Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW T5 California – 05 kesäkäyttis

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    VW T5 California – 05 kesäkäyttis

    Foorumista huolimatta tämä todennäköisemmin voisi kiinnostaa yleisöä kuin talviautoksi ”alennettu” B8.5 A4 – ja ainakin tämän parissa puuhaillaan enemmän, vaikka kyseessä on pikemminkin harrastusauto kuin harrasteauto.

    Vaikka ulkoisesti ja teknisesti kyseessä on aimo annos VW Nutzfahrzeug ”hyötyajoneuvoa”, niin ohjaamo on Multivanin ja ”se juttu” piilee tehtaan alkuperäisessä 4-paikkaisessa retkeilyautovarustuksessa; ”pop-top” telttakatto vuoteella, kaasuliesi, tiskiallas (raikas- ja harmaavesisäiliöt), pieni sähkökäyttöinen jääkaappi, muut kaapistot sekä lämpölasit ym.

    Tekniikka: vakio kakspuolikas 5-sylinterinen 174-kaakkinen pumppari (AXE) 6-vaihteisella manuaaliaskilla (menohaluja hillitsee 2507 kilogramman omamassa).
    Alusta: AP:n coil-overit
    Vanteet: Volkkarin 19” OEM Amarokista (malli Cantera)

    Click image for larger version

Name:	2021-06-2.jpg
Views:	3614
Size:	369,1 Kt
ID:	1926759

    Itselle jo toinen T5 California, harjoituskierroksesta tulossa erillinen viesti myöhemmin. Ennen tämän yksilön löytymistä tarkoituksena oli hommata uusintapainokseksi kasvojenkohotuksessa käynyt yksilö ja kevättalvella tuli varsin tiiviisti seurattua Keski-Euroopan tarjontaa. Huhtikuun puolivälissä sitten oli bingo lähellä: T5GP, jossa 132kW biTDi:n perisynti oli korjattu tehdasuudella moottorilla, sekä auto muutenkin erinomaisilla spekseillä. Pikainen soitto välittäjälle sekä iso pyörä pyörimään, mutta pian Saksasta kuului huonoja uutisia: auto juuri myyty. Toisen selvittelemämme yksilön kohdalla olisin voinut vielä juuri ja juuri kärsiä xenoneiden puutteesta, mutta moottorin öljynkulutusremontti osoittautui jollain pienemmällä korjaamolla ”perinteisin” menetelmin suoritetuksi kunnostukseksi. Varmaankin tai ainakin kenties ihan toimiva ratkaisu, mutta ei ”epävirallisena” oikein istu tuon hintaluokan autoon. Ei jatkoon.

    Noin kahta viikkoa myöhemmin kohdalle osuikin sitten tämän auton myynti-ilmoitus. Parille kerhotoverille tuli siinä kohtaa heitettyä linkki saatesanoilla ”tuo menee äkkiä” sen kummemmin asiaa vielä ajattelematta. No yllättävän äkkiä se oma autokuume otti lisää kierroksia ja katse kääntyikin Saksan facelifteistä juuri tähän yksilöön, joten soittoa myyjälle, samalle illalle junalippu veljen luo sohvasurffaamaan sekä seuraavana aamuna autokaupoille ja maitojunan sijasta Volkkarilla paluumatkalle.

    Lähtökohta: 16” alut alla, takapuskurissa vahvistus tutkien toimimattomuudesta, kaikki merkit tallella ja muutenkin täysin orkkiskuosissaan.

    Click image for larger version

Name:	2021-05-1.jpg
Views:	3689
Size:	191,1 Kt
ID:	1926760

    Hieman erikoisesti auton mukana tuli kahdet eri kesärenkaat – kummatkin VW:n alkuperäisillä aluvanteilla – joista luonnollisesti ne tuumaa suuremmat täytyi heti ensitöiksi pyöräyttää alle. Varaosanumero paljasti kyseessä olevan 5-pyttyisen Touaregin 17-tuumainen ”Suez”.

    Click image for larger version

Name:	2021-05-3.jpg
Views:	3636
Size:	123,3 Kt
ID:	1926761

    Pyöräteline oli myös pakollisten hankintojen listalla. Alkuperäisen telineen hinnasta ja saatavuusongelmista johtuen tähänkin tuli samanlainen Fiamman teline kuin oli jo edellisessäkin.

    Aiemmista autoista oppineena vähänkin suuremmat muutokset olisi paras hoitaa mahdollisimman pian ”samaan konkurssiin”. Tämän auton kohdalla se tarkoitti alustasarjaa sekä vanteita.

    Alustasarjaksi valikoitui kalleimman ja halvimman välimaastoon osunut AP – osittain keväällä olleen ”cash back” kampanjan siivittämänä, mutta vaakakupissa painoi toki emomerkki KW:n tunnettavuus. Ensimmäisen myyjän kautta toimitusaika olisi venähtänyt jopa kahdeksaan viikkoon, joten sieltä palautettiin rahat ihan mukisematta, kun toiselta toimijalta sarja löytyi hyllystä. Ainakin takaiskarit autoon oltiin uusittu muutama kymppi aiemmin, mutta takajousien statuksesta kertonee hyvin se, että keulaa madallettiin noin viitisen senttiä, mutta perää tipputettiin vain sentti vaateriin sekä Tüv-lappujen minimiin saattamiseksi.

    Alustajumpan yhteydessä vaihtui rengassarjakin. Kun jo lähtöjään toinen vannesarjoista oli Touaregista, niin niiden tarjontaa tuli tutkittua muutenkin; 19-tuumaisten tarjonta vain tahtoo painottua enemmän 5x130-jakoisiin kuin 5-sylinteristen 5x120-jakoon. Lopulta kaverin vinkistä mieluisa OEM-vanne löytyi Amarokista ja kantaa mallinimeä ”Cantera”.


    Click image for larger version

Name:	madallus.jpg
Views:	3674
Size:	166,3 Kt
ID:	1926763

    Perushuollon, pienen siistimisen yms. myötä tämä kesä onkin menty käytännössä tällä setupilla.

    Click image for larger version

Name:	2021-08.jpg
Views:	3372
Size:	685,4 Kt
ID:	1926762


    Auto vielä viimeisiä viikkoja tälle vuodelle ajossa, mutta sen jälkeen to do -listalla / suunnitelmissa mm.:

    Audiopäivitys - äänentoisto on mallia ihan onneton ja joku vasemmanpuoleisista kaiuttimista vähän rätiseekin, joten erillissarja (Blam?) sekä todennäköisesti sille jokin 4-kanavainen vahvistin (kenties DLS:n) on hankintalistalla. Ostohetkellä ollut alkeellinen Kenwoodin 2-din navisoitin on hiljattain vaihtunut Pioneerin aikaviivein sekä jakosuotimin varustettuun grammariin.

    Ratin vaihto - edellisen nahkapäällysteiseen MF-rattiin verrattuna tämä halppisversio paitsi tuntuu, niin myös näyttää kohtuu kauhealta, joten ensimmäisenä ratiksi sovitettaneen T5GP:n / Passatin monitoimiruoria. Faceliftin sähköt vaikuttaa olevan ihan eri vuosikymmeneltä (noh, niinhän ne oikeastaan onkin), joten suunnitelma saattaa vielä muuttua lennosta, mikäli tuo rattikakeasia osoittautuu aivan ylitsepääsemättömäksi haasteeksi.

    Parkkitutkien korjaus - taakse tuli jo hommattua sekä vaihdatettua koko kierros tutkia, mutta silti niistä yhdestä tulee vikakoodia ja edestä kahdesta. Näiden vaihtoa / johtosarjan mittailua ainakin tiedossa.

    Päiväajovalot - toisesta sumuvalosta oli sopivasti lasi rikki, joten niiden runkoja hyödyntäen yleismalliset pyöreät LED-päiväajovalot puskurin orkkispaikoille. Tämä projekti tuli aloitettua jo ennen lomareissua, mutta VCDS:llä suoritetun tutkimuksen perusteella (kiitos Harjula jälleen avusta) näissä vanhuksissahan ei sumuvalot vaihdukaan huomiovaloiksi pelkästään rasti ruutuun tyyppisesti (maa-asetus), joten parempi tehdä johdotukset ajan ja ajatuksen kanssa talven mittaan.

    B-pilareiden teippaus mustiksi - tilasin jo kertaalleen muotoonleikatut teipit, mutta en ollut tyytyväinen lopputulokseen (ts. omaan kädenjälkeen), joten uusintaa varten taidan vain hakea x-määrän mustaa teippiä joltain paikalliselta mainostoimistolta ja kokeilla uudelleen.
    Click image for larger version

Name:	2021-06-1.jpg
Views:	3652
Size:	315,4 Kt
ID:	1926764

    Sisustapäivitystä - DC-fixiä tms. kaappeihin? Ihan ei tuo nykyinen kuosi ole tätä päivää, joten teippaus GP:n hieman harmaampaa antiikkitammea tai kenties jotain vaaleampaa puujäljitelmää imitoivalla kalvolla on listalla. Ja mikäli tähän ryhdytään, niin sisustaa voisi muutenkin koittaa nuorentaa GTE/GTD-kuosisin penkinpäällisin..? We’ll see.

    #2
    Eipä ole tullut törmättyä ennen tuollaiseen. Sisäkuvat kiinnostaa.

    Comment


      #3
      Itsellä oli tuon saman korimallin Multivan samalla koneella muutaman vuoden ajossa, tykkäsin kovasti. Tein vastaavan päiväajovalomodin sumuvalojen paikalle. Ajovalojen liittimestä itse löysin TFL-pinnin jonka irrotin liittimestä ja jatkoin ledeille.

      Tuolla setillä saa ajovaloihin kivasti lisää valotehoa:
      https://retrofitlab.com/collections/...40409285034136

      Comment


        #4
        Tepolle kiitokset valovinkistä! Siellähän oli totta tosiaan valokatkaisijalla erillinen TFL-pinni, jonne tulee virta sytytysvirtojen ollessa kytkettynä, ja katkeaa valokytkin parkki- tai ajovaloasennossa. Tämä helpottaa johdotusurakkaa aivan huomattavasti, kun sumuvalojen valkokeltaisen +-karvan siirsi liittimellä pinnistä 8 pinniin 3, niin enää tarvii valita katkaiseeko alkuperäiset johdon puskurin sisältä ja liittää niihin sopivammat liittimet, vai koittaako etsiä vastakappaleen tuollaiselle HB3-pistokkeelle. Hieno tuo Retrofitlabsin setti, mutta kesäautoon hieman tarpeeton - ja hankintalistalla vielä kohtuu paljon muutakin.

        Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
        Sisäkuvat kiinnostaa.
        Tämän yksilön sisätiloista ei näköjään ole tullut vielä napattua ensimmäistäkään "julkaisukelpoista" kuvaa, joten ohessa pari räpsyä edellisestä, joka muutamaa pientä varuste-eroa lukuunottamatta oli tismalleen samanlainen niin penkkien kuin kaappien osalta.

        Click image for larger version

Name:	IMG_E9093.JPG
Views:	3007
Size:	148,4 Kt
ID:	1928170

        Click image for larger version

Name:	IMG_E9092.JPG
Views:	2939
Size:	168,1 Kt
ID:	1928171

        Periaatteessahan takapenkin selkänojan kaatamalla takapenkistä ja "hattuhyllystä" muodostuu toinen parivuode.
        Click image for larger version

Name:	IMG_E9129.JPG
Views:	3002
Size:	141,6 Kt
ID:	1928172
        Käytännössä ainakin omilla reissuilla tavaraa on ollut myös takapenkin takana niin paljon, että ihan suosiolla - ja muutenkin mielummin - hyödyntää "yläpetiä". Sen kaasujousirakenne on kyllä ihan lyömätön: päiväkäytössä katto ylhäällä kyseisen sängynpohjan/välikaton saa nostettua ylös, jolloin matkustamossa mahtuu seisomaan. Ja sitten kun väsy iskee, niin peti vain alas. Kulku tapahtuu etupenkkien kautta.
        Click image for larger version

Name:	IMG_E9073.JPG
Views:	2972
Size:	151,2 Kt
ID:	1928173

        Todella sääli ettei tämä pop-top -konsepti kelpaa kotimaiselle verottajalle, sillä mikäli tämäkin konsepti nauttisi autoverovapautta, niin näitä olisi taatusti huomattavasti enemmän Suomi-kilvitettyinä

        Ja mitä varsinaiseen projektiin tulee, niin ihan hirveästi ei ole tapahtunut sitten ketjun aloituksen. Tällä viikolla irrotin takapuskurin sekä kaikki sisälokasuojat, niin sain tehtyä astetta perusteellisemman pesun, jonka jälkeen auto lähti hallille seisomaan ja poistui liikennekäytöstä, eli ehkäpä tässä hiljalleen tulee jotain uutta kerrottavaa.

        Comment


          #5
          Talvikauden seisonta-aika lienee karkeasti puolivälissä, joten kenties pientä päivitystä välillä.

          Ensimmäisiä projekteja oli purkaa ohjaamon sisustaa varsin pitkälle audiopäivityksen vaatimia kaapeleita varten. Ovipahvien, etuikkunoiden sekä sisäpeltien irrottamisen jälkeen tällaisen tuoreemman tölkin ovet pääsee vaimentamaan varsin kätevästi: ulkopelteihin ensin kerros Silent Coatin 2-millistä alumiinivahvisteista butyylimattoa, jonka päälle vielä StP AeroFlex 6-millinen "telttapatja". Sisäpelti sai päälleen StP:n 1.8 milliä paksua Black Silver mattoa - enää lisättävä pienet palat ikkunannostimien pulttien kohdalle enen ovipahvien asentamista takaisin. Alkuperäisissä haitarikumeissa riittää tilaa vaikka mille, joten 2,5mm2 kaiutinkaapeli oli helppo vetää uusia ovikaiuttimia odottamaan,

          Click image for larger version

Name:	XSHR1990.JPG
Views:	2625
Size:	232,7 Kt
ID:	1934330 Click image for larger version

Name:	kaiutinkaap.jpg
Views:	2530
Size:	67,9 Kt
ID:	1934329

          Ovien ollessa levällään tuli samalla uusittua kumpikin lukkolaite; kuskin puolelta sisävalot eivät ole toimineet (mikrokytkinvika), joka sinällään ei kesäautossa muuten haittaisi, mutta ovien automaattinen lukittuminen itsestään (ellei laita avainta virtalukkoon ja virtoja päälle) muodostaa pienoisen riskin lukita itsensä ulkopuolelle. Oikea etuovi puolestaan ei ole ihan joka kerta joko auennut tai mennyt lukkoon, joten jospa tämä ongelma olisi nyt historiaa.

          Käytettyä Blamin erillissarjaa kytätessä sellaista ei lopulta löytynyt, mutta hakuagentti pingasi 10" aktiivisubwooferista, jonka pienoisena heräteostoksena haetutin talteen. Etupenkin irrottamisen jälkeen tätä sekä erillissarjalle tulevaa vahvistinta pääsi sitten vihdoin mallailemaan paikalleen hieman paremmin ja positiiviseksi yllätyksekseni huomasin kummankin mahtuvan pienellä vaivalla vierekkäin, joka helpottaa hieman johdotusta.Etupenkin jalustaan pari ylimääräistä kiinnitysreikää, sillä myös auton alkuperäisiä komponentteja täytyy hieman siirtää. Johdotus on oikeastaan muutamia päätyholkkeja vaille odottamassa, joten lähiaikoina tätä pakettia sitten takaisin paikoilleen.

          Click image for larger version

Name:	plan.jpg
Views:	2524
Size:	452,1 Kt
ID:	1934331 Click image for larger version

Name:	räkki.jpg
Views:	2496
Size:	540,3 Kt
ID:	1934332

          Pioneerin näytöllisen soittimen myötä ajatus peruutuskamerasta alkoi polttelemaan - ja hiljalleen konkretisoitumaan, kun Saksasta löytyi käyttämätön Pioneerin kamera alkuperäisessä paketissa. OEM-henkinen asennus ok, mutta joku langaton kamera erillisellä näytöllä aiheuttaisi pahoinvointia.. Näissä alkupään T5:sissa ei moista tehdasoptiota ole vielä tunnettu, joten hieman riskillä pistin face-lift T5:n asennusosat, eli ulkokuoren 7E0827605B (T6:n 7E0980561A ilmeisesti aika vastaava) sekä sisemmän 7E0827339B:n tilaukseen ja nopean koesovituksen myötä tuon sisemmän osan pienellä viilaamisella Pioneerin kamera istuu paremmin kuin hyvin. Soittimen suunnasta kaapeli on nyt vedetty D-pilarin kulmille, joten seuraavaksi Dremeliä tuolle kahvalle ja kamera paikoilleen, niin pääsee niputtamaan sisustaa.

          Click image for larger version

Name:	kameraprokkis.jpg
Views:	2522
Size:	376,5 Kt
ID:	1934333

          Comment


            #6
            Sisustan kimppuun hyökätessä oli jo alusta asti selvää, että ratti täytyy vaihtaa. Ensin tuli hankittua joku Passatin monitoimiohjauspyörä sekä sen hyvin T5GP-henkisen ulkonäön takia että kaverilta valmiiksi löytyneen airbagin takia. Tässä kohtaa nappuloiden mahdollinen sovittaminen vanhemman generaation sähköihin vaikutti turhan suurelta pähkinältä, joten ratkaisuksi löytyi 6R Polon nahkainen ratti 6R0419091Q, sille airbag 6R0880201D ja erilaisesta liittimestä johtuen vielä spiraalikaapeli 6R0959654 (mahdollista "evo kakkosta" ajatellen kaiken varalta MFL-mallinen lisäkarvoilla), joka ohjurihaittaa viilaamalla sopi suoraan T5:n rattiakselilta löytyvään pistokkeeseen. Akkukenkä takaisin paikoilleen, virrat päälle ja VCDS:llä tarkistus: ei vikakoodeja.

            Click image for larger version

Name:	alkup_ratti.jpg
Views:	2544
Size:	414,7 Kt
ID:	1934337
            Click image for larger version

Name:	ratti.jpg
Views:	2563
Size:	222,3 Kt
ID:	1934340

            Uuden soittimen hands free -mikrofoni on tarkoitus asentaa alkuperäiselle paikalleen kattopaneeliin, joten sitä(kin) kaapelointa ajatellen mittaristo oli syytä ottaa hetkeksi pois. Siinä yhteydessä tällekin osa-alueelle pientä ilmeen kevennystä / nuorennusta ja sukunäköä muihin konsernituotteisiin alurinkuloilla.

            Click image for larger version

Name:	mittaristo.jpg
Views:	2553
Size:	388,1 Kt
ID:	1934336

            Ja jotta kaikki pieni tekeminen ei keskittyisi pelkästään sisutaan, niin tuli jo hyvän aikaa sitten hommattua ruotsalaiselta purkaamolta face-lift T5:n "PR4" etujarrusatulat, jotka kaveri nyt hiljattain hiekkapuhalsi huoltoa ja asennusta odottamaan. "Motiivina" nykyisissä jarrupaloissa oleva ehkä 25% kulutuspinta sekä alkuperäisten 308-millisten etulevyjen kohtalainen olka (liekö jo alimittaisetkin), niin päivitetään nyt koko paketti sitten 340mm halkaisijalla oleviin - saapahan samalla hieman lisää ulkonäköä ja täytettä etuvanteiden taakse.

            Click image for larger version

Name:	satulat_e.jpg
Views:	2511
Size:	462,6 Kt
ID:	1934339
            Click image for larger version

Name:	satulat.jpg
Views:	2512
Size:	279,8 Kt
ID:	1934338

            Comment


              #7
              Peruutuskamera istutettu kilpivalopaneeliin ja nopeasti toimivaksi testattu. Pioneerin kamera ilmesesti hieman pidempi kuin Volkkarin alkuperäinen, sillä pikkuisen piti työstää sitä sisempää asennusmuovia. Tältä osin takaluukun niputukseen seuraavaksi.

              Click image for larger version

Name:	_revcam.JPG
Views:	2171
Size:	180,6 Kt
ID:	1935163

              Myös etujarrusatulat on nyt "valmiit" ja toinen paikoillaankin. Koska jostain GTE:stä taikka R:stä saattaa bongata vähän väriä vanteen takaa, niin sininen/lila oli tietyllä tapaa selvä valinta - päädyin sitten siihen, mitä saa valmiiksi jarrusatulamaalina. Nuo peltilipareet suorastaan huusi jotain pientä yksityiskohtaa kaverikseen, mutta GTD taikka R-line olisi ollut vähän liiaksi badge-tuningia eikä edes "period correct" sellaista, niin lopputulos näkyy alla. Vihaajat vihaa jne., mutta kun kerran sen italialaisen valmistajan logo saa näkyä, niin sitten kaippa saksalaisenkin..?

              Click image for larger version

Name:	_jarruja.jpg
Views:	2277
Size:	216,8 Kt
ID:	1935161
              !6" vararengas pääseekin nyt hallinnurkkaan eläkkeelle. Tuskinpa vuoden 2005 Misukalla olisi ihan kauhean kaukaa kotiin nilkutettukaan. Haussa siis yksi tällainen OEM-Suez lisää taikka 17" peltivanne. Kevwäämmällä katsotaan miltä nuo näyttää ysitoistasten takana.
              Click image for larger version

Name:	_jarru.jpg
Views:	2191
Size:	163,1 Kt
ID:	1935162

              Comment


                #8
                Insinööri tykkää tuosta ATE-logosta! Ratti päivittää kabiinin ilmeen tosi kivasti.

                Comment


                • #9
                  Todella mielenkiintoista lukea (ja katsoa tietysti kuvia) tällaisista erilaisista projektikertomuksista! Jään mielenkiinnolla seuraamaan jatkotarinaa.

                  Tuo ratti-projekti näytti ratkenneen, mutta jos suunnittelet uutta ratinvaihtoa tai mittaristoa jne, vinkkinä että Vagarena-foorumin nimimerkki M.R on tehnyt omaan Transportteriinsa melkoisen määrän erilaisia retrofittejä ;)

                  Comment


                    #10
                    Kiitoksia kommenteista! Mukavaa saada hieman palautetta, ettei tunnu tarinoinnit ajantuhlaukselta.

                    Hieman turhan hitaasti edennyt hommat viime aikoina, sillä kevät kuitenkin puskee päälle jo kovaa vauhtia.

                    Jo ensimmäisistä kilometreistä lähtien, pian vuosi sitten, kuskinpenkissä ollut painauma häiritsi jonkin verran, joten viimeisimmässä varaosatilauksessa tuli kotiutettua myös uusi istuintyyny 7E0881375B. Pitkään hallilla irrallaan odotellut jakkara tuli viimein nostettua Audin konttiin ja roudattua olohuoneeseen sohvakaluston täydennykseksi. No ehkei ihan kirjaimellisesti kuitenkaan, mutta kummasti se vain nopeutti tämän osaprojektin suorittamista, kun kohde oli lähempänä tyrkyllä eikä hallilla odottamassa kaikkien muiden askareiden jaloissa. Istuintyynyn irrotus oli erittäin yksinkertainen toimenpide ja onneksi verhoilukaan ei lopulta vaatinut mitään kärki- ja siirtoleukapihtejä ihmeempiä työkaluja.

                    Oheinen kuvakollaasi kertonee enemmän kuin sanat. Periaatteessahan tuo revennyt tyyny olisi varmaan voinut olla korjattavissakin, mutta kun kerran uusi osa oli jo hommattuna, niin luonnollisesti sen myös vaihdoin.

                    Click image for larger version

Name:	_2022-02-seat.jpg
Views:	1344
Size:	163,7 Kt
ID:	1937517

                    Kuskinpenkin asennus olisikin oikeastaan vain pientä sähkökaavion tutkailua ja kahden kaapelin kytkentää vaille: tuli tilattua MaxiTimer-liittimiä, joilla penkin alla oleviin tyhjiin sulakepaikkoihin - sopivasti juuri kaksi - saa lisätä sulakkeen sekä ”kiinteää” invertteriasennusta että peruutuskameran virtoja varten. Ensimmäisen jatkuva virta nyt on helppo, mutta jälkimmäiselle täytyy katsoa ”switched” avaimen takaa (ts. virrat samoin kuin soittimellekin) – jälkikäteen ajateltuna tämän jälkimmäisen kun olisi voinut vetää ihan hyvin myös soittimen johtosarjasta vahvistimien herätevirran rinnalla.

                    Click image for larger version

Name:	_sulake.jpg
Views:	1586
Size:	153,5 Kt
ID:	1937518

                    Etupenkin sen sijaan voisi periaatteessa asentaa takaisin jo vaikka heti. Aiemman hahmotelman mukaisesti aktiivisubbari kiinnittyy alkuperäisistä pisteistään alumiinilattoihin, joista taaempi on pultattu istuinjalustaan kiinni ja etummainen kiristyy jalustan kiinnitysmuttereiden ja rungon väliin. Vahvistimelle tuli rakennettua varsin yksinkertaiset kiinnityspisteet parista valmiista asennuslevystä – onneksi läpipulttien sijaan tajusin hyödyntää niittimuttereita, sillä näidenkin kanssa oli ihan riittävästi näpertämistä. Ei mikään EMMA-Finland tasoinen asennus, mutta omaan silmään ihan kohtuu siisti (varsinkin tuollaiseksi piiloon jääväksi). Etupenkin takapuolelle tulevaa verhoilumuovia täytyy hieman modifioida, jotta tuon aktiivisubbarin takapään (kaapeloinnit) saa mahtumaan sen taakse piiloon.

                    Click image for larger version

Name:	_2022-03-audio.jpg
Views:	1342
Size:	219,7 Kt
ID:	1937516

                    Comment


                      #11
                      Sen verran kasauksessa kuitenkin edistynyt, että ovipahvit tuli asennettua paikoilleen. Vaikka OEM-henkinen asennus olikin se alkuperäinen teema, niin piti kuitenkin rikkoa hieman sitä ajatusta vastaan: piiloon jäävistä diskanteista tuli irrotettua merkit - samoin kuin tätä varta vasten hankituista midbassojen ritilöistä – sekä tehtyä niille pienet upotukset niin kojelaudan kaiutinritilöihin kuin ovipahveihinkin. Jos kerran Audissa paremman audion – oli se sitten B&O taikka Bose tai Volkkarin tapauksessa ihan vain Dynaudio – annetaan paitsi kuulua myös hieman näkyä, niin…

                      Click image for larger version

Name:	_2022-03-tweeters_.jpg
Views:	1709
Size:	400,9 Kt
ID:	1937521
                      Click image for larger version

Name:	_2022-03-doors_.jpg
Views:	1686
Size:	219,6 Kt
ID:	1937522

                      Parhaillaan auto makaa perä pukeilla ilman takajarruja. Seuraava steppi on hakea takasatulat ne hiekkapuhaltaneelta kaverilta, maalattava ja heitettävä uudet huolto-osat paikoilleen, niin pääsee jossain kohtaa tipauttamaan auton takaisin pyörilleen.

                      Comment


                        #12
                        Ai että kun lämmittää mieltä seurata projektia, missä nähdään yksityiskohtien eteen vaivaa.

                        Comment


                          #13
                          Pientä päivitystä taas välillä:

                          17-vuotiaaksi Volkkariksi tässähän on kori oikeinkin hyvässä kunnossa - varmaankin pitkälti kiitos siitä, ettei ole ollut ammattikäytössä kuten useimmat Transporter-serkkunsa, eikä ajettu talvisin (ainakaan enää moneen vuoteen). Takapyöränkotelosta löytyi kuitenkin sen verran suuri ruostekukkanen ja pari pienempää täplää, että ne kohdat tuli puhallettua + hapotettua + maalattua tuossa tallikauden loppumetreillä - kuvallinen dokumentaatio vain jäi vähän heikonlaiseksi. Ja aiemmassa viestissä mainittu takajarrujen läpikäynti (hiekkapuhallus + kasaus uusilla kumiosilla) sekä maalaus etusatuloihin sointuvaksi hoitui siinä samalla perän oltua pukeilla.

                          Click image for larger version  Name:	mEMHU0146.jpg Views:	0 Size:	216,7 Kt ID:	1940289

                          Tämän jälkeen vuorossa oli asentaa uusi takapuskuri, johon lisäsin myös rosterisen lastaussuojan, sekä muuta kasailua niin sisustan kuin ulkokuorenkin osalta. Vaikkei varsinaista talviajoa ole tosiaan ollut, niin pääsiäisviikolla kun otin auton ajoon, oli sääennuste vielä sen verran epävakaista, että tämän kauden pari ensimmäistä viikkoa ajoin varalta noilla "seisontapyörillä" ts. kitkoilla. Reilu puolikas tonni taitettiin siis jotakuinkin tuollaisessa kuosissa:

                          Click image for larger version  Name:	mIMG1668.jpg Views:	0 Size:	446,2 Kt ID:	1940290

                          Sisätiloissa ulkonäöllisesti hieman häiritsi katon ohjainpaneelin nappien pinnoitteen kupruilu, mutta nyt seisonta-ajana aikana parilla katon nostolla ja laskulla tuli myös valintarullan muoviosan tunnit täyteen. Näihin onneksi saa korjaussarjaa 7E7998453, jota vaihtaessa tuli se vikakin varmennettua sisäpuolelta haljenneeseen rullaan - kuva vain unohtui jälleen kerran. Perinteisesti tämäkin osaprojekti eteni niin, että ensin paneeli pöydälle ihan vain todetakseni, että seuraavana päivänä haettava sopivat työkalut ts. riittävän pieniä Torxeja.

                          Click image for larger version  Name:	mJFTD2023.jpg Views:	0 Size:	88,1 Kt ID:	1940291

                          Melkoisen äkkiä tällaiseen käyttöentisöintiin/lisävarusteluun/what-so-ever käytetyistä kympeistä tulee satasia jne., sillä samalla varaosatilauksella otin myös päivitetyn "ikkunaverhon" tuonne keittiöosaan; liukuu siis vaatekaapin taakse tai sieltä tarvittaessa peittämään tuota pientä osaa vasemmasta takasivuikkunasta (joka näissä on siis varsinainen läpinäkyvä ikkuna vain osittain). Varsinkin tällaisessa kompaktimmassa kopissa tuntuu kaikelle pikkusälälle tarkoitetusta säilytystilasta olevan hieman pulaa, mutta normaalit maustepurkit tuonne ei valitettavasti mahtuneet.

                          Click image for larger version  Name:	mIMG1864.JPG Views:	0 Size:	254,0 Kt ID:	1940292
                          Click image for larger version  Name:	mIMG1867.JPG Views:	0 Size:	185,3 Kt ID:	1940293

                          Varsinainen kauden (tai ainakin telttakaton) avaus oli nyt menneenä viikonloppuna; tuli siinä ohikulkiessa pyörähdettyä kerhon ratatapahtuman varikollakin pikaisesti, vaikka eihän tällainen harrastekäyttis sinne Alastaron asvalttikentälle sovi kuin korkeintaan vetomassojen puolesta traileri perässä. Siispä matka jatkui sinne, missä tämä harrastekäyttis on enemmän elementissään. Madallettuna ja 45-sarjalaisilla kumeilla pääsi tälläkin kertaa sinne minne tie päättyy ja siitä vielä napsu eteenpäin, joten onneksi ainakaan vielä ei tarvitse alkaa suunnittelemaan 4motion Seikel/swamper face-lifitä...

                          Click image for larger version

Name:	image_80583.jpg
Views:	997
Size:	511,0 Kt
ID:	1940294

                          Työlistalla seuraavaksi mm. öljynvaihtohuolto, raikasvesisäiliön pinnantasoanturin vaihto (näyttää koko ajan täyttä - edellisessä samainen anturi ei saanut signaalia ollenkaan ja vilkutti tyhjää, joten sikäli universumi vaikuttaa olevan tasapainossa) ym. pienempää pikkusälää & "säätöä". Vahaakin tuo kaipaisi ja ja ja...

                          Comment


                            #14
                            Olisihan se pitänyt Alastarolla tajuta että tästä autosta kyse. Oikein siistiltä näytti.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä tää on livenä lähempääkin siisti tapaus. Aiheuttaa itsellä ainakin California-kuumetta jossainmäärin.

                              Comment


                                #16
                                Pientä päivitystä välillä. Edelliseen postaukseen viitaten raikasvesisäiliöön tuli tosiaan vaihdettua uusi pinnantasoanturi. Viallisen kanssakin voisi kyllä elää, mutta mielellään sen tankkaustarpeen näkee hieman aiemmin kuin hanasta loppuu vesi. Samassa yhteydessä uusin myös keittiöhanaa ruokkivan vesipumpun, sillä alkuperäisessä alkoi olla jo jokseenkin heikko paine ja kyllä siellä jotain hapertumaa näkyikin.

                                Click image for larger version

Name:	watertank.jpg
Views:	919
Size:	261,7 Kt
ID:	1945340

                                Turbolta lähtevä ahtoletku tuli myös vaihdettua vähän ennakoivana toimenpiteenä, sillä vanha holkkui jo siihen malliin, etten halunnut riskeerata sen pitävyyttä Norjan ylämäet mielessä. Sittenpä tälle ei olekaan juuri muuta tehty kuin tankattu ja käytetty siihen mihin retkeilyautoa kai kuuluukin käyttää: edelliseen neljään viikkoon kertyi 23 yötä nostokaton alla sekä mittariin pyöreästi 5000km. Palvelee kyllä kahden henkilön (sekä fillarin) kuljetusvälineenä oikeinkin mainiosti. Vaikka nämä kotimaassa hieman harvinaisempia onkin, niin keski-eurooppalaiset piti huolen siitä ettei Norjassa tilanne ollut enää sama.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_E3652.JPG
Views:	979
Size:	298,8 Kt
ID:	1945345

                                Toisaalta liikennevirrasta ei taatusti erotu yhtä selvästi kuin ne "isot valkoiset" ja ylipäätään kompakti koppa mahdollistaa vähän pienempien majoitusspottien metsästämisen.

                                Click image for larger version

Name:	mIMG4642.jpg
Views:	948
Size:	391,2 Kt
ID:	1945343

                                Helatorstaiviikolla haettua Fiamman kotelomarkiisia ei tullut käytettyä odotusten mukaisesti, mutta muutamia kertoja kuitenkin.

                                Click image for larger version

Name:	mIMG_4706.jpg
Views:	944
Size:	510,1 Kt
ID:	1945341

                                Toki pienemmät sisätilat tarkoittaa helposti sitä irtosälää jäävän helposti pyörimään esim. takapenkille, joten vieläkään ei saanut mitään edustavia sisäkuvia, mutta kabiinin päivityksistä jäi sentään jotain käteen.

                                Click image for larger version

Name:	KDQBE2286.JPG
Views:	940
Size:	437,7 Kt
ID:	1945347

                                Saa nyt nähdä monenako viikonloppuna ollaan vielä reissussa tälle kaudelle, mutta erittäin todennäköisesti ne maisemat on sitten ainakin aika paljon tasaisempia kuin tuolla pohjoisessa rajanaapurissamme...

                                Click image for larger version

Name:	IMG_E3955.JPG
Views:	721
Size:	214,1 Kt
ID:	1945342
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X