Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihto yläkautta. Käytännössä... voi voi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kai tässäkin tapauksessa suodattimen vaihdon välissä kuluneella ajalla on jotain merkitystä. Vanhemman vessan 10tkm huoltoväli tulee aktiiviautoilijalla pari kolme kertaa vuodessa eteen. Jos toinen vaihtaakin vaikkapa kahden vuoden välein öljyt niin narahtaahan se nyt kiinni eri tavalla.

    Omiin olen syksyisin vaihtanut vaikkei tule usein edes sitä kymppitonnia täyteen, ei vaan sielu kestä ajaa kahta talvea samoilla. Käsin olen kiinni laittanut ja aivan joka kerta on samoilla käsillä myös auennut. V8:n suodatin toki on about litran maitopurkin kokoinen että siitä saa kunnon kahdenkäden otteen.

    Comment


    • #32
      Oma ex-evolötkö juututti suodattimen vaihtovälillä todella tiukkaan kiinni huolimatta tiivisteen ja kierteen öljyämisestä. Kokeilin kertaalleen jättää suodattimen erittäin löysälle, jopa niin löysälle että olin varma sen löystyvän jo muutaman kilometrin kotimatkalla ja alkavan vuotaa. Käytännössä kiristin varttikierroksen yli siitä, kun tiiviste tapasi suodatinjalan vastinpinnan.
      Lopputulos oli siltikin juuttunut suodatin ja ihan yhtä kovasti kiinni, kuin muulloinkin:
      Ketjuavain -> luistaa ja vaikea saada väliin
      Teräspanta-avain -> luistaa
      Puristava-avain -> ruttaa suodattimen, ei irtoa
      Kumihihna-avain -> auki kun on muutaman kerran väännetty pää punaisena ja vähän kovemmin huudeltua perkelettä ja muita kirkonmiehiä.

      Missään muussa autossa mulla ei ole käynyt näin ikinä, vaan suodattimet on omilta jäljiltä irronneet käsin kääntämällä kun ne on käsin kääntämällä laitettu kiinnikin.

      Comment


      • #33
        Vaihtaa öljyt alakautta joka kesä, kiristää filtterin käsin, jättää ne öljypumput motonetin hyllylle, helppoa eikö?

        Comment


        • #34
          90 mm rasiaterällä tehty reikä pohjapanssariin kätevöittää öljynvaihtoa suunnattomasti

          Comment


          • #35
            Sais kyllä kaikissa autoissa olla öljynsuodatin pelkkänä patruunana, joka vaihdetaan näppärästi yläkautta. Siihen tyyliin kuin Mersuissa ja Bemareissa.

            Comment


            • #36
              Audin diesel-moottoreissa (ainakin noissa 2.5TDI, 3.0TDI) on yläkautta vaihdettava patruuna.

              Comment


                #37
                Ja myös 40V V8 koneissa. Se on niin "näppärästi" ilmanputsarikotelon takana piilossa, että piti lukea manuaalista mihin se on piilotettu.

                Comment


                  #38
                  Paitsi wanhan liiton 40V koneissa joissa se on ihan omalla paikallaan alapuolella.

                  Comment


                    #39
                    Niin juuri, muistin että niissä on 32 venaa, niin jätin ne mainitsematta.

                    Comment


                      #40
                      Nykyisen kulkineen konehuoneessa on niin sotilaallinen järjestys, jotta suodatin on kotelossaan tyrkyllä ja alakautta avaa pikkuluukun, jotta saa propun auki. Mukavaa vaihtaa öljyt.

                      Comment


                      • #41
                        Samoin 3.0 tfsi, suodatin ylhäällä. Pohjapanssarissa taas ei ole reikää, mutta ajatus oli nytten vetästä vaikka kuviosahalla sopivaan kohtaan reikää :)

                        Comment


                          #42
                          Ja myös 40V V8 koneissa. Se on niin "näppärästi" ilmanputsarikotelon takana piilossa, että piti lukea manuaalista mihin se on piilotettu.
                          Juuh, hiljattain yhden a8:n ääressä raavin päätäni kummastellen mihin h*lvettiin on yksi suodatin voitu piilottaa.
                          Ja hyvin oli piilotettu.

                          Comment


                          • #43
                            jaa.. suodatin liian tiukassa?
                            kyllä ainenki 1.9tDI:stä tällä lähtee:

                            http://uppaa.net/10aba/ljynuodatinavain.gif

                            Nuolen kohalla: terävä hammas -toisen nuolen kohalla varareikiä, saa sääjettyy ketjun kohalleen
                            Hampaineen 18cm pitkä- mahtuu vääntää- pitääkö täs öljynsuodatinavaintehdas laittaa pystyyn ;)

                            Comment


                            • #44
                              öljynvaihto imurilla 2,0 tdi 140kw 2017 onnistuuko

                              Onko 2,0 tdi -17 mallissa mahdollista itse vaihtaa imurilla öljyt. Öljytikkkua ei ole kun katsotaan näytöltä öljytilavuus.

                              Comment


                                #45
                                Kysymys kuuluu että miksi? Eikö toi kannattas käyttää kuitenkin takuuajan merkkarilla taikka muussa valtuutetussa? Sitten kun noista paljastuu jotain tyyppivikoja taas että kansi lentää kuusenlatvaan taikka männät tulee pakoputkesta tai muu vastaava tilanne niin mitäpä veikataan että maahantuojalta vastataan kun on itse lotrattu? Mun veikkaus on että kommentit liittyy suksiin taikka tunkkiin.

                                Comment


                                • #46
                                  Öljytilavuuden voi mitata tällä:
                                  https://www.ebay.com/itm/new-Audi-El...53.m2749.l2649
                                  Maksaa marmorilla 195€, ebay-hinta hieman edullisempi :)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tossa vaan pitää saada jostain se mitta missä max ja min on missäkin koneessa. Mulla on itelläkin tommonen enkä oo kertaakaan käyttäny.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuolla jonkinlainen asteikko: https://www.audiworld.com/forums/q5-...2870420/page5/
                                      Merkkiliikkessä kertoivat että tuolla tikulla katsovat öljynvaihdossa öljynpinnan ylärajan.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Joo niin kattovat.

                                        Comment


                                          #50
                                          Mie oon vaihtanut marmorilla vw507 öljyt 30tkm (200€) välein ja 15tkm (50€) välissä siinä oon tehnyt itse. Viimeiksi vaihdoin yläkautta lämpimään koneeseen Bilteman imupumpulla, koska kiire, ja ihan nätisti se ölppä sieltä ulos tuli.

                                          En ole tullut kysyneeksi ovat marmorilla vaihtaneet öljyt alakautta vaiko pumpulla. Joka laskussa on kyllä veloitettu pohjaroppu tai sen tiiviste. Mutta tiivisteen veloitus ei nyt takaa vielä sitä että sitä olisi avattu.

                                          Pitäisi varmaan laittaa sinne merkkiväri propun saumaan kertomaan onko avattu vaiko ei. :-)

                                          Comment


                                          • #51
                                            Pitääkö paikkansa ettei tyhjennystulppaa moottoriöljylle ei ole lainkaan?

                                            Comment


                                              #52
                                              Tämän mukaan olisi numero 4: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../103-103054/#4

                                              Nettisyövereissä neuvotaan vaihtamaan imemällä öljyt pois. Tästäkö sait käsityksen?

                                              Comment


                                              • #53
                                                En, vaan kaveri kertoi kun oli yrittänyt etsiä proppua eikä ollut löytänyt. Tuntui niin oudolta ajatukselta, että piti oikein kysyä. Täytyy käydä itse etsimässä se hänelle.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Toistaiseksi on kaikista VAGeista löytynyt tyhjennysproppu.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mä tein jännän havainnon omassa autossa tuon tiukan suodattimen kanssa. Ennen suodatin oli aina hemmetin tiukassa kiinni, mutta öljynjäähdyttimen lisäyksen jälkeen suodattimet ovat mennen paikalle ja irti ihan käsivoimin. Joko Mocalin laipassa on erilainen pinta tai sitten jäähdytys on vaikuttanut asiaan. Enää ei tarvitse kuitenkaan taistella niiden suodattimien kanssa.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Uudemmissa se tyhjennysproppu saattaa olla yllättävänkin vaikeassa paikassa päästä käsiksi.

                                                      Ainakin Stugartin serkuissa tuo uusi 1.9litrainen dieseli on sellainen, että jos et tiedä missä tyhjennysproppu on, et ihan heti edes löydä :D

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Edelliseen kakkos autoon (astra) kiristin käsin aina tuon peltisuodattimen ja hyvin on pysyny ja käsin myös irti vuoden päästä, tähän mennes oon antanu audin öljynvaihdon korjaamon tehtäväksi, ootteko muut noita öljynsuodatinkotelolla varustettuja kiristäny ihan vaan käsin? Pysyykö kiinni? Jotenki aina mutuillu että nää pitää vetää momenttiin.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Käsimomentti on aina riittänyt. Katsoo vaan että tulee tuo kotelon o- rengas oikeaan väliin... Kerran nakkeli öljyt pihalle.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X