Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 2.0TFSI "nakuttaa" tyhjäkäynnillä + tärinää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Parista 1. generaation TFSI koneesta on rytkytystä ja kilkatusta korjaillut N80 venttiilin vaihdolla. Maksaa kymppejä ja sijatisee ainakin BWE koneessa siinä ketjukotelon vieressä. Taisi olla Sparetolta Boschin osakoodilla jonkun 13€. Kuulostaa ihan ketjun kilkatukselta, mutta on todellisuudessa se venttiili itsessään. Rytkyttää myös tyhjäkäynnin tienoilla.

    Ei ole nuo uudemmat jakoketjulliset TFSI:t tuttuja, mutta näin mutulla siellä saattas olla samanlainen huohotinventtiili.

    Tuossa ääninäytettä:
    https://www.youtube.com/watch?v=ignLPJcl1aw

    Comment


    • #32
      Audilla käyty ja vastaus oli että toi dieselmäinen ääni on täysin normaali, tulee kuulemma bensapumpusta ja bensasuuttimista. Tässä autossa ääni ei ole edes erityisen kova, tosin sillä hetkellä se ei minunkaan mielestä ollut yhtä kova kuin joskus pahimmillaan. Itse en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta taisin lukea myös jostain ulkomaan foorumilta että suuttimet tosiaan olisi syynä koska bensa syötetään samalla tavalla kuin dieseleissä..(?) Ääni ei ole samanlainen kuin tuo N80 venttiilin aiheuttama kilkatus.

      Tärinästä oli sitä mieltä että ei tule voimansiirrosta eikä moottorista, vaan johtuu rengastuksesta/madalluksesta. Ihmettelen kyllä että jos noissa olisi jotain hämminkiä niin miksi tärinä tuntuisi vain kovassa kiihdytyksessä eikä lainkaan tasaisessa ajossa. No, en nyt aio tehdä asialle mitään, katsotaan sitten kun laitan talvirenkaat alle että muuttuuko käytös...

      Comment


      • #33
        Onkos tässä sitä nokan seuraajaa korkeapainepumpun päässä mikä vanhemmissa kuluu ja tekee ääntä? (cam follower)

        Comment


        • #34
          Sama nakutus, iso ongelma.

          Minulla A6 4F 2.0 tfsi piti myös aikamoista nakutusta ja rallatusta ketjun puolelta. Pumpun kuppi vaihdettiin, ei mitään vaikutusta. Seuraavaksi siirryttiin ketjun puolelle, epäilyksenä sen olevan löystynyt mikä ihmetytti, koska uudella ketjulla oli ajettu n.50tkm. Noh korjaamolta tuli soitto, ketjun kiristin oli katkennut ja molempien nokka-akselien liukupinnoissa selvää kulumaa, vielä ei tiedetä onko myös sylinterin kansi vaurioitunut. Aika laatua näissä Audeissa nykyään. Auton ajokilometrit mielestäni varsin kohtuulliset 170tkm. ja huollot tehty aina ajallaan, ellei jopa etu-ajassa.
          Kustannusarviota korjauksista en ole vielä saanut, mutta helposti 4-5 tuhatta tulee maksamaan.
          Saa nähdä tuleeko Audi vastaan kustannuksissa, kun auto on -06 valmistettu. Heidän liikkeestä kylläkin hankittu aikoinaan.

          Comment


          • #35
            Noniin, palataanpa aiheeseen. Eli aiemmin lopetin tämän asian ihmettelyn kun Audin huoltopäällikkö sanoi nakutuksen olevan normaalia ja ravistelun kiihdytyksissä johtuvan alustasta (spacerit ja "tarvikevanteet"). Hänen mukaan se ei ainakaan tule voimansiirrosta tai moottorista. Epäilin tätä kyllä jo silloin mutta nyt on Audin alkuperäisen vanteet talvirenkailla alla ja spacerit pois, ravistelu jatkuu kovalla kaasulla kiihdyttäessä 2500-4000rpm alueella isoilla vaihteilla ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

            Autossa on siis APR viritys, ja vääntöä tuolla alueella APR:n mukaan n. 460Nm. S-tronicin kyllä pitäisi kai kestää moinen vääntö ilman että kytkin alkaa luistaa tms? Takapuolituntuma on sellainen kuin ravistelu tulisi moottorista. APR virin laittanut kaveri väitti silloin että se tulee kardaanista ison väännön myötä, mutta kumma kun esim 3.0TDI koneet ei täristä kardaania, vaikka voimalinja lienee sama ja vääntöä vielä 100-200Nm enemmän?

            Onko kenelläkään uusia ajatuksia aiheesta? Voiko ongelma olla esim että bensapumppu ei pysty ruokkimaan konetta tarpeeksi, ja siitä tulisi jotain "käyntiongelmia" tai voiko turbon paineet nousta liian suuriksi ja sitä myöten jotain sivuvaikutuksia? Tai voiko APR:n ohjelmassa olla vaikkapa sytytyksenohjaukset väärin? Itse kun en moottoritekniikasta paljon ymmärrä niin ajatukset on tätä tasoa... Apua siis kaivataan! Auto kuitenkin kiihtyy kohtuullisen hyvin tuossa tilanteessa, mutta ei sitä kovin pitkään viitsi jatkaa kun tuntuu että hampaat putoaa suusta.

            Comment


            • #36
              Hiljaista ollut viime kysymysten jälkeen.. Nyt autolla siis ajeltu n. 10tkm tuon virin jälkeen ilman muita oireita tai vahinkoja. Lueskelin jotain muita ketjuja ja löysin kommentteja että kaksoismassavauhtipyörä saattaisi "pohjata" nyt kun vääntöä on enemmän ja siten täristää autoa. Onko kellään tietoa onko tässä kulkineessa eri VP kuin esim tehokkaissa dieseleissä? Lisäksi oli ketjussa puhetta suuttimista mutta itsellä ei riitä tietoa että miten ne oireilisi ja onko edes bensakoneessa mahdollinen vika/oire. Asia huolestuttaa edelleen kun autoa olisi tarkoitus pitää muutama vuosi vielä, nyt kun tuo uusi A5 osoittautui aikamoiseksi flopiksi muotoilultaan (minun mielestä).

              Lisään oirekuvaukseen vielä sellaisen että tuon tärinän aikana kovissa kiihdytyksissä auto myös pitää aika kovaa "suhinaa" joka sisältää tiheää (taajuus ehkä n. 3-5Hz tms) pauketta tai jytinää. Voi toki olla että suhina on tasaista ja tuo pauke tulee tärinän myötä muualta, mutta korvaan se kuulostaa siltä kuin suhina katkeilisi tuohon paukkeeseen.

              Yritän toki vältellä tilanteita joissa tärinää tulisi, pääosin ajamalla S tai M vaihteilla melkein koko ajan.

              Comment


              • #37
                Molemmat oireet tulee vauhtipyörästä, on nähty ja koettu ennenkin kun vääntö on korkee. Vaihtasin vauhtipyörä.

                Comment


                • #38
                  Kiitos vastauksesta, mutta ainakin tuo nakuttava ääni on todettu normaaliksi ja tulevaksi bensapumpusta. Se on myös hyvin erilainen kuin vauhtipyörästä tuleva nakutus.

                  Vika voi silti olla vauhtipyörässä, en sano sitä, mutta onko mitään hyötyä vaihtaa jos uusi on oletettavasti samanlainen (koska autolla ajettu vasta alle 50tkm)? Vai onko jotain parempaa vauhtipyörää tarjolla?

                  Mistä suhina ja pauke peräisin?

                  Comment


                  • #39
                    On nähty alle 20tkm ajettua missä vauhtipyörät on takuulla vaihdettu, toki diesel koneella mutta....ja silloin on ollut myöskin nakutus tyhjäkäynnillä, jos olis bensapumpusta miksi se sitten lakkaa kun pistät D tai R!!??
                    Uskon vielä vaa että se on vauhtipyörä.

                    Comment


                    • #40
                      No hyvä pointti periaatteessa, mutta kun samanlaista nakutusta (ja kovempaakin) tulee niin monesta samanlaisesta autosta että kyllä se pumppukin tuollaista ääntä pitää.
                      No, onko ehdotuksia millainen pyörä sinne pitäisi sitten laittaa (ja missä, tuskin ainakaan AC:llä) että tärinästä pääsisi eroon?

                      Comment


                        #41
                        Ei siihen ole tarjolla muuta kuin alkuperäisen tyyppinen.

                        Comment


                        • #42
                          OK. Pitääpä pohtia, ei viitsisi heittää paria tonnia tuohon ihan tältä pohjalta kuitenkaan kun mitään suurempaa varmuutta asiasta ei ole. Onko mitään muuta tapaa varmistua VP:n viasta kuin vaihto uuteen? Voiko sitä esim kuunnella metallitangon avulla tms?

                          Comment


                          • #43
                            Eikö tuo, tuollainen mene takuuseen vielä?
                            Ed. (tai siis olisi pitänyt mennä, kun olisi älynnyt aikaisemmin vaatia korjattavaksi.)
                            Viimeksi muokannut ADHWAU; 4.1.2017, 12:16.

                            Comment


                            • #44
                              Luitkohan ketjua ollenkaan? Autossa on viritys joka poistaa kaiken tuotevastuun moottorin ja voimansiirron osalta.

                              Comment


                              • #45
                                Joo sorry, jäi silmien väliin että takuu nyt umpeutunut. Luulin myös että noin pieni tehonlisäys ei takuuta veisi, ja olihan tuossa useampi ongelmakin, ja ennen viriäkin.
                                " Ääni on ollut samanlainen siitä lähtien kun auton ostin, eli nyt vuoden. "
                                Mutta pahoittelen vielä että uskalsin osallistua ja tyhmänä kysyä, ja vielä ilmiselvästä asiasta.

                                Comment


                                • #46
                                  No olihan viri mainittu n. 10 kertaa ketjussa, lisäksi 33% tehonlisäys ei mielestäni ole ihan pieni? Liikenteessä on paljon autoja joissa huipputeho on pienempi kuin tämä tehonlisäys..! Mutta otetaan se herne pois nenästä ja jatketaan aiheesta, eikö?

                                  Comment


                                    #47
                                    Onko autoa tutkittu missään Audin jälkeen?
                                    Lähinnä se että arvotaanko tätä nyt iäisyyteen ilman että fyysisesti jotain tehdään.
                                    Vauhtipyörä voisi olla hyvä syyllinen tuohon, kuten jo mainittu. Niitä on mennyt vakioista pienilläkin kilsoilla ja väännön lisä tietysti sitä tehostaa.
                                    Sen pitäisi kyllä kestää softalla saatavat väännöt ilman ongelmia.

                                    Tuleeko värinää vakiosoftalla?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Olen siinä samaa mieltä! Nakutus ei loppuu kun pistää vaihde päälle jos syy olis p-pumppu!!ja vauhtipyörä selittää värinää myös isommalla väännöllä. Ja niitä vaihdetaan takuulla kyllä vaikka auto on vähä ajettu ja vakioteholla.
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 29.12.2016, 11:07. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Pulla: Ei ole tutkittu kesän jälkeen. Auton käytös ei ole mielestäni muuttunut, ja koitan välttää täristämistä. Mielestäni värinää ei tullut vakiosoftalla, ei ainakaan läheskään näin voimakkaasti. Jos asiasta olisi vähänkin varmuutta niin menisin vaihdattamaan VP:n, mutta kun joka toinen sanoo ei ja joka toinen kyllä niin en viitsisi heittää paria tonnia tosta vaan kokeillakseni että tulisko kuntoon.. Ja kun en tunne ketään asiaatuntevaa harrastajaa niin pattitilanne jatkuu.

                                        Tuo vaihteenkytkentä kyllä pistää miettimään. Toisaalta siinä moottorin kierroslukukin muuttuu inauksen, samoin kuin jos P:llä kaasulla nostaa kierroksia hiukankin niin mielestäni nakutus häviää.

                                        Nyt siis kaipaisin vinkkiä miten tämän asian pystyisi varmistamaan muuten kuin polttamalla rahaa? Esim pystyykö pumppua tai vauhtipyörää kuuntelemaan metallitangon avulla pukilla tms?

                                        Comment


                                          #50
                                          Pumppua voi kuunnella, vauhtipyörää ei.

                                          Tämä nyt on ehkä rajusti sanottu, mutta et tule löytämään sitä asiantuntijaa, joka tuon voisi ilman kustannuksia selvittää missä vika on.
                                          Vauhtipyörän viallisuus voidaan todeta ottamalla se irti autosta. Tämä taas on jo työnä niin iso, että on sama heittää uusi tilalle.

                                          Tässä on jo muutama sanonut kokemusten perusteella, että vauhtipyörä on viallinen. Se ei toki ole absoluuttinen totuus, mutta prosentit osua oikeaan on kohtuu hyvät.

                                          Sitä asiantuntijaa joka kertoo vian netin yli tai ilman kustannuksia, joutunet etsimään vielä pitkään.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Vauhtipyörän voi myös todentaa vertaamalla vaihteiston tuloakselin ja kampiakselin pyörintänopeuksia, ei tarvitse monenkaan kierroksen heitto olla jotta ääntää. Mutta varmin keinohan se on purkaa käsille.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ei vauhtipyörä aiheuta kierrosheittoa kampiakselin ja vaihteiston pääakselin välille, korkeintaan joidenkin asteiden kulmaeroa, mutta sitä ei VCDS näytä. Turbiini on sitten asia erikseen, mutta vauhtipyörä ei ole mekaanisesti luistava elementti kuten hydrodynaamisesti "luistava" turbiini, eli pyörimisnopeuseroa ei synny paitsi jos kytkin luistaa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Pullalle lähinnä vastauksena että en odotakaan että kukaan pystyisi varmasti sanomaan mitään, paitsi jos ihmeen kaupalla jollain olisi samanlainen auto virin kanssa oireettomana tai oireellisena.. Eipä taida olla?

                                                Ehkä pitää ottaa riski ja vaihdattaa toi VP, mutta en varmaan ennen hiihto/kesälomaa moiseen ryhdy ellei jotain kummallista tule.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Mulla dieselissä kaksoismassan antautuminen kuulosti siltä, kun olisi venttiili nakuttanut. Ja tuntui että kävisi kolmella. Sirinää, jyristelyä, suhinaa tuli ennen ja jälkeen. Nyt uudella vp:llä ei mitään ääniä ja kaikki aikasemmat tyhjäkäyntivapinatkin katosi.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Yksi tyhmä kysymys lisää, kuuluuko vaihteiston liikkua/heilua jos nykii kardaanin etupäästä? Liike ehkä 5-10mm?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Sen verran kuuluu heilua mitä tukikumit antaa periksi, mutta kolahtavaa välystä ei pitäisi olla.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ok, välyksistä ei taida olla kyse kun ei kolissut.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X