Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 b5 2.6 V6 moottorin outo ääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 b5 2.6 V6 moottorin outo ääni

    Hei!

    Elikkäs auto on nyt saatu katsastettua muiden ongelmien jälkeen, mutta nyt on alkanut vaivaamaan outo roklattava ääni koneesta. Se ilmenee vapaalla ja veto päällä samalla tavalla.
    Se alkaa kun moottorissa on noin 2000 kierrosta ja on pahimmillaan 2500-3000 kierrosta välissä ja ainakin tuntuu siltä, että se alkaisi vaimeta tuossa 3000 kiekan jälkeen.
    Osaisiko joku sanoa, että mikähän tässä voisi olla vialla? Tässä alla linkki videoon, missä ääni kuuluu jollain tavalla. Autona a4 b5 2.6 quattro vm.96

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../outo_aani.mp4

    -Joonas

  • #2
    Ihan kuin joku olisi kierona, joku hihnapyörä yms. Aluksi kuuntelin, että olisi jokin ketju, mutta enpä usko. Jännä ääni kyllä.

    Comment


    • #3
      Kieltämättä tuo ääni on jännä. Kytkin tuossa autossa toimii vähän siihen malliin, että se on lopussa, mutta voisiko viallinen kaksoismassa vauhtipyörä aiheuttaa tuollaista ääntä?
      Nuo hihnapyörät voisi kyllä varalta tarkistaa, mutta onko muita ideoita mistä tuollainen voisi johtua tai mitä kannattaisi tarkastaa?

      Comment


      • #4
        Ajattelin tuota vauhtipyörääkin aluksi. Kuullostaa, että ihan kuin jokin olisi kierossa tai epätasapainossa ja hakkaisi johonkin. Esim., joku moottorin akseleista.

        Comment


        • #5
          Tuossa nyt sen verran tuota konetta aukasin, että oikeassa venttiilikopassa kaikki näytti olevan ok. Vasenta en vielä avannut. Sen verran kuulosteltiin, ääni tuntuisi tulevan koneen takaosasta läheltä tulipeltiä, että olisiko se se kaksoismassa sitten? Mikä anturi tuossa koneessa tulee vasemman kannen takapäähän, näytti olevan siitä rungon juuresta poikki ja johdot aika heikossa hapessa eli pitäisi uusi hommata?

          Comment


          • #6
            hall-anturi on vasemman kannen takapäässä.

            Comment


            • #7
              Ihan mielenkiinnosta sellainen kävi tuossa mielessä, että onko muita malleja/konevaihtoehtoja, joista tuohon omaan autoon voisi käydä vauhtipyörä? Tutulla on tuossa purku audeja ollu ja niistä voisi kohtuu edullisesti saada vauhtipyörän.

              Comment


              • #8
                Kannatta tarkastaa se hall-anturi. Jos se on sisältä hajalla ja impulssiratas ottaa ite anturiin kiinni. Ääni vois kuulua ehkä siitäkin.

                Comment


                • #9
                  Hall-anturi on nyt vaihdettu. Ei ollut sisältä hajalla, vain se muovinen liitin osa. Venttiilikopat käytin auki ja sielläkin näytti olevan kaikki ok. Samoin jakopäässä näytti olevan kaikki ok. Alkaa vaihtoehdot loppua. Enää taitaa olla jäljellä alakerta ja laatikko mistä tuo voi tulla. Vai olisiko porukalla ideoita? Millainen o-rengas kannattaisi laittaa tuonne syylärin ylävesiletkuun kun sieltä näyttää tihkuvan? Letku ja lähtö on kunnossa ne on tarkastettu visuaalisesti.

                  Comment


                  • #10
                    Eihän esim apulaitehihna tai mikään apulaite äännä mitenkään? Millanen klemmari sulla on siinä ylävesiletkussa? Ei oo omani ainakaan tihkunut yhtään kun on sellainen perus letkuklemmari.

                    Comment


                    • #11
                      Luultavasti joku apulaite pitää ääntä. Itsellä samankaltainen naputus tuli visco kytkimestä, mutta sitä ei taida V-koneissa olla?

                      Toinen mikä noissa menee, on hydrauliset venttiilin nostimet.

                      Comment


                      • #12
                        Elikkäs nyt on kytkin vaihdettu uuteen ja vauhtipyörä käytettyyn ja sama ääntely jatkuu. Oikeastaan pahempana. En jaksa uskoa, että kaksi vauhtipyörää pitäisi juuri samanlaista ääntä. Voiko joku apulaite pitää tollasta ääntä? Laturi, öljypumppu, tehostajanpumppu tai ilmastoinnin kompura? Oisko kellään heittää edes mitään villiä arvausta tuosta viasta? No on taas todettu että hyvä ja halpa auto ei kulje samassa paketissa, mut oishan tuo kiva kuntoon saada.

                        Kyllä v koneissa ainakin meillä visko on. Tuossa ylävesi letkussa on sellainen oma klipsi millä se lukittuu kiinni ja siellä on o rengas välissä. Ainakin noissa meidän perheen kahdessa abc koneessa

                        Comment


                        • #13
                          Melkein tarvitsisi jonkun kohdistavan laitteen (vaikka talouspaperirulla jossei muuta) ja yrittää kohdistaa ääni paremmin.

                          Vähän vastaavaa ääntä piti 2.5TDI koneessa remmin kiristin missä kohdistustappi oli kulunut ja kiristin pääsi heilumaan. Ääni kuului vain kun moottorin sammutti.

                          Tarkista myös, ettei lämpösuojien väliin, tms, ole mitään pultteja, muttereita, jne. pudonnut ja ne vain sitten kolisevat, kun moottori alkaa täristämään. Suht tasaisesti muutehan tuo kone käy. Sitten on vielä se yksi, että imusarjan pohjan sisäosa on hieman irrallaan ja kolisee. Omassa oli näin, en muista tuliko siitä tuollainen ääni, taisi olla jatkuvasti tasainen kolina. Pohja on kaksi osainen ja muovinen, sisäosa on vain sulatettu kiinni, joten murtunee joskus. Vaihto vaatii imusarjan irroitusen (ja samalla polttoainelinjan ja suuttimet).

                          Comment


                          • #14
                            Oliko Jounii vielä b5 ympäristön ABC.ssä samanlainen imusarjavika? Ihan niinkuin jostain päähäni olisi tarttunut että -94 jälkeen niitä ei olisi enää.

                            Comment


                            • #15
                              Ei aivan sama vika kun vanhoissa ABC:n imusarjoissa, vanhoissa oli imuilman äänenvaimennin läppä mikä mureni mut näis uudemmissa on tosiaan kahdesta osasta yhteen liitetty pohja joka halkeaa vanhetessaan.
                              Helpoin korjaus on ottaa imusarjan pohja irti ja poistaa se irtonainen välipohja kokonaan.

                              Comment


                              • #16
                                Tero tuossa totesikin, että vanhoissa on vielä lisäksi ollut vaimennin mitä uusissa ei ole ollutkaan. Eli ilmeisesti yhdessäkään A4:ssa sitä ei ole ollut tehtaalta lähtiessä. Tuohon Teron ehdottamaan välipohjan poistamiseen en tiedä osaanko yhtyä. Kyllähän sillä osalla oma tarkoituksensa on ohjata ja kierrättää ilma eri sylintereille. Tuossa 2.6:ssa ei toki ole 2.8:ssa tuttua ohivirtausventtiilia.



                                Comment


                                • #17
                                  Sen verran diagnoosia jatkettu, että konetta käytetty ilman apulaite hihnaa ja sama ääni kuuluu. Ääni tulee kun kaasua painaa elin ns vedättää konetta mutta heti kun kaasun löysää niin ääni lakkaa. Ei väliä onko vaihde päällä vai ei. Se tosiaan on selkein siinä 2000-3000rpm välissä. Missään ei pitäisi olla irtopultteja tai muttereita. Sen verran osina on itse tuota käytetty.

                                  Pitänee varmaan käyttää imusarja seuraavaksi irti. Pitäisi myös yrittää jostain saada kaapelikamera lainaan niin voisi sylinteri putket kattoa ja männän laet. Että näkyykö siellä jälkiä.

                                  Jos ei ala muuten selvitä niin pitää varmaan nakata vaihtokone keulalle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oma ABC vm. 93 alkoi tänään pitää seuraavanlaista ääntä: http://youtu.be/G2IsQu6Tda0
                                    Hyviä vinkkejä, mistä voisi olla kyse? Aloittajan videota en nyt pääse kuuntelemaan, mutta kuvailun perusteella oman auton ääni tulee hieman eri kohdasta (vähän hankala paikallistaa, mutta varmaankin jostain keskeltä). Imusarjasta en keksinyt oikein mitään, mikä tuota ääntä voisi pitää. Voisko olla ohjaustehostimen pumpusta peräisin?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Se selviää kun käytät konetta ilman apulaitehihnaa, kuten joku tuossa edellä kertoikin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No joo, tarkoitus oli joka tapauksessa kokeilla ilman apulaitehihnaa, mutta ajattelin olisiko täältä löytynyt apua vian haarukointiin (lähinnä että olisiko edes mahdollista, että pumpusta lähtisi tuollainen ääni). Toiveena kun oli, että auton olisi saanut maanantaiksi ehjättyä. Nyt vähän näyttää siltä, että auto jää pihaan..

                                        Kokeiltu ilman apulaitehihnaa, ääni kuuluu edelleen. Imusarjan siis irroitin eilen, kaikki palaset olivat tallella, joten asensin sen sellaisenaan takaisin. Imusarjan pohjan kunnostakin on elävää kuvaa, linkkaan tänne kun pääsen kotiin koneelle.

                                        Edittiä: mahdollisesti vesipumppu sutii..
                                        Viimeksi muokannut angra; 17.8.2014, 13:44.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Videolla kuultu kolina johtui siis rikkinäisestä vesipumpusta. Uusi on nyt paikallaan eikä kolistelua enää kuulu.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X