Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autocheckin (polttimovalvonnan) poiskytkentä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Hyvä pointti!
    En minäkään muista...siksi meni täydestä kun väärä raha.
    Jos jolla kulla sattuu olemaan 80:sen autocheck:kiä koskevia sähkökuvia, niin ilmottautuisitteko?
    Itseltä löytyy "vaihtarina" C4 koppasaseen aika paljon kuvia (osa englanninkielisiä, osa saksankielisiä).

    Comment


    • #62
      http://www.s2-audi.co.uk/tech_articl...schematics.htm

      Ollos hyvä. Eiköhän nuo sovellu. Muistaakseni itse autocheck-purkki ei vaihdu.
      Tuota kun nyt silmäilee niin ehkä kannattaa ne öljynpaineanturit testata myös että antavat myös niitä hälyjä ihan oikeasti.

      Comment


      • #63
        Jep,jep.
        Eli jos tosiaan on niin, ettei itse polttimovalvontapurkkeja ole, niin niiden henkistä elämää ei tarvitse arvatenkaan tarkastella.
        Auto-check näyttöyksikön 26-pinnisen valkoisen liittimen (T26b) pinnit 18 ja 25 kun vetäisee maihin niin polttimovalvontaherjauksien pitäisi loppua.
        Mielestäni tulkitsin ao. kuvia oikein. En pistä kossun vetoa, koska kasikymppisen salaisuuksiin ei ole tullut perehdyttyä, eri valmistajien sähkökuviin kylläkin.

        Comment


        • #64
          Missäs se valvontapurkki, josta harmaa johto katkaistaan, sijaitsee UrS4:ssa? Valot tuli nääs releytettyä (ja kaasupurkauspolttimot asennettua) joten polttimovahti alkoi valittamaan.

          Aikaisempaan keskusteluun viitaten täytyy todeta, että polttimovahti valittaa (ainakin omassa autossa) vaikka heräte releille on otettu molemmilta puolilta. Eli mittaa se polttimovahti muutakin kuin pelkkää virtojen eroa. Lisäksi tuli huomattua semmoinen hassu ominaisuus että jostain (ilmeisesti juuri polttimovahtisysteemistä) tulee valojohtoihin joku haamujännite myös silloin kun pelkät parkit on päällä. Tämä sai omassa autossani lähivaloreleet vetämään myös pelkillä parkeilla. Ongelma poistui vaihtamalla releet toisenlaisiin (ilmeisesti vähemmän herkästi vetäviin).

          Comment


          • #65
            Minulla oli kerran takavalojen vahti rikki siten että toinen valo hehkui himmeästi. Tulikohan sinne muistaakseni 1,5V. Yritin tuolloin metsästää ohjetta jolla vahdin olisi voinut ottaa poiskäytöstä ilman herjoja mittaristossa. Ei löytynyt, joten tuli hankittua uusi tilalle homma on ollut kunnossa sen jälkeen.

            Comment


            • #66
              Missäs se valvontapurkki, josta harmaa johto katkaistaan, sijaitsee UrS4:ssa
              Konepeiton alla olevasta relerasiasta. (kuskin puoli tuulilasin läheisyydestä)
              Isoin mokkula mikä on kiinni siellä on valvontapurkki.

              Comment


              • #67
                Nyt on sitten harmaa johto katkaistu, tai itseasiassa valvontamokkulan kieleke (joka menee harmaaseen johtoon) käännetty sivuun. Mutta ei se tuolla toimenpiteellä vielä lakannut valittamasta viallisesta polttimosta. Toiminta vain muuttui sellaiseksi, että nyt se valittaa myös silloin kun ajovalot eivät ole päällä, kun tähänasti valitusta tuli vain ajovalojen ollessa päällä.

                Pitäisiköhän irtijättämisen sijaan harmaaseen johtoon syöttää maata? (valvontapurkki antaa mittausten mukaan jännitettä silloin kun sen mielestä polttimo on viallinen), vai mikä voisi olla vialla? Kaikki muut polttimot (takavalot, jarruvalot) mitä polttimovalvonta valvoo on ehjiä.

                Entä tietääkö joku mikä on Auto Check Systeemi:lle polttimovalvonnalta menevän punaisen johdon tarkoitus?

                Comment


                • #68
                  Punainen johto on jarruvalon valvonta. Jos harmaa kerta antaa plussaa polttimon ollessa rikki, niin tökkää se sitten maihin.

                  Comment


                  • #69
                    Joo, punainen on tosiaankin jarruvalon valvonta. Harmaa valvoo ajovalojen lisäksi myös takavaloja. Jos siis harmaan tökkää maihin, niin ajovalovalvonnan lisäksi häviää myös takavalovalvonta. Itse en halunnut poistaa tuota takavalovalvontaa, joten päätin avata purkin ja vähän modifioida toimintaa.

                    Itse purkki on helppo avata, sitä ei ole edes liimattu kiinni. Ruuvimeisseliä vaan kannen väliin, ja kangottaen auki. Sisällä on koko purkin kokoinen yksipuolinen piirilevy, jolla shunttivastukset jokaista valvottavaa lamppua kohden. Lähivalojen shunttivastuksen yli olevaa jännitettä valvoo valojenvalvontapiiri ULN2455A. Datalehden mukaan piiri katsoo valojen olevan kunnossa, jos shunttivastuksen yli oleva jännite on vähintään 20mV. Koska olen vaihtanut ajovalojen tilalle releet, ja rele vie vähemmän virtaa kuin polttimo, shunttivastuksen yli ei jäänyt enää riittävästi jännitettä, ja valvonta ilmoitti polttimoiden olevan vialliset.

                    Tilalle piti siis vaihtaa suurempi vastus, jolla jännitehäviö saadaan kasvamaan riittävän suureksi. Laskeskelin että rele veisi 2W tehoa (resistanssi n.70 Ohmia), ja tästä seuraisi että vastusten pitäisi olla vähintään 0.12 Ohmiset. Varmuusmariginaaliahan pitää aina olla, joten vaihdoin alkuperäisten tilalle 0.27 Ohmiset. Purkki kiinni, ja testaamaan. Hienosti toimii! Ajovalojen polttimovalvonta valvoo siis nyt alkuperäisiä ajovalosulakkeita ja releitten vetokäämiä.

                    Comment


                    • #70
                      Eipä paha modi. Tuostahan voi vaikka olla joskus hyötyäkin.

                      Tämän autocheck-ja-polttimot -aiheisen keskustelun voisi vaikka siirtää FAQ:iin, tuntuu olevan aika usein käsitelty aihe.

                      "Polttimovalvonta" voisi olla otsikko

                      Comment


                      • #71
                        Uuden shunttivastuksen voisi periaatteessa laittaa myös purkin ulkopuolelle. Mutta ei se ole kovin järkevää koska alkuperäinen vastus pitäisi kuitenkin poistaa purkin sisältä, samallahan sinne vaihtaa toisen vastuksen.

                        Mutta ajovalovalvonnan vaientamisen voisi kyllä tehdä myös pelkällä ulkopuolisella vastuksella, laittamalla vastus releen käämin rinnalle. Tällöin vastus täytyy mitoittaa siten että se ottaa saman virran kuin alkuperäinen polttimo. Käytännössä tarkoittaa sitä että vastus on iso, kallis, ja lämpenee kovasti.

                        Comment


                        • #72
                          Mitäs jos vain laittaa abikoliittimen varteen sarjaan releen kelan kanssa?
                          Ei oo utopiaa tuo sähköoppi...aivan sama siis mihin kohtaan johtoa tahansa, kunhan kokonaisvastus on halutunlainen :o)
                          Itse tein homman eri tavalla,ja pyyhkäisin johdot poikki valvontaboxilta (siis lyhyitten valojen osalta).
                          Laitoin erillisen vaihtokosketinreleen, jonka kantaan kytkin tuon harmaan johdon, avautuvan koskettimen liittimeen +12V, sulkeutuva liitin maihin.
                          Releen ohjaus lyhyitten ohjauspiuhasta.Siinä vaiheessa kun valot ei ole päällä, ajotietokoneen valvontanastaan menee 12V, kun valot laittaa päälle->0/12V. Järjestelmä on hyvin tyytyväinen, eikä tajua ollenkaan ettei valvontapurkki ole lainkaan pelissä.

                          Comment


                          • #73
                            Laitanpa tähän vielä netistä löytämäni listan polttimovalvontapurkin pinneistä, josko joku muukin innostuu sen kanssa värkkäämään:

                            urS6 lamp control module

                            pin label function

                            18 58L left parking lamp power
                            17 58L1 left parking lamp
                            15 56BR1 right headlamp
                            14 56BR right headlamp power
                            13 56BL1 left headlamp
                            12 58R1 right parking lamp
                            11 56BL left headlamp power
                            10 58R right parking lamp power
                            9. KS heradlight signal to auto check system - grey
                            8 54L left brake light
                            6 54H high mounted brake light
                            5 54 brake light power
                            4 54R right brake light
                            3 KB brake light signal to auto check system
                            2 31 ground
                            1 15 ?

                            Comment


                            • #74
                              Tulipa disabloitua tuo purkki pois toiminnasta kun itselläkin tuo autocheck huusi hoosiannaa vaikka kaikki lamput olivat ehjiä (niin ajo- kuin jarruvalotkin).

                              Mitään suurempia johtohässäköitä ei tarvittu, yhdellä hyppylangalla selvittiin. Proseduuri meni seuraavasti:

                              1) Purkki irti ja auki.
                              2) Edellä olevan taulukon mukaan yhdistetään KB ja KS maihin, eli pinniin 31. En nyt muista tarkkaan mitkä nuo pinnit piirilevyllä ovat (maa ja jompikumpi signaaleista oli toisesta reunasta 2. ja 3., toinen signaali oli jossain keskemmällä - yleismittarilla selviää). Toiseen riitti pelkkä tinasilta, toiseen joutui käyttämään hyppylankaa - tätä jokaisen elektroniikkaharrastajan parasta ystävää :)
                              3) Katkaisin vielä KB:n ja KS:n johtimet piirilevyltä (nirhasin puukolla poikki, tässä on syytä olla varovainen), ettei virta pääse kasvamaan liian isoksi kun tuo 12V kytketään suoraan maahan (en tiedä onko tuossa IC:ssä mitään virtarajoitinta, kaipa siellä on). Nämä johtimet voi sitten myöhemmin halutessaan taas yhdistää jos vaikka joskus selviäisi tuon autocheck-vian syykin...
                              4) Purkki kiinni ja nautiskelemaan äänettömästä mittaristosta.

                              Niin, ja autona oli -92 urS4, jälkiasennusxenoneilla.

                              Comment


                              • #75
                                Aivan ykkösohje Jounilta! Piti itsekkin tinata uudet vastukset valvontapurkin sisälle ja vóila, piipitykset releytetyistä valoista lakkasi samoin tein.

                                Comment


                                  #76
                                  En löydä tuota infernaalista purkkia 100-audista, missä se siinä on?

                                  Comment


                                    #77
                                    Ei välttämättä tarvitsekaan löytää, hälytys poistui kun tein mittaristohuollon.. OK-se sanoo.. =)

                                    Silti - missähän se on? Ihan vastaisuuden varalle..

                                    Comment


                                    • #78
                                      Urs4:ssa ainakin löytyy konehuoneen puolelta olevasta reletaulusta.

                                      Comment


                                        #79
                                        Siis se laatikko siinä kuskin puolella tuulilasin vieressä? En sieltä löytänyt muuta kuin ihan tavallisen olosia releitä. Minkähän näköinen se mökkylä tarkemmin on, paljonko ja millaisia nastoja siinä on?

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kuvassa rele "301"
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut quattro20v; 1.1.2010, 10:50.

                                          Comment


                                            #81


                                            Ei siellä tuommoista ainakaan ole.. Mihinkähän on piilotettu? Systeemi kuitenkin on olemassa. Olisko kojetaulun alla sitten, sielläkin kaikenlaisia mökkylöitä on. Saattaisi olla samanlainen "301" kuitenkin. Etsinnät käynnistykööt!

                                            Comment


                                            • #82
                                              Nyt on jälkiasennus xenonit pitkissä valoissa pelkästään. Polttimoherja tuleee heti, kun laittaa lyhyet päälle.
                                              Milläs tämä korjataan? K-nastan katkaisulla autocheckin purkista?

                                              Comment


                                              • #83
                                                Liekö ässässä samanlailla kuin tavan typ89? Jos on, niin tällä ohjeella: http://www.20v.org/light.htm#autocheck

                                                Eli lyhyesti: poista "rele" 443 919 469B. Tee jumpperipiuhat, jotka laitat "releen" paikalle, yhdistämään napoja 56bR ja 56bR1 sekä 56bL ja 56bL1.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Eihän sitä koko autocheckkiä kannatta pelkkien ajovalojen takia pois ottaaa.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Tuo em. toimenpide ei vaikuta 'chekin toimintaan muuten paitsi ajovalojen osalta.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Ongelma poistui katkaisemalla tuo K-nasta. Terhon tapa toiminee myös.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Ongelma poistui katkaisemalla tuo K-nasta.
                                                        Eikä muuten tarvii ees katkasta, saa taitettua kivasti että moisen saa joskus toimimaan jos jostain kumman syystä niin haluaa.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Täällä yksi "Taavi modi" tehtynä urssiin. Toimii.
                                                          Ei kysy enää jarrupolkimen polkasua käynnistyksen yhteydessä vaan kelaa suoraan ohi ja näyttää OK.

                                                          Ei auttanut urssissa vaikka taivutti k-nastat sivuun. Antoi hälyn heti, ei tarvinnut edes laittaa valoja päälle ja häly tuli silti.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Tein relehässäkän ja check vinkuu.

                                                            Releiden maat on yhdessä ja ajattelin jos laittais siihen releiden maajohtoon vastuksen jatkoksi...niin riittääkö se huijjaamaan sitä purkkia että siellä ois toimivat polttimot.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Ei se vastus releiden kanssa sarjassa auta, päinvastoin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X