Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI öljynpaineongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pyörittelin tasapainorattaita keittiön pöydällä ja hyvin tuntuu rullaavan. Mietin vaan, että minkä edun saan sillä, että deletoin tasapainorattaat rälläkällä? Lyön kiinni kuitenkin kiinteän hammasrattaan siihen. Vai onko se hammasrattaisto vikaherkkää, että on potentiaalinen mahdollisuus että ne leikkaa kiinni tms? Miksen vaan löisi uusia rattaita kiinni ja koneeseen?

    Kuka tietäisi näistä?

    P.S. Kampiakselin päässä oleva hammasratas on vaihdettu. Vanha lähti Bahcon ulosvetäjällä tosi nätisti. Uutta kuumensin uunissa 250 astetta 30min, ja siitä naputtelin 36mm hylsyllä ja moskalla perille asti. Ei mennyt mitenkään laittamalla, vaan sai antaa tiukkoja lyöntejä. Kampiakselin päälle suihkautin WD-40 huolellisen puhdistuksen jälkeen.

    https://aijaa.com/80IVCM

    Viimeksi muokannut Diudimies; 16.1.2020, 17:23.

    Comment


      Jousitettu ratas on siellä pehmentämässä sitä iskua mikä ketjuun ja rattaisiin kohdistuu. Ketju ainakin saa iskua enemmän kovan rattaan vaihdon jälkeen jos tasapainoakselit jää käyttöön.

      Comment


      • Asiaa pohdiskelen näin: turhaa availla tasapainomoduulin öljypumppua tarkistusta varten, jos aikoo sen joka tapauksessa jättää käyttöön. (tiivistepinnat) Öljypumppu on todennäköisesti hyvässä kunnossa. Vai onko pelkästään niitä jollain bragannut?

        Comment


        • Myös tp akselit itsessään tuo ongelmia vaikka hammasratas olisikin kiinteä,

          Tässä koneessa on kiinteä hammasratas ja seuraava sulake oli rattaan pultti, tp moduuli hädin tuskin pyörii käsivoimin
          Attached Files

          Comment


          • Asia kunnossa. Dremelin pienellä katkaisulaikalla sai pienen rattaan nätisti halki. Rälläkkä on turhan kolho tässä hommassa.
            Viimeksi muokannut Diudimies; 20.1.2020, 14:33.

            Comment


            • Itse ehjäsin BWA koneen juuri noin. Kiinan pojan ratas tasapainoakselille ja tasapainoakselit pois pelistä välipyörä halki ja roskiin. Enkä huomaa mitään liikoja värinöitä. Tosin auto tuli minulle viallisena, joten ei vertailukohtaa tasapainoakselien kanssa.
              Rattaan ja ketjun rikkoutuminen = öljynpaineen puute oli kyllä kerennyt tehdä tuhoja muuallakin koneessa.

              Comment


              • Neljän ja puolen viikon intensiivinen projekti on saatettu päätökseen ja kone käy jonkin verran smoothimmin ilman ylimääräisiä tärinöitä ja vapinoita. Ja mikä ihmeellisintä, startin jälkeinen parin sekunnin nokkaketjurallatus on kadonnut, vaikkei venttiilikoppaa avattu kertaakaan koko remontin aikana.

                - 3kpl öljytykkejä vaihdettu
                - Kampiakselin runkolaakerit ja kiertokangen laakerit vaihdettu
                - Kampiakselin ketjupyörä vaihdettu
                - Tasapainoakselit deletoitu dremelillä
                - Tasapainoakselin ketjupyörä vaihdettu kiinteään
                - Öljypumpun ketjupyörä vaihdettu
                - Öljypumpun ketju vaihdettu
                - Jakohihna + vesipumppu + kiristin vaihdettu
                - Öljynpaineanturi vaihdettu
                - Sytytystulpat vaihdettu

                Varaosien ja tarvikkeiden hinta n. 1000e, joista osa työkaluja ja osa joka tapauksessa edessä olevan jakohihnan vaihtotyön kustannuksia.

                Comment


                • Ostin öljynpainevikaisen 240tkm ajetun A6 2006:n BPJ koneella, eli hihnajakoinen 2.0TFSI. Enpä ole ennen näin ongelmallista moottorikonstruktiota nähnyt ja aika monta erilaista moottoria olen kasannut.

                  Tässä yksilössä öljynpaineet karkasivat koska:
                  1) nokan ajoitusmekanismin venttiilistä oli yksi tiivistetengas poikki ja ajoituspyörän sisäkehä urilla. Onpa pehmeää ainetta kun muovinen rengas kuluttaa metallin näin syville urille
                  2) Kampikammion ölyruiskuista 3/4 oli rikki. Kinnitysruuvien sisällä olevat jouset olivat poikki tai kuoleentuneet.

                  Seurauksena oli että yksi kiertokangen ja yksi runkolaakereista hajosi, mutta vahinkoa lohkolle ei tullut ja kampiakseli meni vielä kiillotettuna standardin toleransseihin. Kansi ja nokka-akselit ovat pilalla.

                  Kone menee siis uusiksi lohkoa, kampuraa, veivejä ja mäntiä lukuunottamatta.

                  Aion myös ottaa öljypumpun yhteydessä olevat tasapaino-akselit pois käytöstä. Itse en koneenrakennusinöörinä ikinä yhdistäisi samaan voimalinjaan koneen kriittisimmän komponentin kanssa mitään muuta. Samoin mitoittaisin ölypumpun kapasiteetin sen verran suureksi, että heikompien komponenttien hajoaminen ei riitä romahduttamaan öljynpainetta tyhjäkäynnilläkään.

                  Onko muuten kukaan havainnut mitään epämiellyttäviä vaikutuksia akselien poistosta?

                  Comment


                  • Todennäköisempää on että vvt systeemin on joku edellinen omistaja yrittänyt korjannut halvimmalla mahdollisella tavalla, eli rengas/renkaita poikki ostetaan kaupasta vaan uudet renkaat ja lyödään paketti kasaan, paitsi että pyörässä olevien urien takia, kopan takasin laitossa varmaan mennyt jo samantien se uusi rengas poikki. Nuo renkaat on siis alkujaan ollut metalliset, myöhemmin päivittyivät nailoniin/muoviin. Niin heikkoa metallia pyörä ei ole että muovi söisi sen urille.

                    Comment


                      Ne kulumisurat eivät näytä vaikuttavan haitallisesti kun vaan renkaat on ehjät. Ainakin metallirenkaat näyttävät kestävän purkamista ja kasaamistakin hyvin reiluista urista huolimatta. Rauhallisilla liikkeillä ja kevyellä otteella, ei runnomalla.

                      Kyllä muovi pystyy terästäkin syömään, se vaan vie aikaa. Mutta 2006 vuoden moottorissa on metalliset renkaat alunperin.

                      Comment


                        Kyllähän me insinöörit tehtäis vaikka mitä, jos sille löytyis maksaja. Tuppaa näissä massatuotteissa olla yleensä aika tiukat budjettiraamit minkä puitteissa pitäis saada asioita tehtyä. Tehtaan tavoite on siinä täytetty kun nuo ovat keskimäärin kai kestäneet sen verran vanhoiksi ettei tarvi edes mitään goodwill-juttuja ajatella.

                        Comment


                        • Tuli öljynpaine hälytys ajaessa kun pysähdyin liikenne valoihin. Mittaamalla öljyn paineet tyjäkäynnillä kylmänä sain 2 bar, täyslämpösenä 0,5 bar.
                          öljyt, suodatin ja öljypumppu vaihdettu. Edelleen sama vika.
                          Mitä kautta öljy kiertää ennen öljypaine kytkintä? Missä paineet voi hukkua öljypumpun ja kytkimen välissä?
                          b8.5 2.0tfsi 2012vm.

                          Comment


                          • Epäilisin kampikammion öljysuuttimia. Omasta oli kolme neljästä rikki niin, että päästivät tyhjäkäynnilläkin suihkun läpi. Niissä on kuulaventtiilit jotka eivät päästä öljyä läpi tyhjäkäynnillä jolloin tyhjäkäynnin öljynpaine pysyy paremmin yllä. Mistähän näitä saisi järkihintaan? Näyttäisi olevan 50€/kpl. Kiinassa 13€/4kpl, mutta postin kulku nyt vähän niin ja näin.

                            Comment


                              Näyttää marmorilla maksavan 28€/ kpl, kannattaako miettiä edes muita vaihtoehtoja?

                              Comment


                                Spareto toimittaa alkuperäisosia kun kysyt osanumeron kanssa. Tällä hetkellä halvin paikka orkkisosille ja toimitusaika kohtuullinen.

                                2012 mallisessa moottorissa taisi jo olla tyhjäkäyntipaineille oma anturi ja maks öljynpaineet 3.5bar. Mäntien öljyruiskut on hyvä epäily, jos paineet on alhaalla tyhjäkäynnillä ja nousee heti ylemmäs kierrosten mukana.

                                Käytetyillä ruiskuilla ei kannata konetta kasata. Yhden mittaamani setin 85tkm ajettuna avautumispaineet oli pudonneet jo 0.8bar kun ohjearvot on lähempänä 2bar.

                                Comment


                                • Tilasin Speed-Autoteileltä. Nyt vaan joutuu odottamaan sen pari viikkoa ennenkuin pääsee kasaamaan koneen. Hyvä palvelu kuitenkin ja hintakaan ei hullumpi. Sparetolta ei näitä löytynyt varaosanumerolla.

                                  Comment


                                    Sparetolta pitää kysyä merkkiosia sähköpostitse varaosanumerolla. Niitä ei suoraan löydy webshopin haulla. Hinnat ovat selkeästi edullisemmat kuin autoteilella.

                                    Comment


                                    • Piti nokkaketju ja kiristin vaihtaa nopeesti, mut venttiilikopan alta löyty tämmöstä. Mitäs raati sanoo laitetaanko vaan uudet keinut ja kovaa ajoa, vai täytyykö toi nokka vaihtaa? Lähinnä noi jäljet on perusympyrän puolella, mut tossa pahimmassa on kyl jo vähän tossa noston puolellakin jälkee.

                                      Comment


                                        Rullakeinut näyttää kestävän aika hyvin väärinkäyttöä. Minulla on muutama aika huono nokkapinta pyörinyt koneessa keinujen vaihdon jälkeen jo useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Ihan ei taida noin pahan näköistä pintaa olla mutta melkein. Mikähän kone tässä on kyseessä?

                                        Comment


                                        • Laitoin nyt kuitenkin uuden nokan ja kaikki keinuvivut tilaukseen. Lähinnä nyt enää huolettaa, et mikä ton on aiheuttanut. 2.0tfsi BUL kyseessä.

                                          Comment


                                          • Paljonko on tuolla 2.0 TFSI:llä ajettu?

                                            Comment


                                            • 160tkm. Varmaan järkevää olis tsekata imusihti vielä, mut ei oikein houkuttele se remontti enää tähän perään.

                                              Comment


                                                Eikös näitä BUL-sukuisia ole muutama paskeentunu yläkerran voiteluongelmiin tässä viime vuosina.

                                                Comment


                                                • Suosittelen vaihtamaan sihdin ja katsomaan laakerit, itsellä meni kaikki alakerran laakerit vaihtoon 185k ajetusta. Nokassa ja nokkapukeissa näkyi jälkiä.

                                                  Comment


                                                  • Tumppim:
                                                    Jos nokka näyttää tuolta,niin onkos sulla ollut vielä se laakerikansi auki kannessa? Mulla oli ainakin omassa nokat ja rullakeinut kuin uudet,mutta laakeripinnat nokissa aivan susipaskana,päältä katsoen ei huomannu mitään. Mites p-pumpun kolmio nokassa?

                                                    Comment


                                                    • Kaikki muut keinuvivut paitsi toi yksi ihan ehjiä. Bensapumpun nokka ja seuraaja hyvät. Nokkapukkien laakeripinnat hyvät paitsi yhdessä pari naarmua. Joku kökkäre tuolla yhden keinun välissä on selvästi pyörinyt. Sen verran ehjän näköistä oli, et herättää toivoa vielä tämän kans. Täytynee se öljypohja nyt kuitenkin avata mielenrauhan vuoksi ja samalla vaihtaa öljytykit ja deletoida tasapainoakselit. Alakerran laakereiden vaihtoa täytyy funtsia, kunhan saa öljypohjan auki ja näkee miltä siellä näyttää.

                                                      Comment


                                                      • Click image for larger version  Name:	1BVhBK9.jpg Views:	0 Size:	66.3 KB ID:	1881944

                                                        Tässä Tumppim 185tkm ajetun BWE:n kampiakselin laakeri.

                                                        Comment


                                                        • Tuntuu olevan kauheeta hajontaa näissä. Toisilla yläpää tohjona ja toisilla alapää tohjona. Joku kehu et 250tkm ajetussa alakerran laakerit ihan priimat vielä. Oliko se nyt niin, et noi kaikki kampiakselinkin laakerit sai vaihdettua alakautta? Myös reunimmaiset?

                                                          Comment


                                                          • Kaikki laakerit sai vaihdettua alakautta, ei ole hankala rasti. Öljyruiskujen vaihto oli tympeämpää.

                                                            Comment


                                                            • Jaa, on tämä kyllä viimeisen päälle laadukas ja huoleton moottorimalli. Kukahan noita öljyruiskujen vaihtoja ja tasapainoakselin poistoja tekisi ennakoivasti, Terho? Täytynee omastakin ottaa projektiksi tai vaihdattaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X