Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI öljynpaineongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämpimänä oli tyhjäkäynnillä 1.2 ja 2000rpm 2.9bar. Ihmetyttää vaan kun tuossa 50-70 asteessa tulee vaan hälytystä

    Comment


    • Olen tässä talven verran taistellut pojan 2006-mallisen (BWE) A4:sen kanssa. Tai oikeammin moottorin värinän kanssa. Alkuun luulin että kyse on pakkasen kovettamista kumityynyistä tms. Mutta nyt on kokeiltu kolmet kumityynyt ja värinäongelma jatkuu vaikka ajaisi lämpimästä auton ulos. Ongelma on siis sellainen, että kone värisee voimakkaasti jo tyhjäkäynnillä ja vibra tulee voimakkaana läpi 2000-3000rpm välillä. Kyse ei ole nyt mistään käyntiin liittyvästä ongelmasta, vaan mekaanisesta korkeataajuisesta värinästä, joka on taajuudeltaan moottorin kierroslukua vastaava ja tulee ikävän voimakkaana läpi. Nyt on vaihdettu kaikki kumityynyt moottoriin, vaihteistoon ja pakoputken kannatinkumit myös. Värinä jatkuu ja on luonteeltaan sellaista että häiritsee ajossa.

      Muistin äskettäin, että edellinen omistaja oli vaihdattanut autoon vähän ennen myyntiä jonkun hajonneen rattaan liittyen öljypumppuun (tai tasapainoakseliston käyttörattaan), joka on ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika näissä? Ja nyt olen alkanut epäilemään että kyseinen paja on unohtanut laittaa tasapainoakseliston ajoituksen kohdalleen kun ovat vaihtaneet uuden ketjun ja hajonneen rattaan? Voisinko olla oikeilla jäljillä tämän vian metsästyksen kanssa? Koska värinä on juuri sellaista millaista voisin kuvitella sen olevan jos tasapainoakselien ajoitus on pielessä.

      Tarkoitus on kaivella lähiaikoina öljypohja irti. Löytyykö täältä keneltäkään osaamista antaa neuvoa tuon ajoituksen tarkistamiseen? Onnistuuko tarkistus alakautta pelkän öljypohjan irroituksella?

      Comment


      • Voit olla hyvinkin jäljillä että tasapainoakseleiden väärästä ajoituksesta johtuisi värinät. Öljypohjan irroittamalla ei näe muistaakseni tasapainoakseleista kun takapäät joissa ei mitään merkkausta ollut. Akseleiden oikeaoppiseen ajoitukseen en osaa valitettavasti neuvoa antaa kun omaan kulkineeseen (axx) laitoin wasamotorin freewheel rattaan samalla kun tasapainomoduli sattui olemaan pöydällä eli tasapainoakselit ei nyt pyöri ollenkaan kun rattaassa on laakeri.

        https://wasamotor.com/shop/vw-audi-s...2-0-freewheel/

        Olen ollut tyytyväinen ja en huomannut värinöiden lisääntyneen. Joitain kuvia voisin löytää irroitetusta modulista jossa alkuperäinen ehjä ratas on lukittu ykk kohdassa ja näkee akselipainojen asennon. Itse en tosin kuvan perusteella lähtisi asetusta tekemään.

        Comment


        • Tehtaan ohjeen mukaan tasapaino akselin rattaassa on merkki, joka pitäisi linjata rattaan lukitusreiän kanssa koneen olleessa ykk kohdassa. Liitteenä kuvaankaappaus tehtaan ohjeesta. Öjypohjan irroittamalla rattaat kyllä pitäisi olla näkyvissä (taisi olla joki suoja edessä, joka irtoaa helposti). Ajoitusta uusiessa toinen ratas täytyy irroittaa ja pultti kannattaa vaihtaa uuteen.
          Attached Files

          Comment


          • Jep öljypumpun ja tasapainoakselin rattaat näkyy kun ottaa muovin edestä pois mutta akseleiden asentoa ei oikein pääse näkemään. Minullakin on vähän hämärän peitossa että vaikka tasapainoakselin rattaan viivan ja modulin reiän kohdistaa yk kohdassa niin kuinka itse tasapainoakselin asento saadaan kohdalleen irti olleeseen rattaaseen nähden kun ratas käy tasapainoakselin päähän mihin asentoon vaan. Ei ole kiilaa tms.

            Comment


            • Se onkin hyvä kysymys, en tajunnutkaan että tuo ohje pätee vain silloin jos ratas irroitetaan öljypumpun päästä. Sitten ei taida olla muuta keinoa kuin ottaa pumppu irti ja verrata sitä koskemattomaan pumppuun niin kuin Lari totesi...

              Comment


              • Hitto kun en tiedä eikä edellinen omistajakaan muista että kumpi ratas sieltä oikein hajosi. Oliko se pumpun ratas vai tasapainoakselin ratas. Olettaisin että jos hajonnut oli pumpun ratas niin tuskin ovat irroittaneet tasapainoakselin ratasta.

                Jeps, kiitokset tästä. Juuri tätä kaipasin. Sen verran vielä tuosta ohjeesta, että mitä tarkoitetaan tällä: "opposite the locating hole"? Tarkoitetaanko tällä siis että "vastapuolella mistä lukitusreiän voi paikallistaa". Eli kulkeeko tasapainoakselin rattaan takana joku reikä mikä menee akselin läpi, ja jonka voi paikallistaa silmällä alapuolelta? Tuossa kuvassa rattaan merkki/viiva on ylhäällä.

                Kyllä mää aika vakuuttunut olen että sen värinän on johduttava tästä asiasta. Se on sellaista koko auton rungon läpi tunkevaa moottorin värinää, joka tuntuu 2200-3000 välillä selkeimmin. Ja tyhjäkäynnillä lämpimässäkin penkki ja ratti värisee. Ja moottori kädellä kokeiltuna tärisee voimakkaasti varsinkin kierroksilla.

                Comment


                • Jotain kuvia löysin arkistosta. Tuossa kun moduli on irrallaan ja ratas ykk asennossa niin akselien painot olivat jonkin verran jo vinossa ulospäin. Sata varmaksi en voi sanoa noidenkaan asentojen paikkansa pitävyyttä mutta näytti ettei kukaan olisi öljypohjaa aukaissut ennen minua.

                  Jos ratasta tai akselia ei pidä kiinni niin silloin painot valahtavat luonnollisesti alimpaan kohtaan eli vaakasuoraan (jos akselit kunnossa ja herkkäliikkeiset). Joku päivätöikseen näitä autoja korjaileva asentaja varmasti tietäisi tasapainoakselin rattaan viivan asennon kun akselit ovat "rentona" ja kiristäisi rattaan siihen. Ja sitten jatkaisi Jimi555 ohjeen mukaan.

                  Comment


                  • Jeps, nyt ymmärsin tuon periaatteen.

                    Eli onko näin että tuossa kuvassasi blockissa olevan lukitusreiän takana, (kotelon sisäpuolella) ei ole minkäänlaista "ajoituskoloa" esim. itse akselipainossa, johon pitkällä lukitustangolla lukittaisiin sekä ratas että reiän toisella puolella oleva paino? Piirsin kuvaasi punaisen ympyrän lukitusreiästä? Eli meneekö tuo reikä läpi suoraan toiselle puolelle koteloa?
                    http://www.gosse.fi/files/image_74139.jpg

                    Osaako joku sanoa kumpi noista rattaista on se, joka tyypillisesti hajoaa? Öljypumpun ratas vai tuo tasapainoakselin ratas? Tässä tapauksessa siis jompikumpi oli hajonnut ja uusittu.

                    Jos sulla vaan sattuu olemaan lisää noita kuvia niin jaksaisitko linkata niitä tänne?
                    Viimeksi muokannut JKK74; 14.3.2021, 23:28.

                    Comment


                    • No nyt löysin koneiston varaosanumerolla muutaman ihan hyvän kuvan, josta näkyy hyvin painojen asento kun ratas on lukittu. Eli painot kulkevat kuvanmukaisesti linjassa silloin.

                      Tässä muutama kuva:
                      http://www.gosse.fi/links/EA113_Tasapainokoneisto/

                      Ilmeisesti koko tasapainokoneisto on irroitettavissa kun öljypohjan ottaa pois? Jos haluaa tarkistaa tilanteen.

                      Comment


                        Tasapainoakselinratas sieltä hajoaa. Koko modulin saa irti öljypohjan kautta. Jos sen menee irti ottamaan, melkein kannattaisi poistaa tasapainoakselit lopullisesti käytöstä.

                        Comment


                        • Ahaa eli jos painot kuuluu olla tasan vaakasuorassa yk-kohdassa niin sehän tarkoittaa että minullakin on ollut asetus hieman pielessä. Värinöitä ei tuolla asetuksella vielä tuntunut mutta onneksi tuli vaihdettua freewheel.
                          Vielä tuli mieleen että kaksoismassan tilalle vaihdettu kova vauhtipyöräkin voi aiheuttaa vaikka minkälaisia värinöitä.

                          Jokunen kuva vielä löytyi joista voisi olla hyötyä. Modulissa on tosiaan useamman mittaisia pultteja (kuvassa järjestyksessä) ja ohjeen mukaan kaikki pitäisi uusia niinkun öljypumpun rattaan ja tasapainoakselin rattaan pultitkin.

                          Comment


                          • Mitenkäs tuo freewheel, tuntuiko mitään eroa perstuntumalta kun laitoit sen paikalleen (värinät, kierrosherkkyys tms...)? Verrattuna kun on koko tp-koneisto mukana?

                            btw.... Erittäin hyvä huomio tuo kiinteän vauhtipyörän mahdollisuus! Kun ei tosiaan ole mitään tietoa että mitä edelliset omistajat tuohon on tehneet ja millä osaamisella. Varsinkin kun tässä yksilössä kytkin tuntuu huomiota herättävän responsiiviselta ja "sporttiselta" liikkellelähdöissä.
                            Viimeksi muokannut JKK74; 15.3.2021, 22:03.

                            Comment


                            • Täytyy sanoa että omassa autossani en huomannut mitään eroa värinöissä tasapainoakselin freewheelin asennuksen jälkeen (n.165tkm ajettu axx moottorinen gti). Auto on dsg vaihteistolla niin kierrosherkkyyteen en osaa sanoa. Manuaalissa kaasupolkimen kanssa tulee enemmän herkuteltua niin herkkyyden muutoksen voisi paremmin huomata. Joitain juttuja olen täältä lukenut että on saattanut pientä värinää ilmaantua vanhojen korppuuntuneiden ja paljon ajettujen moottorin tukikumien takia.

                              Vauhtipyöristä vielä sen verran että kahdessa kovalla vauhtipyörällä varustetussa quattrossa olen todennut että varsinkin vedättäessä/väännättäessä isommilla vaihteilla värinät kantautui selkeästi koriin resonanssialueina.
                              Viimeksi muokannut larpatti; 16.3.2021, 19:54.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Mätsky Näytä viesti
                                Lämpimänä oli tyhjäkäynnillä 1.2 ja 2000rpm 2.9bar. Ihmetyttää vaan kun tuossa 50-70 asteessa tulee vaan hälytystä
                                Onko painevaroitusasia edennyt? Voihan ne hälytykset olla monen asian summa ja otettava vakavissaan mutta kun mitatut öljynpaineet vaikuttaa olevan ok niin eikös tuo siihen termarin liialliseen aukioloon viittaisi kun öljyt ehtii kuumenemaan+notkistumaan ja nesteiden lämpeneminen laahaa perässä. Ja olihan painelukemasi tarpeeksi kuumasta koneesta (öljy 80c) mitattu. Tähän liittyen tuli mielenkiinnosta seurattua yön yli seisoneen auton öljyn ja nesteen lämpöjen nousua vcds:n kautta. Totesin että mittariston nesteenlämpöviisari oli jo kohonnut 90 asteeseen kun anturiarvo näytti vasta 75 ja siinä vaiheessa öljyn lämpö oli 64 astetta. Autossani on uudet termostaatit. Jos sinulla hälytyslämpötila on 50-70 astetta mittariston nesteenlämpöviisarista katsottuna niin todellinen nesteen lämpö on todennäköisesti silloin alle 60 asteessa --> bpj koneen joutokäynnin öljynpainemittaus silloin aktiivisena?

                                Comment


                                • Autona A4 B8 2.0Tfsi quattro vm.2009, CDNC-moottorikoodi.rupesi tuossa pari kk sitten herjaamaan epc valoa, ja ruudussa tekstiä "do not exceed max engine speed of 4000 rpm", vika korjaantui öljynpaineantureilla, vaihdatin kummatkin. Nyt se on ruennut hälyttämään punaisella öljynkannun kuvalla, ja tekstissä lukee että "switch off engine and check oil level", öljyä on kuitenkin koneessa ja punainen valohan on öljynpaineesta. Pistin merkille että se rupeaa herjaamaan tätä aina silloin kun kierrokset ovat tyhjäkäynnillä, eli esim.liikennevaloissa. Kierroksia ei tarvitse nostaa tyhjäkäynnistä kuin noin 200rpm, ja valo häviää. Testerit eivät anna mitään selkeää vikakoodia, öljynpaineesta kuitenkin tulee koodi. Tarkkaa koodia ei juuri nyt ole antaa vcds:sstä, mutta delphillä antaa koodin P164D00 - Kontakti alentuneeseen öljynpaineeseen,toimintahäiriö.

                                  Paineet mitattu ja ovat ok. Molemmat paineanturit siis vaihdettu 2kk sitten, ja nyt vaihdettiin pcv-venttiili ja myös öljysihti tarkistettiin, joka ei ollut tukossa. Määräanturi vaihdettiin myös samalla. Vikaa ei löydy, ja vähän ilkeää ajella kun öljynpaineen merkkivalo imottelee itsestään jatkuvasti. Yritin lukea ulkomaan topiikkeja, mutta niistäkään ei tyhjentävää vastausta saanut, joillakin oli korjaantunut näillä toimenpiteillä, joillakin vasta öljypumpun vaihdon jälkeen, ja joillakin ei ollenkaan. Moottorissa on myös tuttu tyyppivika, eli öljyä kuluu noin 1l/1000tkm. Kilometrejä on 250tkm. Aiemmista remonteista mainitakseni: Jakoketju+hilppeet vaihdettu 5vuotta sitten, kun selvisi että niissä on venymis ongelmia. Myös kaikki venttiilinnostimet vaihdettu aikoinaan kulumisen vuoksi.

                                  Onko täällä tullut porukalla vastaavaa eteen ja missä oli syy? Mitä kannattaisi vielä kokeilla tai tutkia?

                                  Comment


                                    Vikakoodi viittaisi vähän siihen alapainekytkimen vikaantumiseen. Jos paineet on ok, koittaisin vaihtaa sen vielä. Ei liene sikakallis osa.

                                    Öljynsyöntiin taitaa auttaa männänrenkaiden vaihto. En laittaisi samanlaisia.. Kannattanee tarkistaa myös sylinterit, etteivät ole ehtineet naarmuuntua. Alottaisin ehkä siitä, että tietää, kannattaako jatkaa sen padan kanssa ylipäänsä.

                                    Comment


                                    • Nyt lämpimillä keleillä tyhjäkäyntipaine tippuu 0.2-0.4 bar tuntumaan koneen lämmetessä, heti kierrosten noustua myös paineet nousevat. Kierroksilla paineet on ok, öljysihti on aikaisemmin puhdistettu. Paineet on mitattu turbon öljyn paluulinjasta. Pudottavatko väljät öljyruiskut noin paljon tyhjäkäyntipaineita?
                                      Viimeksi muokannut Jimi555; 11.7.2021, 20:57.

                                      Comment


                                        Pudottavat. Kolmen ruiskun vaihdolla paineet pysyy 1bar tienoilla näin helteellä.

                                        Comment


                                        • Heinäkuusta asti ollut ilmeisen hiljaista TFSI koneiden öljynpainerintamalla? No korjataanpa asiaa.

                                          A4 Allroad, CDNC konetyyppi. Vanhanliiton 1.8T:stä on kokemusta, kuin myös EA113 pannuista, mutta nämä EA888 on nyt tutustumisen asteella. Puoli vuotta ollut kottero omistuksessa, ja ainoat ongelmat tähän asti ilmenivät nyt. Liikenteeseen lähdöstä ei sataa metriä pääse kun näytössä vilahtaa punainen öljykannu seuranaan merkkiääni ja "Low oil pressure! Switch off engine immediately!"- varoitus. Pienikin kierrosten nousu hävittää ilmoituksen, eikä sitä toista kertaa tule, ellei auto pääse seisoskelemaan sammuksissa.

                                          Mitä nyt tässä testaillut:

                                          - Auto seissyt yön yli lämpimässä hallissa (+20) ja siitä lähtö -> häiriö

                                          - Auto seissyt yön yli lämpimässä hallissa, starttaus ja ~30 sek pitää kierroksia ~1200 ennen kuin lähtee -> ei häiriötä

                                          - Seissyt ulkona viileässä yön yli, startatessa automaattisesti korotetut kierrokset hieman pidempään -> ei häiriötä

                                          - Ajon jälkeen auto parkissa tunnin tai pidempään ja siitä lähtö -> häiriö

                                          - Sama tilanne, pidetään korotettuja kierroksia hetki -> ei häiriötä

                                          - Ajon jälkeen auto parkissa tyyliin max. puoli tuntia ja lähtö -> ei häiriötä.

                                          Auton mukana tuli pitkä kuitti 1,5 vuotta /65 tkm takaperin tehdystä moottorin öljynkulutusrempasta. Tasapainoakselit oli vaihdeltu, jakopää uusittu, nokka-akselin laakerituki sekä huohotin uusittu. Öljypumpusta tai antureista ei mainintaa ollut.

                                          Eli omaan ajatusvirtaan tuo häiriön esiintyvyys vaikuttaa siltä että jokin takaisku falskaisi, ja öljykanavat pääsisivät seisoskellessa valumaan tyhjiksi koneen pohjille asti, ja käynnistäessä kestäisi jonkin aikaa että öljyt saadaan jälleen pumpattua ylös asti -> korotetuilla kierroksilla olisi painetta tarjolla enemmän alusta asti jolloin saavutettaisiin paineet nopeammin.

                                          Ja nyt siihen itse kysymykseen: onko tässä koneessa takaiskuja (öljypumppu, mäntien suihkut tms.) joita voisi lähteä tutkimaan? Vai etsitäänkö tässä nyt ongelmaa aivan väärästä suunnasta? Joka tapauksessa, maanantaista menossa auto öljynpaineiden mittaukseen ja tuloksista riippuen pitäisi lähteä miettimään mistä jatkaa.

                                          EDIT:
                                          Ja heti itselleni vastaten kun osakuvia katsoo muualla kuin yövuorossa töissä, löytyyhän tästäkin näköjään nuo mäntien öljysuihkut. Varmaankin sama kuin EA113, kolme kpl vaihdettavissa ilman kampuran irroitusta
                                          Viimeksi muokannut JKaunisto; 28.10.2021, 14:55.

                                          Comment


                                          • Tuliko sulla mitään selvyyttä missä vika piileksi?

                                            Täällä tullu nyt herjaa öljynpaineista muutaman kilometrin ajon jälkeen, ei mitään kilinöitä/kolinoita. Sammutus ja uudelleen käynnistys, niin ei varotuksesta tietoakaan.. Perjantaina menossa öljynpaine anturin vaihtoon, tiedä sitte onko mitään virkaa koko työllä.

                                            Comment


                                            • Tuli selvyys.

                                              Paineanturia meinattiin täälläkin vaihdella samalla kun auto oli alunperin menossa öljynvaihtoon. Mekaanikolle tuli tuon kuvauksen perusteella mieleen vilkaista öljynsuodattimen alla olevan jousikuormitteisen venttiilin (06J 115 679 E) kunto. Alempi O-rengas poikki ja ruvella, ylempi O-rengas enemmänkin 1/4-osarengas. Auton seisoessa ilmeisesti suodatin valui tyhjäksi ja riittävän kauan kesti täyttö että ehti alkaa huutamaan.

                                              Lopulta tehtiin alkuperäiset työt, eli moottorin ja S-Tronicin öljyjen ja suodattimien vaihto, sekä lisätyönä vaihdettiin anturin sijaan tuo venttiili.

                                              Comment


                                              • Ei ollut vaikutusta anturin vaihdolla. Olivat mitanneet paineet, koneen lämmetessä romahtaa paineet niin tyhjäkäynnillä, kun ajossakin ?
                                                Viimeksi muokannut Tetza; 7.1.2022, 08:54.

                                                Comment


                                                  Täälläkin on öljynpainepotilas. Syykin on aika selvä. Täytyy ottaa tuo tasapainomoduli irti ja tutkia laakerien kunto. Osaako joku sanoa tuosta pumpun sihdistä että onko se alkuperäinen vai vaihdettu? Siinä on joku outo putki kyljessä.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • Tietävämmät saavat korjata jos aivan persiilleen menee mutta mahtaakos Okkim tuo olla se päivitetty versio imuputkesta?

                                                    Eli jos sihti tukkeutuu niin tuo tuubi kyljestä aukeaa ja alkaa imemään öljyä ohi sihdin jottei kone kuolisi "nälkään"?

                                                    Comment


                                                      Kyllä siinä juuri sellainen takaisku on, eli jos sihti on tukossa se imee siitä putkesta. Liekö se sitten parannettu versio, ehkä.

                                                      Otin laakerit auki, ja näytti kyllä yllättävän hyvältä. Kiertokangen laakerit oli vielä "ehjät", ei mitään järkyttävää. Ja kampuran kaulat sileät, ei kynsiin tuntuvia naarmuja. Runkolaakerit kuin uudet. Ja nokat myös näyttää hyviltä. Tilasin repullisen osia, esim Wasamotorsilta sen freewheel setin ja sitten laakerit, öljytykit yms mitä tuossa nyt kannattaa laittaa. Eiköhän se noilla tule kuntoon.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • Aika tutun näköinen ratas siellä halki ?

                                                        Päivitystä omaan:

                                                        Tosiaan koneen vähä lämmetessä tippuu tyhjäkäynnillä paineet 0,5bar sekä ajossa niin alas, että paineesta huutaa. Auto on korjaamolla levällään öljypohja auki, eikä sieltä mitään vikaa löytyny. Nuo öljyruiskut tulevat nyt vielä vaihdettua, jos se siitä olisi.
                                                        Tämän jälkee taitaa mennä vähän mystiseksi öljynpaineongelma?

                                                        Autosta poistettu tasapaino akselit pari vuotta sitten

                                                        Comment


                                                          Nokkien "laakeroinnit" on yleensä se paikka missä ongelmat näkyy. Kauloissa on usein kiinnileikkautumisen jälkiä, vaikka päällepäin kaikki näyttää olevan kunnossa. Nokkien keunuja kannattaa heilutella myös, alkuperäisistä keinuista pettää rullan laakerointi.

                                                          Tuon ikäisessä moottorissa on yks hailee mikä öljypumpun sihti siellä on, jos se sihti ei ollut tukossa avatessa. Se ei siitä enää tule tukkeutumaan, ellei yritä ajaa lyhyttä pätkäajoa longlife öljynvaihtoväleillä.

                                                          Comment


                                                          • Täällä potilaana A4 2.0 TFSI BGB koneella.
                                                            Öljynpaine hälyyttelee lämpimällä koneella jonkin verran alle 2000 rpm ajaessa.
                                                            Sihti vaihdettu entisen omistajan toimesta vajaa 30tkm sitten.
                                                            Mistäs kautta pääsee käsiksi öljynpaine anturiin? Onnistuuko ylhäältä? Anturi kaiketi löytyy öljynsuodattimen lähistöltä(kö)?

                                                            Comment


                                                              Anturi näkyy tuossa kuvassa. Se on vaihdelaatikon päällä. Veikkaan että sinulla on rikkinäiset mäntien öljyruiskut.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X