Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vettä puskee kuskin jalkatilaan, hätä!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vettä puskee kuskin jalkatilaan, hätä!

    Maanantaina huomasin, että Coupeni kuskin jalkatilan matto oli märkä, ajattelin että kumimatossa on reikä tai sulanu vesi pääsi maton reunan yli kangasmatolle. Kuivasin lattian ja kaikki oli ok.
    Tiistaina sama homma, lattia oli märkä mutta kuivasin sen, ajattelin että pitääpä käydä ostamassa sellainen kumimatto, missä on reunat.
    Keskiviikkona lattialla olikin suuri määrä vettä. Kiukutti suuresti. Imeytin suurimmat vedet paperiin ja laitoin töhön kuivaamaan lattiamattoa. Huomasin, että vettä puskee jalkatilaan muovien välistä. Eli kutakuinkin konepellin avauskahvan alta, sieltä muovin ja kangasmaton välistä. Tunti-puoltoista lämmittimen laittamisen jälkeen menin katsomaan autoa, ja järkytys oli suuri. Lattialla oli entistä isompi lätäkkö, tosin vesi oli lämmennyt miellyttävän lämpöiseksi... Nyt kiukuttaa niin ettei ole ikinä kiukuttanut. Imeytin lätäkön ja kuivaan maton. Nyt näyttää siltä, ettei vettä tule enää matolle - toistaiseksi.

    Muutama johtopäätös: ajaessa oven ja rungon väliin tulee kosteutta (vettä), joka jostain reiästä pääsee vuotamaan sisäpuolelle ja lattialle. Olenkin tätä osannut jotenkin pelätä, kun kynnyslistojen päälle saranoiden alle muodostuu aina kosteutta ajaessa. Huoltoon tuo pitää viedä, mutta mitä tehdä sitä ennen? Mistä vesi pääsee vuotamaan, onko kellekkään käynyt näin?
    Tää on muuten mr. Murphyn laki: olen ollut ostohetkestä lähtien tosi tyytyväinen Audiin, niin sitten se mäjäyttää tälläisen megaongelman! Nyt tarttis vähän myötätuntoa ja apua... Isoa poikaa alkaa kohta itkettää...

  • #2
    Ei hätää, kannattaa ajatella positiivisesti. Jos oven saa auki niin sinne ei pääse hukkumaan. :-)

    Olen törmännyt kahteen yksilöön jossa on lämmityslaitteen kenno lähtenyt vuotamaan ja lattia kastunut aika ikävästi maton alta. Tosin nuo eivät olleet kumpikaan samanlaisia korimalleja mistä sinulla lienee kysymys. Jos vesi oli lämmintä niin olethan katsonut pysyykö jäähdytysjärjestelmässä vedet sisällä, onko vesi puhdasta vai onko jäähdytysnestettä mukana. Joskus on sattunut myös niin että joku on turannut läpivientirei'än ilmanottoaukon ilmakotelon pohjaan ja tiivistänyt huonosti, jolloin sadevesi on päässyt kastelemaan matot, kurkista sen muovisuojan alle ettei pääse mistään kolosta sisään. Lehdet voivat tukkia poistorei'än mikä on tavallista.

    Comment


      #3
      Eieiei... Siis vesi lämpesi sen takia, kun laitoin sen lämmittimen sinne lattialle. Tämä vesi ei tule jäähdytysjärjestelmästä, vaan aivan selvästi siitä vasemman oven saranan tietämiltä, jostain muovin välistä valuu lattialle.
      Eli siellä on joku reikä, joka on alkanut vuotamaan tai sitten ei pääse vuotamaan vesiä oikeasta kohtaa ja siksi tulvii sisälle.

      Comment


      • #4
        Tuntematta tarkemmin tuota korimallia, ainakin typ44:ssä vesi voi päästä sulakerasian pohjan tiivisteen välistä. Voi olla että tuossa ei ole sulakerasiaa konehuoneen puolella.

        Comment


          #5
          On siellä tuulilasin nurkassa, mutta epäilen yhä vahvasti, että oven juuressa on jokin reikä, josta vuotaa. Jos kukaan tietäisi mitään tuollaisesta reiästä tai vastaavasta mahdollisesta vuotopaikasta, niin viestiä tänne kiitos.

          Comment


          • #6
            Suosittelen ottamaan sieltä lattiamaton alta äänieristeet pois sillä ne ovat taatusti märät ja haisevat ja aiheuttavat ruostetta (Sinkityssä ei). Minulla on kahdessa Audissa ollut äänieristeet märät vaikka ne eivät ole vuotaneet. Olen huomannut että lattiamaton pohjaan laitettu bitumi(?) halkeilee vanhemmiten ja jalkotilasta pääsee vesi lattiamaton alle, eikä pääse millään sieltä pois. Jopa kesäkuussa kun ne otin pois niin eristeet olivat märät.

            Comment


            • #7
              Itsekkin epäilisin että sulakerasian pohja vuotaa sisälle, sielläpuolen kun ei ole oikeastaan suurempia mahdollisia vuotokohteita. Tietty oveen menevien johtojen tiiviste on a pilarissa, mutta sieltä tuskin tulisi paljoa vettä vaikka kumi ei olisikaan paikallaan.

              Comment


                #8
                Kaveri kastelemaan autoa letku kädessä ja itse kurkkii sisällä, niin eiköhän vuotokohta selviä.

                Olen kiroillut monesti vesivuotoja myös oman Audini kanssa. Viimeksi sitä talviteloille laittaessani huomasin matonalusen olevan litimärkä.

                Ne eristeet kannattaa todellakin yrittää saada lopuksi kuiviksi. Ne taitavat kyllä olla liimattu lattiaan, eikä niitä saa sieltä ehjänä pois. Autossa muhiva kosteus on aina huono homma, oli kori sinkitty tai ei.

                Comment


                • #9
                  Niin, tuossa vuodossa on se ongelma että on kuin vanhalla kuplalla tai kusiaisella ajelisi, eli ikkunat on koko ajan höyryssä. Mainituissa malleissa tuuletusilma tuli takaa koteloa pitkin, jos kotelossa oli vettä niin eipä pysyneet ikkunat kirkkaana.

                  Comment


                    #10
                    Kuinkas se lattiamatto lähtee irti? Repimällä tietysti ja samanlailla varmaankin se äänieriste? Toisaalta toi olis hyvä homma tehdä, samalla vois vetää lisää bitumia lattiaan. Mutta lumisateessa toi on v-mäinen homma eikä autoa oikein pysty seisottamaan pitkiä aikoja...
                    Pitää kyllä tarkastaa se sulakerasiakin. Juttu on sinänsä outo, että se alkoi tasan maanantaina. Minkäänlaista vihjailua veden vuotamisesta sisään ei ollut tullut siihen mennessä.

                    Comment


                      #11
                      Myötätuntoa saat täältä niin paljon kuin tarvitset. Voin myös kertoa lähes 100-varman paikan mistä tuo vesi tulee sisälle. Se on konepellin avausvaijerin läpivienti sulakerasian vieressä lokasuojan puolella.
                      Paikka kerää melkoisesti myös puiden lehtiä yms törkyä ja välittömässä läheisyydessä oleva vedenpoistoreikä menee tukkoon.
                      Itse kumi on typerästi suunniteltu. "Kyntterit" olleet hieman maistissa ilmeisesti tuota suunnitellessaan.
                      Tarkasta ko. kumin kunto ja uusi se jos vähänkään näyttää huonolta. Mitään omia patentteja en suosittele, vaikka pienen läpivientikumin hinta onkin suolainen (>10e).
                      Sisustan saat parhaiten kuivaksi, jos nostat kuskin penkin pois, otat kynnyslistan irti ja nostat koko maton hieman ylös. Jätä tähän tilaan niin pitkäksi aikaa että riittää (voi mennä melkein viikko ilman puhallusta!).
                      BTDT pariin otteeseen. 35i passatissa ihan sama juttu.

                      Comment


                      • #12
                        Petrin kanssa samoilla linjoilla, elikkä konepellin avausvaijerin läpivienti kannattaa tsekata. Omassa oli lisäksi pientä ongelmaa vänkärin puolella, maahantuojalla asennetun raitisilmasuotimen välistä tihrusti vettä jalkotilaan. Putsailin em. paikat ja tiivistin uudelleen, nyt mennyt pidemmän aikaa matot kuivana. Pitänee kuiten koputtaa puuta

                        Comment


                          #13
                          Annan ääneni myöskin konepellin avausvaijerin läpiviennille, jos se siis on samassa paikassa, kuin 44:sessa. Ex Audissa oli vastaava vuoto ja syyllinen oli tuo vaijerin läpivientikumi. Hälytinasentaja oli näemmä turannut kumin aivan rikki hälärin piuhoja vedettäessä ja oli yllättäen jättänyt asian korjaamatta.

                          Annoin ensihoitoa läpivientikumille mustalla silikonimassalla. Paikkaus toimi niin hyvin, että väliaikainen korjaus jäikin yllättäen pysyväksi.

                          Comment


                            #14
                            Minulla oli t89 coupessa kolme kohtaa mistä vuosi: Tuulilasin alareuna, raitisilmasuodattimen jalan tiivistys ja kattoluukun "viemäröinti" ( tulee A-pilareita alas ). Kaikissa oireet oli samat, vettä valui jalkatilaan.

                            jukka

                            Comment


                            • #15
                              Ei ihan liity tähän, mutta. Katselin joku aika sitten " ohjekirjaa" =Alfamerin opusta ja totesin, että on aika-ajoin syytä , kattoluukulla varustetusssa audissa, työntää reilusti parin metrin rautalanka kattoluukun valumisreikien läpi. Näin ne tulee putsattua.

                              Comment


                                #16
                                Mihinkäs typ44:n luukun etukulmien viemärit päättyvät? Takaputket menevät koteloon takapyörien taakse mutta etuputkia en ole löytänyt.

                                Comment


                                • #17
                                  Etuputkien päät taitavat näkyä jos poistaa etulokasuojat, muistaakseni ne letkut tulevat jonnekin sinne. Taakse menevät putket näkyvät taasen kontin verhoilua raottamalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muistaakseni minä näin etuputket edellisessä autossani, kun avasin oven ja kurkkasin ovenraosta eteenpäin:siinä putkenpää törötti saranoiden takana.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nonniin, ässässäpä näyttäisi olevan samaa vikaa. Aikaisemminkin olen huomannut tuon veden puskemisen jalkatilaan. Nyt sitten raottelin hieman noita äänieriesteitä pelkääjän puolelta, ja aivan märkää on matto. Lisäksi myös kuskin puolella tuntuisi olevan kosteutta Seuraavat paikat jo tiivistin 1. sulakeboksin kansi, tiivistemassalla 2. konepellin avausvaijerin läpivien ja pelkääjän puolelta sisätilalämppärin läpivienti. Tuo viimeinen läpivien on kyllä sen verran korkealla, että periaatteessa siitä ei pitäisi vettä läpi mennä, mutta kun näytti olevan tekniikalla "puukolla läpivientikumiin reilu reikä" tehty ja itse piuha on siis sellaiselle muovisella kierreputkella vedetty, niin siitähän vesi pääsee. Hieman vielä epäilyttää, että onkohan tuossa kaikki vuotokohdat. Ilmastointi voisi kanssa tihkua jostain ja lisäksi myös takakonttiin tulee reilusti vettä. Onneksi kaikki vesi valuu suoraa muoviseen vararengaskoteloon. Täytyy kohta suihkupullolla lähteä tukimaan, että onko vuoto takavalojen tiivisteessä vai missä.

                                      Onko C4 100:ssa jotain erityisen yleisiä muita vuotopaikkoja?

                                      E: taisi heti takakontin vuotopaikka selvita. Se muovilista jota vasten takakontti sulkeutuu on halki ja näyttäisi sitä kautta tulevan.

                                      Sinäänsä täytyy kyllä audin ruostesuojausta / äänieristystä kehua, että tuolla on vedet muhineet pelkääjän maton alla pitkään ja ruosteesta ei tietoakaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Takakonttiin vettä sanoo Miikka. Sama ongelma oli edellisessä audissani. En löytänyt vuotopaikkaa mistään, joten ratkaisin asian poraamalla muutaman reiän varapyöräkoteloon=vesi valui pois. Mitä sitten C4:n vesivuodoista, niin rintapellin edessä (muovisuojuksen alla) olevat valumisreijät kannattaa putsata aika-ajoin roskista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nostetaas nyt vaikka tämä topic ylemmäs.. Muutama omaan ongelmaan liittyvä keskustelu löytyi, mutta tämä kelvatkoon.
                                          Ongelma on siis mitä aiemmin olen joskus jo kirjoittanut, että kuskin puolelle tulee A3:ssa kosteutta. Nyt olen koko lattiaverhouksen ottanut irti, ja kojelaudan alaosan myös. Auto on siis lähes kokonaan sisältä purettu. Ei tosin tämän asian vuoksi, vaan hifistyksen :)
                                          Polkimien takana oleva äänieristevillan päällipuoli on mustilla pilkuilla, eli homeessa. Tuossa näyttää olevan siis reitti mistä vesi on valunut. Tuon takana on mustaa peltiä oleva suojus jossa myös on tiivistynyttä kosteutta. En tiedä mikä levy se on, mutta ohjaukseen tai polkimiin liittyvä reitti konehuoneeseen, luulisin.

                                          Luin että konepellin aukaisuvaijerin tiiviste saattaisi olla vuotokohta, mutta mistä kohtaa tällöin vesi valuisi sisään sisäpuolelta? Tuskin tuosta keskeltä, kun vaijeri sijaitsee aivan vasemmassa reunassa. Tänään jo purin konehuoneen puolelta tuon tuulilasin alaosan suojan ja poistin lehtiä ja havunneulasia kourusta, mutta en sitten tajunnut tuota vaijerin tiivistettä katsoa. Pitää huomenna ottaa uudestaan auki ja katsoa.

                                          Pistää ketuttamaan, kun Borassa juuri oli samaa ongelmaa, apukuskin puolella. Tosin totesin että ilmeisesti oli vain ollut ovi huonosti kiinni kun oli matkustajia kyydissä sadekelillä, ja siitä oli tullut vesi sisään. Nyt kun ei ole enää ongelmaa ollut, vaikken mitään tehnytkään. (Paitsi purin lattiaverhouksen ja kuivatin sen. Irrotin ja myös lattian kumitulpat ja laitoin takasin..

                                          Tällainen ongelma tällä kertaa... Huoh!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Se on varmaan lämmityslaitteenkenno poksahtanut, kun jäähdytinnesteet tulee ulos ilmastoinnin kondenssivesiputkesta?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jorma Niemi Näytä viesti
                                              Takakonttiin vettä sanoo Miikka. Sama ongelma oli edellisessä audissani. En löytänyt vuotopaikkaa mistään, joten ratkaisin asian poraamalla muutaman reiän varapyöräkoteloon=vesi valui pois. Mitä sitten C4:n vesivuodoista, niin rintapellin edessä (muovisuojuksen alla) olevat valumisreijät kannattaa putsata aika-ajoin roskista.
                                              Audi A6 -95 (C4-korinen)
                                              Missä noi valuma-aukot ton muovisuojuksen alla sijaitsee ?
                                              (Tuli vedet jaloille kuskin puolelle, kun käytin konepesussa)
                                              Sulakekotelon ympärillä roskaa, jopa mullaksi maatunutta roskaa, putsailin sormilla pois, mutta en havainnut valuma-aukkoa missään, entäs hantin puolella ?
                                              Yritin katsella, muttei valuma-aukkoja osunut silmiin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Akun ja jarruneste säiliön alla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jarruneste säiliön alla ?
                                                  https://www.google.fi/search?q=Audi+...44%3B320%3B214

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...9&postcount=43

                                                    Ottamalla muovisuojan irti löytänet nopeammin poistoreiän kun googlettamalla... ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Perun pahat puheeni, luin aamulla että C5.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oletin et poistoreijät olis sen muovisuojan alla olevan "metallisenkaukalon" kulmissa (jotka ei oo enää muovisuojan alla) olis ollut mun mielestä loogiset paikat niille.
                                                        Mulla ei ole ilmastointia, ilmastoinnin hilppeiden paikalla mulla on akku, eli ilmeisesti sen alla ?
                                                        Toi googletuskuva oli ihmettely, tohon pykiz:in vinkkiin tosta kuskinpuolen poistoreijän paikasta, jarrunestesäiliön alla....

                                                        Täytyypä kurkkaa sen muovisuojan alle tänään.

                                                        Btw. Tohon Hoff4 linkkiin sen verran, et kai siellä nyt on jotkin valuma-aukot joista vesi pääsee vapaasti valumaan pois ?
                                                        Olis aika älytöntä et valuma-aukoissa olis jotkut tulpat, jotka täytyy avata, saadakseen veden pois sieltä kaukalosta.....
                                                        Viimeksi muokannut Lindi; 24.3.2015, 10:28. Perustelu: Tekstin lisäys

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Siellä on semmoset tutit joissa on pirun pienet reiät. Omasta urssista revin kanssa pois kokonaan.
                                                          Joo, silloin se on siinä akun alla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Konepellin avausvaijerin läpivientikumi on myös melko takuuvarma syyllinen vesien kusemiseen kuskin kintuille, kumi hapertuu rikki 20 vuodessa. Varsinkin kun sulla on vielä ollut kasvimaan ainekset sulakekotelon ympärillä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X