Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensansuodattimen vaihto

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Bensansuodattimen vaihto

    Coupe 2.2 suodatin olisi vaihdettava, mistä se löytyy ja kuinka se on helppo vaihtaa. Lisäksi jos joku tietää mistä voisin kyseiseen autoon (vm. -89/90) saada siistin ja ehjän huolto-ohjekirjan/käyttäjän käsikirjan?
    Viimeksi muokannut Killeri; 31.12.2018, 15:55. Perustelu: Otsikko tarkennettu.

  • #2
    Taitaa ko suodatin löytyä auton alta oikealta puolelta takapyörän etupuolelta? Vaihto on helppo juttu, jos audin saa nosturille.

    Comment


    • #3
      Typ89 coupea tarkoittanet. Sieltä aapparin puolelta takarenkaan edestähän se suodatin löytyy, kuten Jorma totesikin. Vaihdossa ei mitään normaalista poikkeavaa, puhdistat vaan banjoliittimet kunnolla ennen uuden asennusta. Huomioi myös järjestelmän paine, kun irroitat vanhaa suodatinta.

      Comment


        #4
        Painetta kannattaa todella varoa. Helppo tapa laskea paineet riittävän alas on antaa auton seistä yön yli ja aamulla vasta avata suodatin jollei jaksa etsiä järjestelmästä paineiden tyhjennys paikkaa. Kannattaa sitten seurata hetki sitä suodatinta asennuksen jälkeen, ettei vuoda liitoksista.

        Comment


          #5
          Muistelisin, että jossain neuvottiin, että kannattaa ottaa bensapumpun rele irti ja käyttää konetta kunnes se sammuu > ei paineistettua bensaa putkissa.

          Comment


          • #6
            Anttonin maininta siitä, että kannattaa seurata mahdollisia vuotoja asennuksen jälkeen on vakavasti otettava asia. Meikäläisellä on konehuoneessa ko suodatin. Vaihdon (itse) jälkeen se ruikki bensaa tuloliitoksesta. Hyvä että tarkastin, muuten audi olisi ehkä syttynyt tuleen.

            Comment


              #7
              Sama juttu. Itselläkin jäi aluksi liitokset vuotamaan. Meni ostamaan Biltemasta tuon suodattimen ja kieltämättä jälleen tuli kiroiltua, kun ei millään meinannut saada tiiviksi suodattimen puoleista liittimen pintaa. Ongelma katosi vasta kun heitin mukana tulleet kuparitiivisteet roskakoriin ja vaihdon uudet tilalle.

              Ja paineista vielä... Itse tyhmyyksissäni en jaksanut uusien kuparitiivisteiden vaihdon yhteydessä paineita laskea vaan ajattelin, että kyllä sitä nyt pikkasen saa liristä maahan. Niinhän siinä kävi, että kiire tuli silmiä huuhtelemaan, kun roiskahti kasvoille. Onneksi ei kuitenkaan osunut loppujen loppuksi silmiin asti.

              Opetus: paineita ei voi päästä turvallisesti suodattimen liitoksista.

              Comment


                #8
                Omaani vaihdoin bensansuodattimen viime joulun pyhinä. Loppukesästä aloin ihmetellä satunnaista bensavuotoa. Lopulta sain itseän niskasta kiinni ja auton alle. Vuoto ei johtunutkaan suodattimesta vaan sen yläpuolella olevasta paineakusta. Akun oikeanpuoleisssa päädyssä(keskelle päin siis) on todella pieni ruuvi jonka alta bensaa tulvi. Ruuvin irroitus ja kiristys ei auttanut, kokeilin myös erilaisia tököttejä. Lopulta laitoin kierteisiin bensatankin korjausainetta ja sain ruuvin pitämään. Muita aiheuttajia en bensavuodolle havainnut.

                Mikähän tuon ruuvin tarkoitus on? Kovin suurella paineella sieltä ei ainetta tule, mutta tasaisena viirtana kuitenkin. Perhealbumista en löytänyt tästä kuvaa/mainintaa. Kirjastosta lainatusta korjausoppaasta en ole vielä kerennyt katsomaan.

                Comment


                • #9
                  Polttoainesuodattimen vaihto?

                  Voiko pitää tosiaan paikkansa että a4:lkku quattroon polttoainesuodattimen vaihto on niin isotöinen että listatyöaika korjaamolla on jopa 6 tuntia? (Paikallinen "entinen" VW/Audi-huolto) ainakin väitti niin? On se kyllä aika ahtaassa paikassa tankin ja pohjapellin välissä. Joutuuko pudottamaan tankin alas tai jopa taka-akselin? Väittivät vielä samaan rahaan että ei tuollaista suodatinta välttämättä tarvitse koskaan edes vaihtaa. Ei muuten olis mikään hinku sitä lähteä vaihtamaankaan mutta on jo hetken aikaa silloin tällöin autoon tullut sisälle kevyt bensan käry ja syyllisen osaa näyttelee ilmeisesti bensatankin päällä oleva bensanlähtöletku. Klemmarin kiristys ei enää tunnu auttavan ja kyseinen letku on jotenkin hullun mallinen koska siinä on vain n. 3 cm pitkä pätkä minkä päällä se klemmari on ja sen jälkeen on prässiliitos mistä se sitten jatkaa sinne suodattimelle. Jos tuon letkun joutuu vaihtamaan niin samalla vaivalla vois sitten vaihtaa sen suodattimenkin mutta toi 6 tuntia kuullostaa aivan hirveältä jos se tosiaan on niin vaikea homma ja laskee vielä 6 x liikkeen tuntiveloitus niin huh huh...

                  Comment


                  • #10
                    No enpä tiedä eroaako 2.8 jotenki 1.8t:stä (tuskin) mutta tossa olis ohjeet suodattimen vaihtoon:
                    http://www.audiworld.com/tech/eng49.shtml

                    6 tuntia on varmaankin laskettu sille että vetäistään tankki irti letkun vaihtoa varten mutta pelkkä suodatin pitäisi vaihtua tunnissa. Vähän joutuu kampeamaan tankkia ja kannattaa sitten varmistaa että tankkausreikä asettuu kohilleen takaisin laittaessa.

                    Lisäyksenä vielä että tosiaan pakoputkihan saattaa olla tuossa jollain tavalla tiellä kun tuplana tulee. Se kannattaa varmistaa että onko pahasti edessä.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos paljon. Tämä auttoi paljon. Tietääpähän ainakin mihin ryhtyy. Mielummin uhraan tuohon touhuun itse sen 6 tuntia kuin maksan sen liikkeeseen.

                      Comment


                      • #12
                        Tämän otsikon alle sopinee tämäkin kysymys. Eli pitääkö AVJ:n polttoainejärjestelmä ilmata polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen ennen starttia?

                        Comment


                          #13
                          Ei kai polttoainejärjestelmiä ikinä tartte ilmata? Itse en ainakaan ole ilmaillut. Hieman voi käyntiinlähtö olla hidasta ja kangertelevaa, mutta ilmaantuu itsekseen.

                          Comment


                          • #14
                            Ohjeissa oli maininta 1.8T-moottoreille, että jotta kattia ei vahingoitettaisi, täytyy PA-järjestelmä ilmata. Tarkkaan ottaen "In order to prevent damage to the catalytic converter, the fuel system without return pipe must be bled after working on the fuel pipes or the fuel filter. Do not start the engine until the fuel system has been bled."

                            Mites tää tehdään?

                            Comment


                            • #15
                              fuel system without return pipe must be bled
                              Näissä on aina paluujärjestelmä joten ei aiheuta toimenpiteitä.

                              FSI-koneet on sitten eri juttu.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos tiedosta, juuri tuo sanakäännös aiheutti ihmetystä.

                                Comment


                                • #17
                                  Taitaa vaan olla niin, että ainakin B6 koppaisten Audi A4:sten 1.8T koneissa ei missään ole paluulinjaa tankkiin suutintukin päästä.
                                  Nässähän pa-paineensäädin on integroitu pa-suodattimeen , joten paluulinja lähtee takaisin tankkiin jo suodattimelta.

                                  Suutintukin päässä on sen sijaan musta muovinen ruuvattava korkki, jonka alta löytyy autonrenkaan täyttöventtiilin tapainen venttiili,
                                  jota painamalla suutintukista voi päästää polttoaineen paineen pois. Samalla myös mahd. ilmakuplat tulevat mukana pihalle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ahaa, kiitos tästäkin tiedosta. Koppahan on B6, joten ilmaillaanpas mikäli korkki löytyy. Mutta mitenkäs bensan saa kiertämään tai painetta järjestelmään jotta ilma tulee ulos vai riittääkö kun laittaa virrat päälle ja katselee bensasuihkua vähän aikaa?
                                    Viimeksi muokannut napakettu; 5.9.2007, 12:54.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kun laittaa virrat päälle , niin normaalisti PA-pumppu pyörii muutaman sekunnin aluksi, jotta käynnistystä varten olisi painetta suuttimille.
                                      Sammuta tämän jälkeen virrat koneesta ja käy päästämässä venttiilin päästä pa-kiskon paine pois. Tätä sarjaa toistat muutaman kerran , kunnes ilmaa ei tule enää.

                                      Voi olla toisella kerralla kun laitat virrat päälle, että pa-pumppu ei välttämättä pyörähdäkään. Kannattaa odottaa muutama sekunti ja koittaa uudestaan.
                                      Pumpun "alkupyörityksessä" taitaa olla jokin aikalaskuri, koska ECU kaiketi olettaa että edellisestä pyörityksestä johtuen pa-kiskossa pitäisi olal painetta.
                                      Korjatkaa, jos arvioni on väärässä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        PA-järjestelmän ilmaukseen liittyen; 1.8T AVJ:n bensapumppu alkoi ääntämään joten vaihdatin sen. Vaihdon jälkeen virtoja päälle laitettaessa on alkanut satunnaisesti kuulumaan n. 1-3 s ajan epämääräistä ääntä moottoritilasta.

                                        Diagnosointia hankaloittaa että tämä esiintyy silloin tällöin ja kun vikaa yrittää apumiehen kanssa etsiä niin juuri silloin ei tietenkään mistään ei mitään ääntä kuulu. Ääni kuuluu kuitenkin selkeästi edestä. Ilmastointi/puhaltimen sammuttamisella ei tunnu olevan vaikutusta, ääni on kuulunut silloinkin.

                                        Onkos tietoa minkälaista ääntä polttoainejärjestelmän ilmaamatta jättäminen voisi aiheuttaa? Hyviä arvauksia mistä muusta tuo voisi kuulua?

                                        Comment


                                          #21
                                          B5 quattron bensansuodattimen vaihto

                                          Onko kukaan vaihtanut sitä itse?

                                          Jouduitko irrottamaan tankin+ taka-akselinpalkin?

                                          Vaihdatin vuotavan suodattimen eilen pikahuollossa lasku oli 549?. Tankin ja taka-akselinpalkin irrotus ja kiinnitys 520? loppu itse suodattimelle töineen.
                                          Viimeksi muokannut JKK; 24.11.2007, 10:15.

                                          Comment


                                            #22
                                            Näyttäs olevan samankaltaiset systeemit kuin vähän vanhemmassakin. Tankin kiinnityspantoja tarpeeksi löysäämällä sai tarpeeksi tilaa.
                                            Tämä siis B4 korin quattroon.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo, aika ahdastahan siinä on ja pari kirosanaa saattaa irrota. Ihan reilusti kaikkia tankin kiinnityspultteja löysälle.

                                              Mulla piti muun punnertamisen lisäksi katkaista rautasahalla se suodattimen kiinnityspannan pultti. Oli hieman jumissa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omasta autosta meni viime talvena suodatin rikki, alkoi siis vuotamaan liitoksesta.
                                                Itse en viitsinyt alkaa vaihtamaan tuota -25C pakkasella, jotena ajoin merkkiliikkeeseen.
                                                Olin kyllä seuraamassa koko ajan ku osa vaihdettiin.
                                                Eli tankin kiinnityspannat irti ja väännättää tankkia alaspäin niin paljon kuin mahdollista, kyllä sen sieltä välistä saa pois. Noita suodattimia on kuulemma monta erilaista tuohon A4:een.
                                                Se tuli vielä mieleen, että suodattimenteline oli ruostunut niin vahvasti jumiin, että ruuvit meni poikki avatessa. Joten uusi suodatin on nippusiteellä kiinni.

                                                Itse jouduin irroittamaan nuo pannat ja laskemaan tankkia kesällä muista syistä. Auto oli tunkilla ylhäällä, ja voin sanoa että ei ollut mitenkään helppoa saada niitä pantoja takaisin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tankin kiinnityksiä löysälle, halolla kampeat tankkia vähän sivuun ja sitten hajotat sen pidikkeen ihan suosiolla, on aika v-mäinen homma yrittää saada ehjänä, saattaa hajota kuitenkin.Itse en pistänyt aikanaan suodatinta oikein millään kiinni, mutta kyllä se siellä kolossa pysyy.
                                                  hyvät ohjeet:
                                                  http://www.audiworld.com/tech/eng49.shtml

                                                  Kohtuu ärsyttävä homma kokonaisuudessaan, kun pitää vielä auton alla kontata.
                                                  Olis pari sanaa sanottavana suunnittelijoille...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Minkälaisilla kilsoilla olette vaihdelleet bensasuodattimia? Kuulostaa tuo ohjeen 15k mailia aika tiuhalta. Minkälaisia oireita olette havainneet ennen vaihtoa ja onko vaihto auttanut niihin?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      eikös se ollut 60 tuhatta kilsaa vaihtoväli??En muista enää, kun ei ole autoakaan...
                                                      Mä vaihdoin kun en tiennyt koska oli viimeksi vaihdettu

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Omasta vaihdoin tuossa 200tkm tietämillä. Ei mitään tietoa oliko aiemmin vaihdettu vaikka reilu 100tkm tietämille huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä.

                                                        Entisessä suodattimessa oli sellainen punainen läpinäkyvä muovikalvo ympärillä ja uudessa suodattimessa kirkas. En tiedä pystyykö siitä mitään päättelemään edelliseen vaihtoon liittyen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Voi kiesus tuota vaihtotyön hintaa. Itsellenikin mainostettiin ensin paikallisessa "entisessä" ns. merkkihuollossa että vaihtotyö 6tuntia mutta kun kysyin asiaa uudelleen Jyväskylästä Autotarvikkeelta niin kertoivat että 45min pikahuollossa eikä tarvitse kuin irroittaa/löysätä muutama tankin ruuvi, kiilata tankkia hieman vinoon ja saavat vaihdettua polttoaineensuodattimen. Että tältä pohjalta. No oma auto on nyt tutulla korjaajalla jakopääremontissa ja vaihtaa samalla ton suodattimen ja varmasti murto-osalla tuosta hinnasta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mää vaihatin yhellä korjaamolla täällä päin niin, eivät ottaneet mitään tankin ruuveja irti.
                                                            Lähti aika nätisti irti ku nykäs vaan ja eikä menny ku 20min.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X