Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Toyota Hiace MK2 Avolava vm. 1979

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Toyota Hiace MK2 Avolava vm. 1979

    Vähän taustatietoa näin alkuun: katselin kesän mittaan paljon T3 porttereita hupikäyttöön ja kävin yhtä jo paikan päällä tutkimassakin, mutta kun mieluista ei oikeen tuntunut löytyvän niin laajensin vähän näkökenttää ja törmäsin avolavahiaseen. Hintaa vähän toista tonnia, ajokuntoinen, vähintäänkin patinoitunut ja ei älyttömän kaukana. Täytyihän se käydä hakemassa, ei noita joka kulmalta pursua.

    Ja sitten itse autosta. Lattia oli suht laho, ja sen jo vaihdoinkin ennen pahimpia pakkasia pohjolan tallissa. Myös jakohihna tuli varmuuden vuoksi vaihdettua, kun auto on seissyt toistakymmentä vuotta ajamattomana. Uutta vesipumppua en löytänyt mistään, täytyy vanha käyttää jossain kunnostettavana kun siitä aika jättää. Jarrut kävin myös syksyllä läpi. Ihme kyllä joku oli ne jo äskettäin huoltanutkin, edessä ja takana oli uudet jarrukengät. Lähes kaikki sylinterit olivat silti jumissa, että hyvä ne oli putsata. Hieman sähköhommiakin on tiedossa, vilkut (paitsi ei hätävilkut, mielenkiintoista) ja takavalot on pois pelistä. Joskin molemmat toimivat hakiessa, jossain huono liitos lyönyt oikosulkuun? Takavalot on ensimmäisenä epäiltyjen listalla, pohjat on niin pahoin läpiruostuneet. Ihme kyllä näihin saa vielä uusia takavaloja, tosin vain sen takia että saman ikäluokan land cruiserissa sattuu olemaan samanlaiset :D Sähköjä tähän on itse räpelletty jonkun aikaisemman omistajan toimesta, ainakin sulaketaulu on uusittu. Toivottavasti noi aikaisemmat räpellykset ei teetä kovin paljoa ylimääräisiä sähkötöitä, kun ei ne muutenkaan omiin lemppareihin kuulu. Trafin mukaan ainakin suurimman osan elämästään auto on viettänyt lapissa, joten ruostetta on lattia mukaanlukienkin vähemmän kuin osasin odottaa ja monet alustan pultit aukeavat paljon helpommin kuin lähes 25v uudemmasta audistani.

    Ajettavuudeltaan tämä on yllättävän hyvä, tai ainakin parempi mitä olisin osannut odottaa. Uskaltaa ajaa jopa kahdeksaakymppiä, kun vain saa niin paljon nopeutta kerättyä. Moottori on 2.2 litrainen nelimukinen diesel, vaihteita 4 kappaletta eteenpäin ja vaihdekeppi on rattiakselin kyljessä. Vaihdevivustossa on tällä hetkellä niin paljon väljää, että oikean vaihteen löytäminen on ensikertalaiselle suht hankalaa. Keskipenkki lämpiää kätevästi alla olevan moottorin toimesta. Huollot on älyttömän helppo tehdä, koska auton alle mahtuu ryömimään varsin helposti ja kaikki komponentit on hyvin esillä ja tilaa riittää. Jos moottoriin täytyy päästä yläpuolelta käsiksi eikä pelkkä keskipenkin kääntö riitä, niin moottorin sivuilta, sivupenkkien alta, saa vielä kolme peltiä ruuvattua irti. Näin saa koneen ympärille tilaa aikalailla saman verran kuin normi autossa on konepelti avattuna.

    Hommasin auton lähinnä hupiajo ja satunnaiset lähiympäristön kalareissut mielessä. Tuli kyllä jo mieleen, että lavalle voisi helposti rakentaa pienen saunan? Mitään näyttelypeliä tästä ei ole ihan lähiaikoina ainakaan tulossa, mutta huomiota herättänee varmasti silti.

    Projekti etenee suuremmalla nopeudella kun alkaa taas pihalla tarkenemaan ilman karvalakkia, nyt talven aikana ois tarkoituksena lähinnä penkinpäälisten teko aikakauden kankaasta ja säiden salliessa ehkä jotain pikku hipistelyä. Mukana tulleet mangelssit täytyis ainakin kiillottaa
    Viimeksi muokannut konstafinnila; 18.1.2022, 13:22. Perustelu: Lisätty perustietoja

    #2
    On kyllä tämä foorumi muuttunut sellaiseksi että...iso peukku kuitenkin!

    Comment


      #3
      Ihan hyvä löytö!

      Comment


        #4
        Makea laite! Ja toi vanha perävaunun rekkarikin on hieno. :)

        Comment


        • #5
          Kiitos! Itsekkin oon tuohon tykästynyt. Peräkärryn kilpi toimitti koekilven virkaa suljetulla alueella suoritetun testiajon ajan :D Meni muuten hetki ennen kuvan ottoa polttoaineensuodatin tukkoon kun imas tankista röhnät, sen takia auto on tien sivussa. Pitäiskin se tankki tyhjätä ja putsata kun muistais.

          Laittaisin lisää kuvia autosta ja korjaushommista, mutta jostain syystä en saa niitä ladattua, antaa vaan erroria. Osaako joku sanoa mikä voisi aiheuttaa vastaavaa? Puhelimella ja tietokoneella oon kokeillu, firefoxin selain tosin molemmissa, liekö se vaikuttaa.
          Viimeksi muokannut Killeri; 17.1.2022, 22:59. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


            #6
            Olisko kuvien koko syynä erroriin?

            Comment


            • #7
              Sehän se oli. Puhelimella tulee näköjään liian hyviä kuvia. Siinä nyt jotain fiilistelyjä

              Comment


                #8
                Iso peukku!

                Comment


                • #9
                  Hommat etenee oikeastaan ensimmäistä kertaa tälle talvea. Sain penkinpäälliset valmiiksi, ei hassummat vaikka itse sanonkin. Varsinkin kun edellinen kosketus ompelukoneeseen on ollut joskus yläasteella :D Aikaakaan noissa ei lopulta mennyt kuin muutama päivä silloin tällöin tehden. Kysyin syksyllä verhoilijalta tarjousta ja hintaa vastaaville olisi tullut ainakin siinä firmassa teetettynä muistaakseni noin 140e/päälinen. Säästyipä nekin rahat. Myös takavalot tuli postissa tänään, täytyy alkaa ne kikkailemaan jossain vaiheessa paikoilleen. Ajattelin että vedän noille kokonaan uudet johdot moottorin luona olevalta liittimeltä asti niin on ainaki varmaa, että pääsee mahdollisista takapään maadoitusvioista eroon. Varmaan myös tankin anturille pitäis tehdä sama homma, ei nimittäin tapahdu mittaristossa mitään vaikka kuinka laittaa ainetta sisään. Taitaa siellä tosin olla myös itse anturissa vikaa, sen verran rapsakan näköinen oli sekin päältäpäin.

                  Comment


                  • #10
                    Hommat jatkuu taas välillä. Eilen irrotin tankin pientä putsausta ja maalausta varten. Samalla vaihtelin polttoaineletkut uusiin. Tankki oli ihmeen ruosteeton ulkoa ja sisältä, liekö joku sen joskus vaihtanut tai kunnostanut.

                    Reilu kuukausi sitten vedin myös uudet sähköt takapäähän. Myivät kaupassa mulle ihan kunnon liittimet niin ei tartte niiden kans enää kiroilla. Kunhan kelit kääntyis kuivemmiks niin pitäis alkaa purkamaan kojelautaa ja selvitellä nuo sähköhommat sieltäkin päästä.

                    Comment


                    • #11
                      Väänsin eilen uudet kumit mangelssien päälle. Oli aikaisemmin ajatuksena kiillottaa tai muuten ehostaa noita, mutta nyt kun tarkemmin ajattelin niin olisi saattaneet kunnostetut vanteet hieman hyppiä silmille kun tuo loppuauto on mitä on :D Maavaraakin tuli jokunen sentti lisää uusilla kumeilla.

                      Comment


                      • #12
                        Pieniä hitsuuhommia vapun kunniaksi. Vielä on "helmoissa" muutama paikka tehtävänä ja sitten uskaltais ehkä jo ruosteiden puolesta koittaa leimalle.

                        Comment


                          #13
                          Eihän se mikään hiace ole, missä ei vähän hitsattavaa oo. Tykkään kyllä tästä projektista. Sellasta sopivaa asennetta tässä.

                          Comment


                          • #14
                            Mukava kuulla! Jospa tuosta tulis ainaki oman näköinen, jos ei nyt hienoa :D

                            Liimailin tänään bitumimattoa ajalta ennen pakotteita lattiaan ja penkkien alle. Suojaa ainakin maalipintaa naarmuilta ja siten toivottavasti ehkä ruostumiselta, äänetöntä tuosta peltipurkista kun ei saa oikeen millään.

                            Comment


                            • #15
                              Sähköhommat alkaa edistyä. Takapään johdot tankin anturia laskematta on nyt kytketty uudella liittimellä, muuten kaikki pelaa mutta vilkkurele ei toimi suuntavilkkuja käyttäessä. Täytyy tänään hakea uusi rele ja koittaa jos sillä tokenis. Sulakerasian vaihdan myös uuteen ja siistin vähän kytkentöjä, kun edellinen uusija ei tehnyt sen kans oikeen hyvää työtä.

                              Ohessa kuva sisustasta nykykuosissa, pitää noi ovien sisäpuolet maalata keltaiseks kun kerkeää, ei oikeen sovi kokonaisuuteen nykyisellään.

                              Comment


                                #16
                                Onko tässä jo se hyvin tunnistettava startin ääni? :D

                                Comment


                                • #17
                                  Jaa, enpäs oo ajatellut asiaa :D Ei kai tossa mitenkään erityinen.

                                  Sain muuten sulakerasian vaihdettua ja luulen että kaikki pelaa. Mittariston takana on vielä mielenkiintoisia kytkentöjä, mutta en tiedä alanko niihin käyttämään nyt aikaa kun tuntuu että mittaristo pelaa ainakin niiltä osin kun on tarve.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                    Onko tässä jo se hyvin tunnistettava startin ääni? :D
                                    Se ei tämänkoppaisessa ole vielä ihan niin tunnistettava kuin seuraavassa, viimeisessä rattikarahkaisessa Hiacessa. Sen sijaan triviana mainittakoon, että tämän mallin Hiacen (ja Hiluxin) startti sopii heittämällä Wartburgin startin tilalle.

                                    Litrainen kaksitahtinen lähtee sillä jokseenkin notkeasti tulille, vaikka pakkasta olisi reilumminkin :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siinä vielä kuvat sulakerasiaprokkiksesta. On se ainaki tuohon edelliseen kötöstykseen verrattuna hyvännäköinen, ja laattasulakkeita on vähän helpompi löytää kun noita pitkulaisen mallisia. Jäi vielä pari paikkaa ylikin, tosin radio ja tupakansytytin on tällä hetkellä kytkemättä kokonaan.

                                      Perun muuten puheeni sen mittariston suhteen, pitkien valo, hehkuvalo ja käsijarrun merkkivalo on kaikki pimeänä, täytyy käydä polttimot ja kytkennät läpi. Noissa nyt ei toki isoa hommaa ole vaikka pitäis vetää uudet johdot.

                                      Tilasin myös uuden ajovalon, toiselta puolelta on pohjasta rapissut aika hyvin heijastinpinta irti. Löysin ebayn kautta Puolasta ns. new old stock -orkkisvalon, saa nähdä mitä sieltä tulee jos paketti perille asti saapuu.

                                      Tänään maalailin myös vähän sisäloksuja valmisteluna massailua varten. Menin jo uhoamaan että käyn tässä kuussa hakemassa vikalistan (kun tuo tuskin ekalla menee läpi), mutta saa nähdä viitsinkö vielä vaivautua. Ois toki kiva ku juhannuksena sais käydä heittään ringit oikeasti kilvellisellä autolla.

                                      Jos joku tietää mistä näihin löytyisi alustan puslia ja muita vastaavia osia niin saa vinkata. Toki myös muita vaihtoehtoja ois hyvä selvittää, esim. missä onnistuis puslien sorvauttaminen?

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuossa ketjussa on puslista puhetta ja pari linkkiä. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...en-perusteella

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuolla oleva lista vaikutti ainakin varsin hyvältä. Täytyypä pitää mielessä kun alkaa noihin hommiin. Ainakin kallistuksen vakaajan kumit oli vaihtokunnossa

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hitsailut jatkuu, yllättäen taas pienen palan vaihto venähti kaarta pitkin ylös ja piti tuo porras rakentaa kokonaan uusiksi :D Täytyis osata pitää joku kohtuus tässä hommassa, kun saisi vaikka koko auton pellittää uudestaan jos innostuis eikä se nyt ollut ihan tarkoituksena.
                                            Viimeksi muokannut konstafinnila; 20.5.2022, 11:49.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Valo saapui. On suorastaan häikäisevän hyvin säilynyt, ehkä jopa liian. Nyt näyttää se toisen puolen ehjä valo yhtäkkiä kovin samealta :D Jos joltakulta jostain syystä löytyy näihin vehkeisiin mitä vaan varaosia niin saa vinkkailla. Hyvähän sitä ois olla varalla kaikenlaista, varsinkin kun olisi tiedossa yksi pakettimallin vastaava hiase tuossa hyvin lähellä. Se on tosin valitettavan hapan

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pikkuhiljaa alkaa olla hommat sillä mallilla että vois saada auton kilpiin. Hain torstaille siirtokilvet niin saa käydä konttorilla hakemassa vikalistan. Tuskin tuo ykkösellä läpi menee mutta sitten sitä tietää ainakin että mitä pitää vielä tehdä. Samalla selviää myös auton todellinen liikennekelpoisuus, kun konttorille on matkaa lähemmäs 70km :D Tähän mennessä pisin lenkki taitaa olla neljän kilometrin luokkaa ja sekin viime syksyltä.

                                                Ennen torstaita täytyy vielä sisälokariin hitsailla yks paikka ja sutia vähän maalia, laittaa pakoputken kannakkeet ja suunnata valot. Saa nähdä tuleeko kiire kun työt taas haittaa harrastuksia.
                                                Viimeksi muokannut konstafinnila; 6.6.2022, 09:17.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vaikka toisin vois ehkä kuvitella, hissu meni leimalta läpi ja vieläpä suht pienillä huomautuksilla :D Ohessa kuva todisteena. Moottori kehitti jostain öljyvuodon ajomatkan aikana, ei oo pihalla siirreltäessä valuttanut tippaakaan. Liekö jossain huohotin tukossa tai vanhat tiivisteet sen verran haperot. Myös perästä alkoi tihkua hieman öljyä, ja mittarin vaijeria pitkin hiipi vaihdelaatikosta öljyä mittariston taakse. Hetken sai ihmetellä että miks mittaristosta tulee öljyä. Tiedossa siis huohottimien aukomista ja ehkä jotain tiivisteiden vaihtoa.

                                                  Tämän viikonlopun pidän kyllä vapaata tuosta, sen verran on saanut alkuviikolla juosta pää kolmantena jalkana :D Eilen ilmailin ja säädin vielä jarruja pikku kiireessä niin kovaan tahtiin että ois varmaan päässy formuloihin varikkomieheks

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Paikansin moottorin öljyvuodon koneen etuosaan. Täytyy purkaa jäähdyttimet ja muut tilpehöörit tässä viikon mittaan edestä pois ja tutkia tarkemmin. Kampiakselin stefa lienee todennäköisin, saa nähdä miten sen vaihto onnistuu tuossa paikalla ollessa.

                                                    Öljyvuotoa etsiessä huomasin että öljypohjan mutterit oli kaikki suunnilleen sormikireydellä, en tiedä onko ne joltaki joskus jääny vähä löyhälle vai onko kumitiiviste pehmennyt niin paljon ajan mittaan. Olkoon miten on, ne on nyt kiristetty eikä se vuoto kyllä siihen loppunut. Samalla sattui silmään myös pieni määrä vuotanutta jäähdytysnestettä, voi olla että vanha vesipumppu oli sittenkin entinen. Löysin autodocilta uuden joka pitäis ainakin Toyotalta saadun varaosanumeron perusteella täsmätä.

                                                    Ohessa muutama fiilistelykuva sorateiltä. Siellä tuo on kuin kotonaan, maavara on vähän toista luokkaa kuin mihin on tuon oman s-line alustan kans tottunut :D Ja pääsee myös nuo naurettavan lyhyet vaihteet oikeuksiinsa kun ei tarvi paljo neljääkymppiä kovempaa päästä. Ainut mitä vielä jää kaipaamaan on neliveto, mutta ihmeesti tuollakin tuntuu pääsevän jopa hyvin pehmeällä tiellä. Lisäksi takavedon tiukka kääntösäde on iso plussa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jakopään puolen stefat on nyt vaihdettu. En alkanut oottaan vesipumppua vaan löin koneen eilen nippuun. Samalla kauppareissulla stefojen kanssa otin alustaan uudet rasvanipat kun vanhoista ei suurimmasta osasta saanut rasvaa sisään ollenkaan. Mukavampi koluuttaa tuola sorateillä ku tietää että nivelet ei ihan kuivina hankaa.

                                                      Purkaessa huomasin että vanha jäähdytinneste oli tummunut jonkin verran ja seassa oli vähän jotain ruskeaa. Ei se nyt ehkä öljyltä vaikuttanut, mutta lienee paras joka tapauksessa alkaa metsästää yläkertaan uutta tiivistesarjaa niin saa sielläkin tehdä vähän remonttia. Ihan hyvän valkoisen pilven tuo ainakin tuprauttaa käynnistäessä, että venttiilinvarsien kumit on luultavasti myös väsyneet. Sen lisäksi venttiilien säätö ois varmasti myös hyvä tehdä, täytyy vaan löytää jostain oikeat arvot välyksille. Ja ehkä uusi rakotulkki tuon ruosteisen hiekassa pyörineen tilalle.

                                                      Pitää tänään iltapäivällä koeajella autoa niin selviää että helpottiko öljyvuoto näillä toimenpiteillä. Ainakin kampuran ja pumpun akselin stefasta oli öljyä vuotanut. Jonkin verran oli öljyä valunut myös syöttöpumpun alaosan paikkeilta, mutta en tiedä oliko se vaan hikoillut pumpun akselin kautta sinne.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei loppunu ainakaan perjantaisten ajojen perusteella öljyvuoto. Väheni kyllä huomattavasti, mutta muutaman tipan päästi edelleen ajon jälkeenkin. Täytyy nyt vielä laittaa paksummat öljyt (nykyinen 10w-40→20w50 ohjekirjan suosituksen mukaan), jos saisi vuotoa ainakin vähemmälle siksi aikaa että kerkeää ihmetellä tarkemmin mistä ne loput touhutipat tulee. Ostin talvella tuohon jonkunlaisen moottorinpesuaineen, samalla kun vaihtaa öljyt niin voi kierrättää sen järjestelmässä. Saapahan kaikki pinttyneet paskat liikkeelle ja koneen jumiin :D

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei loppunu öljyvuoto paksummilla öljyilläkään. Ehkä vähän väheni taas. Mutta moottori alkoi käydä paljon pehmeämmin ja savutus loppui oikeastaan kokonaan. En tiedä miten suuri osa on moottorinpesuaineen ansiota, mutta hyviä muutoksia kuitenkin. Hyvin mahdollista että tuo äänimaailmassa tapahtunut muutos on vaan korvien välissä, mutta kovasti ainakin tuntuu että eroa on. Erityisesti kovemmissa vauhdeissa huomaa että hytissä pystyy keskustelemaan vähemmällä huutamisella. Jotku halpis mineraaliöljyt nuo vaan oli, mutta tuo on sen verran kevyellä ja vähäisellä ajolla, että ne kestää varmasti oikein hyvin öljynvaihtovälin.

                                                          Uusi vesipumppu saapui tänään, saa nähdä milloin saa inspiraation asentaa sen. Pelottaa vähän että käy samalla tavalla kuin syksyllä, että pumppu on muuten identtinen mutta akseli on pari senttiä pidempi. Kerkesin lyödä kaikki kasaan ja tajusin vasta hihnaa laittaessa että ei nyt ole ihan linjassa kaikki. Mulla oli silloin vielä varaosaliikkeessä vanha pumppu mukana kun uutta hain :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Haisuli sai "uuden" keulamerkin Weteraanikonepäivien rompetorilta. Myös oviin löyty Hiacetekstit, yhteensä kympin kaikki. Ainakaan vielä tänä vuonna ei ollu ite auto esillä, mutta oli siellä ihme kyllä toinen lavahiase, joskaan ei alkuperäsellä lavalla.

                                                            Niin ja uudet kilvet saapui myös. Ei kylläkään alkuperäiset, mutta edellisen omistajan aikoinaan tuohon laittamat. Ajattelin että nuo on siistimmät ja vähä paremmin erottuvat ku on vaan viis merkkiä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X