Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T katalysaattorien erot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T katalysaattorien erot

    Mitä eroa on 1.8T pitkittäiskoneiden katalysaattoreissa korimalleissa A4 B5/B6 Quattro ja Avant? OBD / EURO 4-aikaan siirryttäessä katalysaattoreihin tuli kaksi happianturia. Onko katalysaattorit mekaanisesti mitoiltaan yhteensopivia? Onko Quattrossa tai Avantissa jostain syystä erimallinen katalysaattori?

    Ongelmana on A4(B5) 1.8T AWT Avant quattro -01, johon esim Walker tarjoaa väärää katalysaattoria yhdellä happianturilla kahden sijaan. Tämä auto on väliinputoaja siinä mielessä, että -01 sedan on B6 mallia, mutta avant B5.

    Tuolla on katalysaattori kahdella lambdalla: http://www.skruvat.fi/Katalysaattori-P104106.aspx

    Sopivuustaulukon mukaan sopii 2wd Avant B5/B6 sekä quattro B6 Avant. Ei kuitenkaan quattro Avant B5. Hämmentävää. Mulla on yksi uusi Walkerin katalysaattori kotona, johon hitsaan hätätilanteessa laipan toiselle lambdalle.

    Vähän harmittaa kun erikseen kattia tilatessa varmistin vielä myyjältä että se olisi yhteensopiva. Myyjän vika se tietysti ei ole, jos taulukot näyttää väärin. Alkuperäinen koodi 8D0131702HN.

    Alkuperäiset katalysaattorit ovat ilmeisesti Eberspächerin valmistamia. Mistään ei tunnu löytyvän selityksiä eri valmistukoodeille. Esim samaa numerosarjaa on monella eri päättellä kuten HN, HX, DX.

    Helpolla pääsisi tietysti tilaamalla alkuperäisosan, mutta hinta on 926€ ja vaihto-osana pitäisi antaa alkuperäinen.
    Viimeksi muokannut jussi.linnansuu; 12.2.2014, 11:44.

  • #2
    Nyt on Walkerin katti asennettu, eli mekaanisesti laipat sopii ja on oikeassa asennossa. Hitsasin katalysaattorin takaosaan, jossa on prässätty tasainen kohta, paikan toiselle lambdalle. Ilmeisesti samaa kuorta käytetään joissan mallissa, jossa on tehdastekoisesti kaksi katalysaattoria.

    Alkuperäinen katalysaattori ja downpipe mahtuu nousemaan moottorin ja korin välistä kokonaisena kääntämällä putkea 180 vastapäivään. Iman downpipen alaosan moottorin tukirautaa putken saisi helposti pois.

    Walkerin katti on muodoltaan "lahna", eikä mahdu kääntymään, eli katin ja downpipen ruuvit joutuu kiristämään paikallaan. Tämä on erittäin v-mäinen homma, sillä kädet ei mahdu moottorin, pakoputken ja rungon väliin. Downpipe ei ole myöskään suora, joten ilman nivelvartta muttereihin ei pääse käsiksi. DP:n tukirauta kannattaisi varmaan poistaa ja tehdä siihen joku oma putken ympärille kiristyvä tuki.

    Comment

    Working...
    X