Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0TFSI Quattro nykivä startti ja EPC-valo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B7 2.0TFSI Quattro nykivä startti ja EPC-valo

    Hommasin aika tarkalleen 4 viikkoa sitten Tampereen Laakkoselta 2006 A4 B7 Avant 2.0TFSI Quattron, ajettu 115 tkm. Ehdin sillä vähän alle 3 viikkoa ja noin 1000 km ajaa, kunnes eräs aamu starttia joutui sahaamaan tavallista pidempään, jonka jälkeen EPC-valo jäi palamaan. Turbo oli poissa pelistä, ja tehot poissa. Ilmeisesti jonkin sortin suojatilassa siis. Ajoin töihin ja takaisin yhteensä 20 kilometriä (molemmat matkat ilman tehoja), ja sen jälkeen auto seisoi melkein viikon parkkiksella huoltoaikaa S.Räsäselle odotellessa. Asun itse Vantaalla, joten auton roudaaminen Tampereen Laakkoselle olisi vähintäänkin työlästä.

    Pari päivää sitten maanantaina 11.8. kävin luetuttamassa siitä vikakoodit, joita löytyi 4 kappaletta, kaikki startin aikana ilmestyneitä. Tehot olivat muuten mystisesti palanneet viikon seisomisen aikana ja EPC-valo oli vaihtunut moottorihäiriövaloon.

    En epähuomiossa tajunnut ottaa tarkkoja vikakoodeja ylös, mutta kuitissa lukee:
    - haihtuvien päästöjen venttiili (virtapiiri avoin)
    - polttoainepaineen säädin (virtapiiri avoin)
    - by-pass valve (virtapiiri avoin)
    - ahtopaineen säätöventtiili (virtapiiri avoin)

    Nuo kaikki ovat ilmeisesti saman sulakkeen takana. Sulake oli kuitenkin kunnossa. Myös nuo kaikki laitteet käsittääkseni testattiin, että toimivat normaalisti. Ei oikein osannut huollossa sanoa, mistä olisi voinut johtua, joten vikakoodit nollattiin ja kotimatka sujui normaalisti. Samoin eiliset ajot.

    Tänäänkin pääsin vielä töihin normaalisti, mutta iltapäivällä auto starttasi taas hieman yskien ja EPC-valo syttyi tauluun, ja kotimatka meni ilman turboa/tehoja. Jotain suurempaa vikaa tuossa on siis väkisinkin. Vai voisiko sulake vaan olla jotenkin viallinen, ja kannattaisiko se ensin vaihtaa, ja katsoa, mikäli jeesaa?

    Onko kenelläkään muilla ollut vastaavia ongelmia? Laakkoselle on laitettu viestiä, mutta aika hitaasti tuntuvat vastaavan, nyt kun kyse onkin ongelmista eikä auton ostamisesta. Huomenna soitan sinne, mikäli mitään ei kuulu. Alun perin epäilivät karstoittunutta turboa. Voisiko se aiheuttaa tuommoista?

    Mitenhän tällaisessa tilanteessa kustannukset pitäisi jakaa, kun viat ilmaantuivat alle 3 viikkoa kauppojen jälkeen. Oma mielipide on tietenkin, että viat ovat olleet autossa jo ostohetkellä, ja ilmaantuivat vasta nyt, enkä varmasti maksa omasta pussista kaikkia kustannuksia. Tappelutilanteessa toki otan kuluttajaneuvojaan yhteyttä.

    #2
    Kannattaa nyt ensin olla yhteydessä myyjäliikkeeseen, ennen kuin mitään muuta tekee. Ehkä on syytä miettiä kustannuksia siinä vaiheessa, kun tiedetään mikä on vialla ja mitä sen korjauskustannus on. Heillä saattaa olla myös osoittaa korjaamo, jossa tahtovat että autoa tutkitaan/ korjataan.

    Comment


    • #3
      Itsellä vastaavan ongelman aiheutti päävirtarele. Itseasiassa tehnyt jo kahdesti neljän vuoden sisällä.

      Comment


        #4
        No niin. Nyt on saatu Audi taas ajoon.

        Laakkosen kanssa sovittiin, että he tulevat hakemaan auton Tampereelle tutkimuksiin ja korjattavaksi. Haku tapahtui maanantaina 18.8., ja samalla sain -13 Golf Variantin sijaisautoksi. Tutkimuksissa selvisi, että huohotinputkessa oli vuoto. Vaihdon jälkeen vikakoodit kuitenkin uusiutuivat, ja ongelmaa lähdettiin etsimään maadoituksista. Joku maadoitusjohdoista oli hapettunut, ja hapettunut johto vaihdettiin uuteen. Viat poistuivat tuon jälkeen, eivätkä tulleet takaisin. Nämä työt tehtiin liikkeen piikkiin.

        Pyysin heitä samalla kuuntelemaan moottorin käyntiääntä, onko se heidän mielestään normaali, kun omasta mielestä (ja S.Räsäsenkin mielestä) sieltä kuuluu satunnaisia kilkahduksia, ja muutenkin oli vähän rujon kuuloinen. Laakkosen mielestä ääni viittasi nokkaketjun venymiseen ja/tai kiristimen toimintaan. Päätettiin laittaa sekin nyt samalla kondikseen, ja vaihdettiin nokkaketju, kiristin ja nokka-akselin säädin. Öljyt ja ö-suodatin vaihdettiin samalla. Kustannukset tästä hommasta 50/50, ja omasta pussista tuli maksettavaa yhteensä 825 euroa. Forte-käsittelyä ei kuulemma tarvinnut tehdä, kun kansi ei ollut karstainen.

        Sain auton perjantaina 5.9. takaisin, ja viikonlopun aikana tuli ajoa yli 700 kilometriä täysin ongelmitta. Alakierroksilla auto tuntuu kulkevan nyt paljon pirteämmin ja ilman suurempia tärinöitä ja puutumista, ja käyntiääni on normaali.

        Ihan hyvää palvelua Laakkoselta, kun sai kuitenkin ajella uudella autolla korjauksen ajan, ja koko ajan infottiin töiden etenemistä yms., ja koko ajan oli itsestään selvää, että nuo akuutit viat menevät liikkeen laskuun. Tokihan tuo nyt hieman kirpaisee, että heti joutui laittamaan melkein tonnin korjauksiin ja auto oli melkein 3 viikkoa pajalla, mutta semmoista se välillä on. Toivottavasti kestäisi nyt pidempään kuin kolme viikkoa ehjänä. Jälkiviisaana olisi tietty voinut osata kuunnella konetta tarkemmin koeajolla, että olisi saanut ehkäpä tuon ketjunkin menemään kokonaan Laakkosen laskuun.

        Comment


          #5
          Asiallista toimintaa Laakkoselta kaikin puolin, mukava lukea että ainakin välillä isotkin hoitaa hommat hyvin. Tuo 800e lasku ei minusta ole iso, ottaen huomioon hyvän sijaisauton ja sen että auto on kuitenkin 8v vanha.

          Comment


            #6
            Ongelmat ovat palanneet. "Hauskaa", että viime vuonna ehdin juuri varata ajan huoltoon, kun ongelmat alkoivat, ja sama kävi taas.

            - auto lähtee 1-2 sekunnin sahauksen jälkeen nykivästi ja yskivästi käyntiin. Ei kuitenkaan jokaisella starttauskerralla.

            - välittömästi huonon startin jälkeen kierrokset nousee noin 1500 rpm tienoille, josta ne laskevat noin 1000 rpm kohdalle

            - EPC-valo jää palamaan ja linkutusmoodi on päällä nykivän startin jälkeen = tehot poissa

            - 100-200 metrin linkuttamisen jälkeen auto sammuksiin ja uusi startti -> kaikki toimii normaalisti eikä ajon aikana ole mitään ongelmia

            Tässä eilen luetut vikakoodit:

            Monday,10,August,2015,18:55:20:05422
            VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows XP x86
            VCDS Version: 15.7.0.1
            Data version: 20150729
            www.Ross-Tech.com


            --------------------------------------------------------------------------------
            --------------------------------------------------------------------------------


            Chassis Type: 8E (8E - Audi A4/S4/RS4 B6/B7 (2001 > 2008))
            Scan: 01 02 03 08 09 0F 11 15 16 17 18 25 36 37 45 46 55 56 57 65
            67 69 75 76 77

            VIN: WUAZZZ8E37A801689 Mileage: 132450km-82300miles
            -------------------------------------------------------------------------------
            Address 01: Engine Labels: 06F-907-115-AXX.lbl
            Part No SW: 8E0 910 115 N HW: 8E0 907 115 D
            Component: 2.0l R4/4V TFSI 0070
            Revision: 5EH13--- Serial number:
            Coding: 010C0003180F0120
            Shop #: WSC 42500 205 95460
            VCID: 2C6E86928F1E195EDA-8078

            4 Faults Found:
            001092 - EVAP Purge Control Valve (N80)
            P0444 - 004 - Circuit Open - Intermittent
            Freeze Frame:
            Fault Status: 00100100
            Fault Priority: 0
            Fault Frequency: 1
            Reset counter: 255
            Mileage: 132444 km
            Time Indication: 0

            Freeze Frame:
            RPM: 233 /min
            Load: 70.2 %
            Speed: 0.0 km/h
            Temperature: 27.0°C
            Temperature: 31.0°C
            Absolute Pres.: 1010.0 mbar
            Voltage: 11.303 V

            000051 - Turbocharger Bypass Valve Control Circuit
            P0033 - 004 - Malfunction / Open Circuit - Intermittent
            Freeze Frame:
            Fault Status: 00100100
            Fault Priority: 0
            Fault Frequency: 1
            Reset counter: 255
            Mileage: 132444 km
            Time Indication: 0

            Freeze Frame:
            RPM: 233 /min
            Load: 70.2 %
            Speed: 0.0 km/h
            Temperature: 27.0°C
            Temperature: 31.0°C
            Absolute Pres.: 1010.0 mbar
            Voltage: 11.303 V

            000579 - Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
            P0243 - 004 - Malfunction - Intermittent
            Freeze Frame:
            Fault Status: 00100100
            Fault Priority: 0
            Fault Frequency: 1
            Reset counter: 255
            Mileage: 132444 km
            Time Indication: 0

            Freeze Frame:
            RPM: 233 /min
            Load: 70.2 %
            Speed: 0.0 km/h
            Temperature: 27.0°C
            Temperature: 31.0°C
            Absolute Pres.: 1010.0 mbar
            Voltage: 11.303 V

            008852 - Fuel Pressure Regulator Valve (N276)
            P2294 - 004 - Open Circuit - Intermittent
            Freeze Frame:
            Fault Status: 00100100
            Fault Priority: 0
            Fault Frequency: 1
            Reset counter: 255
            Mileage: 132444 km
            Time Indication: 0

            Freeze Frame:
            RPM: 458 /min
            Load: 53.3 %
            Speed: 0.0 km/h
            Temperature: 27.0°C
            Temperature: 31.0°C
            Absolute Pres.: 1010.0 mbar
            Voltage: 11.557 V

            Readiness: 0000 0000

            Ongelmat alkoivat siis viime viikolla, ja vikakoodeista katsoin silloin, että jännitteet näyttivät alhaisilta, joten kävin hakemassa uuden akun lauantaina (piti hommata ennen talvea muutenkin uusi). Lauantaista eiliseen iltapäivään asti kaikki toimi normaalisti, kunnes töiden jälkeen auto starttasi taas kehnosti ja nuo ylläolevat koodit tulivat.

            Viime vuonna Laakkosella hoidossa ollessaan autosta löytyi hapettunut johto ilmeisesti N75-venttiilistä ("magneettivent. maadoitusjohto oli hapettunut sisältäpäin läheltä moottorin tökkeliä"), ja epäilenkin, että tälläkin kerralla kyse olisi jostain hapettuneesta johdosta. Vai voiko N75 olla sökönä? Toisaalta jos se on sökönä, niin luulisi auton oireilevan muulloinkin kuin startin aikana?

            Oikeastaan ainoa juttu, mikä autossa on ollut koko vuoden ajan on se, että kun esim. moottoritieltä poistuu, ja seisahtuu valoihin, saattaa tyhjäkäynnillä kierrokset käväistä pikaisesti vähän alempana, jolloin koko auto hieman heilahtaa. Palaa kuitenkin normaalille tasolle heti, ja pysyy siinä. Mistähän voisi tuo johtua?

            Kertokaas viisaammat, voisiko ongelma löytyä jostain muualta kuin johdoista? Jostain kaasuläpän likaantumisesta ja jumittamisestakin lueskelin foorumeilta, voisiko se aiheuttaa starttausongelmia, tai tuota valoissa kierrosten "tärähtämistä"?

            Torstaina autojen sielunelämästä enemmän tietävä kaverini tulee katsomaan potilasta. Jos joku voisi kertoa jotain tiettyjä tarkistuskohtia tai testejä, niin olisin kiitollinen. Tai toki jos suoraan osaa joku sanoa, mistä kiikastaa, niin sehän se vasta hienoa olisikin.

            Comment


            • #7
              Täällä oli B7:ssa vähän samalle kuulostavia oireita, plus viimeaikoina satunnaisesti vilkahdellut latauksen merkkivalo. Vaihtelin testin vuoksi uuden lataussäätimen, ja toistaiseki ainakin valo on pysynyt poissa, startit terävöityneet eikä ole enää nykäissyt ajossa. Meillä Valeon laturi ja säädin noin 50 euroa motonetistä.

              Comment


                #8
                Eilen kaverin kanssa ihmeteltiin autoa eikä mitään konkreettista oikein löytynyt. VCDS:llä testailtiin releiden toimintaa ja hyvin tuntui naksuvan. Epäilyttäviä johtojakaan ei pikaisella silmäilyllä löytynyt. Auto seisoi tunnin verran sammuksissa, jonka jälkeen startti oli taas huono ja EPC-valo paloi. Sammutin auton 10-20 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen, ja starttasin uudelleen. Toisella startilla ei mitään ongelmia.

                Lisää foorumeita kahlanneena ajattelin aloittaa ongelman perkaamisen N80-venttiilistä. Jostain luin, että jos se falskaa, saattaa startissa kone käydä liian rikkaalla ja täten aiheuttaa ongelmia. Ja nythän sitä kaverin kanssa naksuteltiin auki/kiinni jokusen kerran, jonka jälkeen seuraava startti oli huono. Tämä on siis nyt ihan mutuilua, kun en minä näistä mitään tiedä. Osan ei kuitenkaan pitäisi olla kovin kallis, ja näytti olevan aika helpossa paikassa vaihdettavissakin, joten aloitetaan siitä ja ihmetellään sitten lisää.

                Comment


                  #9
                  No nyt uskallan jo varmaan kirjoittaa tännekin, että ongelma on näillä näkymin poistunut päiväjärjestyksestä. Koko viime vuoden kesän auto temppuili starteissa lämpimillä säillä, mutta ongelmat olivat sen verran satunnaisia, että laiskuuttani en saanut asialle tehtyä mitään.

                  Koko talven auto toimi taas moitteettomasti, kunnes tämän vuoden keväällä lämpöisten ilmojen tullessa alkoi taas ongelmat. Ja tällä kertaa JOKAISELLA kylmästartilla. Vaikka olin vaihdattanut releet jo pari vuotta sitten huollon yhteydessä, niin heräsi epäilys oliko niitä sittenkään vaihdettu, kun kaikilla foorumeilla vastaavat oireet viittasivat releiden häiriöön. Päätin repiä releet esille, että tulee varmasti hommattua oikeat palikat. Kirjoitin osanumerot ylös ja laitoin releet takaisin, ja kuin taikaiskusta starttiongelmat hävisivät. En siis koskaan vaihtanut uusia releitä tilalle, vaan vanhoilla mennään edelleen. Ilmeisesti kyseessä oli jonkin sortin kosketushäiriö, joka esiintyi vain tietyillä lämpötiloilla? Nyt on melkein pari kuukautta ollut täysin oireeton auto, joten vika oli releissä, kuten Lordof4rings kertoi jo lähes kolme vuotta sitten.

                  Jos jollain toisella on vastaavia ongelmia, niin releet (2 kpl) löytyvät ecun alta. Tässä videossa on ohjeet, miten ecun alle pääsee: https://www.youtube.com/watch?v=kuTNPxHf_9c

                  Itse en onnistunut saamaan tuulilasia vasten olevaa muovia irti nätisti, joten ecun suojakotelon irrottaminen ja etenkin asentaminen takaisin oli melko työlästä. Ja onnistuin siinä rytäkässä halkaisemaan tuulilasia vasten olevan muovin. Ilmeisesti pitäisi vetää suoraan ylöspäin, mutta oli kyllä itsellä niin pahasti jumahtanut (ja varmaan väärä tekniikka), ettei tullut mitään.

                  Osanumero releelle 614: 8E0 951 253
                  Marmorille kun soitin releestä 614, niin sanoivat, että rele 644 on sama, mutta uudempi. Osanumero releelle 644: 4H0 951 253

                  Toivottavasti tästä viestistä on apuja jollekin, ettei tarvitse kolmea vuotta kärvistellä vastaavan ongelman kanssa.

                  Comment


                  • #10
                    Hei hienoa! Todella hyvä, että olet tämän tänne kirjoitellut. Autoni alkoi juurikin oireilemaan samalla tavalla jolla omasikin kuvailit. itselläni on vain obd2 scanneri jolla luin vikakoodit ja antoi niitä tosiaan nuo 4kpl joita luettelit. (ainakin lähes samat?)
                    1. 08852/P2294 Fuel pressure regulator, Valve-N276:open circuit
                    2. 00579/P0243 Turbo/Super Charger Wastegate solenoid (A):Open/Short Circuit to ground
                    3. 00051/P0033 Turbo charger bypass valve control circuit
                    4. 01092/P0444 Evaproative emission system purge control valve circuit:open


                    Auton ostin 8.2.2017 eli kohta puolivuotta sitten, joten tuskin ainakaan liike enään ottaa kantaa asiaan, varsinkaan kun auto on 10v. vanha? Mutta vikaa kannattaa varmasti lähteä purkamaan noista releistä? Minullakin tosiaan menee pitkiäkin hetkiä, ettei auto ilmoittele viasta kunnes tulee nykivä startti> EPC valo ja moottorinhäiriövalo syttyy> käy vähän aikaa huonosti. Uudelleen käynnistys saattaa auttaa ja käynnistyy normaalisti ja kulkee kuin ei mitään olisikaan ollut!
                    Viimeksi muokannut Arttu87; 4.8.2017, 21:10.

                    Comment


                    • #11
                      Ongelmat ratkesi täälläkin noita kahta relettä irrottamalla ja putsaamalla. Laitoin myös suoja-aineen.

                      Comment


                      • #12
                        Todellakin hyvä, että olette päivittäneet tänne vanhaan ketjuun lisätietoa ongelmasta. Itsellä samanlaisia vikakoodeja on tullut ja olen vaihtanut pvc, bybass, n80...

                        Epc ja häiriövalo-ongelmat alkoivat talven jälkeen satunnaisesti toki ja auton uudelleen käynnistys hetken kaasuttelun jälkeen auttaa.

                        Testaan nyt putsata/vaihtaa nuo releet :)

                        (Audi A6 2.0 tfsi, 2007)
                        Viimeksi muokannut androidi; 13.10.2017, 12:40.

                        Comment


                        • #13
                          Täälläkin oli samat oireet ja vikakoodit kosteilla keleillä startatessa.

                          Vaihdoin nuo mainitut kaksi relettä uusiin ja sen jälkeen ei ole enää EPC:tä sytytellyt.

                          A4 B7 2.0TFSI -05

                          Comment


                          • #14
                            Jatketaanpa vielä tähän että EPC alkoi syttyilemään startatessa kelien lämmettyä ja samat vikakoodit palasivat.

                            Aloin tutkimaan tarkemmin antureiden liittimiä ja huomasin että nokka-akselin säätösolenoidin liitin oli murtunut ja öljyinen. Anturin ympäristö oli ihan kuiva, eikä öljylle löytynyt muuta selitystä kuin että sen on tultava solenoidin läpi liittimeen asti. Putsasin liittimen huolellisesti ja liimasin murtuman, tämän jälkeen ei ole enää sytytellyt EPC:tä, eikä ole antanut vikakoodeja. Eli vaikuttaisi siltä että tuo öljyinen liitin aiheutti ongelmat..

                            Uusi säätösolenoidi on tilauksessa.

                            Comment

                            Working...
                            X