No niin, eli laitetaanpas uusi ketju näistä pystyyn. Aiempaa keskustelua otsikon aiheista löytyy kyllä hyvinkin kattavasti, mutta tässä on sen verran ongelmia että helpompi varmasti käsitellä kaikki näin.
Aloitetaan vähiten pelkotiloja aiheuttavasta ja pitkäikäisimmästä vaivasta:
-Autoa kylmänä käynnistäessä moottori tuntuu alkuun tehottomalta ja saattaa hieman nykiäkin. Lisäksi kun on ensin kiihdyttänyt ykkönen silmässä (rauhallisesti) siihen nopeuteen että voi vaihtaa kakkoselle, kiihtyy auto kakkoselle vaihdon jälkeen liikkeelle ilman kaasuakin omatoimisesti yllättävän nopeasti, ikään kuin se saisi jostain muualta kaasua heti kakkoselle vaihdon jälkeen. Tyhjäkäynnillä kierrokset ovat n. 1200rpm, vrt. vähänkin lämmenneellä moottorilla n. 850rpm. En tiedä onko tällä yhteyttä tuohon ongelmaan.Tämä "ominaisuus" on autossa ollut jo pidemmän aikaa enkä ole siihen jaksanut ruveta paneutumaan ennen kuin nyt.
-Ulina pelkääjän puolelta moottoritilasta kylminä aamuina. Todella korkea ulina joka kuuluu noin kilometrin ajomatkan verran kaasun painamisen yhteydessä. Kaasun vapauttaminen hetkeksi hävittää äänen, toisinaan seuraavan kylmäkäynnistykseen, toisinaan palatakseen vain kun kaasu ja kierrokset menevät taas "oikealle" tasolle. Ei ole moniurahihna tai sen kiristinrulla eikä myöskään kirstinosa jotka tuli jo vaihdettua. Tämä ei luonnollisesti kuulunut korjaamokäynnin yhteydessä jälkitarkastuksessa, vaikka auto oli ollut pakkasessa ulkona seisomassa korjauksen jälkeen.
-Tänään ilmeni töistä lähtiessä jokin uusi, edellistä ongelmakohtaa hieman matalampi ulina, mutta tällä kertaa kuljettajan puolelta moottoritilasta nopeuden ollessa n. 90kmh. Vauhdin tiputtaminen 80kmh lopetti äänen ja auto toimi muutenkin täysin normaalisti.
Omia, hieman ehkä villejä veikkauksia ongelmien lähteiden suhteen:
-Imuvuoto / tiivisteet finaalissa imusarjan alueella
-Tulpat vaihtoiässä
Nyt tiedustelisinkin kunnioittaen arvausraadilta että onko teillä ilmennyt samanlaisia ongelmia autoissanne tai onko hajua mistä nämä ongelmat voisivat johtua? Samoin myös kuulisin kertomuksia siitä miltä nuo arvailuni teidän korviin kuulostavat, niin tietää seuraavaa huoltoa varaillessa mitä kaikkea sitä laittaa autosta uusiksi.
Ajokilometrit tällä hetkellä 199tkm, jakohihna ja hilppeet vaihdettu 2013 / 163tkm, samana vuonna tehty myös huohotinremppaa (vaihdettu putki + venttiili). Jäähdytysjärjestelmä uusittu 2015 kun oli vuotoa, venakopan tiiviste 2013... Rupeaa hieman vaihtoehdot loppumaan. Laturin kunto myös tarkistettu 2016 ja oli asentajan mukaan ok.
Tulpat vaihdettu 30tkm sitten...
Aloitetaan vähiten pelkotiloja aiheuttavasta ja pitkäikäisimmästä vaivasta:
-Autoa kylmänä käynnistäessä moottori tuntuu alkuun tehottomalta ja saattaa hieman nykiäkin. Lisäksi kun on ensin kiihdyttänyt ykkönen silmässä (rauhallisesti) siihen nopeuteen että voi vaihtaa kakkoselle, kiihtyy auto kakkoselle vaihdon jälkeen liikkeelle ilman kaasuakin omatoimisesti yllättävän nopeasti, ikään kuin se saisi jostain muualta kaasua heti kakkoselle vaihdon jälkeen. Tyhjäkäynnillä kierrokset ovat n. 1200rpm, vrt. vähänkin lämmenneellä moottorilla n. 850rpm. En tiedä onko tällä yhteyttä tuohon ongelmaan.Tämä "ominaisuus" on autossa ollut jo pidemmän aikaa enkä ole siihen jaksanut ruveta paneutumaan ennen kuin nyt.
-Ulina pelkääjän puolelta moottoritilasta kylminä aamuina. Todella korkea ulina joka kuuluu noin kilometrin ajomatkan verran kaasun painamisen yhteydessä. Kaasun vapauttaminen hetkeksi hävittää äänen, toisinaan seuraavan kylmäkäynnistykseen, toisinaan palatakseen vain kun kaasu ja kierrokset menevät taas "oikealle" tasolle. Ei ole moniurahihna tai sen kiristinrulla eikä myöskään kirstinosa jotka tuli jo vaihdettua. Tämä ei luonnollisesti kuulunut korjaamokäynnin yhteydessä jälkitarkastuksessa, vaikka auto oli ollut pakkasessa ulkona seisomassa korjauksen jälkeen.
-Tänään ilmeni töistä lähtiessä jokin uusi, edellistä ongelmakohtaa hieman matalampi ulina, mutta tällä kertaa kuljettajan puolelta moottoritilasta nopeuden ollessa n. 90kmh. Vauhdin tiputtaminen 80kmh lopetti äänen ja auto toimi muutenkin täysin normaalisti.
Omia, hieman ehkä villejä veikkauksia ongelmien lähteiden suhteen:
-Imuvuoto / tiivisteet finaalissa imusarjan alueella
-Tulpat vaihtoiässä
Nyt tiedustelisinkin kunnioittaen arvausraadilta että onko teillä ilmennyt samanlaisia ongelmia autoissanne tai onko hajua mistä nämä ongelmat voisivat johtua? Samoin myös kuulisin kertomuksia siitä miltä nuo arvailuni teidän korviin kuulostavat, niin tietää seuraavaa huoltoa varaillessa mitä kaikkea sitä laittaa autosta uusiksi.
Ajokilometrit tällä hetkellä 199tkm, jakohihna ja hilppeet vaihdettu 2013 / 163tkm, samana vuonna tehty myös huohotinremppaa (vaihdettu putki + venttiili). Jäähdytysjärjestelmä uusittu 2015 kun oli vuotoa, venakopan tiiviste 2013... Rupeaa hieman vaihtoehdot loppumaan. Laturin kunto myös tarkistettu 2016 ja oli asentajan mukaan ok.
Tulpat vaihdettu 30tkm sitten...
Comment