Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselien jakoketju poikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokka-akselien jakoketju poikki

    Autoni on A6 2.0 Tsfi bensakone automaatti. Jakopää on hihnalla.

    Katkesi nokka-akselien välinen ketju, aukasin kopat ja huomasin että ketjunkiristimestä oli lohjenut pala eli kiristimen muovikaari on kovettunut ajan saatossa jonka vuoksi tuo kyseinen ketjukin katkeaa sitten. Autolla ajettu n 230 000km. Tässä nyt jännään että onko imu puolen venttileitä mennyt solmuun, Auto sammui kun lähdin risteyksestä ja vauhtia ehti olla ehkä 20-30 km/h.

    Pakopuolen venttiilithän ei mene solmuun koska jakopään hihna pyörittää pakopään nokkaa koska hihna oli ehyt eikä hampaita puuttunut. Lyön hilut kasaan, pyöritän konetta räikällä ja jos pyörii hyvin mittaan puristukset ja jos puristuksissa ei ole isoja heittoja niin on toden näköistä että venttiilit on säilyneet, mutta jos heittoa on niin sillonhan ei auta muuta ku otta kansi auki ja alkaa työstämään venttiilit ym.

    Sanon vaan että kyllä Audi Centteri on kallis liike, kustannus arvio noin 5000 euroa, osat 3000 euroa. No soittelin motonettiin, jakopään hihna rullasarjoineen, vesipumppu, nokka-akselien välinen jakoketju, nokka-akselien jakoketjun kiristin. hihnankiristin, ohjainrulla ja hihna, nämä kaikki yhteensä 460 euroa, eli kyllä on hinnoissa eroa ja kun itse tekee niin työllehän ei tule hintaa.

    Onko kellään kokemuksia tuon ketjun katkeamisen myötä että onko venttiilit menny solmuun?
    Viimeksi muokannut okkim; 28.6.2016, 09:32. Perustelu: Korjattu rivityksiä, kaikilla ei ole samanlevyinen näyttö.

    #2
    Tilaat osat vielä sparetolta niin tipahtaa puoleen mitä motonetistä. :)

    Sieltä vois löytyä mahdollisesti tarvittavat kannen osatkin, venttiilit, tiivisteet jne.

    Comment


    • #3
      Merkkiliikkeen hinnassa on uusi kansi varmaankin hiluineen? Venttiilien "solmussa" olemisesta ei kukaan täältä osaa sanoa mitään mutta jos ajosta hajonnut niin varmasti on ihan reipasta osumaa saaneet ainakin.

      Comment


      • #4
        Ei ollu puhetta että kuuluuko kansi hiluineen tuohon hintaan, mulla loppu mielenkiinto koko keskusteluun ku alkoivat tuhansista puhumaan.
        Eli käsittääkseni osat 3000 ja työ 2000.
        Voihan se olla että venttilit on saanu osumaa, toivottavasti männät on ehyet jos ei niin sitte tuleeki jo hintaa sen verran että alan harkitsemaan vaihtokonetta.

        Comment


        • #5
          Kyllä se kannattaa ottaa venat irti aina tollaisen tapahtuman jälkeen. On vähän kun paskoisi housuihin jos kokeilee vain vaihtaa hihnaa/ketjua, kyllä se suht suurella todennäköisyydellä kostautuu lähitulevaisuudessa. Mikäli ventiilli on vääntynyt vain vähän, niin se kyllä käy nätisti. Paine jousesta ja sylinteripaineesta vääntää venttiililautasen tiiviisti istukkaa vasten ja kaikki näennäisesti vaikuttaa hyvältä. Se on vain niin että se venttiilin varsi ei kestä määrättömästi sitä että se taipuu joka kerta kun aukeaa ja menee kiinni. Miljoona sykliäkin kun on menty niin menee puoliksi ja koko lautanen tippuu männän päälle.

          Comment


          • #6
            On kokemusta. Venttiilit on varmasti solmussa, hyvällä tuurilla kannesta voi vielä saada ehjän koneistamalla mutta riippuu varmaan siitä millä hinnalla saa ehjän kannen, että kannattaako hommaan ruveta. Männät saattaavat olla käyttökelpoiset, ei välttämättä ole tullut kuin ihan pienet jäljet. Avaamalla näkee.

            Ainakin Ruotsissa on yksi paikka mistä saa sopivaan hintaan kunnostettuja koneita ja kansia, voin etsiä yhteystiedot jos tulee tarvetta.

            Comment


            • #7
              Tein tänään kotitekoisen ohivuoto mittarin - Pala putkea - tulppaan reikä, toiseen päähän putkea tulppa hitsaamalla kiinni ja toiseen päähän kompuran letkuun soppeli liitinhitsaamalla kiinni. Laitoin paineet sylintereihin ja kuuntelin että kuuluuko suhinaa imu tai pako puolelta, mistään ei kuulunu suhinaa muuta kuin se mitä pyttyihin meni ilmaa.

              Hyvällä tuurilla saataa olla ettei venttiilit olekkan saanu osumaa. Huomenna saan lainaan oikean mittarin millä tarkistan vielä tuon että päästääkö mikään venttiili läpi. En sitte tiedä kuinka luotettava tapa tuo on tutkia venttiilien pitävyyttä. Ku ei millään huvittais alkaa repimään kantta irti ym niin testaan nyt vielä tuolla oikealla ohivuotomittarilla että mitä se sanoo.

              Nokka-akselit on irti ja jakomerkit hukassa ku haeskelin niitä. Hammaspyöristä löysin imu puolelta viiva merkin jonka näkee edestäpäin. Pakopuolen hammaspyörästä merkin löysin taas takaa joka oli pyöreä ja jonka pääsi näkemään vasta irroittamalla pako puolen nokka-akselin. Vastamerkkejä en löytänyt vaikka kuinka tutkailin.

              Taitaa olla henkimaailman juttuja nämä merkin hakemiset :)
              Viimeksi muokannut okkim; 28.6.2016, 09:31. Perustelu: Korjattu rivityksiä, kaikilla ei ole samanlevyinen näyttö.

              Comment


              • #8
                Sen verran tuli tietoa nyt että nuihin nokka-akseleihin on olemassa erillinen nokka-akselien työkalu jolla nuo nokka-akselit saadaan oikeaan asentoon.
                Saan ne sunnuntaina lainaan jolloin saan ainaki nokka-akselit kohilleen.

                Nyt alko vaan mietityttään Mika.j: n kirjoitus että jos se jousi tosiaanki painaa sen venttiilin niin tiukasti kiinni istukkaan niin silloinhan ei ohitusvuotoakaan välttämättä ole.

                Alkaisko nyt sitte aukomaan kantta vai laittaisinko hilut paikoilleen...
                Sunnuntaina saan osat että vielä ehtii tehdä päätöksiä kummin tekis. kansi pois vai hilut paikoilleen.

                Kysytään nyt vielä että onko kellään käyny vastaavanlaista niin että venttiilit olisivatkin säilyneet ehyenä saman laisessa koneessa 2.0 Tsfi-Bensa.?

                Comment


                • #9
                  Kyllä varmasti tuollaisiakin tarinoita löytyy, tuo on ihan tuuripeliä mitä tapahtuu kun lennosta menee jako sekaisin. Lottoa sitten vaan vetämään jos kantta et auo..

                  Comment


                  • #10
                    Vähän ihmetyttäny tuo 2.0 Tsfi koneen yläkerran rakennelma, mikä idea siinä on laittaa jakoketju nokka-akselien väliin jos on kampiakseli hihnalla.
                    Nokkaketjuhan pyörittää imu ja pakopuolen nokka-akselia ja nokka-akselin kautta jarrujärjestelmän alipainepumppua. Minun mielestä täysin ylimääräinen tyhmä keksintö tuo nokkien välinen ketju.
                    Olisivat vaan aikoinaan laittanu jakopään ketjuilla -jonka kautta molemmat nokat pyörisi. Alipainepumppuhan pyörisi siivellä nokan päästä mukana.

                    Comment


                      #11
                      Siinä on sellainen tyhmyys kuin säädettävä venttiilien ajoitus.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös tuon voisi hoitaa laittamalla omat säätimet molemmille nokille ja pyörittämällä niitä molempia samalla jakoketjulla?

                        Comment


                        • #13
                          Juuri näin jussi hokas idean, Ihan samalla lailla se säätäisi niitä venttiili ajoituksia jos laittais yhtenäisellä jako ketjulla kummatki nokat, molemmille vaikka erillinen kiristin/säädin ja mallia kestävä.
                          Vesipumpulle voisi laittaa oman pyörän kampiakselin päähän joka pyörittää vaikka hihnalla sitte vesipumppua.
                          Hihna helvettiin ja ketju koneeseen.
                          Vaan ku se on tehty aikoinaan tollaseks nii eipä sille mitään voi.
                          Viimeksi muokannut samipoika; 25.6.2016, 09:35.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä siellä on venat solmussa. En ole yhtäkään kantta nähnyt missä ei olisi vinossa kun ketju katkeaa.
                            Marmorin hinnassa on koko kansi hinnasta päätellen.

                            Comment


                            • #15
                              Sitähän minä juuri ajoin takaa että tuo kyseinen nokka-akselien välinen ketju on mielestäni turha kapistus ja että se olisi voitu rakentaa erillä lailla järkevämmin kun miten se on rakennettu.
                              Tuo kiristin kun tuntuu olevan näissä Tsfi koneissa tyyppivika ja se hajoittaa näitä moottoreita kuin liukuhihnalta.

                              Comment


                              • #16
                                Minkä ikäinen TFSI tämä nyt sitten on? Jos se vanhempi, niin eikö siinä silloin juuri ole nokkien välinen ketju koneen takana ja varsinainen jakohihna edessä, niin kuin Sami tuossa ensimmäisessä viestissä itse asiassa toteaakin?

                                Comment


                                • #17
                                  Vuosimalli on 2006

                                  Comment


                                    #18
                                    Tilanne korjattu. Kännykällä tehdyt moderoinnit ovat osuneet väärään topikkiin jostain syystä ( eikä edes alkoholilla ole osuutta asiaan vaikka ajankohdasta niin voisi kuvitella). Käsi on pystyssä virheen merkiksi, nyt korjattu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mitä jos palataan alkukysymykseen?
                                      Pohdintoja siitä miten Audi olisi voinut toteuttaa sen systeemin ei tuo mitään itseisarvo keskusteluun jos tulevasuudessa joku haun kautta etsii vastauksia samaan ongelmaan.

                                      samipoika ole ystävällinen ja laita profiilisi kuntoon, kiitos!

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos budjetilla mennään, niin ite ehkä tekisin vaan niin et kansi irti ja uudet venat vääntyneiden tilalle, läppäys seeteihin, kansi paikoilleen uusilla tiivisteillä ja tietenkin uudet jakopään hilut. Toki täs konees tietty voi olla jotain mahdottomuuksia joista mulla ei oo hajua ja joutuu ottaan sen 5ke remontin marmorilta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä se tuolla reseptillä paranee. Käyttää koneistamolla tarkastuksessa ja joko korjaa tuomion mukaan itse tai antaa koneistamon korjata.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onnistuuko läppäys ihan kotikonstein enää tuon ikäiseen kanteen? Vanhemman 5V 4.2 koneen imuvenat on jo sen näköisesti ettei luotto riittänyt. Vai onko tässä neliventtiilikansi koska FSI?

                                            Comment


                                            • #23
                                              On 4/sylinteri. Itsellä kun tuo ketju meni kertaalleen jo poikki...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Huomenna otan kannen irti, keulaosat purin tänään ym. Kaikki tarvittavat hilut tilattu jakopäätä myöten, tiivisteet, venttiilit ym. 850 e.

                                                Tutkin kannen ja jos tuntuu että on aihetta viedä koneistamoon niin viedään se sitte sinne vielä varmuuden vuoksi. Venttiiliohjaimet jos on ehyenä säilyny ja kansi kunnossa niin homma ei ole kummonen - hilut kokoon.

                                                Opin tästä ainaki sen että tiedän minne kurkata jos samanlainen hiljainen raklatus ääni alkaa joskus kuulumaan koneesta.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 28.6.2016, 09:30. Perustelu: Korjattu rivityksiä, kaikilla ei ole samanlevyinen näyttö.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä tuossa tilin tekee itse tekemällä. Toivotaan ettei oo mitään ihmeempää. :)

                                                  Hopsis, mitä tarkoitat? Eikö noi venttiilit ja seetit oo suurinpiirtein saman tyyliset oli venttiilejä 5 tai 4..?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä noita 5V biturbon kansia läppäilee ihan helposti, miksei sitten 4.2 konetta..?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nyt en ihan tarkkaan muista mutta ne ei oo kaikki samassa kulmassa tjms joka silloin hämmensi niin että jätin suosiosta kannet koneistamolle.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei ne olekaan, mutta mitäs väliä sillä on? Yksitellenhän niitä pyöritellään. :)
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 26.6.2016, 23:16.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Totta, nyt arjen taas koitettua kun tutkin niin näinhän se on. Venttiilit ovat keskenään eri kulmassa mutta ei se tosiaan läppäykseen mitään tee. Joskus back in the day olin ymmärtävinäni että koko seetipinta on jotenkin kummallisesti enkä silloin asiaa sen enempää selvittänyt.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Se olis kansi tänään pöydällä kun saan kansipultit auki. Onko se ribe eli polydrive tähtiavain vai xzn tuo pultin pää? Torx se ei ole.

                                                            Momentteja en tiedä / kirimis järjestystä. Onko jollain tietoa momenteista/ kirimisjärjestyksestä? (ristiin)?

                                                            Hyvin antoi taas Audi Centteri edustus tyyliä ku soittelin ja kyselin näitä, siellä tuumattiin ettei he anna momentteja tms vastaavia tietoja. Innokkaita ovat myymään audeja ja raha kelpaa mutta siihen se jää heidän osalta, ei minkäänlaista vastapalvelua. Voin sanoa että meinas lanka palaa näitten audi edustajien suhteen. Pitää varmaan mennä tiskille niinku häjyissä ja antaa vakuutus mukaan.
                                                            Viimeksi muokannut okkim; 28.6.2016, 09:30. Perustelu: Korjattu rivityksiä, kaikilla ei ole samanlevyinen näyttö.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X