Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F 2005 ESP oireilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F 2005 ESP oireilee

    Eli auto 2005 vuoden 4F Avant 3.0TDI.

    Kauppareissulla huomasin että kun jarrua painaa niin sytyttää ESP:n valon, ja jos tarpeeksi kauan pitää niin tekee jarrupolkimella saman kuin pitäisi ESP Off-nappulaa pohjassa. Jarrun kun vapauttaa niin ESP:n saa napista päälle ja jos ajon aikana painaa jarrua, käy ESP pois päältä ja palaa takaisin päälle kun jarrun vapauttaa.

    Koodit luin VCDS:llä, ei mitään vikakoodeja tuohon liittyen. ABSit toimii ja luistonestokin ihan normaalisti. Jarruvalotkin pelaavat ihan oikein vaikka vain jarruun koskeminen sytyttää jarrun painamisen ajaksi ESP-valon. Ratin kulma-anturikin toimii kun rattia pyörittelee niin ei sekään taida tuota aiheuttaa.

    Yksi vikakoodi oli CAN-väylässä:

    Address 19: CAN Gateway
    1 Fault Found:
    00470 - Company Comfort Databus in Single Wire
    011 - Open Circuit - Intermittent

    Itse veikkaisin kaikesta huolimatta jarruvalokatkaisijaa syylliseksi koska vain se aktivoi tuon vian vaikka muut siihen liittyvät paikat toimiikin. Vai voiko huono akku tehdä tällaista oiretta?
    Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

  • #2
    Ennen muinoin vialliset taka-ajo/jarrupolttimot sytyttivät kaikenlaisia virhevaloja ja ilmoituksia tauluun. Tsekkaa nyt piruuttaan ensin että kaikki takavalot toimii oikein.

    Vikakooditkin voisi lukea (kaikilta ohjainyksiköiltä) silloin kun pidät jarrupoljinta painettuna alas.

    Comment


    • #3
      Pitääpä testata iltasella poljin pohjassa vielä tuo täysi skannaus. Autossa LED-valot takana ja kaikki valot toimii oikein. Myös pakkivalot, sumarit ja kilvenvalot.

      Niin ja muuten auto siis toimii täysin oikein. Vedot ovat tallella ja esim. vakkarikin toimii ihan normaalisti.

      Comment


      • #4
        Ja päivitystä. Oire oli pakkasten aikaan pitkään poissa ja nyt kun kelit lauhtui, tuli oireilu taas takaisin.

        Nyt vain tekee vielä niinkin että kun kytken ESPin pois päältä ja kosken jarruun, saattaa polkaisu kytkeä ESPin takaisin päälle. Jos jarru pohjassa painaa ESPiä nappia niin kauan että se lähtee pois päältä, se myös pysyy pois päältä.
        Kaikki toimii edelleenkin, ABSit, luistonesto ja ESP. Ja vakkari. Ja auto muutenkin toimii täysin normaalisti.

        Tein VCDS:llä täysskannauksen jarrupoljin pohjassa sekä vapaana, ja ainoa edes sinne päin oleva koodi oli vanha ja joka jäi uusiutumatta poiston jälkeen:
        005715 - Please check DTC Memory of ABS Controller, P1653 - 002 - - Intermittent. Itse ABSin boksissa ei ollut mitään koodeja.

        Testasin samalla kaikki anturit. ABSin anturit toimii, jarruvalokatkaisija toimii, ohjauskulma-anturi yms.
        Tilasin kuitenkin uuden jarruvalokatkaisijan koska kaikki oireet tulevat aina kun jarruun kosketaan. Katsotaan onko tällä vaikutusta kun osa saapuu ja saa vaihdettua.

        Vinkkejä otetaan vastaan jos sattuu jotain ajatuksia tulemaan näistä oireista.

        Comment


        • #5
          Ja taas päivitystä.
          Jarruvalokatkaisija vaihdettu, ei apua. Nyt tekee vain sillä tavalla että joka polkaisulla ESP vaihtaa tilan ON -> OFF tai OFF -> ON. Aiemmin sai tuon pysymään pois päältä kun esim. painoi jarrua että ESP-valo syttyi, ja tämän jälkeen jarru pohjassa painoi ESP:n päälle niin se pysyi niin oikein päällä kunnes auton sammutti.

          Kyllä tämä rupeaa ABS:n ohjainlaitevialta haisemaan melko vahvasti.

          Comment


            #6
            Noita 4F ohkainlaitteita on tullut korjailtua paljon, mutta tuo viankuvaus ei ole kyllä tullut vastaan. Toki se voi johtua samasta juurisyystä, mutta nyt vaan on oudommat oiteet. Jarrupaineanturin vikakoodi yleisin.

            Comment


            • #7
              Lainaan aihetta kun liippaa läheltä. Rupesi tuo ESP oireilemaan. Virrat kun laittaa päälle niin se herjaa ESB/ABS vikaa, Sähköisen käsijarrun vikaa ja valojen korkeussäädön vikaa. Useimmiten ei saa yhteyttä koko ABSn ohjaimeen, kerran sain vikakoodiksi oikean taka-anturin.

              Onko tuo boksi nyt sökö? Onko se fyysisesti siinä ABS pumpun kyljessä kiinni ja saako sen erilleen irroittamatta koko pumppua? Mitähän tuon korjaus kustantaa?

              Autohan on -08 vuoden A6 prefacelift, moottorina 3.0 tdi ASB.

              EDIT: Anturin vaihdolla tuli kuntoon.
              Viimeksi muokannut PH79; 6.4.2019, 11:06.

              Comment


              • #8
                Ohjainlaite on ABS:n pumpussa kiinni, pitäisi saada irti ilman jarruputkien irroitusta -> https://youtu.be/trFLvIFi-6w

                Comment


                  #9
                  Ahdasta on, mutta yksikkö sivuun vääntämällä ja miniräikällä saa kyllä irti.

                  Comment


                  • #10
                    Mitenkähän ton esp faultin sais pois, syttyi itsestään vikakoodien poiston aikana( airbag ja ongelma ratkes liikuttamalla appari penki alla olevia johtoja), koodi p00778. Rattia on pyöritelty ja ajeltu ja ei apua. Vcds mööpelillä kun yrittää mennä steering assistant paikkaa (kanava 44) ilmoittaa ettei saa yhteyttä. Alkaa jo vitutaa toi jatkuva piippaus. auto on 07 audi a6 c6

                    Comment


                    • #11
                      Kurkkaa sillä VCDS:llä se tarkka koodi, noita 00778-koodeja kun on jokunen.

                      http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00778

                      Comment


                      • #12
                        Ongelma ratkes tällä videolla minkä onnex löysin. https://youtu.be/j1d_L2nPzeY

                        Comment


                        • #13
                          Ja ESP:n tilan oireilu jatkuu. Alkoi taas tuossa viime viikolla ja muuttunut aiempaan oireiluunä nähden mielenkiintoisemmaksi :D
                          Linkin takana video miten nyt käyttäytyy: https://drive.google.com/open?id=1Lk...BJgtX0ZjtVaVi5

                          Eli kaikki toimii edelleen, vikakoodeja ei ole mutta ESP hyppelee päälle ja pois nyt kolmesta eri paikasta; ESP Off-painikkeesta, jarrupolkimesta ja oikeasta viiksestä kun tuulilasinpesuri käyttää.
                          Nyt niitä vinkkejä mistä lähteä märkää ja/tai johtovikaa paikallistamaan.




                          Comment


                          • #14
                            Jarruvalokytkin,softapäivitys, ,,ohjauslpylään ohjainleite.Ei missää boksis vai koodeja?

                            Comment


                            • #15
                              Jarruvalo vaihdettu. Ei missään vikakoodeja. Konsultoin klubin sähkövelhoa ja pääsin hänen avulla jäljille, eli kosteutta päässyt tuulilasin alapuolisesta kaukalosta jossain määrin sisälle. ESP:n katkaisijan ja jarruvalokatkaisijan yhteinen liitospaikka löytyy kickpaneelista, ja sitä seutua kun tässä kuivaillut niin on pysynyt valojen välkyttelyt poissa. Välillä palailee jos kosteutta kertyy, en ole vielä päässyt paikkoja purkamaan auki asti, kuivatellut vain päältä päin mitä pystyy.

                              Comment


                              • #16
                                Minulla on -09 mallisessa 4f A6TDI:ssä aivan sama vika kuin HooKoolla. Mitä liitintä olet kuivattanut, että vian saisi pois? Mistä kohtaa kannattaisi esim. sisätilanlämmittimellä puhaltaa?

                                Comment


                                  #17
                                  En nyt muista mikä liitin Hookoolla oli saanut vettä, mutta kannatta mennä sinne kickpaneliin ja availla niitä liittiä jatsoa löytyykö hapettumia. Kontaktispraytä liittimeen ja muutaman kerran edestakasin liitintä kiinni, niin silläkin voi tulla kuntoon.

                                  Comment


                                  • #18
                                    juu, kiitos!

                                    jostain toisaalta myös luin, että jarruvalokatkaisin voisi olla mahdollinen syy myös, sekä vuoto alipainetehostimen letkussa. Jarru ja jarruvalot kuitenkin toimii normaalisti, kun jarrua painaa. Luen vikakoodit ja putsaan noi liittimet seuraavaksi. Vika oli jonkin aikaa pois ja luulinkin, että korjaantui itsekseen, mutta nyt kun tarvisi käydä katsastamassa auto, niin sittenhän se taas ilmeni.

                                    Comment


                                    • #19
                                      vikavalo poistui, kun puhalsin sisäilmanlämmittimellä ja liikuttelin liittimiä. En oikeastaan edes tiedä missä vika oli, mutta nyt on ollut monta päivää pois.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X