Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ford Transit MK1 vm. 1970

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ford Transit MK1 vm. 1970

    Tulipa ostettua Torista tuommonen ransiitti, ko halavalla sai. Haaveilin siis jo ennen hiasen ostua että pitäs joku vanaha paku olla, mutta sillon ei oikeen löytyny mitään mielusaa ni tuli se avolava ostettua. Hiase ei oo menosa mihinkään, mutta se on aikalailla käyttökunnostettu siihen pisteeseen ko tarvetta on, ni mukava saaja uutta rojektia alle. Auto on tällä hetkellä vielä edellisen omistajan pihasa, reilun viikon päästä pitäs siirtää omalle pihalle.

    Tämähän on v4 bensakoneella varustettu 3+6 paikkanen (takana kääntyvät kovat penkit väliaikaskuljetukseen), eli potentiaalia hupikäyttöön löytyy. Poistettu rekisteristä vuonna 90, ja sen jäläkeen kiertäny ilimeisesti muutamallaki omistajalla. Viimesimmällä toimittanu pihavaraston virkaa. Sen verran mitä kerkesin tutkia ni ainakaan peltitöitä tai muita kunnostushommia ei oo sen kummemmin alotettukkaan, joka on mun mielestä ihan positiivinen asia. Ei tarvi muitten kötöstyksiä alakaa korjaileen jos ei ihtelle kelepaa. Saa nyt nähä miten kova rojekti tuli otettua ko pääsee autua oikeen tarkemmin tutkiin, mutta päälisin puolin tuo vaikuttaa yllättävän hyvältä. Ei tuommonen omistajien vaihtuvuus toki hyvää lupaa.

    Siirtokilipi siinä on liimattuna ikkunaan ja oli kuulemma trailerille ajettu viimeks ko vaihto omistajaa, että ainaki josain määrin pitäis olla voimansiirto kunnosa. Toivottavasti se tarkottas että joku ois jarrut laittanu, ettei tarvis alakaa niitä mehtästään. Tankki on varmaan ruostunu puhki, ko oli pullolla ruokittu siirrettäesä.

    Se on ainaki varmaa että pääsee taas pellintyöstöhommiin, niitä täsä riittää pohojasa ja helemoisa, vaikka muuten onki varsin suorapeltinen. Tuosta yhestä kuvasta saa varmaan vähä käsitystä siitä, mitä kaikkia ja millä tasolla joutuu hitsaileen. Enimmäkseen suoraa peltiähän tuohon saa laittaa, että se ei täsä niin pelota. Takakaaret oli myös entiset, mutta näytti että kyyjisä oli jonkulaiset korjauspalat. Mitään älyttömiä osapuutteita ei oo, mitä nyt jotain pieniä sielä täälä. Vaikka eipä näisä vanhoisa vehkeisä juuri osia kyllä oo lähtökohtasestikkaan :D

    Päivittelen sitte lisää ko saan auton pihaan, jos nyt en käy vielä välisä sitä kahtoon ko se on niin kovin lähellä tuosa. Kaikenlaisia osia sun muuta saa tarjota jos nurkisa pyörii tai tietää mistä löytys.

    Eikö se niin ollu, että se voittaa kellä on kuollesa eniten romua?

    #2
    Tuon parissa kyllä helposti pysyy useammankin illan poissa pahanteosta.

    Comment


    • #3
      Toivottavasti! Mukava ko on vähä jotain tekemistä.

      Comment


      • #4
        Nyt on ransitti pihasa. Kaasarin putsauksen jäläkeen sillä jo pikku pätkän ajelinki, että ihan toivoton tapaus se ei oo.

        Nyt ko on päässy tarkemmin tutkimaan ni on jonkulainen yleiskuva autosta: Enimmäkseen alakuperäiskuntonen se on ja ei älyttömiä hitsauksiakaan oo tehty, mitä nyt muutamia paikkoja sielä täälä. Ruosteitten puolesta hommaa riittää; aikalailla kaikkien ovien alareunat on auki koko matkalta, rungosa on sielä täälä reikiä ja tavaratilan lattian reunat hengittää myös aika tehokkaasti. Mutta etuvalojen ympäryksiä lukuunottamatta kaikki pintapellit poloven korkeuelta ylöspäin on oikeen hyvät. Kuulostaa ehkä aika pahalta, mutta ei tuolla kiire oo ja kaikki mitä pitää laittaa on melekeen suoraa peltiä.

        Osapuutteita on jonku verran, mutta neki on kyllä semmosia että ne on varmasti jollekki kelevannu ihan nyt äskettäin. Esim. keulan ford kirjaimet, etuvalojen kehykset, etupuskuri, jarrurummut (!), taustapeili, sivupeilit (kuskin ovesa on kyllä yks, mutta lokasuojisa on reiät ni eiköhän niisä oo peilit joskus ollu), takaoven transitlätkä, pyyhkijöitten varret ja ratin keskiömerkki. Oon vahavasti sitä mieltä että tuo on ollu aikalailla täydellinen auto ko sen on joku ostanu seisomasta ja siitä on sen jäläkeen revitty nuita em. osia ja pistetty loppuauto kiertoon. Sääli sinänsä, mutta ei tuo ollenkaan paha tilanne oo nytkään.

        Jarrut tuosa on olemattomisa muutenki ko rumpujen puutteen takia, joka nurkka on jumisa. Pääsylinterin irrotin tuosa illalla ja availin, se oli sisältä yllättävän hyvän olonen vaikka päältä oliki rajun näkönen. Pistin yöks likoamaan, eiköhän se siitä tokene. Joka nurkkaan saa laittaa uuet työsylinterit ja putket pitää vetää kans. Ne osat ei onneks oo kalliita, kunhan rummut löytyy jostain oikianlaiset.

        Eli tekemistä riittää, mutta sitä varten mää tuon hainki.

        Comment


        • #5
          Hoksasin päivänvalosa että transitin etuovisa on tuommoset kuvien mukaset teippaukset maalikerroksen alla. Tunnistaako kukaan mistä on kyse? Joku logo siinä on ja numerot 416. Voi olla vaikia saaja selevää mutta niin se on paljaalla silimälläki, varsinki tuo logo. Muita vastaavia en äkkiseltään muualta autosta löytäny.

          Comment


            #6
            Tuskin tää liittyy mitenkään
            https://rolandward.net/dinky-416-for...rway-services/

            Comment


            • #7
              Hiukan huonosti näkyy tuo logo, numero kuusi on liimattu aika vinoon. Täytyy nostaa hattua jos hitsailet tämän vielä liikenteeseen.

              Comment


              • #8
                Josain Vaasan seujulla tämä on ollu ainaki sillon ko on poistettu rekisteristä jos se auttaa arvailusa.

                Eiköhän tuosta vielä auto tuu. Pikkuhiljaa nakerrellen, ei siitä ressiä kannata ottaa

                Comment


                • #9
                  Touhua touhua touhua! Rojekti etenee aivan kohinalla!

                  Vejin eilen joka nurkkaan uujet jarruputket, tänään hain jarruletkut ja hitsailin uuen pakoputken kasaan. Tai siihen pitää kyllä vielä joustot laittaa alakupäähän ja tilata semmoset mitkälie klemmarit että saa sen kahteen palaan auton alla. Mutta kumminki. Äänenvaimennin on transportterista, sain sen oman kylän huoltoasemalta polokuhintaan ni kokeillaan nyt riittäskö se vai pitääkö laittaa vielä toinen perään.

                  Uuet, eli facebookin kautta löyetyt käytetyt jarrurummut on tulosa postisa, takakaariin korjauspellit on tulosa Saksasta ja yhen helemapellinki löysin ihan täältä Suomesta. Sieltä samasta Saksasta olis kyllä saanu kunnostettuja jarrurumpuja mutta niille ois tullu hintaa kaikenkaikkiaan melekeen 900e. Siis pelekille rummuille. Jäi tilaamatta :D Jarrusylinteritki jätin vielä tilaamatta, nuo on niin yksinkertasia vehkeitä että saan ne varmaan pikku vaivalla kunnostettua. Laittaa sitte myöhemmin uujet jos eivät pelaa.

                  Ohesa vähä kuvia. Kunhan kelit vähä helepottaa ni pääsee tieten hitsuuhommiinki.

                  Yks tuttu muuten meinas, että vois tuo täsäki ketjusa aiemmin ihimetelty logo olla lankapuhelimen luuri. Oisko tuo numerosarja sitte (suunta)numero? En kyllä löytäny oikeen mitään mun tietojen perusteella tähän autoon sopivaa paikkakuntaa jonka suuntanumero ois josain vaiheesa ollu 416
                  Viimeksi muokannut konstafinnila; 7.3.2023, 18:44.

                  Comment


                    #10
                    Mites näihin muuten löytyy korjauspaloja? Englannista luulisi saavan peltejä suht kattavasti. On siinä sitä työmaata kyllä riittävästi...

                    Comment


                    • #11
                      Mää jo täsä taas myhäilin päivällä että täsä onki vähemmän työmaata ko alunperin kuvittelin :D Saa nähä muuttuuko ääni kellosa ko kaivaa rälläkän ja maggivehkeet esiin. Lampun ympäryspellit aattelin koittaa ite vääntää, ostin pienen englanninpyöränki sitä varten.

                      Motomobilista tilasin korjauspaloja. Yllättävän kattava valikoima sielä oli, peltiä ja muuta varaosaa. Hinnat oli kyllä paikoin aika kovat, että ei vihtiny ylimääräsiä tilailla. Kaasariin tarvisin kiihytinpumpun kalvon, mutta sielä ois kaasuttimen tiivistesarja maksanu viiskymppiä. Eikä siinä satsisa oikiastaan muuta oo ko se kalavo jota ei voi ite tehejä tiivistepaperista. Pitää ottaa vanha mukaan ja käyä tuosa huoltsikalla penkoon jos löytys vastaava. Englantilainen centralpanels kauppas kans monenlaista korjauspeltiä, mutta sielä varastot huusi pitkälti eioota ja sen lisäks eivät ilimeisesti lähetä ainakaan lisämaksutta muutako englantiin. Enkä saanu sinne usian sähköpostiyrityksenkään jäläkeen mitään yhteyttä. Englannisa luulis olevan muitaki kauppoja näille, mutta en oo kyllä löytäny.

                      Kaikenkaikkiaan tähän saa (pelti)osia huomattavasti paremmin ko hiaseen, vaikka se onki kymmenisen vuotta uuempi auto. Mutta japanilaisiin ilimeisesti harvemmin saa muutenkaan, ees uuempiin?

                      Comment


                      • #12
                        Eilen tuli takakaaret ja jarrurummut. Kaaret oli Englantilaisen Magnumcarpanelsin tekemät, kävin niitten sivuilla tutkiin ja vähä halavemmalla ne olis sieltä saanu, mutta eipä sitä aina kaikkia voi löytää. Muita paneeleita sielä ei kauhiasti ollu, helemoja ja kynnyksiä oikiastaan vaan. Ne saanee itekki väännettyä. Tänään tuli loput pakoputken kilikkeet, ihan en vielä kerenny sitä valamiiks asti värkkään. Jos viikonloppuna sitte

                        Comment


                        • #13
                          Pientä päivitystä taas ko ei kevätlenssun takia pääse autojakaan laittaan.

                          Pakoputki on edelleen kevyesti vaiheesa, joujuin nimittäin tilaileen pari putken pätkää vielä lisää ko oli moottorilta tulevasta pikku pätkästä jäljellä vaan ohut kerros ruostetta. Niisä putkien tulosa meniki melekeen kuukausi. Tuosa on alakuperänen putki halkasijaltaan 40mm, ja semmosta en löytäny Suomesta oikeen muualta ko Marteliukselta. Aattelin että pääsee helepoimmalla ko ei ala siihen mitään eri kokosia kikkaileen, varsinki ko mitotin sen loppupään liitoskohan jo sen mukaan. Varmasti pääseeki helepoimmalla, mutta ei nopeimmalla. Toimitusaika oli vähä yllätys, mutta eipä täsä mikään elävä hätä oo. Kunhan tästä tauista paranee ni pitää näpätä vaikka puusta pikku jigi millä saa sen puuttuvan pätkän hitsailtua kasaan.

                          Tuosa pikku tauon aikana aloin sitte tekeen metallintyöstövehkeille telineitä. Kutistus/venytyskoneesta tein samalla jalakakäyttösen, helepottu senki käyttö aikalailla. Tosin en oo oikeen tyytyväinen sen mittasuhteisiin, aika pitkä liikerata tuli poljettavaks.

                          Sen perään aloin sähköistään ikh:n sikkikonetta, ko se on niin mahottoman ankia käsin veivata. Ryöväsin siihen käyttöön vanhasta maitotankista sekottajan moottorin, releen ja muut kilikkeet. Siinä oli valamiina kulumavaihe joka hiasti nelinapasen moottorin n. 60rpm asti. Sen nopeuen saa jo nätisti ketjuvälityksellä tuohon käyttöön sopivaks, ja tulee riittävästi vääntyäki vaikka moottori oli vaan 60-wattinen. Sen verran joutu kaupasa käymään että ostin pari lamppua, jalakapolkimen, ison hammasrattaan, muutaman metrin johtua vanhan tilalle ja uuen pistokkeen. Mitä oon nyt testaillu ni tuli kyllä aivan eri peli, pystyy tekeen yksin ja paljo tarkemmin. Hintaa tälle muutostyölle tais tulla aikalailla 80e. Pitää nuista laittaa kuvaa ko muistaa.

                          Nyt eilettäin tilailin kuumehuuruisa Autodocista jotain jarruosia. Aikalailla täysi mysteeri että mitä sieltä lopulta tulee, mutta jospa niistä olis ainaki jotain hyötyä. Nuista nykysistä jarrukengistä repsottaa usiammista liinat parista kulmasta, ettei niitä oikeen kyllä uskalla käyttää. Semmonen suunnitelma oli, että jos ne tilatut kengät ei muuten sovi ni ehkä sais niistä kikkailtua ne liinat nuihin nykysiin. Ne mahtaa tosin olla jonkulaisella liimalla kiini uusisa, että saapa nähä jääkö haaveeks. Jarrusylinterit otin kans samaan konkurssiin vaikka uhosinki että kunnostan ne. Kunnostinki kyllä enimmäkseen, mutta useimmista oli kierteet ja tiivistyspinnat ruostunu semmosiks että tuskin on mitenkään mielyttävä koittaa saaja niitä pitämään nestettä tai ilimattua. Seki on vielä auki että onko uuekkaan mikkään oikiasti sopivat, ko vaikutti tietojen perusteella että olisivat vähä isommat ko nuo nykyset. Eipä nekään maksanu ko jotain markkoja, että kokeillaan nyt pääsiskö helepommalla. Pitää sitte koittaa taistella nuo nykyset kuntoon jos eivät passaa, tai tilata oikeen isolla rahalla sieltä Saksan kaupasta.

                          Semmosta. Saapa nähä miten tämä etenee täsä kevään kans

                          Comment

                          Working...
                          X