Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8T jakohihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8T jakohihnan vaihto

    Autossa mittarissa nyt 220 tkm ja viimeksi jakohihna vaihdatettu pikkaisen alle 100 tkm ihan liikkeessä. Tee-se-itse hengesssä laitoin auton "pukeille" (= pari lankkua eturenkaiden alle jotta nousee pikkaisen maasta) ja lähdin repimään pakettia auki.

    ELSAsta ohjeita ja parin tunnin kuluttua olikin etupuskuri irti ja apulaitehihna pois. Nokka-akselissa oli selvä YKK merkki joten väänsin kampuralta myötäpäivään kunnes merkki oli tarkasti kohdallaan. Sitten kiristin irti ja vanha hihna ja vesipumppu pois. Jäähynesteet laskin ensiksi alaputkesta ämpäriin ettei piha sotkeudu enempää.

    Ja sitten pakettia kasaan. Sitten tulikin pieni miettimistauko. Nokkapyörässä oli pirun selvä merkki mutta kampuralla ei tai no oli se siinä apulaitteen hihnapyörässä mutta moottorin rungossa tai koteloissa ei mitään. Huonostihan tonne näkikin koska syyläri oli edelleen auton nokalla. No, ei muuta hihna hampaille ja raaka oletus siitä että jos nokassa on merkki tasan kohti taivasta niin on se tossa kampurallakin.

    Hihnat oikeaan kireyteen kuten ELSA neuvoi, työkaluina lukkorengaspihdit (Audillä tähän jokin erikoistyökalu) ja 13 mm lenkki, ja tämän jälkeen pyöritin taas kampuralta ja kokeilen että pyörii nätisti.

    Ja tästä opimme ainakin sen että merkkaa ne hampaat aina ennen kuin ottaa vanhan hihnan pois.

    Ja käymään.. ei poksahtanut. Jos sitä huomenna kasailisi puskurit ja muut. Öljyt ja suodattimet tuli vaihdettua samalla.

    #2
    Tuurilla ne laivatkin seilaa :)

    Comment


      #3
      Oliko sulla hydraulikiristin jakopäässä kun purkasit? Niitähän on hydraulikiristimellä ja ilman. Jotenkin jäänyt se käsitys että nykyään käytetään vain tuota "mekaanista" kiristystä.

      Comment


      • #4
        Mekaaniseksi muuttui -02 vuosimallin alustanumeroisista alkaen ainakin nelosessa ja passatissa. Jossain vuosimallin puolivälissä.
        Aiheuttaa kivoja ylläreitä niissä missä on kone vaihdettu joskus sopivasti.

        Comment


        • #5
          SKF:n sarjoissa muutetaan hydraulinen mekaaniseksi. Eli panos jää pois ja tilalle tulee jousella varustettu rulla.

          Comment


          • #6
            Ai miten se siis muuttuu?
            Itsellä homma edessä kesällä ja miettinyt mitä sinne (pitää) laittaa.
            Potilaana -01 AVJ b6.
            Pystyykö siis tuon "vanhan" päivittää uuteen systeemiin

            Comment


            • #7
              Gatesin sarja Motonetista ja tuossa siis normaali epäkesko kiristinrulla jota painaa sellainen tappi (sisällä ilmeisesti jousi + öljyä). Kun paketti on kasassa niin tuosta kiristimestä poistetaan sokka ja tuo pieni mäntä vapautuu ja painaa rullaa siten että tulee tietty kiristys. Samalla sitten sillä Audin erikoistyökalulla (=lukkorengaspihdit) säädetään kiristintä ja lopuksi lukitaan mutteria kiristämällä.

              Vanhat osat tosiaan Audin leimoilla. Täytyy sanoa että mm. tuon kiristimen työnjälki on Gatesissa huonompaa ihan silmämääräisesti katsottuna. Vanhoissa luki Made in Germany, tässä ainakin yhdessä laakerissa Made in Taiwan...

              No, kaippa se taas 100 tkm kestää. Ei muuten ollut vesipumpussakaan tai missään laakereissa klappia. Hihna oli tosin jo venynyt sentin-pari eli väittäisin että jakohihnan korkkaaminen perustuu pääosin siihen että venyy liikaa ja tällöin pääsee löysälle. Hihnakin muuten oli priiman näköinen, ei murtumia tms.

              Comment


                #8
                Onko tämä VKM 11117 nyt sitten hydraulinen? Tuollainen tulee mukana ainakin SKF:n VKMC 01918-1 sarjassa. Mekaaninen siis parempi/luotettavampi/kestävämpi?

                Comment


                • #9
                  Se on hydraulinen JA mekaaninen siinä mielessä että sisällä on ilmeisesti öljyt + jousi mutta ei tuo auton öljylinjasta painetta ota kuten vaikkapa hydrauliset nostajat vaikka tätä tuskin tarkoititkaan. Öljy lienee sisällä vaimentamassa liikettä (tuo painuu kasaan *erittäin* hitaasti) ja jousi tuomassa sen voiman.

                  Hyvin yksinkertainen konstruktio koko jakopää ml. tuo kiristin. Kuten itsekin tuossa edellä totesin niin n. 125 tkm ajetut Audin orggis osat olivat kaikki hyvässä kunnossa. Ainoa mikä oli kulunut oli itse jakohihna ja sekin siis "vain" venynyt. Ei mitään murtumia tms. mutta venymän vuoksihan nuo taitavat sitten lopulta pyörähtää hampaita yli.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                    Oliko sulla hydraulikiristin jakopäässä kun purkasit? Niitähän on hydraulikiristimellä ja ilman. Jotenkin jäänyt se käsitys että nykyään käytetään vain tuota "mekaanista" kiristystä.
                    Auto on 2003 A4 ja Audin leimoilla olevat osat mutta tuohon on tehty vaihto jo kertaalleen. En osaa sanoa onko silloin käytetty "vanhaa" hydraulikiristintä sitten vaihdossa ja mikä on ollut alkuperäinen. Itse rullassa ei siis ole jousta vaan kiristys hoituu ulkopuolelta tuolla pienellä mäntäsysteemillä.

                    No, en osaa sanoa kumpi on parempi. Tuo hydraulinenhan on pelkkä alumiininen putki jossa myös jousi sisässä. Tuli tässä mieleen että saattaisihan tuo uudempi malli olla halvempikin jos koko erillinen kiristin jää pois.

                    Comment


                    • #11
                      Tosiaan itseltäni mennyt nyt tämä mekaaninen kokonaan ohi.

                      Ilmeisesti tarkoitetaan tämän näköistä systeemiä jonka voi siis vaihtaa tuon hydraulisen tilalle:

                      http://www.ebay.de/itm/SKF-ZAHNRIEME...kAAOSwmmxW4GbO

                      Tein muuten tuossa menneenä kesänä jakorempan vanhaan -92 Astraan. Siinä kiristin oli myös mekaaninen mutta ilman mitään automaattikiristystä tai jousia. Epäkeskorulla vaan väännettiin sopivaan tiukkuuteen ja mutteri kiinni. Kestää taas toiset 150 tkm.

                      Comment


                        #12
                        Juuri tuota tarkoitin. Eli hydraulimötikkä otetaan kokonaan pois ja tilalle laitetaan täysin mekaaninen kiristys. Toki pieni esikiristys pitää tehdä tuolla hydraulikiristimelläkin. Omaan on pari kertaa vaihdettu jakopää mutta ei ole mitään käsitystä kumpi kiristystapa siellä on mutta vahva veikkaus on että mekaaninen.

                        Comment


                        • #13
                          ei ennen viriosia kiinni kun tämä paketti on kohallaan, eli onko mulla nyt tuo vauhtiksen merkki ihan oikessa kohdassa ? nokkien merkit ?
                          https://ibb.co/fsqaKo
                          https://ibb.co/j48Ueo
                          https://ibb.co/kuNNzo
                          https://ibb.co/eDP2zo
                          https://ibb.co/gvLmQT

                          Comment


                            #14
                            Ainut minkä selkeästi näkee, on dampperin merkki, eikä se minusta ole kyllä ihan kohdillaan. Vauhtiksen merkki saattaisi olla ainakin sinne päin, jos paikka nyt on oikea. Nokkien merkeistä saa kuvassa vähän huonosti selvää, mutta vahva ehkä oikealle asennolle.

                            Comment


                            • #15
                              vauhtiksen merkki on tällä hetkelle reijän oikeassa reunassa, jos käännän merkin reijän keskelle niin damperin merkki menee aivan huitsin päin persettä, eli mitenköhän tuo vauhtiksen merkki kuuluu näkyä tuolla ? ja toinen asia mikä askarruttaa on nuo nokkien merkit, autodatan ohjeessa nuo nuolet on ihan keskellä neliötä, ja 16 lenkkiä on nyt merkkien välissä, niinkuin ohjeessa on ilmoitettu. tulee hieman epävarma fiilis tuosta niin sen takia joutuu nyt kyselemään :)

                              Comment


                                #16
                                Onko kampiakselin hihnapyörän kiila ehjä?
                                Ykköspytyn käännät YKK niin nokkapyörä pitäs olla merkissään.

                                Comment


                                • #17
                                  MIKASS: damperin kiila on ehjä. kun on YKK nii vauhtiksen merkki häviää, muuten on nokan ja damperin merkki on kohdallaan.
                                  Hämää vaan nyt tuo vauhtiksen ajoitus merkki . kumpaan tässä nyt luottaa :/ damperissa olevaan muovisuojan merkkiin vaiko vauhtikseen :/

                                  Comment


                                    #18
                                    Tarkistuskolon suora reuna pitää mennä vauhtipyörän nollan läpi, silloin kellari on kohdallaan. Jos dampperin merkki vippaa pahasti tuossa vaiheessa, niin kannattaa tosissaan tarkistaa kampuran kiila.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      Eikös vauhtiksen merkki ole kohdillaan vaan joka toisella kierroksella? Eli oletko varma, ettei se tule kohdilleen, jos pyörität konetta kierroksen lisää?

                                      Comment


                                      • #20
                                        no tulihan niitä loistavia ohjeita ja neuvoja, kiitoksia . nyt pääsen jatkamaan hommaa taas eteenpäin. Palaan taas jos ja kun ongelmia taas ilmenee :) mutta taas olen vähän viisaampi :D tekemällä oppii.

                                        Olihan se pakko käydä koettamassa, nyt osuu kaikki merkit kohdilleen , nokka merkitkin näyttää paremmalta :) helvetin iso kiitos avusta.
                                        Viimeksi muokannut okkim; 26.6.2018, 21:08. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mitä siis teit?

                                          Comment


                                            #22
                                            Kampiakseli on kyllä jokaisella kierroksella kohdallaan, nokka vaan joka toisella :)

                                            Kun pyörittää kampuraa merkkiin, niin kannattaa pyörittää konetta käyntisuuntaan ainakin loppumatka (eli jos tykkää pyöritellä väärin päin, niin kääntää aluksi reilusti merkin yli ja sitten kääntää koneen merkkiin käyntisuunnan mukaisesti). Muuten voi käydä niin, että nokkaremmin kiristin joustaa vähän ja merkit eivät täsmää sitten pirullakaan.

                                            E: Ja vauhtipyörän merkki on tarkempi kuin dampperin merkki, jos noiden väliltä joutuu joskus pohtimaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              okkim: siis tuon kuvan mukaisesti hitaasti käänsin konetta, että vauhtiksen merkki nippa nappa sieltä näkyy, ja siitä sitten osui tuo damper ja nokka merkki kohilleen. otan huomenna vähän kuvia taas niin muutkin näkee mistä kysymys :)

                                              kookOO: juu näin sen tein kun pyörittelin, alkuunhan se näyttikin ihan mitä satuu josta nyt tuli epävarma olo että jotain on väärin kasattu.
                                              Viimeksi muokannut DiudiQ; 26.6.2018, 22:02.

                                              Comment


                                                #24
                                                Imunokkaa ei saa katsoa merkeistä vaan pitää laskea ketjulenkit.

                                                0-merkki on varmasti ykk:ssa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Porkkis: mutta eikö nuo nokkien merkit pidä olla kohallaan kun välissä on 16 lenkkiä ? muutenhan nokka-akselit voisi hettää sinne miten sattuu ?
                                                  Niin kuin linkin ensimmäisessä kuvassa on esitetty->

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minusta lenkeistä puhuminen on harhaanjohtavaa joten ei ihme jos ajoitukset menee pieleen.
                                                    Oheisessa kuvassa merkkien välissä on minun mielestäni 15 lenkkiä. 7 ketjun ulkoreunassa ja 8 sisäreunassa, yhteensä 15.

                                                    Minusta on selkeämpää laskea tappeja (rullia). Kummankin merkin kohdalla on tappi ( 1 ja 16) ja niiden välissä on 14 tappia. Merkkien välissä siis 14 tappia.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Minä olen aina lopuksi katsonut nokkien merkit kohdilleen. Ensin lasken rullien määrän ja pistän kiinni, sitten pyöritän nokkia että näen meneekö merkit kohdilleen. Niiden pitää mennä, tai muuten ajoitus on persiillään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        OKKIM: juu tuollein itekkin sen ajattelin tehdä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olipahan homma,mutta tulipahan tehtyä, nyt pääseekin rakentamaan paine puolta vihdoin :)
                                                          https://ibb.co/bRbte8
                                                          https://ibb.co/bvVKK8
                                                          https://ibb.co/k6fasT
                                                          https://ibb.co/f6Hc6o
                                                          https://ibb.co/hBMFsT

                                                          Comment


                                                            #30

                                                            Olipa mystinen jakopään kasaus. Mä en tiedä, mistä se johtuu, mutta mun piti kääntää se rullan rautaholkki väärinpäin, että se asettui oikein hihnalinjalle. Muutoin se kampeaa hihnaa liikaa ulospäin ja oli jo hiertänyt alahihnapyörään selvät jäljet. Olisko tossa ADR kannessa erilainen kiristin alkujaan? Pistin prikan rullan taakse ja holkin rullan päälle ja nyt on hyvä. Samalla tuli todettua, että uudemman 1.8T:n nokkapyörä ei mennyt ihan sellaisenaan paikoilleen. Siitä piti sorvata tavaraa takapuolelta pois ja sitten pienentää nokka-akselin pultin prikkaa aika paljon, ennen kuin osat asentuivat paikoilleen. Siellä ne nyt pikku puuhastelun jälkeen ovat. Varmaan tohon nokkaan voisi kyllä sovitella A4 B6 pultinkin? Tällä kertaa kiristinrullakin meni oikein paikoilleen ja tappi tuli ulos vain ehkä puolet liikeradastaan. Josko se nyt olis hyvä :)
                                                            Viimeksi muokannut JM; 30.5.2019, 16:19.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X