Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 2.4 -02 menee laihalle ja moottorin vikavalo syttyy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 2.4 -02 menee laihalle ja moottorin vikavalo syttyy

    Kyseisessä audissa siis lävähti moottorin vikavalo ruutuun. Vikakoodeja antoi P1128, P1137, P1139, P1130 elikkä menee vissiin laihalle ja moottorin ohjaus alkaa korjata seoksia? Starttipilotilla yritin etsiä alipaine vuotoa tuloksetta. Vikakoodien nollaamisen jälkeen vilkutti moottori valoa mutta ei syttynyt pysyvästi vasta kuin 50 km jälkeen. 3500rpm jälkeen pienen pientä nyhtämistä siis hyvä että huomaa. Huomasin myös että putki luultavasti vuotaa pakosarjojen jälkeen hieman, voisiko tämä olla osa syytä?

    #2
    No jos vuotaa ennen lambdaa niin varmasti on syyllinen.

    Comment


    • #3
      Moottorin ohjaus säätää seosta aina ja jatkuvasti.

      Nuo koodit tarkoittaa:
      P1128 lohko 1 laiha
      P1137 lohko 1 rikas
      P1139 lohko 2 rikas
      P1130 lohko 2 laiha

      Jos pakosarja puhaltaa kaasua vain ulos, niin ei se vaikuta katalysaattoriin menevän kaasun happipitoisuuteen. Jos pakosarjasta on imua niin silloin pakokaasuun tulee lisähappea ja lambda-anturi kertoisi laihasta seoksesta.

      Tässä tapauksessa pakosarjan vuoto ei voi olla ongelmien syynä, koska vikakoodeja tulee molemmista lohkoista. Ongelman syynä on siis tekijä, joka on yhteinen molemmille lohkoille.

      Comment


        #4
        Kun vikakoodit nollaa, niin jääkö vielä jotain aktiivista vikaa?
        Vikakoodien nollaus resetoi opitut lambda-arvot, sen takia toimii hetken "paremmin".
        Tuosta voi hyvinkin olla molemmat lambdat rikki, oliko tämä 2 vai 4 lambdalla? Tod.näk 2 lambdaa.

        Comment


        • #5
          Jos on lukija käytössä, niin kannattaa lukea polttoaine-annostuksen korjauskertoimet ("lambda-arvot").
          Näitä on kaksi per lohko. STFT (short term fuel trim) hetkellinen korjauskerroin ja LTFT (long term fuel trim) pitkän ajan korjauskerroin. LTFT kertoo koko säätöjärjestelmän toimivuudesta. Esim minun autolla se on jatkuvasti luokkaa +10%. STFT taas päivittyy jatkuvasti ja elää nollan molemmin puolin. Se on merkki, että säätöjärjestelmä toimii, kuten kuuluukin.

          Comment


          • #6
            No nyt tuli hyvää tietoa! Aktiivista vikaa ei jää päälle mutta moottorin luonne on sama vaikka vikavalo ei palaisi. Perus lukijalla mennää eli en saa katsottua lamba arvoja tai mitään live dataa. Haluttais pois lukea imm vika laittamalla uusi boschilainen koska näissä audeissa ruuka näitä mennä. Eikös imm ole se yleisin vika ku alkaa puhti hävitä ja olen käsittänyt että jos imm heikkenee niin selvää vikakoodia ei jää.

            Comment


            • #7
              Jos imm heikkenee, niin lambda-säätö korjaa asian kasvattamalla LTFT-arvoa ja kaikki on kunnossa. Siksi ei tule vikakoodia. Vikakoodi tulee, kun korjaus menee tappiin. Korjaus-alue on esiim +- 25 % tai +-20 % automerkistä riippuen.

              Minun autossa LTFT on noin +10%. Se tarkoittaa, että kone saa 10 % enemmin ilmaa, kuin mitä imm kertoo. Siksi polttoainettakin on annettava 10% lisää. Säätö toimiii, kuten on tarkoitettu ja auto on katsastettu viikko sitten hyvin päästöarvoin.
              C0% 0
              CO2 14,5
              HC 1
              O2 0,0
              Lambda 1,000

              Comment


              • #8
                Nuokin asiat selviäisi vagcomilla, joten jos joku sellaisen omistaa Järvenpään lähistöltä ja on halukas auttamaan pientä korvausta vastaan niin laita yv.

                Comment


                • #9
                  Aika vahvasti MAF vika kun kummatkin lohkot herjaa koodia jos ei imuvuotoja löydy.. Älä vaihda halpaa MAF .

                  Comment


                  • #10
                    Itsekkin epäilen maffia, mutta pitää vielä varmistaa pakoputken vuoto kohta ja syynätä imuvuodot tarkemmin ennen kuin alan ostamaan sitä kallista ilmamassa mittaria.

                    Comment


                    • #11
                      Halpa tapa "korjata", on laittaa ilmamassamittarin sisälle n. 5 mm paksua tiivistenauhaa kierros sensorin kohdalle, jolloin ilman virtaus nopeutuu ja imm näyttää isompaa arvoa eculle. Se tiiviste pitää olla hyvällä liimalla kiinni, ettei päädy väärään paikkaan. Ja muutenkin vaan testikäyttöön. 20mm pätkä 75mm viemäriputkea hoitaa saman asian, sen voi laittaa ruuveilla kiinni. Ahdistaahan tuo sitten täyskaasulla... :-)

                      Comment


                      • #12
                        Vikaa taas selvitetty. Ei alipainevuotoja eikä muutakaan kriittistä. Nykyinen maffi mallia hitach joka vähän arvelluttaa? Kampikammion huohotus putket uusittu. Tällaisia arvoja sain.
                        CO%:0.01
                        CO2:15.10
                        HC ppm: 4
                        O2:0.47
                        Lambda:1,021

                        Mielestäni arvot ihan OK?

                        Comment

                        Working...
                        X