Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 2.0TFSI Q pakokaasuvalo?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 2.0TFSI Q pakokaasuvalo?

    Morjesta!

    Tuli tuossa kesällä hankittua otsikon mukainen kulkupeli 140tkm ajettuna. Nyt pirssiin on hieman ilmestynyt vikaa, minkä selvittämisessä tarvitsen hieman apua.

    Alkusyksystä autossa syttyi pakokaasujärjestelmän valo, vika kuitenkin paikallistettiin vialliseen huohotinventtiiliin. Tämän vaihdon jälkeen auto toimi taas moitteettomasti pari kuukautta. Valo on kuitenkin taas syttynyt mittaristossa, koodit on luettu pariin otteeseen ja kuitattu pois siinä toivossa, että olisi jotain pakkasen aiheuttamaa. Näin ei kuitenkaan ollut ja valo syttyy aina uudestaan ja kerran jopa sammuikin itsekseen. Ihmetystä herättää se, että saman tunnin ajelun aikana, auto saattaa toimia monella eri tavalla. Auto saattaa toimia ihan normaalista, kiihtyy erinomaisesti jne. Kuitenkin 15 min päästä moottori on ihan erilailla käyttäytyvä, tehoton ja jotenkin kumeamman kuuloinen? Tuntuu kuin turbon mukaantulon jälkeinen piikki puuttuu kokonaan. Mutta tosiaan, välillä auto kulkee erittäin ripeästi ja myöskin "tehopiikki" löytyy.

    Hommasin tuossa vcds:n itselleni, joten sillä olen koittanut moottorin arvoja seurailla.

    -Maf arvot seuraavat hienosti pyydettyä aina tuonne n 130-140g/s riippuen kiihdytyksestä

    -Misfirea ei vagcomin liven mukaan ollut missään sylinterissä.

    -Jos bypass olisi rikki, niin tuskinpa kalvo aina välillä olisi ehjä ja välillä ei :)

    -Ahtopaineet seuraavat pyydettyä aina 0,6-0,7 bariin asti (ilmakehän paineen kanssa 1,7)

    -Ainoa ihmetystä herättävä arvo löytyi lambdasta. En muista mikä kanava oli päällä, mutta kiihdytyksissä lambda arvo kävi jopa 0,89 kun specified oli jotain 0,95-0,98. Moottorijarrussa arvo meni 1,99, specifiedin ollessa 1,05.

    Ainoa vikakoodi minkä auto aina antaa on tällainen.

    6.11.2014

    1 Fault Found:
    008567 - Bank 1; System Too Lean off Idle
    P2177 - 001 - - Intermittent - MIL ON
    Freeze Frame:
    Fault Status: 10100001
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 255
    Mileage: 155196 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    RPM: 1971 /min
    Load: 23.1 %
    Speed: 56.0 km/h
    Temperature: 66.0°C
    Temperature: 5.0°C
    Absolute Pres.: 1000.0 mbar
    Voltage: 14.351 V

    10.11.2014

    008567 - Bank 1; System Too Lean off Idle
    P2177 - 001 - - Intermittent - MIL ON
    Freeze Frame:
    Fault Status: 10100001
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 6
    Reset counter: 255
    Mileage: 155463 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    RPM: 2273 /min
    Load: 28.6 %
    Speed: 84.0 km/h
    Temperature: 69.0°C
    Temperature: 7.0°C
    Absolute Pres.: 990.0 mbar
    Voltage: 14.097 V

    13.11.2014

    1 Fault Found:

    008567 - Bank 1; System Too Lean off Idle
    P2177 - 001 -
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100001
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 2
    Reset counter: 255
    Mileage: 156158 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    RPM: 2133 /min
    Load: 16.1 %
    Speed: 61.0 km/h
    Temperature: 92.0°C
    Temperature: 9.0°C
    Absolute Pres.: 1010.0 mbar
    Voltage: 14.224 V


    Olisin erittäin kiitollinen jos joku laajemman tietotaidon omaava osaisi neovoa asiassa.

  • #2
    Onko tarkastettu imuvuotoja? Myös pakoputken vuoto ennen lambdaa on mahdollinen aiheuttaja.

    Comment


    • #3
      Auto on muuten -06 vuoden malli.

      Imuvuotoa eikä pakovuotoa ole tarkistettu. Aiheuttaisiko vuodot vain satunnaisia vikatiloja?

      Comment


      • #4
        N80 ventiili voi kans jumitella, ei oo kallis vaihtaa.

        Comment


        • #5
          Morjesta taas.

          N80 venttiili on nyt vaihdettu mutta vika ei poistunut. pari päivää venttiilin vaihtamisen jälkeen auto toimi hienosti mutta kolmantena päivänä, töistä lähtiessä auto nyki taas kiihdytyksissä sekä tasakaasulla, moottori oli taas voimaton. Ajelin noin kymmenen kilometriä sammutin auton, kävin kaupassa, sen jälkeen auto kiihtyi taas ihan rivakasti.

          Etsittiin myöskin imuvuotoa starttipilotin avulla sekä seuraamalla vcds:llä kanavaa 033, Rosstechin videon neuvomana (https://www.youtube.com/watch?v=yM3iarhSP68)

          Minkäänlaisia viitteitä vuodoista ei löytynyt.

          Noin 3:n päivän ajojen jälkeen auto oli antanut 2 vikakoodia sekä kanavan 032:n pitkän ajan lambdakeskiarvo oli -0,5%

          Nollasin vikakoodit ja seurasin lambda-arvojen kehittymistä videon neuvomalla tavalla. Pitkänajan keskiarvo nousi tyhjäkäynnillä 10 min aikana +2,3:een, lyhyen ajan arvon vaihdellessa noin 2% miinukselta plussalle edestakaisin. Noin 5 min kohdalla moottori hörähti, hörähdys tuntui istuimessa asti, jonka jälkeen lyhyen ajan lambda-arvo poukkoili +10- +15% kieppeillä, mutta laski hetken päästä vanhoihin arvoihin. Lambdan volttiarvo heitteli tyhjäkäynnillä 1,46-1,52V välillä.

          Tämän jälkeen lähdin ajelemaan, pitkän ajan ennuste pysyi pitkän aikaa +2,3:ssa mutta lopulta laski kuitenkin +0,5:een. Lambdan volttiarvo heitteli moottorijarrun 2,66V, täyskiihdytyksen ~1,3V:n välillä.

          Bensanpaineet tyhjäkäynnillä noin 5 baria, normaaliajossa 60km/h 4,4baria ja täyskiihdytyksessä 3,9 baria. Täyskiihdytyksen rail paineet nousivat 120 bariin.

          Löysin toisesta topicista juttua bensanpaineen säätimestä ja tuossa viikonloppuna ajattelin katsoa onko se päivitetty malli sinisellä o-renkaalla.

          Näyttääkö bensa-arvot/lambda-arvot oikeilta? Tai onko kellään ideoita?

          Comment


          • #6
            lues toi juttu jos selviis jotain.



            http://forums.fourtitude.com/showthr...-lean-off-idle

            Comment


            • #7
              Terve jälleen.

              Tuosta linkistä en löytänyt mitään apua ongelmaan valitettavasti.

              Talven ajan auto toimi suht normaalisti, nyt taas kesän tultua kone on alkunut oikuttelemaan.

              Vika on käsittämätön, puolentunnin sisällä vikaa ei ole sitten taas on ja taas ei.

              Autoonhan vaihdettiin 2014 kesällä uusi PCV, n80 venttiili, bypass tarkastettiin ja päivitetty oli. Auto kävi myös puolantarkastuspäivityksessä.

              Auto antoi tänään seuraavat koodit. Vika on kiusannut koko kesän alkupuolen säännöllisen epäsäännöllisesti.

              3 Faults Found:
              008567 - Bank 1; System Too Lean off Idle
              P2177 - 001 - - MIL ON
              Freeze Frame:
              Fault Status: 11100001
              Fault Priority: 0
              Fault Frequency: 7
              Reset counter: 255
              Mileage: 174599 km
              Time Indication: 0

              Freeze Frame:
              RPM: 2264 /min
              Load: 31.0 %
              Speed: 84.0 km/h
              Temperature: 92.0°C
              Temperature: 21.0°C
              Absolute Pres.: 990.0 mbar
              Voltage: 14.097 V

              001602 - Sensor Reference Voltage A: Circuit
              P0642 - 002 - Low - Intermittent
              Freeze Frame:
              Fault Status: 00100010
              Fault Priority: 0
              Fault Frequency: 2
              Reset counter: 255
              Mileage: 175315 km
              Time Indication: 0

              Freeze Frame:
              RPM: 0 /min
              Load: 0.0 %
              Speed: 0.0 km/h
              Temperature: -40.0°C
              Temperature: -40.0°C
              Absolute Pres.: 0.0 mbar
              Voltage: 0.000 V

              005634 - Power Supply Terminal 30
              P1602 - 002 - Voltage too Low - Intermittent
              Freeze Frame:
              Fault Status: 00100010
              Fault Priority: 0
              Fault Frequency: 2
              Reset counter: 255
              Mileage: 0 km
              Time Indication: 0

              Freeze Frame:
              RPM: 0 /min
              Load: 0.0 %
              Speed: 0.0 km/h
              Temperature: -40.0°C
              Temperature: -40.0°C
              Absolute Pres.: 0.0 mbar
              Voltage: 0.000 V

              Readiness: 0000 0000

              Osaako kukaan heittää mitään vinkkiä, mitä arvoja kannattaa katsoa/mikä voisi olla vikana? Olisiko lambda-anturi viimeisillään?? vai mikä? Ei huvittaisi vaihtaa osia vaan kokeillakseen/viedä autoa liikkeeseen arvailuun, kun kaikki työt pystyn tekemään itse.

              Outoa on myös, miten melkein koko talvi meni ongelmitta?

              Comment


                #8
                Tuo system too lean koodi on yleisimmin ahtovuoto, imuvuoto tai MAF on rikki. Eli painetestia tekemaan. Nuo loput koodit taitaa olla siita, etta akussa on varaus kaynyt liian alhaalla, eli akku saattaa kans menna vaihtoon.

                Comment


                • #9
                  Hei,

                  Kiitos vastauksesta.

                  Tänään juuri koitettiin ettiä imuvuotoa VCDS:n ja starttipilotin kanssa. Vuotoja kuitenkaan ei syntynyt.

                  Lambda arvo heittelee tyhjäkäynnillä ihmeellisesti, alkuun saattaa mennä ihan oikein -2.0 - +2.0 vaihtelua, sitten alkaa hyppimään koko ajan plussan puolella esim 0.5 - 5.0 arvoilla. Tämän arvonhan pitäisi seilata koko ajan tuon plus kahden ja miinus kahden välillä.

                  PCV venttiili on vaihdettu viimekesänä ja nyt mietityttää voisiko vika olla taas siinä. PCV venttiilistä alkaa kuulua kovaa vihellystä kun auto on käynnissä ja mittatikkua irroittaa hieman. Ilmeisesti tällaista suhinaa ei pitäisi kuulua?

                  Taidanpa harkita siirtymistä Catch can pakettiin jos noita vuoden välein saa olla vaihtelemassa.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on catch can asennettu. Tällä ei ollut mitään vaikutusta tilanteeseen, joten PCV oli ehjä. Myös ykköslambda tuli turhaan vaihdettua, koska silläkään ei ollut vaikutusta. Nyt alkaa ideat loppumaan. imuvuotoja etittiin uudemman kerran starttipilotilla, mutta mitään ei löytynyt.

                    Osanumero bypassissa on uusinta versioo, eli se on joskus vaihdettu.

                    Kuinka tuo painetesti tehdään.

                    Lueskelin jostain ulkolaiselta foorumilta Polttoainepaineantureista jnejne.

                    Osaako kukaan sanoa, saako VCDS:llä selvitettyä onko polttoainepuoli kunnossa? Jonkun verran ilmeisesti myös fyysisesti noista on mennyt korkeapainepumppuja rikki. Hämäävää tuossa on se, kun koodit nollaa ja ajelee, niin auto käyttäytyy erittäin pirteästi ja normaalisti, kunnes parin käynnistyksen jälkeen vika on päällä ja suojamoodi käytössä.

                    Vika on nyt noin 1,5 viikkoa ollut jatkuvaa. Jos siellä on joku osa ollut kahden vaiheilla ollakko rikki vai ehjä, niin nyt se on totaalisesti sitten rikki.

                    Comment


                      #11
                      Mulla oli taannoin venttiilikopan kansi epätasaisesti kiristetty/jostain löysällä, mikä johti "system too lean" -koodiin ja valon palamiseen.

                      Comment


                      • #12
                        Löytyikös tähän ongelmaa ratkaisua? Mulla tekee 2.0tfsi täysin samaa ja ei meinaa vika löytyä millään!
                        nostaa tuota ltft hiljalleen, meno huononee ja lopulta koodi p2177
                        -maf vaihdettu
                        -pcv vaihdettu
                        -tulpat vaihdettu
                        -n80 vaihdettu
                        -hpfp paineet nousee pyydettyihin
                        -lpfp pyörii 4-5bar välillä

                        Imuvuotoja ei tuppaa löytyä.. boost testissäkään ei suhissu mistään.

                        voisko se olla tuo tankissa oleva pumppu tai lambda?

                        Comment


                        • #13
                          Kampiakelin takastefa voi myös aiheuttaa tota koodia.

                          Comment


                          • #14


                            Mmm joo.. tuo koodi on siis "off idle" mutta voip olla..
                            Trimmit kun nollaa ja lyö koneen käyntiin niin heti on short termit +25 jonkun minuutin ennen kun asettuu ja long term nousee ~17-18%
                            Alle +20% auto vetää suht hyvin, ehkä ylhäällä vähän puutuu. Sit kun long trimmit on yli +20% niin alkaa se nyhtäminen ja sykyily ja lopulta koodi. Soppaa menee myös sen 14litraa.

                            Tein boost testin ja savustelin ahtopuolelta tänään..ei tuntunu vuotavan mistään.
                            Viimeksi muokannut Sumi; 23.10.2019, 21:23.

                            Comment


                              #15
                              Bypass tarkastettu?
                              Pakopesä/downpipen laippa vuotaa ja vetää happea välistä?

                              Comment


                              • #16
                                Diverter ja pa-suodin vaihdettu tänään.. ei vaikutusta.
                                tankissa olevan pumpun duty cycle huitelee tyhjäkäynnillä karvan yli 60%, lie normaalia?

                                donwpipen laipalle suihkin vähän sumuttimella vettä jos näkys livenä datassa/käynnissä muutoksia..ei vaikutusta.
                                Kampuran päästä etin öjyvuotoja..kuivaa oli
                                Viimeksi muokannut Sumi; 24.10.2019, 17:47.

                                Comment


                                • #17
                                  Eikös se oo nimenomaan manuaaleisaa laatikon pää joka vuotaa jos vuotaa..?
                                  ja mielestäni pumppu vaihtoon myös.
                                  Group 106
                                  [Go!]
                                  Field 2: Fuel Rail,Pressure (actual): (A value ≈ 35 to 55% is considered normal at idle)
                                  • A value ≈ 55% to 60% could be considered as an indication of a low fuel pressure concern
                                  • A value above ≈ 60% to 70% usually indicates there is a failure or restriction
                                  • A value fluctuating ≈ 35% to 95% may indicate an intake fuel pump failing
                                    • Causes of low pressure can include:
                                      • Damaged/restricted fuel lines
                                      • Fuel filter issues including restricted/clogged or incorrect part number (wrong pressure relief value)
                                      • Faulty in-tank fuel pump and/or in-tank fuel pump controller. (With critical parts, we encourage customers to use Genuine Factory parts from the dealer's parts department.).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Moro,

                                    Laitan nyt lopputuleman oman auton osalta tänne, kun siitä muutamia kysymyksiä on jälkikäteenkin tullut. Olisihan tämä ollut hyvä laittaa jo aiemmin mutta eipä tullut mieleen. Eli auto tuli kuntoon seuraavan järjestyksen mukaisesti.



                                    "Aika paljon tuli kaikkea kokeiltua ja tuo vaiva oli autossa noin vuoden ajan säännöllisen epäsäännöllisesti.

                                    Jotain tuolla foorumilla olikin aikaisemmin mainittuna, mutta sen lisäksi turbon painekellot sun muut käytiin läpi. Lopuksi sitten vaihdoin ilmamassa-anturin, joka tähän koneeseen ei ollut halpa, 200-300e muistaakseni. Vika oli siinä, vaikka anturi ei mitään vikaan viittaavaa näyttänytkään vcds:llä.

                                    Halvimmista liikkeelle periaatteella lähdin tätä silloin setvimään.

                                    PCV (tämän loppuajaksi korvasin sitten catch can versiolla) (tähän löytyy tallilta vielä se alumiininen pcv korvauslaippa jos jotakuta kiinnostaa)
                                    Turbon painekello vaihdettu
                                    Bypass vaihdettu
                                    Imuvuoto selvitetty
                                    korkeapainepumpun mäntä vaihdettu
                                    n80 venttiili vaihdettu
                                    lambda vaihdettu
                                    jne.

                                    Jos saatte joltain tutulta tai foorumilaiselta OIKEASTI toimivan ilmamassa- anturin testiin niin suosittelen sitä, jos yhtään on samaa vikaa kuin meikäläisellä oli."

                                    Comment


                                      #19
                                      Maffihan tuossa oli jo vaihdettujen listassa kyllä.

                                      PCV letkut tarkastettu jo venttiilinvaihdon yhteydessä? Voipi olla varsin rapsakassa kunnossa ne.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pcv letkut ok, maffin (hitachi,fixus) vaihdolla ei mitään muutosta, grammat samoissa ~210 muistaakseni. Autossa siis BSR softa
                                        Viimeksi muokannut Sumi; 25.10.2019, 11:24.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Osaisko joku tulkita tuosta logista noita kiskopaineita.. vähän oudolta näyttää
                                          https://log.malonetuning.com/chart/2...KjTDqHUAAAA%3D

                                          Comment


                                          • #22

                                            Comment


                                            • #23
                                              Audin huollossa ei löytynyt vikaa.. Epäilivät bsr:n softaa.
                                              -Vakiosofta sisään, ei vaikutusta
                                              -Nokka ok (audi huolto)
                                              -paininkuppi vaihdettu

                                              ..tutkimukset jatkuu

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko pcv haettu merkkitiskiltä? Tarvikkeet ei toimi oikein.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pcv tiskiltä.. Audi huollon tuomio: ilmanottokotelo irti, niin auto kuulemma toimii.. ilmamassa siis vielä paikallaan.
                                                  Autossa alkuperäinen kotelo paikallaan ja ei näy mitään patentteja/muutoksia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Heitin jonkun vanhan kartiosuodattimen paikalleen niin trimmit asettunut noin 100km sekalaisen ajelun jälkeen +15%, eli pientä parannusta tapahtunut.
                                                    Edelleen röpöttää kolmosella ~5500rpm nurkilla ja jälkeen sen verran että ei varmaan jaksa vetää täyskaasulla edes rajoittajalle.
                                                    Missfirejä ei näy siinä kohdalla yhtään!?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja nyt ne on taas kilometrin ajon jälkeen +20% huoh :/
                                                      Oisko ne noi suuttimet sit vaan vaihtokunnossa..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos fuel trimmi vetää kovasti vinoon ja auto tuntuu toimivan paremmin silloin kun se on lähempänä nollaa, niin voihan se olla lambdakin sökö? Eli moottorissa olisi kaikki kunnossa, mutta lambda näyttää väärin ja luulee korjaavansa tilannetta mutta vetääkin todellisuudessa seokset poskelleen. Tämän voi VCDS:n kanssa testata, nollaamalla fuel trimmit ja ohittamalla lambdasäädön tilapäisesti (eipä se pysyvästi onnistuisikaan). Sitten ajamaan ja jos tuntuu vetävän nätisti kun lambda on otettu pois sotkemasta tilannetta, niin anturi vaihtoon.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          lähtisin liikkeelle bensan paineen mittauksella kuormituksessa tai tarvittaessa suoraan b.pumpun vaihdolla. oireet viittaa suoraan väsyneeseen pumppuun, b-paineen säädin myös tarkkailuun.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nappasin lambdan irti että ei korjaa seosta, nollasin trimmit ja löin käyntiin.. ykösessä jatkuvaa misfireä tyhjäkäynnillä ja kiekoilla.
                                                            Tarkistin tulpan/kipinän ja vaihdoin puolan..sama homma.
                                                            Eli taitaa olla suuttimessa ongelma. Puristukset vois vielä varuilta tarkistaa

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X