korjaamossa töissä, löytyy (Y)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 B5 ahdot kateissa
Collapse
X
-
Mites olisi sellainen hölmö ratkaisu, että jättäisit n75:ltä hukkaporteille menevän letkun irti ja sitten kokeilisit (rauhallisesti), että nostaako yhtään ahtoja. Jos silloin ahtaisi, vika olisi ahtopaineen säädössä. Ja taaseen jossei ahtaisi, niin vikahan olisi silloin aika varmasti jommassa kummassa turbossa (hukkaporteissa tai siivissä vikaa). Sillä edellytyksellä, että ahtovuotojahan ei ollut järjestelmässä.
Comment
-
Ootko tsekannut jarrutehostimen alipaineliitokset? Takaiskujen takia niiden vuoto ei paljastu painetestissä. Vaikuttaa dramaattisesti tyhjäkäyntiin jos vuotaa esim. rintapellin tutista.
Ahtojen puutteeseen ei tietysti tuo auta. Outoa jos eli ahda hukkaporttiletku irti. Onko hukkaporttiletku kokeiltu hiljaisessa hallissa esim. isolla polkupyöräpumpulla?
Onhan MAF kunnossa putsauksen jälkeen? Ja oikeanlainen?
Tällaista unettoman arvailua vain nämä.
Comment
-
Mikäs tässä oli sitten vikana? Itsellä tänään aamulla työmatkan aikana huomasin, että ahtaa enää 0,3-0,4bar. Vaikka sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin sama homma. Mitään käyntiongelmia ei kuitenkaan ole. Nätisti pyörii ja toimii niinkuin pitää muuten, paitsi nuo ahdot jää tuohon. Normaalisti maks. ahdot olleet 1bar. Vikakoodit lukaisin, niin tämmöistä antoi:
16543 Oxygen (Lambda) Sensor Bank-2 Sensor-2, Slow Response
17535 Long Term Fuel Trim Mult., Bank-1, System too Rich
17537Long Term Fuel Trim Mult., Bank-2, System too Rich
Eli ahdot siis karkaa, jonka seurauksena vetää rikkaalle? N75 tulisi itselle ekana mieleen, että ois rikki, kun tätä ketjua lueskelin...?
Comment
-
Jos kone menee vikatilaan noiden fuel trimmien takia, niin se ei nollaudu uudelleenkäynnistämisellä. Jos N75 olisi älyllisesti rikki, niin siitä tulisi vikakoodi ja N75 ei sinäällään laita seoksia vituralleen, koneessa kun on anturit seuraamassa ahtopainetta. Vikatilassahan N75 on auki, eli ahdot ei nousekkaan.
Painetestiä tekemään ihan ensimmäiseksi, tuossa kun on molemmista bankeista tullut vikakoodi seoksista. Rikkaalle menemiseen voi vaikuttaa myös moottorin lämpötila-anturi.
Tuo lamdakoodi on kuskin puolelta taaempi lamda, joka ei vaikuta seoksiin, seuraa vaan katin toimintaa, mutta kannattaa sekin tsekata, että uusiutuuko vai onko joku hetkellinen härö.
Comment
-
Sainpas eilen vihdoin aikaiseksi hieman paneutua tähänkin. Elikkä ahtopaineet palasivat takaisin kun nollasi vaan vikakoodit. Meno jatkui normaalisti taas päivän-pari, mutta sitten ihan yks kaks tiputti maksimi ahdot taas tuohon 0,4bar ja samat vikakoodit. Sytyttipä vielä lisäksi moottorin vikavalon. Koodien nollaamisella meni taas päivä-pari ja taas sama.
Ensimmäisenä otin omien sekä erään kerhoveljen kokemuksien pohjalta maffin irti. Se "suojaverkko" oli ihan musta/likainen ja hyvä että näki läpi siitä. Putsasin sen molemmin puolin huolellisesti sekä myös sen kotelon sisäpuolelta. Sitten löysin revenneen letkun. Kannen takapäädyssä, siinä maffin alla on semmonen alumiininen "tötsä, mikä kiinnittyy kanteen ja siihen tulee yksi alipaine?letku, niin se letku oli ihan läpi asti revennyt. Korjasin myös sen. Lambdaherja aiheutuu siitä, että tuon takalambdan johto ei ole kytkettynä mihinkään :D
Sitten tehtiin painetesti. 1.0bar painetta järjestelmään oikeaoppisesti ja kuuntelemaan. Suhinaahan sieltä kuului. Vänkärin puolen turbon juuresta lähtevän letkun paikkeilta kuului suhinaa, mutta vaikka kuinka koetin kädellä tunnustella, en selvää vuotokohtaa löytänyt. Eli siis se letku mihin jo ahdettua ilmaa ensimmäisenä johdetaan, joka ei ole kuin n. 30cm pitkä. Onkohan sen letkun vaihtaminen mitenkä hankalaa? Aika ahtaalta ainakin näytti. Ei kai tarvitse moottoria sentään irroittaa?
Mutta siis ajoonhan minä tuon otin ja nyt on taas pari päivää toiminut niin hyvin kuin minulla ollessaan normaalisti. Eli tuo ahtovuoto on ollut ilmeisesti olemassa koko auton minulla olo ajan (4,5kk). Ihmettelinkin kun tuohon on tehty viriohjelma ja maks. ahdot on 1.0bar, joita se vain hetkellisesti käyttää ja tiputtaa sitten heti 0,8bariin. Läheskään aina ei päästä edes tuohon 1.0bariin, vaan käyttää hetkellisesti 0,9bar ja tippuu sitten 0,7bariin.
Comment
-
Voisinpa veikata vuotokohdaksi kompurakotelosta N75lle lähtevää banjoputkea. Vanhemmanmallisissa ahtopaineenohjausputkistossa ei ole joustoa ja tuppaavat siksi katkeamaan. Sitten voihan se ahtoletkukin vuotaa, auton alta pääsee hieman paremmin tutkailemaan. Ahto-ohjauksen putket pystyy vaihtamaan konetta nostamalla, mutta tuosta ahtoletkusta en uskalla arvata mitään.
Comment
-
Ennemmin sanoisin että se on hukkaportille tuleva ohjausletku. Ikinä en ole nähnyt että apukuskin puolen banjoputki olisi mennyt poikki. Se on samanlainen myös faceliftissä sillä puolen. Toiselle puolelle on tullut jossain vaiheessa jousto.
Tuohan on helppo testata syöttämällä painetta sinne letkuun.
Comment
Comment