Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

s4 b5 viskon kytkin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • s4 b5 viskon kytkin

    Onko jollain tietoa löytyykö motonetista sopivaa kytkintä? Rupeaa hetken ajon jälkeen flekti pyörimään volvomaisesti mukana vaikka lämmöt ok. Kytkintä ei saa vaihdettua ilman etupään purkamista? Tai tiedän kuinka ahdas se väli on mutta jos jollakin joku niksi kyseiseen operaatioon.

  • #2
    Mukanahan se pyörii aina, jos puhut moottorin flektistä, etkä ilmastoinnin?
    Jos se pyörii kovasti mukana niin se mahollisesti johtuu viskon öljyjen jäykkyydestä, korjaantuu vaihtamalla flekti.

    Comment


    • #3
      Joo eli moottorin flektistähän minä. Ilmastointihan on sähköinen? Moottorin flekti on nyt ruvennut pyörimään ihan kierrosten mukaan lämmetessään, kättäni tai mitään en enää uskaltaisi laittaa väliin. Ekana tuli mieleen kun huohottelin talvella konetilaan että olisiko vain niin likainen että kitka lämmittää viskon kytkintä joka tästä johtuen lähtee mukaan pyörimään niin kuin kone kävisi kuumana, mutta puhdistelin konetilaa tuossa eikä muutosta tapahtunut.
      Viimeksi muokannut 7igr4ph; 28.5.2014, 19:08.

      Comment


      • #4
        Ainahan tuo flekti pyörii vähän mukana kun kone on käynnissä (ja joskus jopa ihan itsestään...).

        Eli taitaa tuo napata aina kiinni kun viskon lämpötila on siinä 70-80 astetta, eli sinänsä toimii varmasti oikein kuten on tarkoitettukin. Ennemminkin ongelmia tulee jos flekti ei lähde pyörimään tai jos viskon laakeri on mennyt (pitää aika kovaa rallatusta, kilkatusta ja kalinaa). Yleensä nyrkkisääntönä voi lienee pitää sitä että viskoflektin pitää kylmänä pyöriä vähän jähmeästi, ei siis niin että flektin saa laittaa pyörimään kun karusellin konsanaan, eikä niin että flektiä joutuu kääntämään rautakangella.

        Ja ei, sitä tosiaan ei saa vaihdettua ilman keulan purkamista - eli puskuri pois ja lisätilaa vähintään se 2cm... kuten konsernin vermeissä yleensäkin :)

        https://www.youtube.com/watch?v=g-Ey0hxSeDE

        Comment


          #5
          Jos flektiä pystyy pyörittelemään ilman suurempaa voimankäyttöä kone sammuksissa (eli kytkin ei ole totaalisen jumittunut), en olisi kovin huolissani.

          Comment


            #6
            Saa vaihdettua keulaa purkamatta. Jos se on oikeasti jumissa niin kannattaa vaihtaa heti ennen kun siivet karkaa jäähdyttimen läpi.

            Comment


            • #7
              Jep täytyy vaihtaa se heti ja sen takia vähän kyselinkin josko sen pystyisi ihan koti parkkipaikalla vaihtamaan. Joku on pitkävartisella 32mm kiintoavaimella vaihtanut. Eli kiintoavaimella kääntöä kuskin suuntaan ja jollakin pitää vastaan pyörästä. mut jos ei onnistu niin sitten vaan keula huoltoasentoon. ja tähystys onko jotain muutakin tullut tiensä päähän. Koitan vloppuna ja laitan infoa miten kävi.

              Eli kuskin puoleisen ahtoputken kun ottaa irti ja hiukan taiteilua niin saa viskon ainakin ulos purkamatta etupäätä.
              Onneks iski vilposet kelit ni voi ajella pari päivää ilmanki.
              Viimeksi muokannut 7igr4ph; 29.5.2014, 16:29.

              Comment


              • #8
                Itse revin tuon turhakkeen veke syylarirempan aikana alku-talvena 2012 hihnapyörineen ja hankin lyhyemmän hihnan. Siitä lähtien olen ilman turhaketta ajanut jo "hiukan" enemmän kuin pari päivää, ja kesä 2013 meni ihan hyvin ilman. Ilmastoinnin flekti tuulettaa (ilmastoinnin ollessa päällä) hyvin syylaria ja jos ei, niin lämmöt kabiiniin. Olen jo ostanut turhakkeen tilalle korvaavan sähköflektin, joka onneksi ei sentään pyöri täysin turhaan kesät talvet. Flektin voi kytkeä tällaisella releellä samaan flektissä kiinni olevaan lämpökytkimeen, jossa ilmastoinnin flektikin on. Kytkemiset näin: "Akun + johto (ja sulake max 30a) -> rele 30", "flektin - johto ja rele 85 -> maa", "rele 86 -> lämpökytkin", "rele 87 -> flektin + johto", "rele 87a -> manuaalinen kytkin kabiinissa (jos lämpökytkin tai 86 on hajalla)". Ei jaksaisi ottaa tuota puskuria irti, mutta katsoin, että tuo 12" tuuletin mahtuisi, jos ottaisi ylävesiletkun irti. Siinäpä hommaa kesäksi. Ymmärrän kyllä, että S4:ssä ei haittaa, jos flekti aina pyörisikin (EDIT: mutuillen, että tuollainen voimanpesä varmaan lämpenee mukavasti). 1.8T:ssa sen sijaan sitä ei juurikaan tarvitse...mutta ajattelinpa vain tuoda keskusteluun vaihtoehtoisen tavan hoitaa jäähdytyksen. ;-D
                Viimeksi muokannut Jurgen; 29.5.2014, 21:36.

                Comment


                  #9
                  Ei sitä viskoa tarvitse välttämättä ollenkaan ässässä. Itse ajelin pitkään ilman sitä ilman ongelmia.

                  Comment


                  • #10
                    A4 B5 2.8 quattro viskon vaihto

                    Moi, millä saisi kyseisestä autosta tuon viskon irti ilman että purkaa keulaa vuosimalli on 97?

                    Comment


                      #11
                      Sinulla pitää olla työkalu jolla lukitset hihnapyörän. Ja 32 mm kiintoavain jolla viskon mutteri aukeaa. Mutta ei se taida ulos mahtua ilman keulan laittoa huoltoasentoon.

                      Comment


                      • #12
                        Onkos tuota lukitus työkalua saatavana jostain ja millä nimellä kyseinen avain on, jos lähden googlettamaan?

                        Comment


                          #13
                          Audi/VW tool 3212 ja 3312 (kiintoavain).
                          Tässä jotain ohjeita.

                          Comment


                            #14
                            Minkä pituinen hihna pitäisi olla, jos jättää viskon pois välistä?
                            Joku laakeri huutaa ja kuulostaisi ehkä tulevan viskon hihnapyörästä.

                            Comment

                            Working...
                            X