Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 optisen (CAN) väylän ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    En tiedä kys. järjestelmän rakennetta tarkemmin, mutta eikös tuon valokuitukaapelin pysty mitenkuten todentamaan ehjäksi ihan taskulampulla, kuitenkin kyseessä OPTINEN tiedonsiirtokaapeli, toiseen päähän kaapelia vaan valonlähde ja näkyy toisesta päästä valo kunnolla jos on ehjä?
    Ongelman aiheuttajahan jo selvisi, mutta tuohon valokuidun testaamiseen pientä lisätietoa. Taskulampulla tai muulla vastaavalla valolähteellä voi saada selville vain onko kuitu totaalisen poikki. Se ei pysty kertomaan pientä murtumaa kuidussa. Ei tarvitse olla kuin mikroskooppinen murtuma tai vaikkapa pölyhiukkanen liittimessä kun yhteys alkaa oireilemaan. Ainoa tapa saada varmuus kuidun kunnosta on mitata se sopivalla mittarilla.

    Comment


    • #62
      Täällä olisi vm. 2014 A6, jossa vastaavat vikavalot mittaristossa, mutta vikakoodit ei kuitenkaan ihan samat. Vikavalot syttyvät satunnaisesti, eli on välillä päivänkin poissa, mutta kun syttyvät, niin silloin palaa nuo kaikki. Eli Mittaristossa näkyy seuraavasti:


      Vikakoodit luettu VCDS:llä:



      Jostain syystä tuo Auto Scan ei saanut yhteyttä ABS:ään, mutta erikseen luettuna sai koodit:



      Olisiko potentiaalisin kohta tuo CAN Gateway (J533)? Vaikka juuri tämä taidettiin topicin aloittajan autoon vaihtaa turhaan??

      Akun jännite akkulaturin mukaan oli tasan 12v, laitoin lataukseen yöksi. Huomenna näkee oliko vaikutusta.
      Viimeksi muokannut ixuv; 2.4.2021, 14:34.

      Comment


      • #63
        Ei ole todellista: liki vuosi siitä kun tämä vika korjattiin, ja nyt pätkähti sama ongelma ruutuun!
        Tismalleen samat oireet: ei lämpömittarilukemaa, vikailmoitukset "TPMS system failure" ja "Parking Brake Fault", lisäksi "moottorivikavalo" palamaan.

        No, tein tietysti samat temput kuin millä korjaantui viimeksi. eli tilasin varaosaliikkeeseen uuden ulkolämpötilan anturin ja vaihdoin sen maskin taakse paikoilleen.
        Valitettavasti tällä kertaa vika ei korjaantunutkaan:( On ollut jo muutaman päivän, joten kyllä viat olisi nyt jo pitänyt haihtua, mutta ei tosiaan vaikutusta, eikä muuten lämpötilaakaan ruutuun...

        Epäilen siis vahvasti johdotuksen kuntoa tällä kertaa. Löytyisikö ERwin tai muista kuvista tieto minne tuo 2-lankainen anturin johto päättyy?
        Se sukeltaa alkuunsa maskin takaa vasemman ajovaloumpion alle, mutta sen pitemmälle en lähtenyt vielä jäljittämään.

        Ajatus olisi tietty soittaa nuo karvat päästä päähän läpi että voisi todeta mahdollisen johtorikon.

        PS. @ixuv: Multa löytyy hyllystä vielä tuo turhaan vaihdettu CAN Gateway, myyn se kyllä pois jos haluat kokeilla vaihtaa. Laita yv:tä.
        Viimeksi muokannut Zac73; 4.8.2019, 12:48.

        Comment


          #64
          No jopas se taas innostui.

          Katsellaan vikakoodeja taas jos ei rupea muuten selviämään. :)

          Comment


          • #65
            No älä muuta sano...

            Etsiskelen tässä mun ERWin-kopsuja, jos saisi sieltä vähän selvyyttä tuosta johtovedosta.
            Toinen mitä ehkä koitan on "soittaa" johdot näkyvältä osalta, otan vaikka neulalla johtimen kuoren läpi yhteyden...

            Vähintään pitää sitten vikakoodeja nollailla, palaan yv:llä ajankohdasta.

            Comment


            • #66
              Omassa autossa ei ole nyt reiluun kuukauteen palanut vikavaloja. Mitään muuta en tehnyt, kun latasin akun akkulaturilla. Tai no, nostin kuskin istuinta ala-asennosta napsun ylemmäksi. Koska tuollainenkin tapaus oli ollut, jossa penkin alla oleva johtosarja oli mennyt oikosulkuun...

              Comment


              • #67
                Eilen illalla oli aikaa alkaa purkamaan ja mittailemaan ulkolämpötila-anturin johtoja. Hetken purettuani totesin että Xenon-valonheitin on vähän liian tukevasti A6:ssa
                kiinni, eli aloin sitten soittamaan johtoa läpi yleisimittarin avulla johdon näkyvältä osalta, toisen koettimen ollessa lämpötila-anturin pistokkeen reiässä.
                Hämmästyttävää kyllä, en saanut syntymään kummastakaan(!) johtimesta galvaanista yhteyttä tälle välille.

                Tein sitten radikaalin ratkaisun, jätin sekä lampun alta näkyviin sukeltavaa, että myös anturin pistokkeesta lähtevää johtoa jäljelle sellaiset 5-10cm ja poistin koko
                puolen metrin pätkän parikaapelia väliltä(!) Liitin nämä jäljelle jääneet johtimet toisiinsa --> autoon istumaan (huomasin jo heti istahtaessa että lämpötilalukema näkyvissä,
                mitä siis ei ole näkynyt kertaankaan viime viikkoina...) ja auto käyntiin: Ei mitään "TPMS System Failure" tai "PArking Brake Failure!" -ilmoituksia enää...
                "Moottorivalo" paloi, mutta sehän vaatii muutaman käyttökerran ennen kuin häviää(?)

                No ei siinä, tein jatkoliittimilllä liitoksen johtoihin ja teippasin ne erkkarilla hyvin. Lopuksi tökkäsin anturin (yhä ritilän takana) etupalkin päälle kunnon kuumaliimapatjallle :-o
                Tarvii jossain kohtaa hakea vähän sopivaa jatkojohtoa (parikaapelia, enintään 0.75mm2) ja viedä se anturi takas sille kuuluvalle paikalle, tällä kohtaa voi tulla kuumalla
                koneella parkissa ollessa muutama kymmenys ylimääräistä lukemaa... Pieni harmi siihen nähden mitä nuo moninaiset virheilmoitukset ketuttivat.

                Case tätä myöten closed, hyvät viikonloput :)

                PS. Ehjä CAN Gateway löytyy yhä (asevelihintaan 50 eur) jos jollain on tarvetta...

                Comment


                  #68
                  Oliskohan Audissakin ominaisuus ettei parkissa seisoessa mittaa lämpötilaa? Eli ettei moottorin lämpö pääse vaikuttamaan ja voit antaa anturin olla mihin laitoitkin.

                  Mutta hyvä kun tuli kuntoon, taas! :)

                  Comment


                  • #69
                    Alkuperäinen kirjoittaja ixuv Näytä viesti
                    Omassa autossa ei ole nyt reiluun kuukauteen palanut vikavaloja. Mitään muuta en tehnyt, kun latasin akun akkulaturilla. Tai no, nostin kuskin istuinta ala-asennosta napsun ylemmäksi. Koska tuollainenkin tapaus oli ollut, jossa penkin alla oleva johtosarja oli mennyt oikosulkuun...
                    No tämä oma auto ei tullut siis tällä kuntoon. Edelleen satunnaisesti sytyttelee noita vikavaloja, mutta selvästi tuntuu, että ilman kosteus vaikuttaa asiaan. Eli nyt koko kesä menty ilman vikavaloja, mutta heti kun tulee sateita alkaa tehdä tuota. Eli onko tässä C7:ssa jotain paikkoja, josta pääsee vettä sisälle? Eilen jo yritin katsella paikkoja läpi, mutta ei mitenkään selvästi löytynyt vettä. Tuulilasin alla vesikaukalossa, on pari sähköboxia aika arassa paikassa pissapojannesteen täyttösäiliön alla , mutta eivät nekään niin selvästi vettä näyttäneet saaneen.

                    Comment


                    • #70
                      Nyt on taas pari päivää ollut vikavalot taulussa, kun on satanut. Tänään koitettiin lukea vikakoodit vaihteeksi tuollaisella Launch x431 testerillä. Nämä tuli:

                      01 Engine Control Module 1 3 problems exist
                      1.U111300 Function Limitation Due To Received Malfunction Value active/static
                      2.U111300 Function Limitation Due To Received Malfunction Value active/static
                      3.U111300 Function Limitation Due To Received Malfunction Value active/static

                      03 Brakes 1 4 problems exist
                      1.U111100 Function Limitation Due To Missing Message active/static
                      2.U111300 Function Limitation Due To Received Malfunction Value active/static
                      3.C102D00 Tire Pressure Warning passive/abiogenesis
                      4.C102D00 Tire Pressure Warning passive/abiogenesis

                      15 Airbag 3 problems exist
                      1.U112300 Databus Error Value Received active/static
                      2.U112300 Databus Error Value Received active/static
                      3.U112300 Databus Error Value Received active/static

                      19 Gateway 2 problems exist
                      1.U107700 Sensor Electronics Control Module - No Communication active/static
                      2.U104800 Flexray Data Bus - Faulty passive/abiogenesis

                      53 Parking Brake 2 problems exist
                      1.U111300 Function Limitation Due To Received Malfunction Value active/static
                      2.U111300 Function Limitation Due To Received Malfunction Value active/static

                      Miten tämän kanssa nyt etenisi?

                      Comment


                      • #71
                        Kostea ilma vaikuttaa sähkön johtumiseen, mm. läpivuodot ovat silloin mahdollisempia kuin kuivalla ilmalla.
                        Jos sensori eli anturi siellä nyt ei saata yo. tapauksessakaan antaa lukemaa... Lähtisin noista tutkimaan ensinnä, ihan liitoksia ja johdotuksia tutkaamaan, ja antureitten "terveyttä".

                        Comment


                        • #72
                          Vanhalle ketjulle jatkoa.... Eli ainakin meillä päin tuo viimeinen kk (heinäkuun 2. vko - elokuun 2. vko = kesäloma..) oli yhtä monsuunia... :-(
                          En tiedä miten paljon tuolla oli vaikutusta mutta viimeisenä kesäloman päivänä (su iltana) kävi seuraavaa:

                          Olimme palaamassa rippijuhlista, ja yks kaks auto (sama A6 2.0TDi Avant -12 yhä!) muuttui ns. joulukuuseksi keskellä kesää:
                          - Kaikki "mahdolliset" vikailmoitukset ruutuun tyyliin: braking system failure, TPMS system failure, jne. ja lisäksi moottorinvikavaloa, hehkulangan vilkustusta, nopeusmittari nollaan(!), polttoainemittarin lukema jotain muuta kuin tätä ennen ym. ym. Uutena mielenkiintoisena oli piirre että auton Start-nappi ei enää toiminut virrat päälle - pois mielessä(!) Auton sai pois virroista vain laittamalla sen ensin käymään....

                          Noh, joku muu olisi tästä jo voinut hieman hätääntyä, minä tiesin tasan tarkkaa mistä kana - mahdollisesti - pissii: ulkolämpötilan anturi.
                          Tarvi äsken oikein tästä ketjusta tarkistaa niin edellinen korjaus tuohon on kestänyt liki päivälleen tasan 4 vuotta(!)

                          Otin sitten konehuoneen suojamuovin pois ja soittelin nuo anturille menevät johdot läpi: yhä niissä oli yhteys, joten ei ollut epäilemäni huono liitos.
                          Itse anturia en mitannut, koska en ollut varma pystynko siitä (sen vastuksesta tms.) mitään päättelemään.

                          Laitoin sitten ma heti uuden anturin tilaukseen, kun sellaista ei mistään samalle päivää saanut. Heitin välissä työreissun (junalla, prkl.) ja palattuani kävin hakemassa anturin (18 euroa, hinnat nousseet..?)
                          Eikun anturi paikalleen, ja voila! Audihan toimii taas kuin unelma? Tietysti moottorinvikavalo seurasi vielä hetken, koska sehän vaatii yleensä "clean" käyttökertoja vähän alle sammuakseen, nyt sekin on poissa.

                          Luultavasti ongelma palasi, koska tuo itse (naaras)liitin auton päässä on saanut vähän siipeensä aiemmista aukomisista: se anturi ei ehkä mene ihan 100% pohjaan ja lukitusnypy on myös kulahtanut: tuo luultavasti mahdollistaa veden / kosteuden pääsyn anturin tiivisteen välistä sen sisään ja ongelma on valmis. Mahdollisesti vanhakin anturi voisi olla yhä "ehjä" jos sen vaan ajan kanssa kuivattelisi sisätiloissa(?) Sitä voisi pitää jatkossa sitten varalta hanskalokerossa... heh.

                          Comment

                          Working...
                          X