Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 lämppärin moottori reistaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 lämppärin moottori reistaa...

    Edellinen omistaja jo varoitteli kesällä että lämppärin moottori saattaisi talvella reistalla ja nyt se sen teki. Pistin pirssin aamulla käymään ja lämppärin moottori oli pimeenä, vähän aikaa ajelin ja sittenpä alkoikin yhtäkkiä toimimaan.

    Onko kenelläkään muulla sattunut vastaavaa, eli mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään. Missä kohti tuo moottori sijaitsee ja onko siihen vaikeaa päästä käsiksi? Jos on merkitystä niin auto on vuosimallia -00 ja automaatti-ilmastointi myös löytyy...

    #2
    Ainakin vanhoissa automaatti-ilmastoinneissa on ominaisuus ettei puhallin käynnisty ennen kuin veden lämpö on vähän noussut. Jos kuitenkin pyytää tuulilasi-ohjelmaa niin aloittaa puhalluksen heti. Olisiko tästä kysymys?

    Comment


    • #3
      morjens. mulla olis sama ongelma,joka alkoi pakkasten myötä. Kun pakkanen kiristyy alle -15 ja siitä alaspäin,lämppärin moottori ei käynnisty. tänä aamuna odottelin 15 min, ennenkuin lämppäri rupes toimiin. ilmastoinnin nummerot ovat pimeenä ja kojetaulussa oleva ulkolämpömittari on pimeenä. sitten hetken odottelun jälkeen laitteisto ykskaks käynnistyy. mitä kovempi pakkanen, sitä kauemmin joutuu odottamaan. mistähän kiikastaa??? edes puhallus tuulilasille (kaikki) ei käynnistä laitteistoa.

      Comment


      • #4
        Tuosta ominaisuudesta...

        Joo, tuo kyllä on tiedossa/huomattu että puhallus ei käynnisty ennenkuin kone hiukan lämpenee. Tästä ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole kysymys. Jos esim. yrittää manuaalisesti säätää puhallusta tuulilasille niin puhallin on täysin mykkä...

        ps. Tuo häiriö on ilmennyt minulla ainoastaan yhden kerran silloin kun lämpötila kohosi kohtuullisen nopeasti (yön aikana) kovasta pakkasesta (-25) lämpimämpään (-10). Lieköhän tuollakin jokin osuutensa asiaan, kosteus tiivistyy johonkin tms... Lisäksi autossa puhaltaa sisätilan lämmintin...

        Comment


        • #5
          omani oireet alko, kun olin tilannut ajan pesuun ja juuri sinä päivänä oli -10 pakkasta. pesuhalli oli todella kostea ja epäilys olis, että kosteutta olisi päässyt johonkin arkaan kohteeseen.
          sähkö+kosteus= varmasti ongelmia ;/

          Comment


          • #6
            Nostetaas tätä pikkasen...


            Eli onko joku irroittanut 8L a3:sta lämppärinmoottoria? - Onko ihan suoraan hanskalokeron takana?Paha homma?

            Comment


            • #7
              Olisko aika kysyä uudestaan, eli onko kukaan irroittanut a3:n lämppärinmoottoria.
              Pikkasen alkanu taas ilmottelemaan itsestään (pakkasten tullen)...
              Pitäs varmaan nappaa irti ja vaikka sitä ompelukoneöljyä moottoriin? Onko kellään kokemusta millainen homma? Autossa automaatti ilmastointi.
              Kokeilin searchilla ainakin hakusanoilla: "vikisee", "ulisee", "lämmityslaite", "lämppäri", "vinkuu", "ulina", "vikisee", "vikinä"...

              Comment


              • #8
                Tuohon viimeiseen kysymykseen kaipaisin itsekkin vastausta, kun tänä aamuna moottori mykistyi aivan täysin, eli kaikki muu toimii eli ilmastoinnin näyttö, nopeudensäätö, yms. mutta moottori on täysin mykkä.

                Comment


                  #9
                  Veikkaisin, että on, perustuen tietoihin nelos Golfin rakenteesta. Ovat kuitenkin pitkälti yhteneväisiä rakenteeltaan.

                  Comment


                  • #10
                    Moottori toimii taas ja lämpöä piisaa. Elikkäs oli ilmeisesti mennyt moottori jäähän ilman lauhtuessa. Pari napakkaa iskua hanskalokeron alle ja taas toimii. Eli perus nyrkkikorjaus onnistui tällä kertaa :)

                    Comment


                      #11
                      Jippii!

                      Eilen sitten tuli kiroiltua ihan huolella. Auto oli niin likainen, että oli pakko mennä pesemään se. Pakkasta oli vajaa kymmenen astetta ja vähän arvelutti, mutta eikun pesukaistalle.

                      Ovien yms tiivisteitä kuivaillessa auto oli sitten päällä ja hetkenpäästä kauhukseni huomasin monen litran lätäkön apukuskin puolella jalkotilassa. Auto pois päältä ja äkkiä kauhea kasa paperia ja kuivaamaan. Vettä tuli jalkotilaan hanskalokeron takaa ilmeisesti ilmastointisuuttimista. Kuivailun ja kauhean kiroilun jälkeen ajoon.

                      Hanskalokeron takaa alkoi kuulumaan jonkinmoista räpinää, ihan kuin jonkun tuulettimen tms. lavat osuisivat johonkin. Eikun lämpöiseen talliin tutkimaan. Eihän siitä mitään tolkkua saanut. Noh ei auttanut kun kuivailla niinpaljon kuin pystyi ja toivoa parasta. Mökkälä hanskalokeron takaa hävisi mutta sen sijaan erittäin epäilyttävää veden lorinaa yms. kuului.

                      Eipä auttanut kun ajaa auto omaan pihaan ulos parkkiin ja toivoa parasta, ja pelätä pahinta. Viikonloppuna olisi tiedossa kuivattelusessiot lämpösessä tallissa.

                      Noh aamulla sitten auto käyntiin ja ihmettelemään. Eipä kuulunut mitään mekkalaa hanskalokeron takaa, mutta hetken ajettuani tajusin myös ettei ilmaa tullut suuttimista kuin pienen pieni henkäys, sekin viileää. Voi *****.

                      Ilmeisesti autoa pestessä jossain jokin paikka oli jäässä/tukossa ja päällä ollut lämppäri päätti imasta litratolkulla vettä sisuksiinsa. Melko fiksu juttu sinänsä että noin voi päästä käymään. Nyt on melkonen jööti otsassa ja ihmetys suuri, ei kai se auta kun viedä jonnekkin tutkittavaksi. Tuskin tuota kotikonstein pystyy kuivaamaan?

                      Auto on siis A3 -03 8P. Joskus kun tuo selviää niin tekee varmaan kovasti mieli pestä tuota autoa pakkasilla.

                      Olen muutenkin huomannut että auto on talvella parhaimmillaan. Ikkunat aina jäässä, lukko jäätyi kovilla pakkasilla, bensaluukun "näppärä" mekanismi aina jäässä ja flekti huutaa harva se päivä täysillä kun käynnistää auton, siitä selviää uudelleen käynnistyksellä. Kyllä on muutamankerran tullut tässä talven aikana mietittyä mitä tuli tehtyä kun tuon osti.

                      Comment


                      • #12
                        Tuohon viimeiseen kysymykseen kaipaisin itsekkin vastausta, kun tänä aamuna moottori mykistyi aivan täysin, eli kaikki muu toimii eli ilmastoinnin näyttö, nopeudensäätö, yms. mutta moottori on täysin mykkä.
                        No niin, täällä myös ongelmia puhaltimen moottorin kanssa - ei enää toiminut kun aamulla läks ajelemaan. Auto seisoi pari päivää kovilla pakkasilla, oisko parin yön kovat pakkaset (-35'c) tehneet hallaa puhaltimelle? Ennen tuo puhallin tosiaan piti vikisevää ääntä kun kylmällä starttasi. mutta kuitenkin toimi normaalisti. Vikinäkin loppui yleensä parin minuutin ajon jälkeen.

                        Puhaltimen sulakkeen vaihdoin, mutta ei auttanut asiaan. Valot palaa ilmastointilaitteessa ja kojetaulussa normaalisti. Koneen ajoin kans lämpimäksi, muttei puhallin alkanut siitä huolimatta toimimaan.

                        Auttaako asiaan puhaltimen moottorin jonkinsortin voitelu, vai meneekö puhallin vaihtoon?
                        Nämäkin kerrassaan turhia, auton painoa ja yleellisyyttä lisääviä sähköosia.. ei saateri avoautossa ois näitäkään ongelmia. :)


                        Edit: Niin - puhallinvaivojen ohella auton ikkunat huurtui ennen näitä vaivoja kummallisen paljon - liekkö vikaa ollut tukkoisessa raitisilmasuodattimessa, vaiko sitten ihan tästä samaisesta puhaltimen moottorista tms. johtuvaa..? nyt jo alkaa olla motivaatiota ongelman tutkailuun, kun lasien huurtuminen estää käytännössä jo niin paljon näkyvyyttä. Pikkuvikoja kun ei jaksa heti alkaa korjailemaan.. :)

                        Comment


                        • #13
                          No niin, nyt aamulla toimi taas tuo puhaltimen moottori - hyvä niin, ei tarvitse kiikuttaa huoltoon.
                          Ei liene selvää vielä, miksi puhtaltimen moottori välillä toimii, ja välillä ei?

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä lakkas puhallin kans toimimasta, auto on siis a3 vm. 2000. Äsken otin hanskalokeron pois, puhallin irtos kahdella pienellä ruuvilla. Lämmittelin sitä ja wd-40 suihkuttelin. Eipä toiminut. Sit mittasin antaako se edes virtaa moottorille ni 6.9v anto vain :o Eli puhallin toimii normaalisti kun annoin sille suoraa virtaa akulta parilla johdolla.. mikäköhän vois olla vikana että antaa liian vähän virtaa :D Vikakoodiks ilmoittaa 00538 reference voltage 57-10 electric circuit failure - intermittent. Eli ilmastoinnin ohjausyksikkökö siellä reistaa tai se flap motor ? Siellä radion yläpuolella on joku pieni puhallin mikä lähtee kyl puhaltamaan..
                            Viimeksi muokannut pumpala; 29.1.2012, 17:06.

                            Comment


                            • #15
                              Vika löytyi, webaston rele oli sulanut. :o Eli sen kuin osti uuden (8e) ni pelittää taas ilmastointi.

                              Comment


                              • #16
                                Talouden toisessa audissa (vm04 a3) on ilmennyt jo jonkin aikaa myös vikinää puhaltimenmoottorista. Purin hanskalokeron pois, mutta nyt voisi viisaammat ohjeistaa että mistä pääsis käsiksi siihen moottoriin jos kokeilisi ensiapuna vähän voitelua. Sen verran tiivis paketti paljastui sieltä muovien takaa ettei oikein tiedä mistä aloittaisi...

                                Comment


                                  #17
                                  Kaksi pientä ruuvia pohjasta pois ja vedetään ulos alakautta. Itselläni oli puhallin ok. olisikohan tuo puhaltimen vieressä oleva siili/ohjainyksikkö joka reistaa.

                                  Välillä toimii, välillä ei ollenkaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellänikin alkanut S3:ssa nyt lämpimien yhteydessä lämppäri reistailemaan.
                                    Lähtee aina pyörimään, mutta välillä (tai oikeastaan usein) alkaa puhallus "heijailemaan", eli noin sekunnin puhaltaa kohtuu kovaa ja taas sen jälkeen 1-5s melko hiljaa. Mistäköhän tällainen voisi johtua?

                                    Aut.ilmastointi toimii ja ei vaikutusta onko päällä vai ei.

                                    EDIT: Mitään sirinää tai vinkumista ei kuulu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itsellä alkanu audi a3 8P -2003 ilmastointi sirisemään. Autossa on automaatti ilmastointi.

                                      Aluksi sirinää kuului kun puhallin oli suht hiljaisella ja nyt kuuluu myös kun puhallin on noin puolessa välissäkin ja täysillä. Myös puhallin humpaa isommalle ja pienemmälle. Ei pysy silleen tasaisesti.

                                      Ilmastointi muuten pelaa ihan normaalisti.

                                      Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itellä oli entisessä autossa (volvossa) vähän samaa oiretta, aluks sirisi pienillä kierroksilla. Sitten jo isommilla ja tuntui että vähän yrittää täristääkkin puhaltimenmoottoria. Moottorin vaihto auttoi asiaan. Laakerit sieltä oli vissiinki menny.

                                        Esim Motonetistä saa tarvike moottorin+puhaltimen alle satasella. Ei kannata rueta purkamaan ja esim laakereihin rasvoja lisäilemään.

                                        Nykyisessä autossa a6 3.0tdi sippaili puhaltimenmoottori eikä jaksanut välillä käynnistyä. Vaihdettiin uusi halpaan hintaan 545e Audilla ja taas pelittää. Hiilet oli loppu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voitelu auttoi ensi hätään mutta taas alkoi vikinää ja surinaa kuulua puhaltimenmoottorista. Onko kenelläkään tarkempia ohjeita moottorin purkamiseksi pois tuolta. Ruuveja siellä ei oikein näy ja paketti todella tiivis.

                                          Auto siis a3 8P.

                                          Comment


                                            #22
                                            Olemme pidemmän aikaa selvittäneet A3 2005 2.0t sisätilanpuhaltimen oireilua. Ohjaimesta häviää puhaltimen nopeuden osoittavat palkit ja puhallin lakkaa puhaltamasta satunnaisesti.

                                            - Korjaantuu aina hetkeksi, kun autosta käyttää virrat pois
                                            - Saattaa lähteä toimimaan myös kesken ajon
                                            - Tuulilasin lämmitys (puhallin täysillä) toimii niin pitkään kun pitää päällä.
                                            - Eberin kautta ohjattuna myös toimii niin kuin pitääkin
                                            - Puhaltimen ollessa irti aiheuttaa myös saman oireen ohjaimella (tehon näyttävät palkit poistuvat näytöltä)
                                            - Ei jätä vikakoodeja (yhden kerran kesken vianselvityksen 01206 Signal for Duration of Ignition Off Time)
                                            - Aika herkästi tuntuu ilmoittavan akun olevan tyhjä (jännite akulla vajaa 12v) auton ollessa sammuksissa

                                            Tehtyä/vaihdettua:
                                            - Akku uusi
                                            - Virtalukon pohja
                                            - Uusi (lisä) akun maakaapeli
                                            - Uusi laturi

                                            Eli olisiko seuraavana ilmastoinnin säädinpaneelin vaihto?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Elikkä puhallin moottori elää omaa elämäänsä. Välillä kierrokset nousee ja laskee. Ei kuitenkaan nouse täysille.

                                              Palkit ei näytössä kuitenkaan muutu,paitsi jos napista lisää tai vähentää puhallin moottorin kierroksia.


                                              Automaatti ilmastointi on auton varusteena.

                                              Mistähän lähtisi oiretta tutkimaan?

                                              Comment


                                                #24
                                                Puhaltimen moottorin hiilet loppu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  kylmänä puhallin lähtee käyntiin ja sammuu.. virrat kun käyttää pois niin taas käynnistyy. kun kone lämpiää puhallin ja säätimet alkaa toimimaan.?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audin (A3 8L 2001) lämmityslaitteen puhallin ei lähde pyörimään. Sähköä tulee ilmastoinnin säätimille asti, säädin paneeli näyttää toimivan, mutta puhaltimen pistokkeeseen ei vaikka painelisi mitä tahansa painiketta.

                                                    Onko puhaltimella oma sulake jossain muualla kuin sulakerasiassa?
                                                    Akulta annettaessa virtaa suoraan puhallin pyörii mutta nopeus säätö ei silloin toimi.
                                                    Kokeiltu toisella säätöpaneelilla, ei vaikutusta.
                                                    Kiitos!
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 10.7.2023, 16:21.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tämä mun audi a3 puhaltimen pyörimättömyys johtui katkaistusta puhaltimen jännitteen syöttöjohdosta.
                                                      Autosta poistettiin epäkuntoinen eberi lämmitin. Purkamisen yhteydessä katkaistu syöttöjohto joka kiersi eberin releen kautta puhaltimelle. Tämä korjattu niin puhallin alkoi toimimaan.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X