Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Passatin Bensonointi

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Passatin Bensonointi

    Aamupäivää raadille.

    Projektina seuraavanlainen: -98 TDI-syncropassatin muuttaminen herkemmin syttyvälle polttoaineelle. Kyseessä on siinä määrin audi, että en katso pyhäinhäväistyksenä kirjoitella asiasta täällä...

    Syy moiseen on auton alkuperäisen AFN-dieselin hajoaminen venttiilinpainimen romahtamiseen, toinen syy että pätevä dieselauto löytyy jo. Neliveto vain on niin kiva että se olisi mukava saada käyttöön, edes toiseen autoon. Kaksivetoisuus ja suomen talvi ei vaan sovi yhteen, audiharrastajina ymmärtänette mitä tarkoitan ;-)

    Projektin tilanne on sellainen että Dieseli on kiskottu irti jo aikoja sitten, ja nyt myös moottorinluovuttajan moottori on lattialla. Moottori on kiskottu irti AVK:lta ostetusta ojaan ajetusta -99-etuvetopassatista, mittarin mukaan ajettu vain 220tkm ja aika hyvältä ainakin venttiilikopan alla näyttikin. Bensamoottori on koodilla AEB, muuten kai hyvä mutta cruise tällaiseen lienee kohtalaisen homman takana, katsotaan sitä sitten joskus. :)

    Tähän mennessä on havaittu että dieselissä ja bensapelissä on siinä määrin samoja osia, että mekaaniselta puolelta homman pitäisi mennä jokseenkin helposti. Mm. polttoainelinjat näyttäisivät olevan suurimmalta osalta samat, tankin pään lähin pätkä toki on erilainen.

    Moottoriin toki vaihdetaan jokseenkin kaikki kulutusosat, sekä kytkinpaketti luonnollisesti jäykistetään, varmaankin vakiokokoisella kytkimellä koska tarkoitus on vain näppärä kakkosauto eikä tunaaminen. Jos tehoa aikoisi saada enemmän kuin vakio-osilla irtoaa niin hinta nousee alta aikayksikön moninkertaiseksi jopa luovuttajan ja vastaanottajan yhteenlaskettuun arvoon nähden.

    Ensimmäinen kysymys löytynee tästä: Mistä löytäisi kuvan/kaavion missä olisi ecu-kotelon liittimien pinnijärjestys, eli mitä missäkin pinnissä kyseisissä liittimissä on. Liittimet nähtävästi ovat samoja, mutta oletattavissa on että dieselissä ja bensassa on eroja, vaikkakin toiminnot joita ohjaamossa on, lienevät samoja.

    Toisena kysymyksenä yleisesti mitä mahdollisia sudenkuoppia moisessa projektissa kenties on nähtävissä? Haasteen lisäämiseksi luonnollisesti projektin kohde on alunperin diesel, variant ja syncro, luovuttaja taas bensa, etuveto ja sedani...

    Kaivellaas loppuun vielä pari kuvaa rytkyttimistä, viimeisenä kuva löydöksestä dieselissä...







    #2
    Tuleekos tähän dieselin vaihdelaatikko?

    Comment


      #3
      Kyllä, käyttöön tulee sama vaihdelaatikko kuin diiselin kanssa. Tämä on myös yksi "peruste" koko projektille, saa kerrankin järkevät välitykset käyttöautoon. Ainakin aanelosessa nimittäin on saman koneen kanssa quattron välitykset aivan raivostuttavan lyhyet.

      Comment


        #4
        Ensimmäinen kysymys löytynee tästä: Mistä löytäisi kuvan/kaavion missä olisi ecu-kotelon liittimien pinnijärjestys, eli mitä missäkin pinnissä kyseisissä liittimissä on. Liittimet nähtävästi ovat samoja, mutta oletattavissa on että dieselissä ja bensassa on eroja, vaikkakin toiminnot joita ohjaamossa on, lienevät samoja.
        Elsasta ainakin löytyy noita kaavioita, ja googlaamalla voi jostain netistäkin löytyä. Niistä sitten vaan etsimään oikeat johdot. Itsellä sama edessä tuossa omassa V8 projektissa, mitä en ihan innolla odota, mutta katotaan miten onnistuu... ;)

        Hyvällä tuurilla voi tosiaan mennä ihan plug´n´play -menetelmällä, mutta kannattaahan nuo johdot varmistaa.

        Comment


          #5
          Hieman olen kerinnyt hommaa jatkamaan, tekniikanluovuttaja alkaa olla valmis pihalle työnnettäväksi. Kiskoin bensapumppuhimmelin irti, otin myös letkujen alkupäät talteen varmuuden vuoksi, jos ei muuta niin malliksi. Bensasuodattimen panta pitää vielä irrottaa, josko syncrosta löytyisi paikka sille niin on helpompi asentaa.

          Hihnapyörän myös irrotin ja tutkiskelin jakopäätä, remmi tulee tietysti vaihdettua nyt samalla kertaa, kun nykyisen kunnosta ei ole varmuutta. Ylempi jakokoppakin täytyy jostain hommata kun oli mennyt kolarissa tohjoksi.

          Vesipumpun remmi näytti siltä (kuva alla) että lienee pyörinyt mukana koko 220tkm mitä kone on ajettu koska oli gatesin hihna genuine-leimoilla. Jakohihnan kiristin tosin oli siinä määrin uuden näköinen että remmi lienee vaihdettu joskus, mutta jopa vesipumpun hihna jätetty vaihtamatta??? Aika erikoista toimintaa. Uusiahan kaikki sen seudun kikkareet täytyy, kaikkia neljää stefaa myöten kun kerran joka ainut on ainakin hikoillut...



          Tarttis varmaan ruveta osia tilailemaan niin pääsee tekemään huoltoa koneeseen, josko sitten saisi sen joskus takaisin paikalleenkin. Hintaa vain meinaa tulla aika hirmuisesti...

          Comment


            #6
            Romujen paikkaa vaihdettu, alun toista vuotta sijoillaan seissyt syncro (lähinnä takajarrut) oli kyllä vahvasti sitä mieltä ettei ole lähdössä mihinkään. Onneksi käsillä oli riittävästi kotimaista vetovoimaa (Valmet). Luonnollisesti pian siirron jälkeen tajusin että katalysaattorillekin olisi ehkä käyttöä. Se on onneksi helppo kiskoa irti pihallakin..

            Mainitussa bensasuodattimen pannassa oli ollut sen asteen sähkökemiallinen reaktio käynnissä että on hommattava ehjä, luovuttajassa ollut oli liki poikki.

            Osiakin tilailin, kytkyttimestä ei nyt ole varmuutta oliko jäykällä vauhtipyörällä vai ei, jos on löysällä niin pitänee päättää palautanko vaiko laitanko paikalleen. Kaksoismassa kyllä kestää varmasti ne voimat mitä tästä on millään tapaa tarkoitus ottaa.

            Loppuun vielä kuva potilaasta, näyttää yllättävän siistiltä kun töräytin painepesurilla enemmät sammaleet maata kiertävälle radalle ja samalla tuulilasilla olleet neulaset akkukaukaloon... Tämä tosin on se edustavampi puoli, takaluukku valuu ruostetta antaumuksella, kuten näissä kaikissa. Sisusta oli sitten siinä kunnossa kuin reilun vuoden pihallaseisotuksella on odotettavissa, tulee pikku projekti putsaamisen kanssa kun oli siinä määrin kaikenmoista kasvustoa. Penkit oli puhtaat, mutta kaikki mihin ihmistöhkää on aikojen saatossa tarttunut, oli kyllä aika rivon näköistä.


            Comment


            • #7
              Hyvä hyvä! Olikos se niin, ettei tehtaalta 3B-pasuunaa lähtenytkään 1.8T syncrona? Suomessa sellaista ei ainakaan ollut saatavissa, vaan vaihtoehdot oli 1.8 vapari, 1.9 TDI ja 2.8 V6.
              Kumma juttu tosiaan että autoihin pruukataan tehdä vähän tiheän puoleiset välitykset. Ehkä ns. yleinen mielipide sitä vaatii? Lehtien koeajoissakin jaksetaan aina marmattaa kuinka jyristää ikävästi kun ajetaan kuutosella viittäkymppiä.

              Comment


                #8
                3B nelivetopassattia tehtiin 1.8t:llä vain amerikkaan, ei myyty euroopassa. 1.8t ja neliveto oli tuohon aikaan audin heiniä pelkästään, muissakin koreissa.

                Välityksiä on tosiaan tullut vuosien varrella ihmeteltyä, jos sillä suurimmalla vaihteella voi ajaa viittäkymppiä, on melko ilmeistä että se on maantienopeudessa aivan liian lyhyt. Miksiköhän niitä vaihteita siinä autossa on, ehkä siksi että pienemmillä ajetaan hitaammin ja isommilla nopeammin vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin :)

                Comment


                  #9
                  Octaviaa oli 1.8t 4x4, minullakin :)
                  Seatilla oli myös.

                  Cruiseksi jostain vanhasta audista alipainesähköinen ja tulee ihan paras.

                  Comment


                    #10
                    Ne oli Haldexeja, joten neliveto saattoi kadota :)

                    Comment


                      #11
                      Kävimpä taas kynästämässä jotain, kaikkeen pikkunysväykseen kului melkein kaikki käytettävissä ollut aika. Diisselikoneen johtosarjaa koetin irrottaa, muuten onnistuikin mutten kerinnyt enää kaivautumaan kojelaudan alle tutkimaan paria sinne liittimien ohitse menevää johtoa.

                      Johtoja oli 2, punainen ja musta. Punaisen välissä oli 50A sulake, mustassa 80A. Punainen on ilmeisesti hehkuille, mutta mikä helkkari tuo musta on kun on noin tajuttoman kokoinen nalli välissä? Johdot kumpikin olivat melko paksuja ~6-10mm^2

                      Sen verran eroja bongasin yhtäkkiä, että valkoinen moninapaliitin ei ole bensakoneessa käytössä ollenkaan, ja eroja johdotuksissa on mutta auton puolella näytti olevan ainakin osassa kummankin pinnit kalustettuna. Jäätävä tonkiminen on kuitenkin edessä...

                      Osapakettikin saapui, vauhtipyörä on kaksoismassa, täytyy nyt miettiä mitä asian kanssa tekee.



                      Tuossa tuotantokommentissa oli virhe, olihan niitä toki muilla, mutta volkkarilla ei tähän aikaan ollut nelivetoa ja 1.8t:tä missään korissa..

                      Comment


                        #12
                        Vähän on taas nysvätty, aika pientä on edistys ollut. Tankin tyhjensin ja ihmettelin pumppuviritystä. Sen kanssa taistellessani ajattelin jo vaihtaa tankin kokonaan bensaversion tankkiin, mutta auton alla käytyäni totesin että ei sittenkään. Takapäästä tarvis purkaa suunnilleen kaikki koska auto on näemmä rakennettu tankin ja välijäähdyttimen ympärille.

                        Ajattelin luottaa siihen että dieselversion tankin kalustus kestää bensiiniäkin ja vaihtaa pelkän pumpun. Ejektoripumppusysteemin vaihto on siinä määrin kenkku homma ettei hotsittais, lisäksi saatavuus on vähän sitä ja tätä. Täytyy laittaa diiselin pumppuhimmeli bensiiniin vähäksi aikaa likoamaan niin voi tutkia josko esiintyy jotain huomiota vaativaa muodonmuutosta.

                        Johtosarjan vaihto ei ole sekään juuri edistynyt, kojelaudan alla tutkiessani totesin että paksummat, hehkuille ja vesilämmitykselle menevät piuhat yhtyvät luonnollisesti johonkin elämää paksumpaan johtonippuun. Täytyy koettaa kaivella josko ne saisi sieltä ilman suurta väkivaltaa purettua.

                        Comment


                          #13
                          Ainakin bensamoottoreita keskenään vaihdettaessa ecuboksin liittimien johtojen selvittäminen ja samoja toimintoja vastaavien johtojen yhdistäminen riittää aika pitkälle. Onko diesel-bensa swapissa semmosia eroja ettei sama onnistu?

                          Ainakin kun itse yhtä kojelaudan johtosarjaa vähän purkasin, niin kyllä se tilan puute ja johtojen paketointi oli sitä luokkaa, että omassa projektissa en kyllä yhtään lähde sinne sorkkimaan.

                          Comment


                            #14
                            Lähinnä siksi ajattelin piuhoja pois purkaa että varmuudella tietää mikä pitää ottaa relelaudastakin irti. Piuhat olivat siinä määrin järeitä että irtopää suojattunakin on hiukka epäilyttävä jos sattuu jollain tapaa pääsemään jännitteelliseksi.

                            Muuten johdotus on jokseenkin selvittämättä edelleen, tosiaan diisselissä piuhoja on huomattavasti enemmän kuin bensakoneessa. Eiköhän siittäkin vielä kunnon savotta saada...

                            Comment

                            Working...
                            X