollavirhettä. Kun logitin skoopilla väylää, niin huomasin telematiikkaboksin vetävän K-linjan maihin. VCDS:llä pääsi juttelemaan K-linjan modulien kanssa vain, kun auttoi K-linjaa ylösvetovastuksella.</OT>

                    Koodi:
                    Address 16: Steering wheel       Labels: 4B0-907-487.LBL
                       Controller: 4B0 907 487 H
                       Component: Lenkradelektronik   D01
                       Coding: 01011
                       Shop #: WSC 02325
                       VCID: 311596C7E831
                    1 Fault Found:
                    01303 -  Telephone Transceiver (R36)
                                49-00 -  No Communications
                    
                    Address 17: Instruments       Labels: 4B0-920-xxx-17.LBL
                       Protocol: KW1281
                       Controller: 4B0 920 933 G
                       Component: KOMBI+WEGFAHRS. VDO D10
                       Coding: 04060
                       Shop #: WSC 00006
                       VCID: 2721789FD6F5
                       WAUZZZ4B82N123456     AUZ7Z0B1234567
                    1 Fault Found:
                    01303 -  Telephone Transceiver (R36)
                                49-00 -  No Communications
                    Navigaattorille piti opettaa, ettei se yritä saada TMC-signaalia muualta kuin radiosta. (TMC-ominaisuushan ei ole Suomessa käytössä, sillä Audi ei ole hankkinut tähän lisenssiä. Saksassa toimii hienosti.)
                    Koodi:
                    37 Navigation
                    10 Adaptation
                    channel 6    TMC Coding (D-Navi)
                         0    This will disable TMC. Use 0 if you do not have a TMC on your unit to prevent a startup error being displayed when you turn on your Nav Plus. Traffic button will be disabled.
                    ---> 1    Sets TMC to use radio source. (Useless in N.A.)
                         2    Sets TMC to use telephone source. (Useless in N.A.)
                         3    Sets TMC to use radio and telephone source. (Useless in N.A.)
                    vaihdettu arvo 3 -> 1
                    Mittaristolle kerroin, ettei autossa ole enää puhelinta eikä telematiikkaa.
                    Koodi:
                    17 Instruments
                    Katso ensin 08 Meas. Blocks kanava 140
                    Löytyi: Radio 1, Telephone 0, Navigation 1, Telemat 0
                    
                    10 Adaptation
                    channel 62
                    Löytyi arvo decimal 31 eli binary 11111
                    ---> 1 Radio
                         2 Telephone
                    ---> 4 Navigation
                         8 Telematics
                    ---> 16 Instrument Cluster
                    Laske yhteen 1 + 4 + 16 = 21 = binary 10101
                    vaihdettu arvo 11111 -> 10101
                    
                    Katsoin vielä lopuksi uudestaan 08 Meas. Blocks kanava 140
                    Löytyi: Radio 1, tyhjä, Navigation 1, tyhjä ---> puhelin ja telematiikka poistuivat
                    Ohjauspyörässä oli molemmilla puolilla alimpana puhelimen ohjausta varten kytkimet. Koodasin ne radion käyttöön
                    Koodi:
                    16 Steering wheel
                    Coding
                    0?xxx: Radio Remote
                        0 = active (Standard)
                        1 = inactive
                    0x?xx: Language
                        0 = German
                        1 = English
                        2 = French
                        3 = Italian
                        4 = Dutch
                        5 = Spanish
                        6 = Portuguese
                        7 = Danish
                        8 = Swedish
                    0xx?x: Tiptronic
                        0 = Tiptronic not installed (on Steering Wheel)
                        1 = Tiptronic installed (on Steering Wheel)
                    0xxx?: Steering Wheel Type
                         1 = Radio and Telephone Operation
                    ---> 2 = Radio Operation (6-Buttons)
                         5 = Radio/Telephone and Voice Control
                    
                    vaihdettu coding 01011 -> 01012
                    Pari kysymystä jäi vaivaamaan:
                    • Mikähän tuo Radio Remote on?
                    • En myöskään kokeillut vaihtaa kieltä, sillä en ole enää hetkeen nähnyt missään menussa saksaa. Mihin tämä ratin kieliasetus vaikuttaa?
                    EDIT: Meinasi unohtua kertoa, että navigaattorille piti vaihtaa kojelaudan sisälle halpa kiinalainen GPS-antenni, kun auton oma antenni oli linkitetty telematiikkaboksin kautta.
                    Viimeksi muokannut pta; 1.10.2019, 17:42.

                    Comment

                    Working...
                    X