Elikkä kun käynnistän auton, niin ilmastointi/puhallin pitäisi rueta puhaltamaan ilmaa, mutta ei mitään. Alkuun auttoi, kun räiväsin kuskin ovea kiinni pari kertaa niin alko puhaltaan. Nyt ei onnistu enää sillä konstilla. Pitää avata konepelti ja sieltä käsin pamauttaa nyrkillä tuulettimen moottoria niin alkaa toimia. Ei puhalla tasaisesti. Kun käännyn mutkassa, niin saattaa puhaltaa kovempaa tai hieman hiipuu tai sitten sammuu kokonaan. Mihin tämä oire viittaa...? Itse epäilen hiiliä, tai jotain kosketushäikkää...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
100 S4 -93 puhallin käynnistyy satunnaisesti. Olisko hiilet?
Collapse
X
-
harri.alapihaAvainsanat: Ei mitään
-
Mulla vastaavaa murhetta. Saattaa välillä lopettaa puhalluksen ja "palkit" häviää automaatti-ilmastoinnin ruudusta. Yhtäkkiä puhallus taas palaa, kuten myös palkit näyttöön.
Tuntuu esiintyvän vain tietyllä puhallusnopeudella. Nyt taas toiminut kuukauden normaalisti. Mystistä...
Ilmastointi on tuota uudempaa mallia. Vm.93 auto.
-
harri.alapiha
Mullakaan ei tolpat häviä mihinkään. ei vain lähde käyntiin ja jos lähtee niin heittelee tuulettimen kierroksia. Onkohan tuosta hankalaa vaihtaa hiilet..? Jos vaikka niistä alottais..
Comment
-
pq, lukaisepas tuo.
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=18709
Se ilmastoinnin puhalluksen katkominen johtuu sinulla varmaankin tuolla puheena olevasta osasta.
Se purattaa hanskalokeron pois ja sitten pääsee irrottamaan sen palikan. Se on siihen putkeen upotettuna. Puihoja seuraillen moottorilta takaisinpäin löydät varmasti kyseisen osan.
Ilmeni ainakin minulla siten, että ensin loppui puhallus sit hetken päästä katosi ne palkit. Palkit tuli hetken päästä taas takaisin ja puhallin puhalti taas normaalisti.
Toi toinen asia tässä on varmaan kiinni hiilistä.
Comment
-
Lämmityslaitteen moottori varmaan vetelee viimeisiään. BTDT. Ehkä hiilien osalta, mutta pelkästään niiden vaihto ei välttämättä kauan auta. Jos sen haluaa kuntoon, niin uusi moottori. Jos löydän vanhan (tai vanhoja) viestiketjun tuosta, niin laitan tähän. Niitä on. Olen vähän huono etsimään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Harri AlapihaOnkohan tuosta hankalaa vaihtaa hiilet..?
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=44898#44898
Comment
-
harri.alapiha
Kiitos Karppa. Ei auta varmaan kuin rueta repimään moottoria irti jotta voin hieman tutkia. Vika on kuitenkin selvästi moottorilla. Lähtee joskus pyörimään kun kolautan nyrkillä moottorinkoteloon. Sitten se sammuu jonkin ajan kuluttua. Näyttää jotain vikakoodiakin, mutta en ole varma osaanko tulkita sitä... Nämä audit on mulle ihan uus juttu. Ostin tämän romun kuukausi sitten ja ongelmia riittää muuallakin kuin tuulettimessa. Välillä kulkee ihan hyvin. Välillä ei.
Comment
-
harri.alapiha
Comment
-
http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml
18.2 vikakoodia taida olla olemassakaan, josko toinen olis ollu 18.3 niin tuollaiset selitykset:
18.1 Fresh air blower voltage, static
18.3 Fresh air blower voltage, sporadic
Raitisilmapuhaltimen jännite, staattinen ja satunnainen. Viittais kyllä niihin hiiliin aika vahvasti, vielä kun kerroit että moottorin kopauttelu auttaa niin eiköhän oo selvää pässinlihaa.
Comment
-
harri.alapiha
-
harri.alapiha
Vikakoodeja tuli muutama lisää
Aukaisin tuon puhaltimen moottorin ja vaihdoin hiilet, mutta hiilet ei ollu juuri samanlaiset kuin aiemmin.
Laitoin puhaltimen takaisin paikoilleen ja nyt antaa uusia vikakoodeja.
Puhallin pyörii nyt, mutta aika heikolla voimalla. Johtuisko hiilistä vai näistä vikakoodeista:
07.3
08.3
11.3
13.3
18.3
Jos vielä joku osaa nuo suomentaa.
Löysin niihin kyllä vieraalla kielellä vastaukset, mutta ne ei kerro mitään meikäläiselle.
Comment
-
07.3 Ambient Temperature Sensor at Fresh Air Blower, sporadic open
Puhallinmoottorin koteloon sijoitetussa lämpötilamittarissa satunnaisia katkoksia.
08.3 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, sporadic open
Puhalluksen lämpötilaa säätelevän läppämoottorin säätöpotentiometrissä satunnaisia katkoksia.
11.3 Central Flap Motor Potentiometer, sporadic open
Puhalluksen suuntaa säätelevän läppämoottorin säätöpotentiometrissä satunnaisia katkoksia.
13.3 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, sporadic open
Puhalluksen suuntaa (jalkatila-tuulilasi) säätelevän läppämoottorin säätöpotentiometrissä satunnaisia katkoksia.
18.3 Fresh air blower voltage, sporadic
Puhaltimen moottorin jännitteet kadoksissa satunnaisesti.
Kaikki noi vikakoodit näyttäis olevan sporadic eli satunnaisia, järjestemän siis pitäisi toimia parasta aikaa "normaalisti". Sitten kun vikailmot vaihtuu .5- pääteisiksi eli static- moodiin niin vika on juuri päällä. (sillä hetkellä)
Oliko moottorin ankkurissa liukupinnat ja/tai laakerit millaisessa kuosissa? Meinaan ettei vain tuo Hannun lausahdus vaan kävisi toteen, toki nythän on kokemusta miten moottorin saa kätevästi vaihdettua.
Comment
-
harri.alapiha
Kiitos suomennoksista. Luulen että jotain kuitenkin vialla kun ei puhalla riittävän lujaa vaikka säädän puhaltimen täysille.
Liukupinnat ja laakerit oli mielestäni erinomaisessa kunnossa. Tietenkin hieman likaa löytyi, mutta pienen puhdistuksen jälkeen näytti aivan uudenveroiselta.
Oli aika kova homma ja luulen että vielä kerran saan ottaa moottorin irti ja jos seuraavan kerran otan pois tuon moottorin, niin kannattaakohan minun tehdä jotain muutakin samalla? Meinaan noille vivustoille ja muille mitä siellä ikinä onkaan...
Comment
-
Ookko mitannu millaisella jännitetasoilla automatiikka puhaltimen pyörintää ohjailee, mahtaisko vajaanopeus juontaa vajaasta jännitetasosta. (vai lopettiko tehokkaan puhaltamisen vasta moottorin rassaamisen jälkeen?) Omassa moottorin virtaliittimen vihreässä johdossa jännitevaihtelu on ~1V - 11V min-max nopeusvälillä. Ja kun nopeutta ohjaillaan maadoituksen kautta niin min jännite = max puhallinnopeus.
Kun ne vehkeet on levällään niin kaikki läppämoottorit kannattanee huoltaa siinä samalla:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2072
Tiraus pitkäkestoista liukastetta niille vivustojen nivelillekään tokko on pahasta.
Comment
-
harri.alapiha
ilmastoinnin huolto
En silloin kerennyt huoltaa koko ilmastointia. Ilmeni kuitenkin että liukupinnat olivat kuluneet vaikka toisin väitin aluksi. Otin moottorin hiilien pidikkeet irti ja hieman muokkasin niitä jottei hiili enää osu samaan liukupinnan uraan. Nyt toimii. Ainakin hetken. Pitänee ostaa uusi moottori. Maksaa n.170?. Joku Bochin moottori flektin kanssa. Nyt kuitenkin antaa taas uuden vikailmotuksen. 13,5. Eli jotain olen särkenyt... Puhaltaa kuitenkin kovaa ja lämmittää niinkuin pitää ja myäs jäähdyttää.[/quote]
Comment
-
No niin, tais tulla minullekkin ajankohtaseksi ton sisätilanpuhaltimen moottorin vaihto, viserrystä on kuulunut jo jonkun aikaa ja nyt puhallin myös katkoo ja palkit näytössä haviää. Pysyy hiljasena noin 10sek. ja sitten jatkaa puhallusta.
Miten toi moottorin vaihto nyt suoritetaan? Karppa oli jo laittanut vanhan linkin mutta se menee jonkun osto ilmoitukseen. :)
Pitääkö alkaa vetämään siivua pois kotelosta vai saako sen koteloa silppuamatta jotenkin sieltä pois.
Olen yrittänyt noita vanhoja viestejä hakea mutta monessa on sekaisin monta eri ilmastointi mallia ja autoa. Olen ihan sekaisin miten tämä homma hoidetaan.
Auto on siis vm93 urssi autom.ilmastoinnilla.
Comment
-
Mahtoi olla <tähän linkattu> toi aikaisempi.
Itse veikkailisin että sahailemalla ei pääse kuin rasvailemaan laakereita pitkällä crc-pillillä. Tietty jos siitä sahaa koko kyljen pois niin voinee mahtua moottorikin ylös sieltä. Itse moottori on kuitenkin <kuvan mukaisten> ohjuritikkujen keskellä jemmassa.
Comment
-
Ei se puhaltimen vaihto niin vaikea homma oikeaoppisesti ole että alkaisin koteloa puukottamaan.
Viimeksi taisi jonkun 4,5 tuntia ottaa kun kennon omaan ex urssiin vaihdoin. Eli samalla kun vaihdat sen puhaltimen niin suosittelisin vaihtamaan sen parin kympin kennon, ei tartte hommaa kahteen kertaan tehdä.
Comment
-
Kiitoksia vastauksista, taidan tosiaan vaihtaa kennon samaan konkurssiin. Eli purku hommiksi meni, olis vaan vielä pari kuukautta saanut kestää. Ei ole kuin kylmä talli käytössä hommaan.
Löysin lopulta noita vanhoja juttuja, laitoin vaan hakusanaksi c4 ja hain kaikki jutut osiosta sisusta ja sähköt n.300 tulosta kävin läpi :)
Comment
-
Kannattanee sitten varata hommaan tiivisteliimaa tahi butyylinauhaa jolla tiivistää se lämppärikotelo vesikaukalon läpiviennistä. Alkujaan kun kotelo on liimattu kiinni sen peltinauhan lisäksi.
Helpottaa hommaa kummasti jos olet joskus ilmastoinnin läppämoottoreita huoltanut, tuossa kun on sama duuni auton sisältä käsin, bonuksena tottakai muutama suuttimille menevä ilmaputki.
Comment
-
Haitari putki tarkastettu, ehjä oli ja paikallaan mutta klemmari oli kyllä ihan löysällä.
Haitariputkea pystyi liikuttamaan putken suuaukolla helposti. Katsotaan on vaikutusta vikaan.
Comment
-
Vaihtotyö suoritettu ja kuvia tuli otettua n.200mb verran. Motonetin kenno ei muuten ilman modaamista mahdu kotelon sisään. Letku lähdöt on liian pitkät.
Katsotaan jos sais väkerrettyä jonkun ohjeen kuvien kera. :)
Tuli vaan pieniä vastoin käymisiä kun auto ei enää lähtenyt rempan jälkeen käyntiin, ilmeisesti hall lopetti yhteistyön ecun kanssa. Kiva kun pitäis katsastaa viimeistään viikon päästä auto.
Comment
-
Comment