Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Volvo 740 B230 8v

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Volvo 740 B230 8v

    Kokeillaas kertoa jonkunlainen tarina tästä jäärata käyttöön hommatusta volvosta. Idea oli että projekti menee todella pienellä budjetilla ja hyödynnetään nurkkii kertyneitä osia. Edellinen jäärata bmw e34 m50b25 lahosi ja oli aika miettiä ottaako siitä tekniikka ja turbottaa vai etsiä tilalle joku muu. Ajatuksena kun oli jos kesälläkin voisi käydä radalla. No kauan tuli vaihtoehtoja valkattua ja ahaa elämys heräsi nettiauton halvinta volvo 740 b230 turboa kohtaan. Ilmoituksessa kerrottiin härvelin kulkevan e85 aineella ja penkkilappu näytti 228/450 tehot, jospa siinä olisi valmis peli jäille. Se tuli sitten haettua 2018 loppu kesästä ja kotiin päästessä todettua että huohottelee aika rajusti. Mittasin puristukset seuraavalla viikolla ja kaikki kun heittelivät päätin nypätä koneen ja hatun irti. Myyjä kuitenkin rehdisti väitti puristusten olevan tasaiset kun oli ne mitannut. :) Konetta siinä pyöritellessä tuli todettua että kaikki männät ei käy lohkon tasalla.

    Siis kellari auki ja tutkimaan vauriot. Kolme veiviä oli silmämääräisesti ainakin banaanina. Onneksi velipuolelta löytyi spm veivit, volvon vahvin m90 laatikko ja jotain laakereita hyllystä. Ne tuli lunastettua pois ja kasa muita osia tilattua. Alakerta meni kasaan uusilla laakereilla ja männänrenkailla, Tässä oli paikoillaan 530 pieni venttiili kansi josta päädyttiin luopua ja tilalle 531 iso venttili kansi vähän siistittynä ja kg trimning nokalla kun sattui sopivasti myynnissä olemaan. Tuubisarja löysi myös oman paikan ja siihen jatkoksi tallista holsetin hx35 ja iso kiina cooleri. Ahtoputki aineet ja tt bypass löytyi myös nurkista, Moottorin ohjauksena tässä on volvon oma lh2.4 joten maf piti suurentaa. S2 maffista joskus katkesi lanka ja sitä ihmetellessä näytti lähes samalta mittapää kinnitykseltä kuin volvossa. No näinhän se oli että vaihtoi vain volvon mittapään audin runkoon. Jakajasta päätin myös luopua ja kaveri kolvasi lisäkortin ezk boxiin jonka päähän tuli vag hukkakipinä puola uusilla tulpan johdoilla.

    Konetta rakentaessa ja osia odotellessa tuli värkättyä jarrut kuntoon edestä ja takaa. Joku kierreholkki sarja oli myös jäänyt nurkkiin ja ne tuli laitettua keulaan. Ja taakse löysi paikkansa bmw:stä jäänet etujouset mersun säätöpalikoilla. Myös punaiset säädettävät konin pumput oli jostain renaultin pakusta peräisin taakse. Kuppipenkit, vyöt ja ratti siirtyi myös bemarista. Ja kesää ajatellen tuli hydraulinen käsijarru. Kuvat on kivoja ni niitä nyt tähän loppuun muutama. Seuraavassa osiossa ekat testi ajot...
    Attached Files

    #2
    Osia sateli pitkin talvea ja niitä meni sitä mukaan paikoilleen. Runkolaakereiden saatavuus meinasi olla silloin heikkoa mutta lopulta nekin löytyi. Syyläriksi tuli täys alumiininen supraan tarkoitettu malli, iso öljyjäähy tuli myös kiinasta ja pumpuksi 044 kopio malli. Kevät alkoi olla jo pitkällä kun laitteet sai käyntiin ekan kerran. Muutamat testi kilometrit alle ja hyvällä mielin auto kärryyn ja suunnittelemaan säätöjä. Suuttimiksi meni boschin 1000cc. Tiet olivatkin sulat sinä päivänä ja säädöt saatiin jollekkin mallille että uskaltaa jäille lähteä. Tuntui jopa että voimaakin voisi olla ihan riittävästi jäälle.

    Päivä koitti kunnes jäälle pääsi ajamaan, ensimmäisillä kierroksilla huomasi kuinka rattia saa veivata todella paljon. Alle kymmenen kierosta ajellessa tuli jo selväksi ettei tämä volvon jumal laatikko ole hyvä. Kolmos vaihde hävisi täysin. No ei siinä päivä ajeltiin ilman 3 vaihdetta ongelmitta. Illasta tosin laatikko saattoi välillä hylkiä 4 vaihdetta myös. Kotiin päästyä tuli todettua että sen kevään ajot oli sit siinä. Ja alettava kehittelemään parannuksia seuraavalle ajokerralle.

    Jossain vaiheessa alku kesää tuli sitten bmw 6v zf aski myyntiin valmiiks modatulla kopalla. Sehän meni sitten paikoilleen 4 lapasella sintteri levyllä. Kardaania kun rälläköi vähän sieltä täältä ni meni paikoilleen ilman hitsiä. Kannatin laakerille ja laatikolle joutu tietty tekemään uuden kiinnityksen,

    Ohjausta tuli ihmeteltyä ja googletettua jonkun verran. Helpoimmaksi ja edullisimmaksi tuli tilata ruotsista lyhyet kääntövarret jolla ohjaus nopeutui kivasti ja pyörät kääntyy myös hieman enemmän.

    Uutta laatikkoa lähdettiin sitten testaamaan kemoraan jkl porukan järkkäämälle ajopäivillä. Rata oli hieman kostea mutta renkaita kului kaksi paria. Kun rata alkoi päivän mittaa kuivumaan ni ihmettelin että jostain takaa ujeltaa/vinkasee välillä. No ei siinä montaa kierrosta sen jälkeen tullut kun perä löi totaallisen jumin päälle ja laski ölpät pihalle. Kotiin tuliaisina pientä remonttia. Mutta positiivista että ohjaus oli nyt ihan hyvä.

    Onneksi "uusi" 1031 perä löytyi kotipaikan romuautosta. Se meni paikoilleen uusilla öljyillä. Pitihän sitäkin käydä syksyllä vielä koittamassa 4 rengas parin verran. Ja ihmeiden aika ei ole ohi, selvittiin ilman remonttia.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Tuli tämäkin laite käytettyä vielä rullilla marraskuun lopulla. Kaveri toi tampereelta tullessaan säätäjältä vielä mukanaan hierotut sytkä ja polttoainekartat. Kolme eri variaatiota kerettiin ottaa. Paras tulos 495/628 renkaasta 1.5bar paineella. Ihan en tulosta täysin usko mutta sillä nyt ei merkitystä...

      Kuukauden päivät sitten täällä suunnilla pääs jääradalle. Pari kertaa tuli käytyä ajelemassa tuloksena vesiletku mikä liian lähellä pakosarjaa poksahti. Kansi lähti samana iltana pöydälle. Eilen sain sitten aikaseksi vietyä kannen tuttavalle oikasuun. Sai sitten ylipuhuttua ja värkkää samalla R seetit ja meinas näyttää vähän vinkua kanaviin. Samalla tulee vähän kireemmät venajouset.
      Attached Files

      Comment


        #4
        Kansi muutoksilla mentiin uudestaan penkkiin. Säätäjä kerkesi nyt itse paikalle ja sai hierottua kartat kuntoon. Ahdot 1.5bar mutta nousee juuri ennen rajotinta 1.6bar. Ei sitten tullut hulluteltua niiden kans enempää. Pakopainemittarin vois mielenkiinnosta värkkäillä. Näillä muutoksillla koneen luonne muuttui mukavaksi ajaa ja herää entistä aikasemmin. Näyttöön piirtyi 508/697.

        Comment


          #5
          Tämän voi poistaa. Ei mennyt liikkuvana kaupaksi joten osina myyty pois. Uusi ratalelu jo vuoden päivät ollut. Joskus vois siitäkin jotain tarinoida.

          Comment

          Working...
          X