Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 3.2 V6 8P ketjun vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 3.2 V6 8P ketjun vaihto

    Terve,

    Tutkiskelin foorumia, enkä oikein löydä tietoa.. Eli ko. kulkineessa on VR6 kone minkä ketjujen kanssa on ollut ongelmia tai niitä on vaihdettu venymisen takia.

    Mitä kannattaa vaihtaa samalla jos auto lähtee jakoketjun ja sen hilppeiden vaihtoon? Myös kytkin?

    Muutenkin olen vähän epävarma miten ko. ketjun venymisen voin itse todeta?
    Oliskos noilla kuitenkin vaihtoväli 150 000km? Audissa nyt mittarissa 189 000km, eli varmaan olisi syytä vaihtaa tai ainakin varautua lähiaikoina vaihtoon?

    Saa myös linkittää toiseen keskusteluun jos vastaava löytyy jo. :)

  • #2
    Noissa ei pitäisi olla mitään vakio ketjun vaihtoa, vaan sen pitäisi olla ns. ikuinen. BDB koneellisissa kuitenkin venymisiä on tapahtunut. BUB koneessa se on sitten jo mielestäni korjattu.
    Sen venymisen voi todeta sillä että koneesta kuuluu rallatusta käynnistettäessa pidemmän aikaa. Jos sitä ei kuulu niin ei ole vaihdollekaan tarvetta.
    http://www.audi-sport.net/xf/threads...stretch.98467/
    https://www.youtube.com/watch?v=hzbNOj1mhWA

    Jos tuohon joutuu niin sehän tarkoittaa että kone joudutaan ottamaan keulalta pois. Hintaluokka lienee 5000e.

    Nuo olivat vähän ehkä yksioikoisia neuvoja, mutta noin ne ymmärsin kun oman 3.2:n omistaessani noita tutkin. Vuosimallit ennen 2006:tta lienevät ne joissa venymisiä on ollut.
    Viimeksi muokannut makelja; 9.11.2016, 14:32. Perustelu: Tarkennus

    Comment


    • #3
      Itsellä kone BMJ. Niin ja en tiedä venyykö lopun kaiken itse ketju vai meneekö sieltä ne ohjurit ja rullat jakopäästä. Aika paljon noista on kirjoituksia, että näin käy ja siinä mielessä olen vähän huolissaan.

      Olen saanut ihan järkeviäkin tarjouksia esim. Autoasi Hämeenlinna:
      Työt ilman osia: Nokka-akselin käyttöhihna/-ketju 980.40 €

      Tuo nyt ei enää kuulosta pahalta, jos ko. remppaan pitää ryhtyä.

      Mitään "rallatusta" tosiaan koneesta ei kuulu, mutta jotain outoa "hytkymistä" siinä 1500-1800rpm kierroksilla on, mikä voisi kanssa viitata tuohon nokkaketjuun (jostain luin, enkä enää löydä).

      Näyttää myös lähes kaikissa 200tkm ajetuissa nettiautossa olevista vastaavista audeista olevan vaihdettu/rempattu toi nokkaketju hilppeineen.

      Mietin vaan, että onko siinä mahis porsia kerralla niin, että tulee sitten jo isompaa remppaa, eli olisko kuitenkin syytä olla proaktiivinen tämän kanssa? Vai ajella vaan kunnes ko. "rallatus" alkaa?

      Comment


      • #4
        Ketju pitenee vanhetessaan, koska kulumisesta johtuen lenkkien välistä häviää ainetta. Vaikka monasti puhutaan venymisesta, niin ei se piteneminen johdu venymisestä vaan kulumisesta.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja autukka Näytä viesti
          Itsellä kone BMJ. Niin ja en tiedä venyykö lopun kaiken itse ketju vai meneekö sieltä ne ohjurit ja rullat jakopäästä. Aika paljon noista on kirjoituksia, että näin käy ja siinä mielessä olen vähän huolissaan.

          Olen saanut ihan järkeviäkin tarjouksia esim. Autoasi Hämeenlinna:
          Työt ilman osia: Nokka-akselin käyttöhihna/-ketju 980.40 €

          Tuo nyt ei enää kuulosta pahalta, jos ko. remppaan pitää ryhtyä.

          Mitään "rallatusta" tosiaan koneesta ei kuulu, mutta jotain outoa "hytkymistä" siinä 1500-1800rpm kierroksilla on, mikä voisi kanssa viitata tuohon nokkaketjuun (jostain luin, enkä enää löydä).

          Näyttää myös lähes kaikissa 200tkm ajetuissa nettiautossa olevista vastaavista audeista olevan vaihdettu/rempattu toi nokkaketju hilppeineen.

          Mietin vaan, että onko siinä mahis porsia kerralla niin, että tulee sitten jo isompaa remppaa, eli olisko kuitenkin syytä olla proaktiivinen tämän kanssa? Vai ajella vaan kunnes ko. "rallatus" alkaa?
          Kyllä ne ketjut venyy. On tullut todettua esim. 1.8TFSI ketjun kanssa, että ihan fyysinen venyminen siinä tapahtuu. Laitat rinnakkain roikkumaan niin uusi on lyhyempi.

          No oli miten oli, itse odottaisin että alkaa ääni/ vikakoodi. Melko harvassa on suoraan katkenneet/ hypänneet ketjut. En toki ota mitään vastuuta.

          Comment


            #6
            Jakoketjun viat?

            Eli olen uusi näiden ketjukoneiden kanssa. Hiljattain ostin audi a3 3.2 quattro dsg vm 2006. Jostain luin että näissä on ollut noita ketjuongelmia. Eli siis miltä venynyt/muuten viallinen ketju kuulostaa? Omasta autostani löysin kyseisen rahinan kun vainoharhaisena tutkin. Alla videoklippi omasta moottorista heti kylmäkäynnistyksen jälkeen:

            https://youtu.be/eKhpn8W6nTg

            Comment


            • #7
              Ei ole ikinä ollut VR6-tekniikkaista autoa, mutta ajokilometrimäärä ketjulle on "määrittämätön". Toki suosituksia on, eli 160-180tkm paikkeilla olisi hyvä jo vaihtaa. 200tkm ei ole pahakaan näille ketjukoneille. V5/VR6 MK4 koneissa on samanlainen ja 160tkm on suositus.

              Comment


              • #9
                3.2 fsi vr6 ketju vaihdettu 170-180tkm välissä jonkin öljypumppuun liittyvän syyn takia. Jos Jere tietää tästä niin kerro mullekin :D. Mutta venyminen ilmeisesti ei ollut syynä. Nyt alkaa olla 340tkm mittarissa ja säätimiltä tulee arvot 1 ja 4. Tuon isommankin voi varmaan pistää ketjunvaihdon piikkiin. Eli ei vielä aikoihin tarvetta miettiä ketjuhommia. Ei uusimmille vr6 koneille enää voi suoralta kädeltä enää sanoa vaihtoaikaa näköjään.

                Comment


                  #10
                  En tiedä syytä. Historiasta vain näin että uusittu.

                  Comment


                  • #11
                    Eli tiedetään yhtä paljon... Mutta ketjua maanläheisempiä remppoja junamoottorissa on venakopan sisällä oleva huohotinventtiili ja sen vuoto. Fsi versiossa polttoainejärjestelmä js siinä lähinnä matalapainepuoli. Koko tankkivarustus piti tähänkin uusia että sitkeästä viasta pääsi. Korkeapainepumppu on vähemmän vikaherkkä kuin monessa muussa, sillä näissä on männän päässä rulla. Tähän piti moniuran rullatkin vaihtaa kun meinasi kiristin leipoa kiinni. Vesipumppu menee samalla, vaikkei siinä vikaa ollutkaan. Moottorina vr6 on kyllä yllättävän kiva ja yllättävän luotettava.

                    Comment


                      #12
                      Huohottimeen saa uuden kalvon venäjältä murto-osalla kokonaisen venakopan hinnasta. Sieltä tuohonkin sen hommasin.

                      Comment


                      • #13
                        Ei ollu pitkäikäinen, minä ostin myös venäjältä kalvon ja vaihdoin :D Oli jo kovettunut kun uuteen vertasi ja vuoti siksi sivusta. Minun tilaama oli hiemn paksumpi, erivärinen ja kumisempi. Varmaan uudempi versio. Tallissa periaatteessa yhden illan homma vaihtaa. Aika paljon purkamista, mutta ei mikään kamalan paha. Kiitos muuten että kerkesit korjata ison osan vaivoista, nyt pelaa muutaman lisärempan jäljiltä jo suht normaalisti.

                        Niille jotka vr moottorista ajokkia vielä haaveilee, niin kannattaa valmiiksi tiedostaa, että osat jotka liittyy moottoriin on todella huonosti saatavilla suomesta sekä tarvikkeena että alkuperäisenä. Ihan simppelikin remontti saattaa halvaannuttaa auton viikoksi. Ihan näin varoituksena vaan. Osat ei kylläkään mitään speciaali kalliita ole etenkään tarvikkeena. Kuitenkin esimerkiksi täydellisen jakopääsarjan saa febinä suht helposti (sopii moneen muuhunkin moottoriin) eikä hintakaan ole hihnajakopäätä kummempi osiltaan.
                        Viimeksi muokannut LauriJT; 14.3.2018, 21:16.

                        Comment


                          #14
                          No ei tosiaan ollut pitkäikäinen xD
                          Kaikesta "paskuudestaan" huolimatta pidän moottorista. Luonne on kiva ja tehoa on riittävästi, normaaliin liikenteeseen. 8P kopassa voisin seuraavan omistaa. Tai Golfissa.

                          Comment


                            #15
                            Eli siis viitaten tuohon aikaisempaan kysymykseenk: millainen on ketjuvian oire/ääni ja osaako joku sanoa onko tuo minun klipissä sellainen? Onko muilla vastaavaa ääntä vr6 koneessa?

                            Comment


                            • #16
                              Onhan tuossa pientä ketjunrallatusta. Paljon sulla on kilometrit ja onko huoltokirjassa merkintää mistään ketjuun liittyvästä vaihdosta? Mutta näissä on oma äänensä ja venymä aiheuttaa koneessa pätkimistä ja misfireä. Ja antaa vikakoodia jos aikeuttaa tätä.

                              Comment


                              • #17
                                Tuohan on vissiin bub moottorilla. Se on kyllä ehjänä tyhjäkäynnillä lähes äänetön. Tuossa on kyllä ylimääräistä ääntä. Ei varmaan haitaisi forte tms huuhtelu tehdä tai vaihtaa ainakin öljyt jos ei vasta ole vaihdettu. Ketjunkiristin taitaa olla mahdollista vaihtaa ilman suurempia purkamisia, jos haluaa kokeilla. Vcds avulla näkee aika hyvin ketjun venymän, en vaan muista mikä kanava se oli.

                                Comment


                                  #18
                                  Kilometrejä on vasta 124 tkm eli aika vähän. Mitään muuta oiretta ei vehkeessä ole. Käynnistyy ja käy ihan tasaisesti eikä kulussa mitään pätkimisiä eikä vikavaloja pala. Ehkä ihan pientä tutinaa tuntuu joskus tyhjäkäynnillä tai alhaisella kaasulla mutta varmaan ihan ominauus tai ei muuten ketjuun kai liity? Huoltokirjassa ei mitään ketjuun liittyviä merkintöjä eikä aikaisempi omistaja semmoisista maininnut

                                  Comment


                                    #19
                                    Mootori on vissiin BMJ ainakin bilteman varaosasivulta haettuna rekkarilla

                                    Comment


                                    • #20
                                      Uusi kiristin on 50e luokkaa. Alottaisin sen vaihdolla ennenkuin ketjua alkaa vaihtaa. Siihen menee touhutonni Audin tyyliin.

                                      Comment


                                        #21
                                        Aaa kiristimen vaihto ei siis mikään iso homma? Itse ajattelin että vaatii samanlaisen homman kun itse ketjun vaihto :D täytyypä kysellä JT-carfixiltä kun olen sieltä muutenkin tässä varailemassa öljynvaihtoa. Nykyiser öljytkin voi olla aika skeidaa. Auto seissyt vuoden ja hälyttää öljynvaihtoa muutenkin :D

                                        Comment


                                        • #22
                                          Onhan siinäki oma työnsä, eli varmaan parin tunnin homma. Pitäähän siinä lohko aukasta kuitenkin sivusta.

                                          Comment


                                            #23
                                            Jos tässä puhutaan "pultin" vaihdosta, niin se on nopea ja mitään muuta ei tarvi irrottaa edestä kun ilmanputsari. Muuten operaatiot jakopäässä vaatinee vaihteiston irroituksen.

                                            Comment


                                            • #24
                                              http://www.arz-tuning.de/shop/en/tim...3-2-r32-engine

                                              Tuota pulttia tässä juuri tarkotetaan. Oletin että tuo ylempi laahain vaihdetaan tuon kanssa, mut jos ei välttämätöntä ni sitte helppo nakki.

                                              Comment


                                                #25
                                                Käsittääkseni väsähtäneeseen kiristimeen viittaisi tossa mun vehkeessä se että ääni ei mitenkään kovene kierrosten mukana vaan kuuluu oikeastaan vain tyhjäkäynnillä. Mielestäni häviää vähänkään kierrosta lisättäessä. Jos olisi ketjussa vikaa niin rohina kai kovenesi kaasua painaessa?

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Kyllä minä öljyillä ja sillä pultilla lähtisin aloittamaan. Sen pultin saa parilla kympillä tarvike febinäkin. Tyhjäkäynnin päällä tutisee hieman ehjäkin, en huolisi sitä.

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Itsellä on 2005 mallinen 139tkm ajettu BMJ koneella ja ketju pitää varsinkin lämpimänä samankaltaista ropinaa varsinkin ketjukopan rintapellin puoleisesta päästä eli kiristimen tienoilta. Vaihdoin febi -merkkisen kiristimen tilalle ja sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta ääneen. Uudet öljyt tuntuivat hieman pienentävän ääntä ainakin hetkeksi.

                                                    Ehkä parhaat 115€ olen kuitenkin käyttänyt tähän autoon, kun vuoden alussa asennutin merkkiliikkessä moottorinohjaussoftan, josta esimerkiksi brittifoorumilla on pitkä ketju:
                                                    http://www.audi-sport.net/xf/threads...16#post-938732
                                                    Uudempi moottorinohjaussoftaversio korjaa merkkiliikkessä näkemieni release noteksien mukaan tyhjäkäynnin epätasaisuutta ja korkeiden kierrosten käyntihäiriöitä, mutta normikäytössä merkittävin vaikutus oli osakaasulla kiihdytettäessä 2000 kierroksen tienoilla esiintyneen nykimisen häviäminen eli moottori toimii nyt kuin vapaastihengittävän pitääkin ja muutenkin moottorin toiminta on paljon jouhevampaa kuin vanhalla softalla.

                                                    Samalla merkkihuollossa (kuuluu yllä olevaan hintaan) mittasivat nokan asentoanturien parametrit 208 ja 209 ketjun venymiseen liittyen ja arvot olivat 0 ja -3, kun vaihtokuntoon venyneellä ketjulla arvot ovat luokkaa -8 tai huonompia. Ketjun ääntä pitivät lähinnä pienenä sivuäänenä, joka ei aiheuta toimenpiteitä heidän mielestään. Itse ajattelin kuitenkin seurailla ääntä ja VCDS:llä noita arvoja silloin tällöin, kun tuo ropina voi kuitenkin johtua, että ketju on hieman venynyt ja säätimestä loppuu kiristysvara. Vaihdan ketjun jos tilanne huononee.

                                                    Uudemmasta moottorinohjaussoftasta ei ole ollut kampanjaa vaan se pitää siis osata vaatia seuraavilla koodeilla: "TPL procedure number: 2005748/4, Internal message code 8P01A005 or the updates CD No. 4F0 906,961 N is needed" Omassa on siis 022906032GJ koodilla oleva moottorinohjain ja VCDS:llä katsottuna edellinen softaversio oli 7001, joka päivitettiin versioon 8036.

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Parhaiten tuon vanhemman softan käyntihäiriöt pystyy toteamaan yrittämällä pitää 2000 kierrosta vapaalla. Vanhalla softalla kierrosten pitäminen tuntui mahdottomalta ja kuulosti, että sytytyskatkoksia olisi tullut. Uudemmalla 2000 kierroksen pitäminen onnistui.

                                                      Comment


                                                        #29
                                                        Käyntihäiriöistä en osaa sanoa, mielestäni en mitään sellaisia ole havainnut ja kone käy hyvin. Tuo ääni mikä mulla tuolta ketjun suunnalta tulee on aika lailla samanlainen oli kone kylmä tai lämmin...

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Ehkä ihan pientä tutinaa tuntuu joskus tyhjäkäynnillä tai alhaisella kaasulla mutta varmaan ihan ominauus tai ei muuten ketjuun kai liity?
                                                          Muun muassa tuota tutinaa uudempi softaversio korjaa ja nimenomaan pienellä osakaasulla empimistä (hesitation). Brittifoorumin perusteella ominaisuus vaikuttaisi koskevan melkeinpä kaikkia BMJ koneita, joissa on vanhempi softaversio.

                                                          Vinkkinä vielä, jos liikkeelle lähdössä auto tuntuu nykäisevän enemmänkin, niin kaasuläppäkotelon seinämään kertyy karstaa ja sen putsaamalla ainakin omassa liikkeellelähtö pehmeni huomattavasti. Vaikka ainahan se DSG vähän nykäisee:)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X