Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 S4 BBK misfire ja ohjaustehostimen jurnutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B6 S4 BBK misfire ja ohjaustehostimen jurnutus

    No nyt se kauan odottamani päivä sitten tuli kun tuo V8 päätti alkaa oikuttelemaan. En ole ennen tällaisten ongelmien kanssa juurikaan paininut, enkä tunne BBK konetta vielä kovinkaan hyvin, joten kaikki vinkit otetaan vastaan. Ja ymmärtäkää tietämättömyyttäni, jooko :)

    Eli ensimmäinen huomio että jotain oli vialla, tapahtui kun toverimme Tommin kanssa koodattiin RNS-E:tä, jolloin huomattiin että kone ei käy ihan normalisti. Pikaisella vilkaisulla 2. pytty näytti misfireä. Ei siinä, seuraavana aamuna piti ajaa 50km ja toimi taas ongelmitta. Tänään sitten tutkin asiaa tarkemmin VCDS:n avulla. Measuring blockit näyttää satunnaista misfireä lähes joka pytyssä. Eli counteriin tulee 1 ja misfire detection menee hetkeksi disabled tilaan ja palaa hetken päästä takaisin enabled. Minkään pytyn counter ei kuintenkaan kasva 1:stä isommaksi, vaikka kone käy aika onnettomasti. Vikakoodeja ei ole.

    Toinen ongelma joka ilmantui samalla kertaa, on ohjaustehostimen ulina ja jurnutus. Normaalisti käydessä ulisee ja rattia käynissä jurnuttaa, välillä jopa rohisee. Öljyä on maksimissa, eikä vuotoja näy ainakan auton alla. Voiko tämä ongelma liittyä tuohon edellä mainittuun?

    Ennen kuin todetaan että jakopää remonttiin, niin toivoisin hieman vinkkejä ongemien diagnosointiin asiasta tietäviltä ihmisiltä.

    #2
    Olisko perus "lean misfire" tilanne.

    Comment


      #3
      Jonka voisi aiheuttaa mikä, imuvuoto? Esson baarin ässäketjussahan on paljon höpötetty imusarjoista, mutta en sitä niin tarkkaan ole lukenut, voisko sieltä hakea jotain vikaa?

      Comment


        #4
        Imuvuoto tai sisäinen vuoto pcv:ssä eli siinä pannukakussa.

        Comment


        • #5
          Joko kiristit imusarjan pultit eli puoliskojen väliset ja imusarja portteihin?

          Comment


            #6
            En vielä, taidankin tästä seuraavaksi lähteä purkamaan sen. Taitaapa käydä niin ettei lähde tämäkään ässä Tahkolle... Noh se ny pienin murhe tässä on :)

            Comment


            • #7
              Mullakin tulee noita yksittäisiä misfirejä millon mihinkin pyttyyn, kun vcds:llä katsoo. Kyselin tästä jo joskus tuolla ässä topicissakin, mut ei vissiin ole muut niitä katsellut, kun ei kukaan osannut sanoa tuleeko niitä muilla. Mulla kyllä käy ihan normaalisti, eli olettamus, että sulla on nyt joku muu(kin) vika siellä päällä. Pitänyt uusia kyllä itelle puolat ihan varmuudenvuoksi, mut en oo saanu aikaseks, kun ei mitään muuta oiretta ole, kuin noi satunnaiset yksittäiset misfiret. Käykö se sulla selkeästi vajailla, vai muuten jotenkin oudosti?

              Comment


              • #8
                Ei sitä tartte purkaa. Siitä muistelen nähneeni jonkun ulkomaan tiedotteen että pitää kiristää ne ulkopuolen pultit kun voi aiheuttaa imuvuotoa. Ja sen kannenhan saa imusarja paikallaankin irti vaikka sitten myöhemmin. Kokeilet vaan kiristämällä ettei se sieltä välistä vuoda.

                Sen imusarjan joutuu irrottamaan vasta jos haluaa ronkkia niitä alla olevia rojuja.

                Edit: Löytyi se tiedote imusarjan pulttien kiristämisestä:
                http://www.euroaddiction.net/Documen...b.24-05-04.pdf


                Ja tässä ääntävästä ohjaustehostimesta, vaikkei tästä taida ihmeemmin apua ollakaan
                http://www.euroaddiction.net/Documen...b.48-05-01.pdf
                Viimeksi muokannut LauriJT; 28.1.2014, 17:14.

                Comment


                  #9
                  Erinäisten vuotojen hakuun on pullo starttipilottia aivan ehdoton työkalu.

                  Comment


                    #10
                    Täs muuten tämä pyttyjärjestys:
                    (4) (8)
                    (3) (7)
                    (2) (6)
                    (1) (5)
                    *Front*
                    Ei mulla muuta...
                    E1: Tai oli, niinhän toi Pulla ne jo tuolla toisessa ketjussa selittikin :D
                    E2: Ja yhdyn kyllä tuohon Tumpin kommenttiin, hanaa lisää, jos ei ole vaikutusta käyntiin kokoajan ja vedossa tuntuu pollet olevan kotona. Kyllä tämä mylly ilmoittaa, jos alkaa pyttyjä katoamaan, ei meinaan väännä seittemällä tuo kone enään ;) Niin siitä Tumpinkin ongelmasta päästiin :D
                    Viimeksi muokannut Calle; 28.1.2014, 18:27.

                    Comment


                      #11
                      Päätin nyt ottaa koko imusarjan ylös autosta ja putsata samalla, kun kaasuläpän irrotettuani siellä näytti kuitenkin aika sotkuiselta... Ja toivottavasti oli jotain hyötyä, kun sisäpuolella alapuoliskossa olevat 4 ruuvia olivat jo hieman kiertyneet auki ja yläpuoliskossa kaksi oli sormikireydessä. Ulkopuolella olevat ruuvit olivat nekin varsin löysät, muttei sentään sormikireät. Pitänee tilata huomenissa heti nuo muutama tiivistettä uusia, niin ehkä pääsee loppuviikosta taas ihmettelemään lisää...

                      Ja toki kyllähän se vika ajamalla tulee ulos, mutta kun käynti ei ole normaalia, vaan ravistaa aika reilusti. Eli kyllä siellä jotain on vialla.

                      Comment


                        #12
                        Kone taas kasassa. Edelleen paikallaan kaasuttaessa täristää aika rajusti tuossa 2000 kierroksen kohdilla ja ohjaustehostin jurnuttaa kuten ennen. Veivasin rattia laidasta laitaan muutaman kerran ja kävin ajamassa 10 minuutin testilenkin, vetää ihan normaalisti eikä mitään ylimääräisiä nykimisiä/ääniä. Takaisin pihaan tullessa ohjaustehostin ei enää huutanut rattia kääntäessä, mutta edelleen pitää mielestäni normaalia kovempaa ulinaa.

                        Nyt kun asiaa hieman ajatuksella miettii, niin moottori on aina antanut seuraavaa vikakoodia:
                        Koodi:
                        17979 - Left Enfine Mount Solenoid Valve (N144): Short to Plus
                        P1571 - 001 - Upper Limit Exceeded
                        Fiksumpi ois ehkä heti keksinyt että voi liittyä ongelmiin... Toisaalta ei se koskaan ennen ole oireillut, muuta kuin joku satunnainen värähdys valoissa seisoessa. Tietääkö kukaan mitä nuo tukikumit kustantaa ja minkälainen homma on vaihtaa? Entä missä se ohjaustehostimen pumppu sijaitsee?

                        Onko kellään muilla kuin Tuomaksella ollut noita misfirejä VCDS:n mukaan? Se niissä hieman itseä ihmetyttää, ettei se näytä kuin yhtä jokaisee pyttyyn, vaikka kuinkan kauan antaa käydä.

                        Comment


                          #13
                          Tehostimen pumppu ja ilmastoinnin kompura ovat lohkon vasemmassa kyljessä, saavat voimansa ratasvälityksellä jakopäästä.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllähän se voi ravistusta tehdä jos vaan toinen aktiivituki toimii. Aika arvokkaita ovat. Pyöränkaaren kautta pääsee noihin käsiksi, mutta kone pitää tukea ylhäältä. En tiiä voiko sitä johtoa mikään vaurioittaa, mutta kannattaa senkin kunto katsoa.

                            Joskus kun lokia otin niin huomasin että kylmänä käyntiin lyödessä ykkönen antaa yhden tai pari tyhjää heti melkein, mutta sen jälkeen ei ongelmaa. Pistin se huonojen tulppien piikkiin, mitkä on sen jälkeen vaihdettu. Ei sitä ilman vcds edes huomannut. En ole nyt aikoihin kattonu mitä siellä tapahtuu.
                            Viimeksi muokannut LauriJT; 1.2.2014, 15:05.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla antaa myös toisesta moottorin tukikumista vikakoodia. Samanlaisia värähdyksiä myös mulla välillä tyhjäkäynnillä. Eikä noita misfirejä tosiaan huomaa mitenkään muuten kuin vcds:llä. Värähdys ja misfire counter ei siis kohtaa. Väitän että toi 2000rpm ravistus paikallaan on ominaisuus tai sit se johtuu tosta tukikumista. Voisi koittaa muut ässän omistajat myös ja raportoida tänne. Tasan 2000rpm paikallaan, niin pieni tutina tulee koriin. Tukikumit tais olla 250€ luokkaa kappale. Jhm:ltä ei aktiiviset aika paljon halvemmalla. Ollut kyllä mielessä noiden uusinta, mut ollut noi oireet niin pienet, et ei oo saanu aikaseks.

                              Comment


                                #16
                                Pientä epäsäännöllistä täristystä tuntuu lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä noilla jhm:n kiinteilläkin tuilla. Ja samaten siinä 2000rpm kohdilla pientä vispausta, mutta se väheni kun vauhtipyörän vaihdoin kiinteään ja kevyempään. Eli eiköhän se ole jokin vanhan moottorin ominaisuus. :) misfirejä tuli viimeksi kun katselin, niin aivan muutamia kpl kylmällä koneella ja loppui kun lämpesi.

                                Comment


                                  #17
                                  tuntuu olevan tyyppivika tuo tukikumi, täälläkin löytyy vikakoodi kuskinpuoleisesta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo tulipa taas tehtyä ihan liian hätäitä johtopäätöksiä. Eli koneessa tuskin mitään vikaa, tukikumi aiheuttaa tärinöitä ja ohjaustehostimen ulina johtuu ihan siitä että vanhat nesteet ovat ruskeat, eikä sitä olekkaan tarpeeksi. Vähän yli max näyttää sammuksissa, mutta kun lyö koneen käyntiin niin hyvä että tikku enää kastuu. Eli pistetäämpä seuraavaksi ne vaihtoon. Vähän ehkä voisi hävetäkin ettei näin ilmiselvää asiaa taas nähnyt...

                                    Comment


                                    • #19
                                      No ei se imusarjan fiksaus hukkaan mene. Ompahan sekin tehty. Näppärästi vaihtuu iso osa niistä tehostinöljyistä jos saat auton ylös ja pohjamuovin takaa keulan jäähdytysputkelle menevän letkun irti. Ilmaaminen vaan ottaa sitten enemmän aikaa. Helpompi tapa on imaista säiliö tyhjäksi, täyttää, pyörittää pumppua ja sama uudestaan muutaman kerran. Varmaan muitakin tapoja on.
                                      Viimeksi muokannut LauriJT; 2.2.2014, 12:08.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä oli kanssa vuosi sitten tuollaista tärinää tyhjäkäynnillä ja tuossa 2000rpm tunsi jo hyvin, Toinen aktiivinen tukikumihan sielä oli sökö.. Molemmat sitten vaihtoon ja siihen tärinä loppui. Kun tuo mylly pääsee liikkumaan liikaa niin kyllähän se varmasti täristää montaa osaa mukanaan liikaa jolloin tulee turhaa tärinää/tutinaa.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X