Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 Quattro lukkoperän toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 Quattro lukkoperän toiminta

    Eli eilen kävin ensimmäistä tuollaista Audia koeajamassa. Oli kyllä jämäkän oloinen samanikäisiin mersuihin verrattuna, joista tähän mennessä lähinnä kokemusta. Hintaluokka pyörii alle kahdessa tonnissa, kun tarkoituksena olisi vain löytää halpa nelivetoinen talviauto, kun ei viitsi Porscheja suolassa uittaa.

    Tuo eilen koeajettu vaikutti teknisesti erittäin hyväkuntoiselta vaikka korin osalta sitten olikin hiukan sanomista. Lukkoa en tajunnut testata missään, eikä sen käyttäminen kuivalla kai edes hyvää autolle tee. Myyjä kuitenkin vakuutti lukon toimivan ilman ongelmia ilmoituksessa, ja vaikutti

    Tänään olisi tarkoitus käydä vielä ainakin toista samanlaista koeajamassa, ja tuosta ei ole ilmoituksessa kerrottu paljoa mitään, mutta kuvien perusteella vaikuttaisi hiukan siistimmältä kuin tuo edellinen. Ilmoituksen vähäsanaisuuden takia meinasin kuitenkin tarkastaa asiat selvästi tarkemmin kuin tuon edellisen kanssa, eli mitenkäs tuota lukkoa nyt esimerkiksi kannattaa testata. Jos joku hiekkatie löytyy, niin huomaako tuollaisella 2.8l automaatilla mitään eroa liikkellelähdössä lukon ja avoimen perän välillä? En aikaisemmin ole lukkoperäisellä vehkeellä ajanut. Pystyykö lukkonapin valon perusteella päätellä jotain sen toiminnasta ja miten sen olisi tarkoitus palaa jos pystyy?

    #2
    Lukko näissä vekottimissa on tehty auttamaan liikkelle lähtöä haastavissa olosuhteissa. Lukon kanssa autolla tulisi pyrkiä lähtemään liikkeelle mahdollisimman suorassa linjassa.

    Lukko kytketään päälle vain kun auto on paikallaan.
    Lukon kytkeytymisen merkiksi tulisi nappiin syttyä vihreä valo. Mittaristoon syttyy ABS-merkkivalo merkiksi siitä ettei ABS ole käytössä kun lukko on päällä. Kun lähtee liikkeelle niin lukon tulisi automaattisesti pudota pois päältä kun nopeus ylittää 25km/h. Eli vihreä merkkivalo katkaisijasta sammuu samalla ABS-valon tulisi sammua.

    Mielestäni lukkoa uskaltaa varovasti kokeilla pitävälläkin alustalla. Ei se kerrasta mene rikki ja suoraan ajaessa ei lukko edes kuormitu, oli pyörien alla millainen pinta hyvänsä.

    Lukon vaikutuksen huomaa parhaiten jos kääntää jyrkkään. Lukko päällä auto ei käänny yhtä notkeasti kuin ilman. Lisäksi voimansiirrosta kuuluu enemmän jurinoita ja pauketta lukon ollessa kytkettynä.

    Comment


    • #3
      Selvä juttu. Kiitos ! En ole muuten aivan varma pistinkö tätä oikealle puolelle eli pahoittelut tästä jos on liian uudesta kysymys. Katselin vain, että täällä oli muistakin 100 ja 80 kyselty ja mersuforumilla nämä 90 luvun alkupuolen autot ovat jo "vanhojen puolella", mutta tuo mallimerkintähän näköjään ulottuu pitkälle menneisyyteenkin.

      Comment

      Working...
      X