Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polttoaineputket

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Polttoaineputket

    Tankista koneelle menevät metalliputket alkoivat vuotaa. Laakkosella kahden putken hinta lähentelee 200 euroa, joten ajattelin ostaa suoraa putkea LVI-liikkeestä ja taivutella ne itse, ellei tarvikeosia löydy. Sitä kolmatta putkea heiltä ei edes löydy, taitaa mennä aktiivihiilisuotimelle?

    Mutta mitä materiaalia nuo ovat ja ajaisiko kupariputket asian? Kuparia nuo orkkikset eivät ainakaan ole..

  • #2
    90:ssä on ollut jo kohta puolenkymmentä vuotta putkiliikkeen kupariputkesta tehdyt putket ja tuntuu toimivan. Päiden tyssäyksen teetin hydrauliikkaliikkeessä.

    Comment


      #3
      Käyhän se noinkin, mutta kun LVI-liikkeen vakiotavarasta tekee niin saa olla TODELLA varovainen niiden mutkien taivuttelun kanssa. Kupariputki ei nimittäin kovin kummoista taivutusta kestä ennen kuin se mutkan kohta heikkenee. Omaan entiseen sunnyyn oli edellinen omistaja tehnyt putket itse ja sieltä mutkastahan se sitten repesi. Nappasin putket irti ja pistin letkua tilalle. Joku joskus sanoi että katsastusmies ei tykkää mutta kyllä se leimasta meni heittämällä läpi.

      Comment


        #4
        Itse olen tehnyt kymmenisen vuotta sitten bensaputket kuparista ja hyvin on kestänyt. Päitä en tyssännyt. Taivuttelin niin paljon mutkia kuin tarvi, eikä ole revennyt :)

        Yksi pikkuasia meni vähän vikaan. Putken päitä ei oltu tyssätty, ja se loppui tulipellin kohdalle pakosarjan loppuosan päälle. No, kerran se letku/putkiliitos sitten alkoi sitten vuotamaan oikein kunnolla, ja bensaa suihkusi kovalla paineella suoraan pakosarjan päälle. Bensa haisi tietysti kovasti, ja pysäytin auton. Säikähdin kyllä melkoisesti kun näin mihin se bensa meni, mutta onneksi ei saanut mistään kipinää, se vain höyrystyi :) Ei muuta kuin toinen klemmari lisää ja kireämmälle ja hanaa! :)

        Comment


        • #5
          Kiitos kommenteistanne. Niistä viisastuneena ostan kupariputkea ja lämmitän mutkakohdat ennen taittamista. Ja säästän 150 euroa :)

          Comment


            #6
            Semmonen hehkutettu kupari, mitä käytetään jarruputkissakin vois olla hjuva. Tiedä sitten onko sitä tarjolla bensaputkipaksuuksissa.

            Comment


            • #7
              Biilteema myy pehmeää kupariputkea myös isompana,

              Comment


              • #8
                Minun mielestäni putkiliikekin myy nykyisin kupariputken hehkutettuna versiona, ainakin ittellä oli ihan kohtuuhelppoa taivutella, sormivoimilla tein mutkat. Toki koveneehan tuo putki sitten vanhetessaan.

                Comment


                • #9
                  Useammastakin rautakaupasta olen ainakin täältä meiltäpäin löytänyt hehkutettua kupariputkea "kieppitavarana". Sopivilla puserusliitoksilla putkeen saa helposti liitetyksi joko letkukarat tai kierreliittimen tms. Jos liitoksesta haluaa todella varman, on syytä käyttää putken sissä tuupattavia tukiholkkeja. Lisäksi olisi hyvä saada mutkat "laakista valmiiksi"; putki karkenee taivutettaessa.

                  Comment


                    #10
                    Tässä taannoin oli juttua jossain treadilla että suola söisi kupariputkea? Itse leikkuutin alumiiniputken päähän liittimen josta jatkoin letkulla lopun matkaa.
                    Hydrauliikan perussääntöjä: mitä enemmän liitoksia, sitä enemmän vuotokohtia ;)

                    Comment


                    • #11
                      Tuo hehkutettu kupariputki ei sit kestä tärinää (murtuu). Jos halvalla ja helpolla haluaa hommasta selvitä, niin vetäisee linjat vaikka nylonputkesta.

                      Comment


                        #12
                        Entäs jarruputkea? Useimmiten (kupari)pinnoitettua terästä, ehkei niin altista murtumaan kuin tuo kupari. Ja paksuuksia löytyy varmaan tuonne 10 mm saakka.

                        Vai onko altista korroosiolle tuossa käytössä?

                        Comment


                          #13
                          Minusta kanssa tuo nylonputki vois olla paras vaihtoehto tuohon bensaputken tekoon.

                          Comment


                          • #14
                            Eikös kumi, muovi yms. lohkea jos pohja ottaa siltä kohti vaikka terävään kiveen...

                            Comment


                              #15
                              Aika hyvin tuo nylonputki kestää iskujakin.

                              Comment


                                #16
                                Meneehän se kupariputkikin hajalle jos siihen kunnolla joku terävä kulma osuu. Sen takia polttoainelinja kulkeekin monessa autossa siinä kuskinpuolen reunassa, sen helmapokkauksen vieressä, että se iskun aiheuttaja saa osua siihen helmaan ensin aika lujaa ennen kuin osuu kunnolla siihen putkeen. Ja ainakin tuossa entisessä nissanissa siinä oli melkein koko matkalla vielä sellainen jykevä muovisuojus sen pa-linjan päällä.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen on tehty minun mielestäni hydraalikkaputkesta. Sitäkin taitaa saada LVI-liikkeistä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tohon kupariputken murtumiseen...Toki murtuu ja lähes kaikki muukin materiaali jollei laita kunnolla kiinni. Onhan ne orkkisputketkin suht´hyvin kiinni, eivät suuremmin pääse vapisemaan ja värisemään. Jälkiasennusputket vaan tupaavat jäämään usein kiinnittämättä kunnolla, orkkiskiinnikkeet murtuu purkaessa ja sitten laitetaan muutamalla nippusiteellä vähäsen niinkuin sinnepäin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nailonputken paineensietokyky laskee aika nopeasti lämpötilan funktiona. Eli paineensietokyky on yleensä a bar@b C, jotain turvarajaa pitää jättää, mutta yleensä noi metalliputket sietävät monikymmenkertaisia paineita vähänkin ylemmissä lämpötiloissa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ostin LVI-liikkeestä hehkutettua kupariputkea rullalla vajaat 10 metriä. Taivuttelu onnistui helposti käsin. Putken päät, jotka kiinnittyvät teräspunosletkuihin pulteilla, tyssäsin rautakaupasta saatavalla työkalulla. Kiinnikkeet pohjassa olivat hyvässä kunnossa, kumeissakaan ei suurempaa haprastumista havaittavissa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mitäs tänä päivänä vois bensaputkeksi laittaa? Polyamidiputkea näyttäs olevan tarjolla ja teflonletkua teräspunoksella

                                          Comment


                                            #22
                                            Polyamidista oon itse tekemässä bensa/etanoliruiskuautoon ja dieseliin. Dieselissä ei sen erikoisempia liittimiä tarvinne, toiseen tulee nykyautoista tutut pikaliittimet.

                                            Comment


                                              #23
                                              Minä meinasin laittaa polyamidista, mutta meni hermot siihen kun sitä oli vaikea taivuttaa niin ettei se mene lyttyyn. Tein sitten alumiiniputkesta.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X